Gå til innhold
Fiskersiden

Ålgård - Byrkjedal - Hunnedalen


Drømmetur
 Share

Recommended Posts

I november flyttet jeg stanga fra bagasjerommet til kjelleren.

Den siste turen jeg tok, la jeg mot Byrkjedal. Har aldri fisket

etter Ørret i dette området før. Kjørte opp en bratt bakke fra

byrkjedalstunet og havnet i Maudal, tror jeg. Tok til høyre, fikk

twist av bonden, som ønsket meg lykke til. Til tross for hans advarsler

om mye smått, trasket jeg langs elva og ned til vannet.

Han hadde rett!

Jeg likte naturen i forkant av dirdal og oppover, kunne jeg i tillegg fått

tips om noen ok vann i områdene, så kunne jeg startet planleggingen av

våren. Tanken på såpass flott natur, fast fisk, kun 45min kjøring gir meg

ideer om nydelige naturopplevelser med svært høy tilgjengelighet.

Anyone?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

hei!!

mange vann å velge i her, hadde du tatt rett frem i stedet for til høyre, kunne du gått oppover en dal med storslagen natur. fisken er liten i begynnelsen (men duverden så sprek!), men etterhver.......

ellers finnes det gode vann både i Gjesdal og kommunene rund :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Har selv proevd fisket i fjellene bak kraftstasjonen I Maudal en gang. Da parkerte vi langs veien like foer kraftstasjonen, og gikk gjennom skogen paa venstre side og videre paa en asfaltert vei av som gaar til toppen av demningen. Denne veien er vanligvis laast med bom.

Paa toppen ligger Myrvannet, dette vannet er regulert men der er sikkert mulighet for fin fisk. Provde ikke her selv siden vaart maal for turen var lengre inn i heia til Jensavatnet. Dette vannet ligger vel ca en mils gaatur maalt i luftlinje fra kraftstajonen

Denne turen er uten en eneste sti fra demningen og videre innover, saa fungerer daarlig for dagsturer. I Jensavatnet var det bra med fisk, men mest bekkeroye i varierende stoerrelse.

Naar det gjelder naturopplevelsen var denne uslaaelig, saa ikke noen andre mennesker paa turen saa det virker som omraadet er ganske lite brukt.

Omraadet rundt Maudal anbefales paa det varmeste :lol: Skal garantert opp igjen ved en senere anledning..

http://www.gulesider.no/kart/map.c?ps=2&co...actor=undefined

(Sorry for missing ae oe & aa :lol:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Et lite tips!

elva i maudal har mange dype kulper, takket være bønder med gravemaskin:-)

har du synkeline og litt tolmodighet + en neve fiskeimitasjoner krok 10 - 8 kan uventa ting skje:-)

vannet elva renner ut i har også finfin ørret, har selv tatt ørret over kiloen der.

men som andre som har svart på dette så er myrvatnet et absolutt stort potensiale for storørret, men her er det canadarøya som er i flertal. fin den og, men ....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Fantastisk side & sjefs gjeng som gidder å ta seg bryet å svare!

Veldig bra, tusen takk!

Skal prøve alt!

Hei.

Sier meg enig i at dette forumet ser bra ut. Er ny her fra i dag, har lest litt i gamle diskusjoner og meningsutvekslinger. Artig.

Kan si at jeg er et relativt nytt innslag i rogalandsnaturen, men har fartet det jeg har fått tid til det siste året. Jeg har vært noen turer i området Maudal-Jensavatn. En del småfallen fisk i Jensavatn, men har fått bekkerøye på over kiloen der oppe. Flott område.

Det er ble nevnt at det ikke går sti inn til Jensavatn, det er ikke riktig. Den starter i den første skarpe venstresvingen på vegen opp til Myravatnet. Vardet og godt synlig tråkk.

Har også funnet vann som huser flott ørret i området. Ikke gått derifra med fisk under 0,5 kg noen av gangene (4 turer), den største som jeg har fått var på 0,8 kg. Dette ga meg håp om å overleve her i Rogaland... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv proevd fisket i fjellene bak kraftstasjonen I Maudal en gang. Da parkerte vi langs veien like foer kraftstasjonen, og gikk gjennom skogen paa venstre side og videre paa en asfaltert vei av som gaar til toppen av demningen. Denne veien er vanligvis laast med bom.

Paa toppen ligger Myrvannet, dette vannet er regulert men der er sikkert mulighet for fin fisk.

[

En plan jeg har hatt i flere år (planer skal modnes ... :lol:) er å dra kajakken min på kanotralle oppover denne anleggsveien til Myrvannet, for så prøve innover heia. Er det verdt et forsøk - eller vil jeg gå på en kjempesmell halvveis i bakken? Altså - er det mulig å dra kajakkk oppover denne bakken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En plan jeg har hatt i flere år (planer skal modnes ... :P) er å dra kajakken min på kanotralle oppover denne anleggsveien til Myrvannet, for så prøve innover heia. Er det verdt et forsøk - eller vil jeg gå på en kjempesmell halvveis i bakken? Altså - er det mulig å dra kajakkk oppover denne bakken?

Fullt mulig det, men du verden for et slit :P

Hvorfor ikke kjøre videre til hunnedalen og slenge kajakken uti gravatn/valevatn og padle/bære til myrvatn?

mye meir slit men ennå meir vatn og ennå meir fisk, å for en fantastisk natur. Absolutt å anbefale. Fisk, mygg, snus og bålrøyk :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullt mulig det, men du verden for et slit :P

Hvorfor ikke kjøre videre til hunnedalen og slenge kajakken uti gravatn/valevatn og padle/bære til myrvatn?

mye meir slit men ennå meir vatn og ennå meir fisk, å for en fantastisk natur. Absolutt å anbefale. Fisk, mygg, snus og bålrøyk :P

Jeg har også tenkt den tanken ja, men så for meg at det kanskje var lettere å gjøre unna den verste stigningen på vei, og ikke i terrenget opp fra Gravvatn. Uansett er det det et svært fristende område..

Har forøvrig fiska mye både Valevatn og Gravvatn, fra kajakk/kano og fra land. Største i Valevatn var rundt kiloen, ørret - mens den største jeg har fått i Gravvatn var ei "canadarøye" på ca 600g. Trenden har uansett vært at jeg har fått mest ørret i Valevatn og mest røye i Gravvatn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også jeg har sett på mulighetene for å padle Gravvatn - Myravatnet.

Selv ville jeg foretrukket transport opp Hunnedalen og sjøsatt der oppe. Turen er forøvrig beskrevet i Stavanger turistforenings årsbok for 2000 med omslagstittel "Høgt og lågt i Gjesdal".

Tyngste del som må bæres er visstnok fra Tveitenordstølen (kan ved normal vannstand padle helt inn hit - ca en kilometer fra munningen). Bæring i ca en kilometer, de første par hundre meterne er harde, ellers greit. Ellers noe bæring fra Øydevatnet til Litle Øydevatnet, lette og korte bæringer på begge sider av Stigesvatnet. Kano bør i følge boka fløtes mellom Store Stigesvatn og Heinshølen. Lett bæring over til Myravatnet fra Grunnetjørna.

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Også jeg har sett på mulighetene for å padle Gravvatn - Myravatnet.

Selv ville jeg foretrukket transport opp Hunnedalen og sjøsatt der oppe. Turen er forøvrig beskrevet i Stavanger turistforenings årsbok for 2000 med omslagstittel "Høgt og lågt i Gjesdal".

Tyngste del som må bæres er visstnok fra Tveitenordstølen (kan ved normal vannstand padle helt inn hit - ca en kilometer fra munningen). Bæring i ca en kilometer, de første par hundre meterne er harde, ellers greit. Ellers noe bæring fra Øydevatnet til Litle Øydevatnet, lette og korte bæringer på begge sider av Stigesvatnet. Kano bør i følge boka fløtes mellom Store Stigesvatn og Heinshølen. Lett bæring over til Myravatnet fra Grunnetjørna.

Lars

Bare litt off-topic: I den årboka du nevner, er det bilde av en som fisker i Dirdal der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare litt off-topic: I den årboka du nevner, er det bilde av en som fisker i Dirdal der?

Hehe, siden du spør måtte jeg ta bryet med å kikke gjennom boka (igjen..). Jo da det er bilde av en fisker som fisker i Dirdal i boka. Etter hva jeg kan se står vedkommende i strandkanten like nedenfor Ewos Innovation sin stasjon i nevnte dal. Man kan skimte Norstone sitt anlegg i bakgrunnen.

Bildet er tatt av Geir Olaf Gjerden.

Godt nytt år til alle

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, siden du spør måtte jeg ta bryet med å kikke gjennom boka (igjen..). Jo da det er bilde av en fisker som fisker i Dirdal i boka. Etter hva jeg kan se står vedkommende i strandkanten like nedenfor Ewos Innovation sin stasjon i nevnte dal. Man kan skimte Norstone sitt anlegg i bakgrunnen.

Bildet er tatt av Geir Olaf Gjerden.

Godt nytt år til alle

Lars

Det bildet er antageligvis av meg. Tjoho! eg er kjendis

:angry2:;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det bildet er antageligvis av meg. Tjoho! eg er kjendis

;):)

Ska sei!! Gratulerer!

Men; kan jo være hvem som helst som står der med ryggen til fotografen, kledd i mørke klær med ei fiskestang i handa :D

Når jeg først er inne her og skriver: Noen som har prøvd å fiske i vannene på høyden mellom Frafjord/Fidjadalen og Røssdalen, i området mellom Frafjordhatten og Ernstknuten?

Hvordan er kvaliteten på fisken her? Har vært en del i området, men aldri fiska :angry2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har fiska endel i området rundt hunnedalen selv, og det er endel mindre vann som er fisketomme etter de sure nedbøren. Er det fisk i alle disse vannene på den siden. Ser på kartet at det er mye vann innover. Er det ørret i alle, eller er det bekkerøye som er satt ut?

Vel ,det er iallefall fisk i de vanna som jeg har fisket i. Både ørret og bekkerøye. Mye av fisken forsvant på 60-70tallet, men noen få klarte seg nok - og f.eks i Barbuvannet var det noen år på slutten av 90tallet en meeeeeeeeget flott bestand av grov ørret der. En kamerat fikk fisk på 2,3 fra belly der. Selv har jeg også fått kilosfisk i Barbu. De siste årene har bestanden dessverre økt kraftig og snittvekta er kraftig redusert.

I noen av vanna nærmere Hunnedalen er det imidlertid fremdeles grov ørret :)

Når jeg først er inne her og skriver: Noen som har prøvd å fiske i vannene på høyden mellom Frafjord/Fidjadalen og Røssdalen, i området mellom Frafjordhatten og Ernstknuten?

Hvordan er kvaliteten på fisken her? Har vært en del i området, men aldri fiska :)

Området er noe av det flotteste å gå i. Utrolig vakkert terreng. Fisken er blank og fin der jeg har fått den Ikke allverden størrelse, dessverre - men man vet jo aldri...

Endret av Eivind T
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.