Jørgen Posted December 19, 2004 Report Share Posted December 19, 2004 Limanda og undertegnede tok en tur til Tjøme for å teste fisket etter sandflyndre og skrubbe. Limanda hadde en ide om hvor det var gode muligheter så vi reiste dit. Dette skulle være en avslappende tur så vi fisket kun med en stang hver. Og ca. 30 sekunder etter at Limanda hadde reka ute satt den første, og før Jørgen hadde rigga ferdig hadde Limanda 5-6 sandflyndrer på land. Det var en fisketetthet jeg ikke har sett maken til, når man hadde sveivet fisken nesten helt inn kunne man se 3-4 andre flyndrer som fulgte etter. Reka lå toppen 1 min før den ble tatt. Og ca 60 sandflynder og ca 10 skrubber senere var turen over(dette var tilsammen for begge). Ny pers på både sandflyndre og skrubbe for meg, ny på sandflyndre er 480 gr og på skrubbe er den 730 gr. Limanda tok i land den desidert største sandflyndra på ca 6-7 hekto. Her skal det fiskes mer senere og forhåpentligvis skal persene forbedres ytterligere. Vi fikk i tillegg noen småsei og et par torsk. Takk for Coca og skyss og ikke minst for en hyggelig tur Limanda, vi satser vel på flere samkjørte turer senere håper jeg:) Hvis Limanda for til å laste ned bildene korrekt(han sier han er litt klønete på pc`n) kommer det sikkert et bilde av skrubba mi etterhvert. Limanda: Kremt, tror du har en pose fisk bak i bilen, for den glemte jeg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
SMS Posted December 19, 2004 Report Share Posted December 19, 2004 Gratulerer! Håpløst å fiske med mer enn en stang når man får så mye fisk! Du glemte igjen palstposen med vilje Jørgen? Hvordan er sandflyndre og skrubbe å spise? Rødspette er jo vanlig matfisk i frysedisken og på restaurant, man hører aldri om sandflyndre eller skrubbe på menyen, hvorfor ikke? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Posted December 19, 2004 Author Report Share Posted December 19, 2004 sitat:Opprinnelig postet av SMS Gratulerer! Håpløst å fiske med mer enn en stang når man får så mye fisk! Du glemte igjen palstposen med vilje Jørgen? Hvordan er sandflyndre og skrubbe å spise? Rødspette er jo vanlig matfisk i frysedisken og på restaurant, man hører aldri om sandflyndre eller skrubbe på menyen, hvorfor ikke? Her nytter det kun med en stang ja, hvis ikke ville denne turen fortone seg som alt annet enn rekreasjon. Sandflyndre er bra fisk å spise, skrubbe fantes ikke i posen for å si det sånn;) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
limanda Posted December 19, 2004 Report Share Posted December 19, 2004 Det kommer vel bilder etterhvert, etter mye stygg banning venter jeg på hjelp.Det ble en fin tur etter østlandsk standard, tror nok det var en ny opplevelse for Jørgen å få så mye fisk på kort tid.Eneste malurt i begeret var at vi satte en del krok i noen urokkelige elementer på bunnen.Så på slutten gikk vi over til "billig" krok, det gjør vondt i lommeboka å miste mange chinu og mutu light`s. Neste gang får vi satse på bedre organisering, null matpakker og null snop i dag!! Det gjorde godt med et pit-stop på Esso, pølse i brød smaker ekstra godt på fisketur[ ] Det blir nok flere turer utover vinteren om bare været holder,har jo lovet Jørgen et par nye arter, så det blir vel noe fiske fra båt på hytta. P.S. Sandflyndre er bedre enn rødspette på matbordet Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flemms Posted December 19, 2004 Report Share Posted December 19, 2004 sitat: Sandflyndre er bra fisk å spise, skrubbe fantes ikke i posen for å si det sånn;) Da bør du la det ligge igjenn noen i posen neste gang Jørgen! Jeg har spist skrubbe flere ganger og den når nesten like høyt opp som Spetta på smak! beinfrie filé av skrubbe...Mmmm[ ] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flemms Posted December 20, 2004 Report Share Posted December 20, 2004 sitat: Det er en fin størrelse til østlandet å være,men er litt(veldig) bortskjemt fra mange års nord-norskt superfiske etter sandflyndre( har vel et par hundre over 8 hg) Flemms; skrubbepersen din er bedre enn min,1,3 kg er en fisk å være stolt av Er fornøyd med skrubba på 1.3(østlandet) og vet at den er fin-fin size, men jeg gir meg ikke med det. Har tatt fler skrubber på over kilon der, så til våren/sommeren kommer straks en på over 1.3 garantert[ ] Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jørgen Posted December 20, 2004 Author Report Share Posted December 20, 2004 Jeg testet ut Owner Mutu Light kroker. Brukte str 2 kroker, mulig de er litt små. Uansett så satt kroken ofte fint i munnviken men noen satt seg dypt. Opplevde også at krokene noen ganger satt litt dårlig slik at fisken slapp helt på slutten. Ingen konklusjoner ennå, men om jeg kan forbedre krokingsprosenten i munnviken litt(jeg er tross alt ikke dreven med sirkel) så er dette et godt alternativ til J-kroken. Jeg snakker kun om glidende takkel her, til paternoster har jeg ikke testet men der er vel J-kroken best egnet kanskje? Neste gang skal jeg prøve litt større kroker om jeg finner noen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThorEH Posted December 20, 2004 Report Share Posted December 20, 2004 Owner sirkel funker helt fint på paternoster og den, sålenge du husker å bare løfte stanga bestemt og ikke kliner til Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts