Gå til innhold
Fiskersiden

Blålange


hon
 Share

Recommended Posts

Fikk fire blålanger og ei brosme sist tur ytterst i Hardangerfjorden. De blå var 6-8 kg.

Har fått en og annen tidligere, men aldri så mange på en gang. Noen som er spesialister på denne typen (habitat osv.)?

Blålangene vi får har som oftest parasitter (kveis). Dette er litt merkelig, da brosme og lange tatt på samme lokasjon/dyp er reine. Noen forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det, vi ankret opp noe grunt og drog oss innover fjorden. Du har sikkert rett. Tar dybden på feelingen da jeg ikke har ekkolodd.

Davidsen har invitert seg selv på en tur, men da jeg ikke får tilgang til medlemsinformasjon/profiler, har jeg vanskelig for å finne kontaktinformasjon mm. Har slettet gammel cookie, men det hjalp lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Kveis kommer ikke de av avføringen av sel? Så er jeg i hvertfall blitt fortalt av di gamle gutta boys. Mulig blålanga liker selskit. Men på en annen side lever jo blålanga stort sett på store dyp noe som er litt merkeligt visst du har fått kveis i fisken din. Fikk et lite stalltips av min stefar som er line og garnfisker i sogn og fjordane angående blålange, Når di fisker etter blåkveite med garn er ofte store deler av fangsten blålange, Så visst man skulle ha gullhår i ræva har man gjerne mulighet og få blåkveite, Det hadde vel vært artig det[ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket med en marinbiolog i dag, og han kunne fortelle at kveisen er avhengig av en mellomvert med varm tarm. Dette kan f.eks. være sel eller fugl.

Han har fisket en del brosme vest for Bømlo, og den er ofte så full i kveis at den må kastes. Det blir påstått at dette skyldes kobbe-skit.

Det merkelige med fenomenet kveis i blålange der jeg fisker, er at vi snakker om 300 meter. Dessuten, er lange og brosme tatt på samme lokalitet helt fine. Kan det tenkes at blålange beiter både på grunt og dypt vann?[?]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å skyte inn litt i kveisproblematikken..

Snakka tilfeldigvis med ei skravlebøtte på jobb i går. Han fortalte at han og en annen ofte fisket sør for Bømlo etter Torsk og Lyr ("Det er jo de eneste brukbare fiskene der".."Ehh.. javel[:0]).Anyway..Han sa at fisker der ofte var full i kveis pga all Selen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.