Gå til innhold
Fiskersiden

Ålgård - Byrkjedal - Hunnedalen


Drømmetur
 Share

Recommended Posts

Njaa, det èr ikke lite med 15kg, med boken "Vandra Fjæderlätt" kommer man ned i 5-6 kg for ukestur med det letteste utstyret som på grensen tåler høyfjellet. Tenker man vekt når man kjøper inn utstyret så kommer man langt med lett oppakning, men vi unngår såklart å ta med pils, brød, hermetikk etc så det koster jo i matveien.

Kanotralle er uaktuelt, også bæresekk for kanoen- det blir for dyrt for den lille nytten i år, vi skal til Hardangervidda mesteparten av sommeren og får ikke brukt kanoen før til høsten igjen.. Man får investere litt om litt, da setter man også langt mer pris på luksusen når man får den senere, siden man vet av vond erfaring hva alternativet er ;-)

Men vi har pratet litt om turen nå og kommet frem til at, på grunn av usikkerheten om jeg kan dra hjem om kvelden eller må dra dagen etterpå, og siden kanoen er flunks ny, har vi mer lyst til å padle med den enn å bære rundt på den, så vi går for Valevatn - Stora Myrvatn i denne omgang, ruten er like lang, 3,2 mil, og vi -skal- ta byrkjedal - tonstad ved en senere anledning, turen er alt for forlokkende til å avstå på grunn av litt høydemeterbæring ;-)

Men vet dere hvordan fiskeforholdene er og tilgjengelige fiskekort langs Stora Myravatn vassdraget østover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Neida, 15 kg sekk går greit på ein 4 dagars tur, dunpose, etlagstelt og 1/2 underlag + lite kle og lite mat, men av erfaring så er lite vekt = mindre komfort, alltid ei avveiing det der :-) Det eg tenkte på er at i tillegg til sekk så får dåke åra, flytevest, rep sett til kano, multitape, tau o.l. som er kjekt å ha.

Siden dåke har 4 dager til rådighet, har dåke vurdert å padla heile vegen ned frå øverst i Sirdalen- Gravvatnet/valevatnet?

Ser på kart at ein kan ha ein flott padletur frå Setesdalen (Vatnadalsvatnet - Store Urevatn) og via Blåsjø ned Svartevatn og til Gravatn/Valevatn, veldig lite bæring også. Fantastisk mange vatn og tjødnar mellom Urevatn og Blåsjø. Spennande område.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåsjøområdet er ett område jeg har sett på lenge, en utvilsomt spennende nær sagt ekspedisjon er å bæringpadle fra Haukeli til Byrkjedal. Det er fullt mulig, men både erfaring, tid og forberedt viljestyrke er påkrevd en slik tur. Vi har ingen av delene denne sommeren :)

Du har helt rett i at det kommer tilleggsvekt med kanoen, men vekten vil totalt holde seg under 30kg per mann så det skal nå gå helt fint, som sagt så har vi nå bestemt oss for nettopp Valevatn til Stora Myrvatnet, vannene ligger som perler på en snor gjennom dalen og det blir enkel padling, så lenge vi ikke blir stoppet av melkesyre i ryggen på halvveien ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, 15 kg sekk går greit på ein 4 dagars tur, dunpose, etlagstelt og 1/2 underlag + lite kle og lite mat, men av erfaring så er lite vekt = mindre komfort, alltid ei avveiing det der :-) Det eg tenkte på er at i tillegg til sekk så får dåke åra, flytevest, rep sett til kano, multitape, tau o.l. som er kjekt å ha.

Siden dåke har 4 dager til rådighet, har dåke vurdert å padla heile vegen ned frå øverst i Sirdalen- Gravvatnet/valevatnet?

Ser på kart at ein kan ha ein flott padletur frå Setesdalen (Vatnadalsvatnet - Store Urevatn) og via Blåsjø ned Svartevatn og til Gravatn/Valevatn, veldig lite bæring også. Fantastisk mange vatn og tjødnar mellom Urevatn og Blåsjø. Spennande område.

Gravvatten/Valevatnet/Myrdalsvassdraget er jo en drømmetur. Jeg tviler på at her er noe fiskekort å få kjøpt. Kanskje på Inatur.no Men jeg har aldri hørt om noe (og heller ikke fisket der)

Ang. sekkevekt. Jeg har på en firedagers tur med: Sovepose, liggeunderlag, ullundertøy, mat(real, havregryn, en krydderpose + litt sjokolade), fiskesaker(fluestang, slukstang, fluer og sluk), medisinpose(myggspray, skokrem, solkrem, solbriller, GNAGSÅRPLASTER), ekstra genser, ekstra bukse, tannbørste + tannkrem. Gps + batteri, kart, kniv, kokekar+gass. To par tynne/tykke sokker. Gjerne ei lue.

I tillegg så går jeg i vindtett/vanntett bukse og jakke. Tynn genser, truse, sokker, fjellsko.

Det er minimum (mulig jeg har glemt noe) Da veier min sekk ca 15 kg. Null problem å bære den sekken. Hvis jeg angrer på at jeg har tatt med noe for mye så er det mat. Jeg kommer alltid hjem med masse mat, men har angst for å gå fri på fjellet.

Blåsjøområdet er ett område jeg har sett på lenge, en utvilsomt spennende nær sagt ekspedisjon er å bæringpadle fra Haukeli til Byrkjedal. Det er fullt mulig, men både erfaring, tid og forberedt viljestyrke er påkrevd en slik tur. Vi har ingen av delene denne sommeren :)

Du har helt rett i at det kommer tilleggsvekt med kanoen, men vekten vil totalt holde seg under 30kg per mann så det skal nå gå helt fint, som sagt så har vi nå bestemt oss for nettopp Valevatn til Stora Myrvatnet, vannene ligger som perler på en snor gjennom dalen og det blir enkel padling, så lenge vi ikke blir stoppet av melkesyre i ryggen på halvveien ;)

Hørs ut som en fornuftig testtur på ny kano.

PS: løp en tur opp i Jensavatten og prøv i innoset. Det ser hvirkelig fint ut.

Vi forventer full rapport med bilder etter turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blåsjøområdet er ett område jeg har sett på lenge, en utvilsomt spennende nær sagt ekspedisjon er å bæringpadle fra Haukeli til Byrkjedal. Det er fullt mulig, men både erfaring, tid og forberedt viljestyrke er påkrevd en slik tur. Vi har ingen av delene denne sommeren ;)

Du har helt rett i at det kommer tilleggsvekt med kanoen, men vekten vil totalt holde seg under 30kg per mann så det skal nå gå helt fint, som sagt så har vi nå bestemt oss for nettopp Valevatn til Stora Myrvatnet, vannene ligger som perler på en snor gjennom dalen og det blir enkel padling, så lenge vi ikke blir stoppet av melkesyre i ryggen på halvveien ;)

Ja den ruta er meget godt egna for kano, mestparten går jo på uregulerte vatn også. For fiskemuligheter så står det ein del på forumet her. Skal sjølv inni området fyrste helga i juni. Du får legga ut rapport når du har vore turen rundt der.

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Denne tråden har fått full medfart de siste dagene ser jeg. Jeg kjenner godt området dere tenker å padle. Deler mange av sysnspunktene de andre har vedr. turen dere først planla; S. Myravatnet - Støle. Jeg har selv kikket på ruten med kano i tankene. En del bæring blir det. Men fullt gjennomførlig hvis man ikke er redd for å ta i et tak. Men, det skal være TUR også...

I fjor padlet jeg ruten dere nå har falt ned på; Valevatn - S. Myravatn. La også ut en tråd fra den turen. Det var en flott tur som jeg sikkert vil gjennomføre i år også. Fisket kan være overraskende bra. I ettertid har jeg vært ved vann i den beskrevne løypa og fisket, både sommer og vinter. Fisken har vært av bra kvalitet og er vel en av grunnene til at jeg stadig vender tilbake til området.

Kan legge ut en liten smakebit fra området...

82575_s.jpg

Mvh

L

Endret av penalet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste uke kan rett og slett bare ikke gå fort nok... !

Foresten, du nevner Nonstjørna og Berittjørna i turrapporten din, eller snarere at du var der i etterkant.. Har du lykkes i å få fisk i Berittjørna? Vi har dratt opp en 15 bekkerøyer i Nonstjørna som smakte gjørme og var hvite i kjøttet, og har sett finfin bekkefisk i bekken mellom de to vannene, så i min logikk er det ingenting som skal stå i veien for at det kan være bedre forhold i Berittjørna, selv om vi ikke enda har fått ett napp eller vak der.

Endret av Fjellbukken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neste uke kan rett og slett bare ikke gå fort nok... !

Foresten, du nevner Nonstjørna og Berittjørna i turrapporten din, eller snarere at du var der i etterkant.. Har du lykkes i å få fisk i Berittjørna? Vi har dratt opp en 15 bekkerøyer i Nonstjørna som smakte gjørme og var hvite i kjøttet, og har sett finfin bekkefisk i bekken mellom de to vannene, så i min logikk er det ingenting som skal stå i veien for at det kan være bedre forhold i Berittjørna, selv om vi ikke enda har fått ett napp eller vak der.

Hei.

Jeg har fisket i Berittjørna, men har samme erfaringer som du - ikke napp, ei heller sett vak. Det sier som du er inne på, ikke noe om at det ikke er fisk der. Dersom det er fisk i bekken vil jeg tro det er fisk i Berittjørna. I Nonstjørna har jeg kun fått ørret. Visste ikke at det var bekkerøye der. Ørreten var i helt grei kondisjon og hadde ikke noe smak av mudder. Dersom det er bekkerøyer der kan jeg tenke meg at det også er det i Berittjørna. Den kan være vanskelig noen ganger. Var det langt opp i bekken dere registrerte fisk?

Du har sikkert sett bilde av den feite bekkerøya i rapporten. Den var en av flere lignende hengebuker som vi tok i Heinshølen. Her var det helt dødt - ikke napp, ikke vak - helt til midnatt. Da begynte noen små ringer å bre seg. Det var helt vindstille den kvelden og jeg trodde det var insektsklekking, så sparsom var vakene. Etter at det ble så mørkt det kan bli i midten av juni, begynte det å bite. Da fylte vi grytene.

Artig.

Synes forumet må få fyldig rapport med bilder fra turen din/deres. Håper dere kan rapportere om registrert fisk i Øydevatna og Stigesvatna, jeg har ennå ikke funnet ut om dette er vann med eller uten fisk...

L

Endret av penalet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hei igjen godtfolk, laster opp bilder senere men kan foreløpig rapportere om en kanontur i strålendes drittvær og skyfri himmel og steikendes sol på dag 3 uten en eneste observert fisk på 3\4 av turen (sett bort fra en liten 10 centimeters vi så i kanalen mellom øydevatn og gravatn)

Vi fikk en fjorårs gyter i innoset ved Litla Myravatn som bet på første kast på sølv spinner, den var rundt 50 cm lang og tynn som ei flis, med merker og arr over hele sin lengde, god gammel fisk det der. Vi slapp heldigvis unna den 2 km lange bæringen mot bommen på slutten av turen da vi tilfeldigvis møtte en hytteeier som var oppe for å sjekke vannstanden i Stora Myravatn, vi pratet om fisk og alt bosset vi plukket opp etter andre syndere på turen vår og det endte med at han kjørte oss helt til Oltedal med kano og sekker mens han fortalte om de 7000 bekkerøyene han satte ut øverst i vassdraget, Øydevatn, på 90 tallet en gang, så fisk finnes det i hele vassdragets lengde tydeligvis- uten at vi har sett noe til den. Men han nevnte også at fisk, nei den biter aldri før etter st.hans, så kanskje vi gjentar turen en gang i August, når vi igjen har ledig på turplanen :)

Vi var også innom Tomannsbu og titter på lokalitetene, fin hytte med eksepsjonell panoramautsikt til vannet jeg ikke husker navnet på i forbifarten, men stien inn dit lignet ikke grisen... Gjørmemotorvei er det eneste ordet med korrekt beskrivelse jeg kommer på i farten. På hytta tok vi med oss pannekaker og syltetøy som vi nøt i stekendes sol rett ovenfor fossefallstrykene ned mot Reinshølen (som grunneieren insisterte på å kalle den- Heinsholen)

Men du Penalet, den grotta som henger over Ytre Myravatn, etter demningen, rundt 150 meter opp i fjellsiden, vet du noe om denne? Nevnte hytteeier hadde skutt inn i den med rifle i sin ungdomstid, uten at noe skjedde- var det eneste han kunne berette om dèn.. Ble skikkelig nysgjerrig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, var skikkeleg dritt ver i byrjinga av helga. Var ein tur inn til Litla myrvatn torsdagen. Fekk ein fin 4 hg på flåga, var i tillegg ein del fisk som vakte rundt der. Mykje vatn i overalt.

DÅke må imidlertid ha hatt ein super tur siste halvdelen, var veldig bra ver.

Mht fisk i beritstjørna, fulgte bekken oppover, der er det så mange vandringshinder at fisken ikkje kjem seg opp bekken på eigen hand. Beritstjørna var jo eit fint vatn, håpar det er fisk her.

Har gått litt rundt i området over Hunnedalen og det er så himla mange vatn og tjødnar som kunne vore flotte fiskevatn, kunne gått ei veka berre i dette området mellom myravatnet og hunnedalen og ikkje fiska i same vatnetein einaste dag, men kvifor er det ingen njff forening eller nokre privatpersoner som dannar eit lite kultiveringslag, som tek tak i dette og driv kultivering i dette området? Skal desverre flytta frå bekkerøyeland i sommer ellers hadde det vore artig å ta tak i dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du Penalet, den grotta som henger over Ytre Myravatn, etter demningen, rundt 150 meter opp i fjellsiden, vet du noe om denne? Nevnte hytteeier hadde skutt inn i den med rifle i sin ungdomstid, uten at noe skjedde- var det eneste han kunne berette om dèn.. Ble skikkelig nysgjerrig :)

Nei. Jeg vet ikke særlig om den. Har også lagt merke til den. Kommer nok til å sjekke ved en anledning. Godt å få rapport fra området og at det kan bekreftes fisk i de øvre deler av vassdraget. Det blir nok noen turer etter at jeg har kommet meg i land fra denne jerndingsen ute i havet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen godtfolk, laster opp bilder senere men kan foreløpig rapportere om en kanontur i strålendes drittvær og skyfri himmel og steikendes sol på dag 3 uten en eneste observert fisk på 3\4 av turen (sett bort fra en liten 10 centimeters vi så i kanalen mellom øydevatn og gravatn)

Vi fikk en fjorårs gyter i innoset ved Litla Myravatn som bet på første kast på sølv spinner, den var rundt 50 cm lang og tynn som ei flis, med merker og arr over hele sin lengde, god gammel fisk det der. Vi slapp heldigvis unna den 2 km lange bæringen mot bommen på slutten av turen da vi tilfeldigvis møtte en hytteeier som var oppe for å sjekke vannstanden i Stora Myravatn, vi pratet om fisk og alt bosset vi plukket opp etter andre syndere på turen vår og det endte med at han kjørte oss helt til Oltedal med kano og sekker mens han fortalte om de 7000 bekkerøyene han satte ut øverst i vassdraget, Øydevatn, på 90 tallet en gang, så fisk finnes det i hele vassdragets lengde tydeligvis- uten at vi har sett noe til den. Men han nevnte også at fisk, nei den biter aldri før etter st.hans, så kanskje vi gjentar turen en gang i August, når vi igjen har ledig på turplanen :lol:

Vi var også innom Tomannsbu og titter på lokalitetene, fin hytte med eksepsjonell panoramautsikt til vannet jeg ikke husker navnet på i forbifarten, men stien inn dit lignet ikke grisen... Gjørmemotorvei er det eneste ordet med korrekt beskrivelse jeg kommer på i farten. På hytta tok vi med oss pannekaker og syltetøy som vi nøt i stekendes sol rett ovenfor fossefallstrykene ned mot Reinshølen (som grunneieren insisterte på å kalle den- Heinsholen)

Men du Penalet, den grotta som henger over Ytre Myravatn, etter demningen, rundt 150 meter opp i fjellsiden, vet du noe om denne? Nevnte hytteeier hadde skutt inn i den med rifle i sin ungdomstid, uten at noe skjedde- var det eneste han kunne berette om dèn.. Ble skikkelig nysgjerrig :P

Hørs ut som en flott tur da - selv om det ikke ble fisk.

Mye snø i fjellet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, fennvis ligger det en del men det er til å leve med, begynner å bli grønt i de lavereliggende bjørkeområdene nå.

Bildet tatt fra Stora Myravatns innos

OK, ser at det er bra "driv" i oset.

Jeg tenkte litt på det med St. Hans og fiske. Han har nok ganske rett i det. Rundt St. Hans pleier snøsmeltinga å være på nedadgående i fjellet. Så da stiger nok temperaturen i vanna her oppe. Bekkerøye er vel en litt mer varmekjær fisk en ørret og selv ørreten står på bunnen når det er snøsmelting.

Men for all del, hvis du finner en bekk som går i ei sørhelling - en dag det er godt med sol - så kan vannet være varmere og da biter fisken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Ja ut i frå min erfaring med området så var det noko som ikkje stemmer her. Kan sei at i Holavatnet, Krokavatnet og Kaldavatnet har eg aldri sett vak. Tipper det ikkje er fisk der. Har opplevd at ein del slike databaser bare set symbol ut frå høgde eller lknande, eks er naturbase.no, bare tull. Tipper tjødnane rundt bergan er tomme og, sjølv om det hadde vore morro om det var fisk i slike.

Sjekk ut:

http://gjesdal.fiskevatn.no/lake

her er det brukarar som legg inn info, derfor er det til å stola på (relativt sett).

Oppmodar alle til å legga inn litt generell info her, spesielt i desse områda i Rogaland der det er så mange vatn som er fisketomme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.