Gå til innhold
Fiskersiden

Etterlysning.


Mr Big fish :)
 Share

Recommended Posts

Takk for dreggtips osv, har en plan på det så det kan dere ta med knusende ro.

Vi fisker ofte på dypet å bruker som regel dra de opp med båten, kjetting blåse osv.

Men det går ikke nå pga at båten er en sjark.

Hva er problemet her..???

En sjark burde ha mer enn nok drakraft til å dra opp dreggen, det er mange andre havfiskere som fisker fra sjark uten å ha det problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 393
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Var ikke helt klar over "småbåtsproblemet" men det sier jo seg selv når du beskriver det att dem fort kan grave seg ned isjøen. Jeg er mest vant med de to "pramman" på 11 og nå 10 meter som jeg har brukt ,da har jeg litt angst for tau i proppeln når en ikke bare kan vippe opp motoren og finne fram kniven. :D

Men da har jeg lært noe nytt idag også. Det er vel derfor vi har ett forum. <_<

P.s jeg har bare brukt ein grov sjakkel hvor tau og kjetting har glidd igjenom men da har jeg hatt 380 dieselhester og trekke med. vet ikke hvordan det funker med påhengsmotor og liten båt.

hei Gotland, Hmmmm Gotland, ja det er mine hjemmetrakter det, hehehe.

Ein grov sjakkel vill vell fungere kan jeg tru. Da trenger enn ikke så mye spesialverktøy :lol:

Denne metoden for å trekke opp eit anker frå store dyp egner seg best med båter som kan kjøres med litt høg fart type sjøjeep, landstedsbåter etc. Vanskeligere med båter type sjark, snekke etc. Disse går litt for langsomt (er jeg redd for). Husk på å prøve dette ut før dere legger ut på lange fiskeøkter.

Hmmm, prammer på 10-11 meter er lit større "skip" enn det jeg har. Mitt "skip" er bare på 7,2 m och egner seg bare for 3-4 pers. :P

mvh Flodstrøm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne metoden for å trekke opp eit anker frå store dyp egner seg best med båter som kan kjøres med litt høg fart type sjøjeep, landstedsbåter etc. Vanskeligere med båter type sjark, snekke etc. Disse går litt for langsomt (er jeg redd for). Husk på å prøve dette ut før dere legger ut på lange fiskeøkter.

Tool og Toys!

Dette er da brukt mange ganger av oss med Gotland i spissen på 600 meters dyp i Trondheimsfjorden.

Har også testa det en virkelig treg båt utenfor Verdal i sommer på 400meters dyp. funka det og <_<

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min påstand er at både jeeper, sjarker og snekker kan dra opp en dregg, det er vekten på dreggen i forhold til størrelsen (motstanden) på blåsen og skyvkraften som gjelder. Forholdet på vekten på dregg og kjetting må jo være til stede uansett om du drar opp med 2 eller 20 knop, for at dreggen skal bli hengende i blåsen.

Du er jo avhengig av en viss skyvkraft på båten da, og det får du ikke med en 15 fots båt og f.eks 1,5 hk utenbords, men snekker og sjarker skal ikke ha noe problem så lenge de rette forholdene er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av hemmligheten er og bruke en eller flere STORE blåser som gir mye motstand i vannet. Jeg brukte to st på mellom 80-100cm i diameter. Disse spleiset jeg sammen med ei løkke som jeg festa sjakkeln i.

Men blåsan vart ganske små når alle 1100 meterne med tau var oppe.

Nå bruker jeg ein 800kg Lorentzen banklinekveiler med 50 cm skive. Så nå bruker jeg ikke stort mer en 15 min for og hive allt sammen. <_< Også veldig bra og ha når ein bruker fluposer mm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke fått noe pm, men det er da heller ikke noe overraskende for tiden:( ...

Jeg tviler på at jeg kan bli med på denne turen, selv om det frister veldig! Har dessverre ikke mulighet til å reise hjem i hytt og gevær.

MEN, jeg er gledelig med dersom det planlegges tur enten i mai eller slutten av Juli! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er problemet her..???

En sjark burde ha mer enn nok drakraft til å dra opp dreggen, det er mange andre havfiskere som fisker fra sjark uten å ha det problemet.

Ja da, men på denne er det vinsj til å dra den opp med, tengte å kappe om den satt fast.

Blåsetrikset med å dra den opp er litt skummelt å båten går jo ikke fort, fare for at den kansje fester seg i noe tengte jeg, er jo mye skrap som er dumpet på dette stedet, kun det jeg tengte på.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du for deg helga 2-3 feb da? For min del er jeg på jobb den helga. Men både helga før og etter er fri :)

Den er god, sender deg nærmere info.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg stiller med egen båt. Litt usikker hvordan jeg jobber da.

Bra vær må være første bud.

Er været bra og jeg ikke er på jobb. Er jeg med.

Tror det blir flere båter som henger seg på her

:)

Eg e me on det el ledig ennå.

Må bare kjøpe en senelle og PP.

Angåendet tackle såg eg det røsing brukte når han va på tur.

Kos planlegge folk men tackl?

Någen som vil være med en kveld å lage?

Hilsen

Fishermann

Er du helt sikker ?

I så fall er vi nå 4 helt sikre på båten til nå.

Kan legge ut noen bilder av tackl som vi bruker, ALLE gjør forskjellige ting så noen standaroppskrift er det ikke

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det fortsatt aktuelt med 600 meters dyp?

Ja

:)

Ikke mange som har fisket på dette stedet som vi vet om, så det må prøves, mye skrot som er dumpet der så regner med at det er mye rart der nede.

En intresang å spennende tur blir det uansett, ikke sikkert vi blir på samme plass hele tiden men vi SKAL prøve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trur ikke ni ska vare for urolige for masse skrap på bunnen det meste har nokk forsvunnet i muddret.

Det virker som det her i Trh.fjorden ihvertfall og her har dem dumpa ein god del kondemnerte fiskebåter.

Vi har fisket mitt i dumpingplassen ett antal ganger men aldrig hatt problemer med bunnapp. Jeg har dock undgått og ankre innenfor selve dumpingplassen da her er dumpet amunition og det kunne jo bli spennende og få en 1200kg "blockbuster" fra krigen eller noe annet morsomt på ankret. :)

Men da ska ni ha mere respekt for kantan med rødskog da snakker vi bunnapp dette vet Vilhelm allt om. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Eg e me on det el ledig ennå.

Må bare kjøpe en senelle og PP.

Angåendet tackle såg eg det røsing brukte når han va på tur.

Kos planlegge folk men tackl?

Någen som vil være med en kveld å lage?

Hilsen

Fishermann

Veit hvor du kan få kjøpt Tica gold ed, med gear,spakbrems for ca 3000 kr.

Send PM om du er intresert, reklame her er vel lite populært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tica gold til 3000 er vel ikke spesielt bra, når man får Shimano Tiagra til rett under 4 i norsk butikk ?

Tiagra 30 A ?????

Tica snella heter :

TICA BIG GAME 20 WTS

Den ultimate havfiskesnelle til grovt havfiske på store dyp.

Utveksling: 4,2:2,0

Snørekapasitet: 750m 0,20lb sene

Vekt: 1420 gram

Norsk butikk dette også, var kun et tips fra min bror, han liker Tica.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tica 20 tilsvarer vel Tiagra 16..

http://baardsen.no/catalog/product_info.ph...df8a62ad1874278

Tiagra 30 til 3900.. Tiagra koster 3800,-

For all del så er de Ticasnellene bra, men når prisforskjellen er såpass liten opp til Tiagra så ville ikke valget vært vanskelig for meg ihvertfall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har hatt ticaen i 30 utførelse, men har nå gått over til tiagra 30wlrsa. Gidder ikke å sammenligne dem engang.

Kom med bilder av tackler da. Hadde vært interessant å se hvordan dere gjør det :P

Skal knipse noen bilder til deg iløpet av kort tid, vi skal klemme inn en klubbtur till i år, skal gå kun for stort siden noen i klubben er misfornøyd med "største fisk" i år.

Gleder meg allerede.

:(

Jeg trur ikke ni ska vare for urolige for masse skrap på bunnen det meste har nokk forsvunnet i muddret.

Det virker som det her i Trh.fjorden ihvertfall og her har dem dumpa ein god del kondemnerte fiskebåter.

Vi har fisket mitt i dumpingplassen ett antal ganger men aldrig hatt problemer med bunnapp. Jeg har dock undgått og ankre innenfor selve dumpingplassen da her er dumpet amunition og det kunne jo bli spennende og få en 1200kg "blockbuster" fra krigen eller noe annet morsomt på ankret. :)

Men da ska ni ha mere respekt for kantan med rødskog da snakker vi bunnapp dette vet Vilhelm allt om. :o

Det er oljeriggen jeg er "litt sketisk" till med tanke på at dreggen kan feste seg i den i full fart opp.

Eg e me on det el ledig ennå.

Må bare kjøpe en senelle og PP.

Angåendet tackle såg eg det røsing brukte når han va på tur.

Kos planlegge folk men tackl?

Någen som vil være med en kveld å lage?

Hilsen

Fishermann

En her på fiskesiden har kommet med tilbud om å låne noe uystyr OM du ikke har, noe å tenke på MEN det må selvfølgelig behandles med respekt å tas godt vare på

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Ticaén i 20-størrelse, gold og 2-speed. Fin til fisk opp mot 10kg. Mot en Tiagra, aldri i tvil.. Tror TLD-serien er mye bedre og, og de er ofte litt billigere. Aldri hatt problemer med Tican, men har skrudd den fra hver andre. Penn International er mye kraftigere..

TLD holder lenge og er mye bedre enn Tica..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dreggen skal ikke være noe stort problem om du fester den "oppned" som man jo vanligvis gjør...

Nei da, egentig ikke veldig bekymret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.