Gå til innhold
Fiskersiden

Etterlysning.


Mr Big fish :)
 Share

Recommended Posts

Takk for det.

Kul tegning du har lenger oppe i tråden foresten, ikke helt dum tanke det der.

Nei. jeg tror det er "PLANEN" - tajma og tilrettelagt som Egon ville sagt det.

Forøvrig så skal det godt gjøres å krøke en svarthå under håkjerringfiske, da krokene er Owner Super Mutu 14/O kroker.. og de er digre, og fisket er passivt.

Og hva med ei kjerring? Ska den kakkes og taues iland for vekta si den også?

Bare lurer jeg ska ikke komme med noen videre komentarer bare litt nyskjerrig ;)

her er mitt tips fra innlegg 2 i tråden :D

- så ha utstyret i orden og tanga klar til å klippe fortommen når du har målt lengde evt rundmål på den.

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 393
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vi har faktiskt fanget korrekt kroket svarthå på supermutu 14/0. Og ja Simba den blev måkemat. :D

...ja, de kan snirkle seg inn på digre kroker, men jeg tror ikke det er ett kjempeproblem. Og er den korrekt kroket, så er det i det minste en mulighet for å sette den ut - evt kakke den fint og spise den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig offtopic nå men var det ikke noen luringer på "Farmen" som fanget og røkte svarthå husker ikke helt om dem spiste den men har du levd på havregrøt i ei uke så smaker det sikkert underbart. ;)

Hahaha...det husker jeg.

Smakte sikkert helt fotreffelig det. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja...skolesten og brosma bryr jeg meg ikke om, de har jeg jo på lista mi hehe.

Isgalt derimot, det hadde vært kult.

Har ikke mer enn 600meter på snellene mine jeg, men det må jeg visst ordne nå ser jeg.

Kan forresten nevne at jeg har fisket på kanten av renna(550meter) der inne med 5-600 gram, noe som gikk helt fint.

På en god dag der inne, tror jeg ikke det trengs så sinnsykt med lodd.

Du er selfølgelig medberegnet på turen ladden, fikk desverre ikke ringt båteier i dag, men gjør det i mårra. Dette kan jo gjøres flere ganger.

Siden vi er Vikinger kunne jo turen blitt lagt till Januar ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er selfølgelig medberegnet på turen ladden, fikk desverre ikke ringt båteier i dag, men gjør det i mårra. Dette kan jo gjøres flere ganger.

Siden vi er Vikinger kunne jo turen blitt lagt till Januar ?

Båteier å kaptein var meget poistiv til dette å syntes det hørtes meget intresangt å spennende ut, eneste han var bekymert for var dreggen, men det fikser vi.

Turen skjer i slutten av Januar, Bin Ladden er med, jeg er med å min kjære broder er med, han drar fra Oslo.

Båten koster som sagt 3000 kr, dregg lages eller kjøpes "billig", tau kan vi jo spleise på eller ta med x antall meter hvær.

Detaljer å hvem fra forumet som blir med er jo enda ikke avklart, men turen kan arrangeres i slutten av januar.

De intreserte det passer for som har sagt de vill være med her kan jo si ifra nå.

Kansje det holder med 6 pers. Så slipper det å bli trangt.

500 kr pr skalle, da har vi båt med kaptein en hel dag, med mulighet til å gå uder dekk ta en kaffepause osv hvis det blir kaldt:)

Hilsen Mr Bigfish:)

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere får ha lykke til på "prosjektet". Blir det suksess og en eventuell gjentakelse av dette kan det hende det kommer noen fra Østlandet.

Intressert jeg, men da må det bli flere dager..

Vi får se hva dere får...

Det gjør det uansett, minst en.

Spørs om ikke vi burde satt en grense på max to østlendinger per tur hehe, slik at det ikke blir kulturkollisjon der ute på dypet. :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjør det uansett, minst en.

Spørs om ikke vi burde satt en grense på max to østlendinger per tur hehe, slik at det ikke blir kulturkollisjon der ute på dypet. :unsure:

Hva med meg da? er jeg Karmøstlending ???

Max Fishing

Øysteiin

Simba

Svenndinfiskevenn

Fishermann

Hva med dere ???? Hvis tiden ikke passer så si ifra.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med meg da? er jeg Karmøstlending ???

Hva med dere ???? Hvis tiden ikke passer så si ifra.

Dette høres veldig spennende ut. Jeg har veldig lyst til å være med, men må nesten ha en dato for å kunne si ja eller nei. Om min Shimano TLD 20 med 600 meter PP holder da? Skulle nesten tro det. :unsure:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vil jo gå med noe sykt med dregg tau, og det er fare for at det henger seg fast. Men den sjangsen får vi bare ta, går d gale så går d gale..

Dette løses på følgende måte:

Flytt kjettingens feste frå toppen av dreggen/ankeret (her videre bare "ankeret") og lag eit nytt feste på undersiden av ankeret. Monter kjettingen i det nye festet. Hvis du nå lyfter på ankeret i kjettingen vill ankeret henge oppner, helt riktig.

Når du skal ankre opp på en intressant plass så legger du kjettingen opp ut med stammen på ankeret og fester kjettingen (gjennom en lenke) med ett tynt tau/snor som båten klarer att trekke av hvis ankeret setter seg.

Nå henger det rett hvis du holder i kjettingen og det er bare att hive dreggen/ankeret ut i sjøen tilsammens med all kjetting og ankertau.

Hvis det viser seg att ankeret har festet seg i bunnen og ikke går at få løs så prøver enn å å trekka av snora som kjettingen er festet til (i det gamle kjettingfestet). OBS trekk med ankertauet festet i bauen, ellers kan det gå gale. Da snora ryker som holdt på kjettingen vill nå kjettingen trekke ankeret frå ei ny punk nemlig frå det nye festet og den vill da trekke ankeret baklengs frå der den er festet og ankeret henger sen oppner når det fires opp.

Ellers så har jeg en løsning på hvordan enn på en lettvint måte firer opp et anker frå store dyp (hvis enn ikke har elektrisk vinsj) uten å trekke ein gang med hendene. Ved hjelp av en bøye kan ankeret kjøres opp til overflaten med båten og ankeret blir sen hengende under bøyen, bare å fire in tauet som ligger i overflaten. :)

Mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg missforstår deg men mener du att en ska trekke løs ankret når tauget fortsatt sitter i baupullerten? Jeg skjønner ikke helt vad som kan gå gale hvis du flytter tauget till ein pullert heilt i akter enden på båten. Det som derimot kan gå gale når du fester den i baugen er att du kan få tauget i proppelern og hvis båten er forholdsvis lett (skjærgårdsjeep el. lignende) så går det mer ut over manøvreringa av båten da baugen vill trekkes sidelengs av belastingen fra tauget. Så mitt tips er og alltid feste tauget iaktern så slipper ni trøbbel.

Opphaling med hjelp av bøye kan rekomenderes se bare till og ha stor nokk bøye og att kjettingen er betydelig tynger en ankret ellers så blir det ikke hengnas i bøya.

Det underletter enormt hvis en bruker flyte tau når det ska taes igjen for hand etter på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje jeg missforstår deg men mener du att en ska trekke løs ankret når tauget fortsatt sitter i baupullerten? Jeg skjønner ikke helt vad som kan gå gale hvis du flytter tauget till ein pullert heilt i akter enden på båten. Det som derimot kan gå gale når du fester den i baugen er att du kan få tauget i proppelern og hvis båten er forholdsvis lett (skjærgårdsjeep el. lignende) så går det mer ut over manøvreringa av båten da baugen vill trekkes sidelengs av belastingen fra tauget. Så mitt tips er og alltid feste tauget iaktern så slipper ni trøbbel.

Opphaling med hjelp av bøye kan rekomenderes se bare till og ha stor nokk bøye og att kjettingen er betydelig tynger en ankret ellers så blir det ikke hengnas i bøya.

Det underletter enormt hvis en bruker flyte tau når det ska taes igjen for hand etter på.

Selvfølgelig bør enn flytte på tauet , f.eks. frå bauen till midten eller til akteren av båten hvis enn ikke kan rygge båten opp mot ankerplassen. selvfølgelig må enn følge med på tauet slik at enn ikke får dette under båten for da har enn ytterligere eit problem. Men da enn skall trekke løs et festet anker må tauet være festet i baugen.

Det har hent alvorlige ulycker da båter, fremst da sjøjeeper (og mindre båter) har prøvd å trekke løs sittende anker og det som sker er att akteren (som har tyngde og lavere fribord) trekkes ner og bølgene slår in og får båten til å synke. Dette kan gå fort så jeg kan ikke rekommendere å trekke sittende anker med tauet sittende fast i akteren.

Yes, og bøyen må være så stor att den holder anker med kjetting med letthet ved overflaten. Flytende tau er best for dette. Da dere bruker meget lang kjetting trur jeg det er betydelig tyngre enn ankeret.

Under bøyen er det festet en bøyle (som et "U") og nedste del av U-et er erstattet med en rull av noke slag. Allt må være i syrefast og plast materiale. Gjennom U-et må kjettingen kunne trekkes på rullen med letthet. Denne bøylen skall være festet på undersiden/enden av bøyen.

Når enn skall fire opp et anker så putter enn ankertauet inn i bøylen, slenger bøyen over bord og fester tauet i akteren. Sen kjører man i passe fart fremover til båten har trekkt opp tau og kjetting gjennom bøylen. Da er det bare å stoppe farten og hale in det nå flytende tauet. :)

mvh Flodstrøm

Endret av Flyfishing for Salmon
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke helt klar over "småbåtsproblemet" men det sier jo seg selv når du beskriver det att dem fort kan grave seg ned isjøen. Jeg er mest vant med de to "pramman" på 11 og nå 10 meter som jeg har brukt ,da har jeg litt angst for tau i proppeln når en ikke bare kan vippe opp motoren og finne fram kniven. :D

Men da har jeg lært noe nytt idag også. Det er vel derfor vi har ett forum. :)

P.s jeg har bare brukt ein grov sjakkel hvor tau og kjetting har glidd igjenom men da har jeg hatt 380 dieselhester og trekke med. vet ikke hvordan det funker med påhengsmotor og liten båt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette høres veldig spennende ut. Jeg har veldig lyst til å være med, men må nesten ha en dato for å kunne si ja eller nei. Om min Shimano TLD 20 med 600 meter PP holder da? Skulle nesten tro det. :)

Er også av den sorten som trenger en dato. skiftarbeider. Gjerne noen vil skrive litt om min/bør ha utstyr også. Klarer knapt nok og fiske på halvparten med dagens utstyr.

Brukte teknikken som er beskrevet over her på 23-28fots snekker. Måtte vi dra løs flyttet vi alltid festepunktet til baugen og slo bakk. Fikk alltid opp dreggen med dette....

Denne turen går mest sannsynelig helgen uke 5-2008.

Etterlyser svar fra de 3 første som sa de var intresert i å bli med, skal send de PM, så vi kan eleminere de fra turen før noen andre kan bli med om de ikke kan.

Takk for dreggtips osv, har en plan på det så det kan dere ta med knusende ro.

Vi fisker ofte på dypet å bruker som regel dra de opp med båten, kjetting blåse osv.

Men det går ikke nå pga at båten er en sjark.

Sene ja, minimum 1000 meter anbefalles.

Siste "klubbtur" fisket jeg på 300 meter, blåste litt å det var litt støm, gikk ca 450 meter sene før jeg fikk bunnkontakt, hadde da kun 500 G blylodd.

Litt støm er allt som skal till for å ikke komme ned till bunn selvom man har akkurat nok sene.

Sjeldent man kan fiske rett ned på dypet uansett om det er, 200,400, 600 meter.

Tar med forbehold om at turen kan bli flyttet en dag, eller helg om været bestemmer seg for å gi oss en ubehagelig tur.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.