Gå til innhold
Fiskersiden

Etterlysning.


Mr Big fish :)
 Share

Recommended Posts

  • Svar 393
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Velg pålitelig og velprøvde sneller til dypvannfiske og helst med lengre håndtak en originalen.

Spør andre fiskere om praktisk erfaring med mindre kjente sneller før disse anskaffes.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er også 480 lbs wire, 1,5 mm mono, swære owner super mutu og de største svivlene jeg fant bestilt. Om det skulle klaffe, så vil jeg iallefall være forberedt.

De eneste ankepunktene på utstyrsfronten til dette fisket, er 30 lbs powerpro, tld 20 og muligens en 30 lbs stang. Jeg klarer uansett ikke å dra av powerproen med stang og brems og pumping, men i forhold til slitasje er det kanskje for veikt? Med nærmere ettertanke; alt bortsett fra stålfortommen? :):lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er også 480 lbs wire, 1,5 mm mono, swære owner super mutu og de største svivlene jeg fant bestilt. Om det skulle klaffe, så vil jeg iallefall være forberedt.

De eneste ankepunktene på utstyrsfronten til dette fisket, er 30 lbs powerpro, tld 20 og muligens en 30 lbs stang. Jeg klarer uansett ikke å dra av powerproen med stang og brems og pumping, men i forhold til slitasje er det kanskje for veikt? Med nærmere ettertanke; alt bortsett fra stålfortommen? :) :)

30 lbs PP, TLD 20 og 30 lbs stang er alt for veikt til håkjerring.

Har hatt kveite på 30-50 kg på den kombinasjonen. det var tungt nok! med en null til bak de vektene, kommer du til å få problemer og sannsynligvis kommer noe til å ryke.

Dere har tilbud om lån av TLD 50 II, PP 0,41 og 30-50 lbs Shimano stang. Det er i alle fall en kombinasjon som sammen med vira og krokene dine skal klare de aller fleste håkjerringene.

Endret av nordmøring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har akkurat bestilt 1500 yds med powerpro nå, og kanskje en ekstra stang faller inn i kjelleren i romjulen. Så vi skal ikke utelukke meg likevel... Om det ennå er plass da?

Da er det fullt, med deg altså :)

Skal ta en prat med de andre så setter vi opp en dato.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glimrende. Jeg går ut fra at vi snakker om helgedager...

Skal vi få se bilder av tackler og utstyr etterhvert? Hvor tunge søkker trenger jeg? Har fått en del opp til 1 kg, men ser for meg at dette kanskje blir for lett på det dypet.

Har vært sjuk noen dager jeg, ikke mye man får gjort da.

Er vannet rolig å lite drift holder det med 1 kilo, men man kan aldri vite.

Denne turen er kun en inpulshandling fra min side, Bin Ladden å jeg lekte med ideen å så blei det bare bestemt.

:)

Eneste jeg håper på egentlig er fint vær.

Ja det må bli en helgedag.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaoset er totalt dersom alle fem mann får håkjerring samtidig, så du bør ha med eiget belte!

:)

:excl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare å ta stanga under arma det vel? :)

Kommer det noen tackler snart?

Tackler, ja.

Legger ut en filmsnutt strax, kan se litt på den.

Store blekkspruter kombinert med hele makrellfile er en sikker vinner, gjerne også med "sunlight" inni blekkspruten.

Sunlight er små selvlysende rør som lyser fosfor grønt, gjør fisken nyskjerrig å lyser opp tackelet i mørket.

5 kr for 1 pose med 3 rør.

Lyser i ca 12 timer.

Jeg stapper også minst 1 blekksprut full av spekesild å surrer igjen under, dette gir masse lukt å har fungert bra.

Store kroker med stort agn holder som regel også, fluoriserende gummi slanger er fint å kle hele tackelet med.

Tackler, ja.

Legger ut en filmsnutt strax, kan se litt på den.

Store blekkspruter kombinert med hele makrellfile er en sikker vinner, gjerne også med "sunlight" inni blekkspruten.

Sunlight er små selvlysende rør som lyser fosfor grønt, gjør fisken nyskjerrig å lyser opp tackelet i mørket.

5 kr for 1 pose med 3 rør.

Lyser i ca 12 timer.

Jeg stapper også minst 1 blekksprut full av spekesild å surrer igjen under, dette gir masse lukt å har fungert bra.

Store kroker med stort agn holder som regel også, fluoriserende gummi slanger er fint å kle hele tackelet med.

Her landes en lange på litt over 10 kilo.

th_Kjetillange.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jeg forstått oppriggingen for håkjerring riktig?

Jeg har ikke tatt med attraktorer og eventuelle forkurver med i skjematikken. :)

Kom gjerne med tilbakemeldinger på fortomslengdene. De tallene jeg hadde i hodet, blir kanskje veldig lange og uhåndterlige.

41434_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/16812/41434.jpg

Levert av: http://fiskevatn.no/foto/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at attraktorer har særlig mye for seg til håkjerring, mange av de er jo blinde. På den annen side så skremmer nok neppe en blekksprut en håkjerring heller...

I prinsippet riktig takkel, Hugo, men lengdene kan diskuteres ja. 1.5 meter fortom under svivelen som stopper søkket er nok mer fornuftig, 8 meter over er sikkert greit. To-krokstakkel er ikke så veldig forskjellig, du bare crimper inn en opphenger 3-4 meter over svivelen som stopper søkket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer helt an på hvor snill kjerringa er. Er den stor, og begynner å rulle, kan du fort trenge vel så det. Er den snill og ikke ruller så er svaret selvsagt nei. Vet ikke hvor nær katastrofe pga rulling det har vært på Gotland de to siste åra, Frederic?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at attraktorer har særlig mye for seg til håkjerring, mange av de er jo blinde. På den annen side så skremmer nok neppe en blekksprut en håkjerring heller...

I prinsippet riktig takkel, Hugo, men lengdene kan diskuteres ja. 1.5 meter fortom under svivelen som stopper søkket er nok mer fornuftig, 8 meter over er sikkert greit. To-krokstakkel er ikke så veldig forskjellig, du bare crimper inn en opphenger 3-4 meter over svivelen som stopper søkket.

Har ingen erfaring med håkjerring jeg, så det var ikke hå`n jeg siktet till her, men stor lange brosme osv.

Fikk også brosmer på lammekjøtt i Jøsenfjorden, he he, allt må jo prøves.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisherman å Gjørs.

Sikter oss inn på Fastelavens søndag 03.02. Februar.

"Det rytes at fastelavensboller er et meget effektift, men ukjent agn mye brukt utenfor kysten av Alaska i et lite men ikke ukjent eskimo reservat."

Dette ryktet er "hemmelig" så håper ikke noen her legger det ut på nett.

Min bror har desverre trekt seg fra turen pga hussalg i oslo så nå er det 1 ledig plass till.

Flere intreserte her ?

Fra dere som blir med vill jeg at også dere kommer med inspill å forslag till turen, så ikke allt er opp till oss som har planlagt å oranisert med båt osv.

Har båten hele dagen å tanken var å prøve flere steder på forskjellige dybder, Bin Ladden er en "sorte jeger" å kommer helt sikkert til å ville fiske litt forskjellig etter "løgne sorter" som han sier, jeg personelig synes dette er utrolig spennende å vill også få mest mulig ut av dagen med fiske på flere plasser, dybder.

Uansett, dregge opp på 600 meter SKAL vi å se hva som skjer der, utover det er allt åpent.

:)

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.