Gå til innhold
Fiskersiden

3 spørsmål i en tråd


stegg
 Share

Recommended Posts

Hva skal man velge

Elrigg Scotty eller cannon det viktigste er driftssikkerhet.?

Kombi instrument eller en plotter og et ekkolodd (driftsikkert viktigst)?

Båthenger noen som kjenner tiki bt 1500bp ?

Endret av stegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man velge

Elrigg Scotty eller cannon det viktigste er driftssikkerhet.?

Kombi instrument etter en plotter og et ekkolodd (driftsikkert viktigst)?

Båthenger noen som kjenner tiki bt 1500bp ?

to instrumenter, større skjerm og mindre trykking :)

hvis ett slutter å virke så har du enda ett å kjøre etter. kjøp deg to 7" Lowrance instrumenter.

Blir ikke 1500 for liten henger til deg Stegg? 1500 kg totalvekt?

Endret av Team Biri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

to instrumenter, større skjerm og mindre trykking :)

hvis ett slutter å virke så har du enda ett å kjøre etter. kjøp deg to 7" Lowrance instrumenter.

Blir ikke 1500 for liten henger til deg Stegg? 1500 kg totalvekt?

Nybåten veier netto 780 kg tror det klarer seg.

Endret av stegg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man velge

Elrigg Scotty eller cannon det viktigste er driftssikkerhet.?

Kombi instrument eller en plotter og et ekkolodd (driftsikkert viktigst)?

Båthenger noen som kjenner tiki bt 1500bp ?

Hallo stegg! Har selv en tiki bt 1000b. Hengeren er grei nok. blir prod i estland. Jeg har slitt med att de justerbare festene mine var feil. På min er de 200mm brede og rullene måler 197mm slik att når vekten av båten kommer så ruller de ikke rundt.Har vært i kontakt med importør og de skulle ordne opp i dette. Kan kanskje virke noe mykere enn enkelte dyrere merker. Ellers av positivt kan jeg nevne fast monterte lys på skjermene som sitter så høyt att de ikke kommer i vannet ved sjøsetting, samt fin og ta opp båt med pga vippa bak. Ellers er skjermene veldig solide så man ikke bøyer dem om man bruker dem og klatre på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo stegg! Har selv en tiki bt 1000b. Hengeren er grei nok. blir prod i estland. Jeg har slitt med att de justerbare festene mine var feil. På min er de 200mm brede og rullene måler 197mm slik att når vekten av båten kommer så ruller de ikke rundt.Har vært i kontakt med importør og de skulle ordne opp i dette. Kan kanskje virke noe mykere enn enkelte dyrere merker. Ellers av positivt kan jeg nevne fast monterte lys på skjermene som sitter så høyt att de ikke kommer i vannet ved sjøsetting, samt fin og ta opp båt med pga vippa bak. Ellers er skjermene veldig solide så man ikke bøyer dem om man bruker dem og klatre på.

Medfører dette at båten er tung å få på og av henger?

Gaupenhengeren jeg har i dag er en katastrofe å få båt på og av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Medfører dette at båten er tung å få på og av henger?

Gaupenhengeren jeg har i dag er en katastrofe å få båt på og av.

Ja når de ikke ruller er det tyngere og ha av/på men jeg har prøvd med noen ruller som jeg hadde kappet av og da er der ikke noe problem. På de nye festene de har nå er dette ordnet fikk jeg beskjed om. der er festene ca 2cm bredere enn rullene så det er nok ikke noe problem lenger. De skulle sende meg nye fester og ruller når det kom inn igjen på lager så det er mulig det har vært en prod feil på tideligere hengere. Båten styrer seg opp selv pga vippefunksjonen så det er veldig enkelt og ta den opp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva skal man velge

Elrigg Scotty eller cannon det viktigste er driftssikkerhet.?

Kombi instrument eller en plotter og et ekkolodd (driftsikkert viktigst)?

Båthenger noen som kjenner tiki bt 1500bp ?

To kombi instrumenter er å anbefale. Jeg har ett rent ekkolodd, samt en ren plotter i båten nå, skal kjøpe et kombi i tillegg. Hadde jeg visst det jeg vet i dag hadde jeg kjøpt to kombi.

Videre er Scotty elriggene å anbefale. har hørt at Cannon ikke er like bestandige mot saltvann som scotty, samt at Scotty er så enkel konstruert at det ikke kan bli særlig med feil. Det eneste som kan ryke er den reima, men den bytter du selv og kjøper med et par ekstra når du bestiller riggene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To instrument 5,5" skjerm syntes jeg er nok. Og om jeg skulle hatt noe større ville det vært plotteren.

Jeg har prøvd scotty el rigg, og syntes den er helt konge. Tror ikke drift sikkerhet på noen av de er noe problem!!!!

Hengeren har jeg ingen erfaringer med :blush:

Da har det blitt ny båt forstår jeg. Bilder?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis driftsikkerhet er det viktigste for deg ved valg av instrument, er det ikke kombiinstrument eller 2 seperate som er den viktigeste avgjørelsen, men hvilke merke du velger. Men som Team Biri skriver er det selvsagt mye bedre pålitlighetsmessig med 2 uavhengige instrumenter. Muligheten til 4 skjermvinduer uten å gå for en dyr multifunksjonsskjerm gir det også.

Furuno og Simrad står i en egen klasse når det gjelder pålitlighet.

Simrad har desverre ikke kombiinstrumenter med kartmulighet for Mjøsa. Simrad er i ferd med å erstatte alle modeller. Hvor bra de nye modellene er og om de er like pålitlige sm de gamle er umulig å si. Antar de nye modellene ikke blir produsert i Danmark slik som de gamle var. Furuno sin Navnet 2 modeller kan bruke både nNvionics og C-Map, men er basert på gammeldags teknologi og har dårlig skjermoppløsning. Det er foreløpig usikkert om de nye Navnet 3D modellene som blir det råeste som finnes av multifunksjonsskjermer når de kommer på nyåret, vil ha kart over Mjøsa. Dyre blir de også.

Om det er en båt med åpen eller lukket/overbygd styreposisjon påvirker anbefalingen,

Hvis du har en beskyttet styreposisjon vil jeg anbefale Furuno FCV-620 eller 585 som lodd. Ved åpen styreposisjon tror jeg Raymarine DS500x er et bedre valg siden den er IPx7 klassifisert (vanntett). Vil du ha større skjerm i lukket båt er anbfalingen Raymarine C80 (med DSM-30) og i en åpen båt Lowrance LCX-27 eller 37. Garmin og Lowrance or også vanntette.

Som kartplotter for en med lukket båt vil jeg anbefale Raymarine C70 eller C80. På en åpen båt er anbefalingen Lowrance LCX-27C eller LCX-37C. Kjøper du et kombiinstrument har du backup for ekkoloddet. En håndholdt GPS og papirkart er backupen du trenger for plotteren.

For trolling utenom Mjøsa er anbefalingen av plotter Garmin GPSMAP 4008.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

har hatt mange hengere, Svela er så langt best.

Men, sikkert mange som har en annen oppfattning.(som det garantert er med de to andre spørsmålene dine)

Interressant dette med båthenger, vil du utdype det noe mer ? Hvilke hengere har du hatt til å sammeligne med. Og hvorfor er du mest fornøyd med Svela ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

båthenger ja.. det er ikke bare bare, jeg har prøvd tredal,brendrup,bk-hengeren og hss. sist nevnte er jeg veldig fornøyd med, hss r1200p bør du se på,den koster bare 15000 og veldig grei å ta opp og sette ut båten med, pluss at lyktene sitter så høyt at du trenger ikke å ta av noe som helst,bare å rygge rett uti.

vugge som styrer båten perfekt lynrett på hengeren enten det blåser eller er strøm i vannet..

hilsen

finni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.