Gå til innhold
Fiskersiden

Ålgård - Byrkjedal - Hunnedalen


Drømmetur
 Share

Recommended Posts

Herlig!

Ettersom kvalitets tipsene har florert, så har jeg orientert meg på kartet

og blitt bedre kjent med området. Må si jeg gleder meg!

Jeg går ofte i kjelleren og drar frem sekken, tømmer ut utstyret for så

å legge det oppi igjen. Alle innleggene her har virkelig inspirert meg.

Så nå er det bare til å vente, apropos ventetiden ;

når kan vi dra i gang de første turene uten at det blir en for stor nedtur?

Er vi avhengige av klekking for å få en bra tur, og evt. når starter den?

Stor takk til gjengen her på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 68
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hei.

Har hørt at det ikke er fisk på oppsiden av Fidjafossen i Fidjadalen. Er det noen som kan bekrefte at elva mellom fossen og Blåfjellenden er fisketom? Mange flotte høler og strømmer her.

Jeg har også hørt at det fiskes grov ørret i Fidjavatnet. Har tatt en del ørret der selv, men de største har vært av "litjkarstørrelse" (ca. 350 g) og relativt slank :)

Kan noen si noe mer om Fidjavatnet som forøvrig ligger i et flott område.

Brådlandsdalen har jeg også gått noen runder opp og ned. Det er fisk i Midtstølsvatnet, men er det fisk i Blåtjørn (666 moh)? Hva med vannene som ligger på kanten nord for Øvstabødalen (like opp for bommen på veg til Hunnedalen)? Det kan f.eks være Vinkeltjørnane (819 moh)?

Hva med Markatjørna (893 moh) sør-øst for Fidjaknutane?

Puh, det ble noen spørsmål. Men, kan noen svare?

Hilsen

Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med vannene som ligger på kanten nord for Øvstabødalen (like opp for bommen på veg til Hunnedalen)? Det kan f.eks være Vinkeltjørnane (819 moh)?

Hva med Markatjørna (893 moh) sør-øst for Fidjaknutane?

Puh, det ble noen spørsmål. Men, kan noen svare?

Hilsen

Lars

Har hørt rykter om at det er fisk i disse vannene. Har ikke prøvd selv, kun i bekken/elven som renner ut der og der var det kun småfisk (ihvertfall som jeg fikk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig!

Ettersom kvalitets tipsene har florert, så har jeg orientert meg på kartet

og blitt bedre kjent med området. Må si jeg gleder meg!

Jeg går ofte i kjelleren og drar frem sekken, tømmer ut utstyret for så

å legge det oppi igjen. Alle innleggene her har virkelig inspirert meg.

Så nå er det bare til å vente, apropos ventetiden ;

når kan vi dra i gang de første turene uten at det blir en for stor nedtur?

Er vi avhengige av klekking for å få en bra tur, og evt. når starter den?

Stor takk til gjengen her på forumet.

Godt at andre også klør i fingrene:-)

Min erfaring er at: Dato som måned og dag betyr ingenting, veret styrer allt.

Så sannt de er pluss grader og lite vind, klekker det en eller annen plass.

I "mitt" vann som ligger 5-6hundre meter over havet, begynner sesongen så snart de har vært

sol og litt varme i ei veke ca... For 4 år si vagte auren på mygg i februar, de hadde vært stillt og ganske grei temp i nesten to veker. - dagen etterpå hadde eg med fluestangen, det blei fast fisk - året etter hadde eg med fluestangen den samme dagen (alltså den dagen i slutten av varmeperioden, ikkje samme dato) og då slo teslagsproblematikken til :o

Som regel har myggfisket begynnt i februar-mars, men allt avhengig av veret. Å de var vel kanskje litt meir stabilt før??? men for all del, he fått fisk på tørrflue 4.januar også....

Uansett, tidlig fiske med mygg krok 18-16 speilblanke vann, sol og rullende fisk er det lite som slår :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Har hørt at det ikke er fisk på oppsiden av Fidjafossen i Fidjadalen. Er det noen som kan bekrefte at elva mellom fossen og Blåfjellenden er fisketom? Mange flotte høler og strømmer her.

Jeg har også hørt at det fiskes grov ørret i Fidjavatnet. Har tatt en del ørret der selv, men de største har vært av "litjkarstørrelse" (ca. 350 g) og relativt slank :D

Kan noen si noe mer om Fidjavatnet som forøvrig ligger i et flott område.

Brådlandsdalen har jeg også gått noen runder opp og ned. Det er fisk i Midtstølsvatnet, men er det fisk i Blåtjørn (666 moh)? Hva med vannene som ligger på kanten nord for Øvstabødalen (like opp for bommen på veg til Hunnedalen)? Det kan f.eks være Vinkeltjørnane (819 moh)?

Hva med Markatjørna (893 moh) sør-øst for Fidjaknutane?

Puh, det ble noen spørsmål. Men, kan noen svare?

Hilsen

Lars

Kan ikke bekrefte at det er tomt på oppsiden av fossen, men kan heller ikke bekrefte fisk der..

:o I Fidjavannet kan jeg bekrefte kilosfisk innimellom steikefiskene. Det fortjener de som tar den turen. Og den er verdt det, selv om man ikke får fisk. Det beste tipset jeg kan gi her er at den vanskeligst tilgjengelige plassen også er den beste fiskeplassen..., heldigvis ...

Innosen i Månvannet er jo også en virkelig perle for fluefiskere.

Brådlandsdalen kjenner jeg ikke mye til, men har vært i Djupavannet helt øverst. Flotte teltplasser i vestenden, nydelige sandstrender. Kjekk plass å ta med unger! Meget skuffende fiske. Vannet er kalket ihjel og småfisken regjerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke bekrefte at det er tomt på oppsiden av fossen, men kan heller ikke bekrefte fisk der..

:o I Fidjavannet kan jeg bekrefte kilosfisk innimellom steikefiskene. Det fortjener de som tar den turen. Og den er verdt det, selv om man ikke får fisk. Det beste tipset jeg kan gi her er at den vanskeligst tilgjengelige plassen også er den beste fiskeplassen..., heldigvis ...

Innosen i Månvannet er jo også en virkelig perle for fluefiskere.

Brådlandsdalen kjenner jeg ikke mye til, men har vært i Djupavannet helt øverst. Flotte teltplasser i vestenden, nydelige sandstrender. Kjekk plass å ta med unger! Meget skuffende fiske. Vannet er kalket ihjel og småfisken regjerer.

Vedr. elva over Fidjafossen: :)

Jeg er enig i at turen til Fidjavatnet er verdt alle skritt man måtte ta. Og steikefisk er kanskje undervurdert i slik flott natur? Har prøvd fisket rundt hele vatnet, selv om det i mange tilfeller var vanskelig komme rundt uten å måtte stige noen hundre høydemeter vertikalt. Skal ha større tolmodighet der det er vanskelig ta seg frem neste gang...

Når det gjelder Månavatnet snakket jeg med en kar som hadde fått en (1) og bare en fisk der (i det overbefolka vannet)! Men hvilken fisk: 2,8 kg!! (hvis jeg husker riktig) Om jeg har blitt lurt vet jeg ikke, men karen var jo hyggelig han der vi satt å preika over en kaffekopp tidlig om morgenen (kl 6) oppe ved Fidjavatnet (leser du dette kan du bekrefte historien, eller si fra om jeg ble utsatt for en løgn ) :D

L

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ska sei!! Gratulerer!

Men; kan jo være hvem som helst som står der med ryggen til fotografen, kledd i mørke klær med ei fiskestang i handa :)

Når jeg først er inne her og skriver: Noen som har prøvd å fiske i vannene på høyden mellom Frafjord/Fidjadalen og Røssdalen, i området mellom Frafjordhatten og Ernstknuten?

Hvordan er kvaliteten på fisken her? Har vært en del i området, men aldri fiska :P

Har fisket i vannene som heter Brekkevatn, Lauvvatn og Valevatn. Disse vannene ligger nordvest for Frafjordhatten.

Fikk bare småfisk..

Men som nevnt tidligere en fantastisk tur. (Kjenner det kribler i magen etter sommer!) :-)

Endret av Egil.M.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Månadalen er jeg så og si lokalkjent nå. Det er utroligt fint der inne, kan vel nesten ikke tenke meg ett finere område for fluefiske.

Skal opp der igjen til sommern, selv om jeg lovet meg selv sist - aldri mer. Det ble bare småfisk, dvs i det øverste vanner så var vel de største ca 350 gr. Tror nok at man kan få større fisk her, men vi fikk det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 months later...

Hei.

Tenkte blåse liv i denne tråden igjen. Det er jo ikke lenge til de vann som er nevnt i postene lengre oppe, er isfrie. Var i Maudal i dag og traska rundt. Myratjørna/Store Myravatn er isfritt, noen tjern likeså. Men det er stor forskjell. Prøvde i flere vann/tjern uten å kjenne fisk, noe som kan skyldes ufølsomme/blåfrosne fingre som følge av kraftig snøfall!! Før snøen kom var det klekking av døgnfluer. Ikke et vak å se.

Jeg lurer på om noen her inne har vært over mot Jensavatn? Er i så fall det isfritt? Hva med vannene over mot Stavtjørn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Holavatnet og Krokavatnet er flotte vann, men en gammel kar med enda eldre hund som jeg møtte, sa at det ikke var fisk i disse vannene. Merkelig spør du meg, så jeg tenker prøve stanga ved neste passering.

Var i Stavtjørnområdet i dag. Isfrie vann til godt over 650 moh. Fjærmyggklekking satte fart i ørreten. Fikk tre fine og feite fisker som var lettere rosa til rød i kjøttet. To var ca 4 hg den tredje noe mindre. Storfornøyd med turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...
Holavatnet og Krokavatnet er flotte vann, men en gammel kar med enda eldre hund som jeg møtte, sa at det ikke var fisk i disse vannene. Merkelig spør du meg, så jeg tenker prøve stanga ved neste passering.

Var i Stavtjørnområdet i dag. Isfrie vann til godt over 650 moh. Fjærmyggklekking satte fart i ørreten. Fikk tre fine og feite fisker som var lettere rosa til rød i kjøttet. To var ca 4 hg den tredje noe mindre. Storfornøyd med turen.

Ville bare bekrefte at Holavatnet og Krokavatnet er totalt fisketomme. Ved utløpet av Krokavatnet er det en liten foss på ca 3 meter, nedenfor den er det bekkerøye og videre nedover denne bekken helt til Jensavatn. Fisken stopper ved fossen.

Jeg lekte litt med tanken på å fiske opp ett par tre pinner i kulpen under fossen og "hjelpe" de opp, men slik naturkriminalitet er lite populært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått meg etpar dager fri til å fiske litt nå, og etter å ha lest tråden her tenkte jeg meg å gå innover området her. Har vært noe i området her, men er utrolig bittert å fiske feks i et fisketomt vann når mann først er på tur.

Er det noen som har tips til rute her oppe, tenkte meg etpar timers gange innover, slå opp teltet og så gå litt rundt med stanga. Kunne vært gøy å ha mulighet til fisk på halvkiloen pluss, dersom noen vet om vilke vann som bør prøves. Hadde vært strålende om noen ville dele noen av de vanna i såfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått meg etpar dager fri til å fiske litt nå, og etter å ha lest tråden her tenkte jeg meg å gå innover området her. Har vært noe i området her, men er utrolig bittert å fiske feks i et fisketomt vann når mann først er på tur.

Er det noen som har tips til rute her oppe, tenkte meg etpar timers gange innover, slå opp teltet og så gå litt rundt med stanga. Kunne vært gøy å ha mulighet til fisk på halvkiloen pluss, dersom noen vet om vilke vann som bør prøves. Hadde vært strålende om noen ville dele noen av de vanna i såfall.

Fidjadalen er utrolig fint da. Her er ei flott elv og to store vann med elv immellom. Halvkilos er slett ikke umulig her, men det er mye smått imellom. Fisker du med flue så kan du ha det kjempegøy i elva. Blank elv, store flotte kulper.

Hvis du vil enda lengre opp på fjellet så kan Taumavassdraget anbefales, her også er mye smått, men det tas jevnlig større fisk. Gå til Holmavatten (privat - ikke fisk der) så følger du elva oppover. Er fisk hele veien, hvis du ikke gidder å dra på teltet så er det turistforeningshytte ved Taumavatten og Storavatten, det siste vannet anbefales. Her er det stor fin fisk - men laaaaaangt å gå.

Ellers så snakkes det mye om området rundt Nilsebu - der har ikke jeg prøvd, men det skal være sinnsykt bra. Ble tatt en ørret på syv kile der ifjor. Søk på Nilsebu + aure eller ørret så får du se selv. En liten gutt som fikk den (den ungen skulle vært banka)

Mange fine plasser, spørs hvor langt du vil gå. Ørsdalen har jeg heller ikke prøvd, men der skal være fin ørret. Kommer du opp i vassdraget så kommer bekkerøya.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fidjadalen er utrolig fint da. Her er ei flott elv og to store vann med elv immellom. Halvkilos er slett ikke umulig her, men det er mye smått imellom. Fisker du med flue så kan du ha det kjempegøy i elva. Blank elv, store flotte kulper.

Hvis du vil enda lengre opp på fjellet så kan Taumavassdraget anbefales, her også er mye smått, men det tas jevnlig større fisk. Gå til Holmavatten (privat - ikke fisk der) så følger du elva oppover. Er fisk hele veien, hvis du ikke gidder å dra på teltet så er det turistforeningshytte ved Taumavatten og Storavatten, det siste vannet anbefales. Her er det stor fin fisk - men laaaaaangt å gå.

Ellers så snakkes det mye om området rundt Nilsebu - der har ikke jeg prøvd, men det skal være sinnsykt bra. Ble tatt en ørret på syv kile der ifjor. Søk på Nilsebu + aure eller ørret så får du se selv. En liten gutt som fikk den (den ungen skulle vært banka)

Mange fine plasser, spørs hvor langt du vil gå. Ørsdalen har jeg heller ikke prøvd, men der skal være fin ørret. Kommer du opp i vassdraget så kommer bekkerøya.

Heisann

Har vært i fidjadalen og taumevassdraget, og det er flotte plasser. Tenkte denne gangen jeg skulle ta turen innover fjellet ved maudal og innover som det har vært snakket om i denne posten. Vil bare forsikre meg om at jeg treffer vann med fisk i. Så du nevnte etpar vann uten fisk, og det er jo greit å notere seg. Bekkerøye eller ørret er sånn nogenlunde det samme dersom det finnes mulighet for litt størrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann

Har vært i fidjadalen og taumevassdraget, og det er flotte plasser. Tenkte denne gangen jeg skulle ta turen innover fjellet ved maudal og innover som det har vært snakket om i denne posten. Vil bare forsikre meg om at jeg treffer vann med fisk i. Så du nevnte etpar vann uten fisk, og det er jo greit å notere seg. Bekkerøye eller ørret er sånn nogenlunde det samme dersom det finnes mulighet for litt størrelse.

Testet sammen med en kameratgjeng ut Oksevadtjørna, Stølsvatni, Krogatjørn og Svartevatnet i begynnelsen av august. Disse vatna ligger sør for Maudal, mot Stavtjørn. Fasiten var småfisk, største fisk ble veid til 220g. Fisken var dessuten hvit i kjøttet. Svartevatnet virket temmelig dødt. Hadde god tro da vi fant informasjon om at flere av disse vatna hadde vært med i et kalkningsprosjekt noe tidligere. Men det var en fin tur :)

Endret av Bersogga
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 8 months later...

Helt strålende forum dere har her folkens, masse gode tips.

Vi sitter å planlegger en kanotur fra Stora Myrvatnet over Jensavatnet og innom turisthytta Støle, videre gjennom Piggstølvatnet til Nesparvatnet og hjemreise fra Tonstad igjen. Vet noen hvordan fisket er langs ruten og hvor får man tak i fiskekort for området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt strålende forum dere har her folkens, masse gode tips.

Vi sitter å planlegger en kanotur fra Stora Myrvatnet over Jensavatnet og innom turisthytta Støle, videre gjennom Piggstølvatnet til Nesparvatnet og hjemreise fra Tonstad igjen. Vet noen hvordan fisket er langs ruten og hvor får man tak i fiskekort for området?

Med kano? Det er jo en ekspedisjon. Fra Stora Myrvatnet og til Jesavatnet er det to km å bære kano - over et fjell.

Regner med at du skal ta med kanoen mellom Jensavatten, Flassevatten og Bergavatten. Det ser bratt ut, rene berg og dalbanen. + at stedvis så er du her inne i bjerkeskogen.

Har du Ally-kano?

Jeg sier ikke det er umulig, men du må bergene tid + at det kan bli slitsomt. MEN vi gutta liker det. Hvis du ikke dorger på Jensavatten med en wobler eller en stor sildesluk - da er du ikke spesielt interessert i fisk. Her er det tett mellom småfiska, men husk at bekkerøye alltid er i flere årsklasser og at det kan være større fisk. Bare ta så stor en wobler at småfiska ikke biter på hele tiden. - Husk å dorge ekstra ved ut og innløp (det er mantraet ved bekkerøye-fiske)

Åhhhh, jeg kjenner at jeg er klar for en slik tur. Skulle bare hatt en kano.

PS: Jeg husker ikke om jeg har nevnt det før, men Holavatten og Krokavattnet er altså fisketomt. Synd, noen burde tatt noen bekkerøyer opp i Krokavattnet - på den andre side så er det miljøkriminalitet. Vi trenger vel noen vann som er uten fisk også.

Angående fiske her oppe så vil jeg tro at alt som er i forbindelse med Ørsdalsvassdraget enten har bekkerøye eller ørret. Sjekk kart og flyfoto og se om det er fosser/hindringer som gjør at fisken ikke kommer forbi - da kan det være fisketomt. Slik er det med Krokavatten, der er en foss på 3-4 meter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ictys og takker for svar.

Det er en ally kano vi tenker å bruke ja, ser på inatur.no og gulesider.no at det går stier langs vannene og vi vil sørge så godt vi kan for å følge disse. Har peilet opp distansen og vi ender opp på ca. 34 km fordelt på 4 hele dager, noe vi burde klare så unge og friske som vi er. På den andre siden skal kanoen kjøpes inn i løpet av de nærmeste dagene og vi har ingen padleerfaring fra før heller, så dette kan gå rett til blokksberg, men desto bedre er det å legge seg til å sove i en varm sovepose om natta.

Den nøyaktige vanntrasèen ser foreløpig slik ut, men jeg har forøvrig bare lagt den opp etter stier til bæring og høydekurver mellom vannene.

Stora Myrvatnet

Jensavatnet

Flassevatnet

Bergavatnet

Øysteinstjørni

-Støle-

Loni

Ukjent tjern

Kvitletjørna

Godtjørni

Piggstølvatnet

Furevatnet

Nespervatn

Når du nå sier at det er mye stup og berg ved Bergavatnet må jeg nesten inn på sesam3dfoto å sjekke ut terrenget nøyere, turen er bare i "kaffe og kart om kvelden" fasen enda :-)

Edit: Har nå tatt en kjapp titt i sesams 3dkart og de eneste utfordringene jeg så- er bæringen fra Myrvatn til Flassevatnet, sannsynligvis padler vi Myrvatn og bærer til Jensavatn og slår leir, fisker og koser oss, kanskje slår vi bare leir ved Myrvatn, det får vi bestemme ettersom vær og fysisk form gir signaler. Den andre utfordringen blir bæringen fra Støle til Kvitlastølen, her er det flere hundre høydemeter og 5 kilometer bæring, evt. vading med kanoen i elven. Bæringen blir delt på 2 dager her, 1 luksusnatt på Støle turisthytte, vi har toppsekker og gode sko så det vil gå med en god porsjon viljestyrke opp der. Ellers er turen ganske så koselig, få høydemeter og lange bæringer mellom de fleste vann, ingen høye fjell å forsere og ingen synlige stup som jeg kan se med oppløsningen i sesams 3d kart.. Gleder meg stort nå! :)

Fjellbukken

Endret av Fjellbukken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ictys og takker for svar.

Det er en ally kano vi tenker å bruke ja, ser på inatur.no og gulesider.no at det går stier langs vannene og vi vil sørge så godt vi kan for å følge disse. Har peilet opp distansen og vi ender opp på ca. 34 km fordelt på 4 hele dager, noe vi burde klare så unge og friske som vi er. På den andre siden skal kanoen kjøpes inn i løpet av de nærmeste dagene og vi har ingen padleerfaring fra før heller, så dette kan gå rett til blokksberg, men desto bedre er det å legge seg til å sove i en varm sovepose om natta.

Den nøyaktige vanntrasèen ser foreløpig slik ut, men jeg har forøvrig bare lagt den opp etter stier til bæring og høydekurver mellom vannene.

Stora Myrvatnet

Jensavatnet

Flassevatnet

Bergavatnet

Øysteinstjørni

-Støle-

Loni

Ukjent tjern

Kvitletjørna

Godtjørni

Piggstølvatnet

Furevatnet

Nespervatn

Når du nå sier at det er mye stup og berg ved Bergavatnet må jeg nesten inn på sesam3dfoto å sjekke ut terrenget nøyere, turen er bare i "kaffe og kart om kvelden" fasen enda :-)

Edit: Har nå tatt en kjapp titt i sesams 3dkart og de eneste utfordringene jeg så- er bæringen fra Myrvatn til Flassevatnet, sannsynligvis padler vi Myrvatn og bærer til Jensavatn og slår leir, fisker og koser oss, kanskje slår vi bare leir ved Myrvatn, det får vi bestemme ettersom vær og fysisk form gir signaler. Den andre utfordringen blir bæringen fra Støle til Kvitlastølen, her er det flere hundre høydemeter og 5 kilometer bæring, evt. vading med kanoen i elven. Bæringen blir delt på 2 dager her, 1 luksusnatt på Støle turisthytte, vi har toppsekker og gode sko så det vil gå med en god porsjon viljestyrke opp der. Ellers er turen ganske så koselig, få høydemeter og lange bæringer mellom de fleste vann, ingen høye fjell å forsere og ingen synlige stup som jeg kan se med oppløsningen i sesams 3d kart.. Gleder meg stort nå! :)

Fjellbukken

Jeg sier ikke det er umulig - bare mye bæring. Terrengt er stedvis tungt å gå i selv om det ser flatt og greit ut. Feks så ser skråningen fra Jensavatten mot Krokavatten ikke så ille ut, men det er utrolig tungt å gå der. På kartet er det en sti der, den stien nærmest "fri fantasi". Stedvis så finner du stien også er den bare plutselig borte. Men for all del - jeg hadde vært dum nok til å dra en kano oppigjennom der. he he.

Ingenting er umulig bare du har tid og krefter nok.

Jeg synes luksusnatta på Støle høres genialt ut.

PS: prøv å søk på navnet på vanna + div varianter og se om du får opp noe. Det går en del folk i disse heiene og ofte så skriver de om fisking i vanna. Da får du en pekepinne på om det er fisk her oppe. Myravatten er det fin fisk. Jensavatten er det liten og fin fisk. De to neste vanna tviler jeg litt på, men prøv....

Jeg skulle hatt en Ally, så skulle jeg blitt med... Jeg liker å bære kano jeg.

;)

PS jeg så på 3d kartet. Du bør være i ganske god form for den turen.

Hvordan kommer du deg til Store Myravatten? Skal dere bære kanoen opp bakkene?

Endret av Ictys
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tenkte å gå opp ja :) Blir å knytte kanoen fast i sekkene og bære den opp, 10kg ekstra på hver så er vi oppe i en 25kg i oppakning, dog noget ustabil og kjip pakning. Til mer jeg ser på turen til mer tviler jeg, men vi har bare godt av utfordringen, så den tar vi så får vi se hvor langt vi kommer. Jeg har en mistanke om at vi er slitne og har melkesyre over hele ryggen innen vi har padler 9km til enden av Myravatnet, har ikke brukt padlemusklene særlig mye før akkurat :P Vi har bare 3,5 dag på å klare det, men det er allikevel bare rundt 1km i timen hvis vi beregner 10 timers dager, om det blir så tregtgående, men det tviler jeg på.. Har kortet ned turen med noen kilometer allerede, fra Støle går vi rett sør og skjærer rett over fjellet, høydemetrene forblir de samme med tanke på oppstigningen lenger vest, men vi slipper 5km tur retur for å komme til det vestre passet.

Men så vakkert som området er (har vært på nordsiden av Stora Myravatnet en hel del til fots) så gjør det ingenting om vi bryter av ved Jensavatnet og drar tilbake igjen mens vi koser oss med fiske og bålfyring.

Har begynt å google for fullt nå så får vi se hva som kommer opp, andre er også hjertelig velkomne til å komme med innspill :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått veien opp mot Store Myravatnet. Det er ganske bratt der. 25 kg på ryggen er relativt mye. Da har du 15 kg i sekken? Det var ganske lite, jeg tror den letteste sekken min veier 16 kg - uten telt.

Hvis jeg var deg så hadde jeg heller lagt inn en dag ekstra og padlet ned til Store Myravatnet. Det er en helt overkommelig tur.

Men jeg hadde nok avsluttet om Støle slik du tenker, det er absolutt ei rute som frister :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.