Gå til innhold
Fiskersiden

Fikk 4000 kongekrabber i garnet


Daggers
 Share

Recommended Posts

Et typisk eksempel på en idiotisk byråkratsak dette. For mye krabbe vil senke prisene og gjøre fisket ulønnsomt, russerne nekter oss å fiske over kvota for salg (sikkert forhandlet fram ved hjelp av senking av den russiske torskekvota), og dermed er det ingen som verken får lov til eller har råd til å fiske opp svineriet. Personlig holder jeg miljøverndepartementet ansvarlige for at kongekrabba får lov å spre seg. På sikt kan det få katastrofale konsekvenser.

Se bare på begrensningene på fisket av denne arten:

-Kun hannkrabber med en minimum ryggskjoldlengde på 137 mm kan ilandføres. Dette er et høyere minstemål enn det Norge og Russland har blitt enige om (132 mm).

-20 % av den fangbare kongekrabbebestanden kan fiskes hvert år.

-Deltagelse i fisket er begrenset, og utvelgelse av fartøy skjer på grunnlag av forskrifter utarbeidet av Fiskeridepartementet. Utvalgte fartøy, med en lengde mellom 7 og 15 m, må ha hatt fiskeaktivitet av en viss størrelse i det området hvor kongekrabben er utbredt.

-Fartøykvote fastsettes av Fiskeridirektoratet hvert år. Alle fangstdata skal registreres.

Fangstperioden i den norske sonen i Barentshavet er begrenset fra begynnelsen/midten av oktober til 31. desember.

-Det er forbudt å fange kongekrabbe på grunnere vann enn 100 meter.

-Kun teiner kan brukes i fangst av kongekrabbe. Hvert fartøy kan ha inntil 20 teiner.

Det er påbudt med fluktåpninger i teinene som gjør at undermålskrabbe kan unnslippe. Det er forbudt å kaste ut kongekrabbe i Norges økonomiske sone vest og sør for Fruholmen fyr. Fangst av kongekrabbe i dette området skal rapporteres til Fiskeridirektoratet.

-Det er forbudt med fritidsfiske etter kongekrabbe.

Hvor mange av disse punktene er laget for å beskytte bestanden og økonomien i fisket? Slike begrensninger skulle jaggu vært på mange arter! :angry: Etter min mening burde det være fritt fiske på kongekrabbe sør for en viss breddegrad. Men dette vil selvsagt ødelegge økonomien for fiskerne lenger nord. Penger som bestemmer, altså. :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ka farsken, sitter jeg her og predikerer gammalt nytt? :rolleyes: Er jo bra at de har innsett trusselen.

Hvorfor er prisene på kongekrabbe framdeles like høye da? Skulle jo tro at større uttak ville resultere i prisnedgang. Det er jo egentlig derfor jeg vil ha fritt fiske, for å ha råd til å meske meg både titt og ofte. :angry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva blir det neste? Totalfredning av ørekyta på Hardangervidda og gjedda i Skiensvassdraget? Kongekrabba er biologisk sett uønsket og allikevel beskyttet på alle bauger og kanter. Dette er kun politikk, og garantert et kompromiss overfor den russiske kvoten på torsk fra Barentshavet. Relativt bortkastet all den tid russerne uansett tjuvfisker torsk utav ville verden der oppe. Snakker om å lure seg sjøl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ka farsken, sitter jeg her og predikerer gammalt nytt? :) Er jo bra at de har innsett trusselen.

Hvorfor er prisene på kongekrabbe framdeles like høye da? Skulle jo tro at større uttak ville resultere i prisnedgang. Det er jo egentlig derfor jeg vil ha fritt fiske, for å ha råd til å meske meg både titt og ofte. ;)

Prisen på kongekrabbe er vel nesten halvert siden 2000, dette gjelder hvertfall eksportprisen. Hvis prisen i Norge har holdt seg på et konstant nivå er vel det fordi mesteparten av fangsten blir eksportert og tilgjengeligheten i det Norske markedet har vært konstant.

Hvor mye koster kongekrabbe i en butikk i Oslo nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.