Gå til innhold
Fiskersiden

NKML på klubbtur til Namsos


bullfrog
 Share

Recommended Posts

Nå som eksamenstiden var over for min og Irvins (Triturus) del, og Christer faktisk hadde noe så uvanlig som en fridag bestemte vi oss for å ta en tur til Nordfylket, nærmere bestemt Namsos. Håpet var stor pigghå og piggskate (og kanskje en havmus også). Christer og Irvin dro noen timer før meg ettersom jeg måtte gjøre meg ferdig på arbeid før jeg dro utover. På vei utover fikk jeg melding fra de to andre om at pigghåen absolutt var til stede!

pigghwr7.jpg

Turens største pigghå sto Irvin for og den veide hele 6.6kg. Grattis med Specimenfisk! <_<

piggh6600yg7.jpg

Christer sin største var heller ikke ille med respektable 5.64kg

piggh5640gno3.jpg

Denne typen har dog Christer dratt opp noen av i år og begge hadde vel fått det de hadde behov for av denne fisken, så like etter flyttet de på seg til en av de andre kaiene. Ved ankomst Namsos så jeg det lyste i nappvarslerne på stativene idet jeg pakket frem utstyret mitt. Pigghå var det tydeligvis her også. De to andre begynte å få nok av denne sorten nå etter å ha dratt opp sikkert en 15 stykker. Selv manglet jeg registrert pers på pigghå, så dette var strengt tatt gode nyheter for min del. Det tok ikke lange stunden før det skulle gå i orden. Dette ble min største pigghå for natten, 4.6kg.

piggh4600gsq4.jpg

Ingen sværing dette, men pigghåen roet seg litt etter jeg kom, så det ble med 3 stykk av denne arten for min del. Idet de to andre drev og pakket inn i bilen for å prøve nok en ny plass runnet det på den ene stangen min, fisken satt og her var det tungt i andre enden. Etter en forholdsvis lang og herlig oppsveiving med karpestanga kom en stor flatfisk til overflata. Dette var utvilsomt ny pers for min del. 5.6kg stoppet vekta på.

skate5600ug2.jpg

Fisken måtte i likhet med kveldens andre skater finne seg i å gi litt av seg selv til forskningen før den ble sluppet tilbake. Christer og Irvin bestemte seg etter dette for å ta frem igjen stengene og gi plassen en sjanse til. Det var ingen dum ide for pigghåen roet seg ned så skatene fikk mulighet til å snuse på agnet. Det resulterte i mer flatfisk på oss alle tre. Etter at jeg hadde fått opp en til tok det ikke lange stunden før Christers første på denne turen turen var på vei opp til overflata. Ett fint eksemplar på 3320kg

skate3plusstm7.jpg

Litt senere fikk Irvin også sin første for kvelden. Denne veide 3.4kg. Poseringsbilde ble det ikke av denne, for like før den bet på fikk vi besøk fra en “hyggelig” fyr fra havnevesenet som truet med politi hvis vi ikke var borte fra kaia innen 10 minutter...

Småirriterte over å måtte dra fra plassen når skatene tydeligvis var på bettet flyttet vi oss over til nok en ny kaie. Ingen dårlig plass dette heller visstnok, ettersom dette var stedet Christer mistet en meget svær skate under landing på sist tur. Christer fant raskt stedet hvor skatene var og jevnlig kom det flatfisk fra den kanten. Skatene her var vel i snitt noe mindre. Den største her veide 2,82kg og den sto naturlig nok Christer for.

skate2fz2.jpg

(Denne skata var forøvrig en annen nett skate på 1,35kg)

Irvin dro også opp ett par skater her, og til sammen ble det 11 skater denne natta.

Selv prøvde jeg meg litt lenger unna for å unngå at snørene våre skulle vikle seg for mye inn i hverandre, men her var det bare hågjel i enorme mengder. Dro hågjel til det verket i ryggen. Den første store hågjelen var det derimot Christer som sto for med dette flotte eksemplaret på 1390g. Ny pers på arten for n'te gang i år for hans del.

hglelchristerrv2.jpg

Christer utnyttet også muligheten til å fiske opp litt småsei til agn. Innimellom småseien bet det også på en liten torsk som hadde denne som blindpassasjer. En snodig skapning.

niyela0.jpg

Ikke lenge etter nappet det nok en gang på den ene stangen min og kjente raskt at det nok var nok en småhai på vei opp. Vel oppe i overflata så jeg at denne helt sikkert var ny pers. Skikkelig feit var den også. Jeg lempet den på land og hengte den i vekta. Lettere sjokkert måtte jeg spørre de to andre hva norgesrekorden på hågjel var. 1,73kg fikk jeg som svar.

hgjel1820nr8.jpg

Og vekta på denne? Herlige 1830g!

Fisken ble veid på to fjærvekter som begge viste det samme. Fisken ble fotografert i ulike positurer før den ble sluppet tilbake til sitt rette element. Hadde lyst til å juble der ute på kaia, men holdt meg for god til det av hensyn til alle sovende mennesker i leilighetene rett bak oss. Innimellom dette dro Christer opp skater til den store gullmedaljen. Han fikk faktisk 6 skater på denne turen! Irvin derimot, hadde tydeligvis funnet seg ett fisketomt høl han kastet på der ute, og etter at jeg dro opp hågjel etter hågjel bestemte han seg for å skifte beiteplass han også. Det tok ikke mange minuttene før det begynte å nappe i stengene hans, men en etter en falt fiskene av på vei opp. Tror dette skjedde 5 ganger på rad, noe som gjorde fiskeren lettere frustrert. Det skulle likevel vise seg å være verdt innsatsen, for omsider kom dette fine eksemplaret opp til overflata. Ny pers, på 1450g.

hgjel1450hd0.jpg

Bare for å sette prikken over i'en for min del fikk jeg til slutt pers på svarthå. En art jeg vel vanligvis ikke har veldig mye til overs for, men når det er snakk om ny pers er den naturligvis velkommen. Nøyaktig 400g veide den. Rundt kl 6 begynte det å regne og jeg kjente at jeg egentlig hadde gjort mitt denne kvelden. Det kunne ikke bli bedre nå.. Med pers på alle fire artene jeg hadde fått, bestemte meg for å pakke sammen og starte på den lange turen hjem.

Christer og Irvin holdt på ett par timer til før de gjorde det samme. På den tiden fikk de begge pers på svarthå. Christer fikk en på 360g mens Irvin slo til med en på hele 550g.

svarth550gdx7.jpg

En klubbtur med utrolig bra uttelling

11 piggskater (største på 5.6kg)

20+ pigghå (største på 6.6kg)

ca 40 hågjel (største på 1.83kg)

ca 5 svarthå (største på 550g)

Takk for en flott tur karer! :lol:

Endret av bullfrog
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vakkert. her sitter man, med en tåre i øyekroken... Det er virkelig pent å se på når en god tur, men rå fangst blir fulgt opp av en fin rapport. Dere er små, men søte. Gratulerer med en særs heftig nrek, og at hågjelrekorden skulle bli dratt på land er meeeeget gledelig. På tide å få havmusrekorden opp på trygg grunn også nå. Jan!! Hvor er du?!?! Kom deg ut og fisk, din lille skjeggebus.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fantastisk fangst fra Norges bruskfiskhovedstad! Stor grattis med NR på hågjel! Dette er jo en fisk det har blitt fiska mye av, så den er det nok ikke bare bare å ha slått!

Likte ikke at dere blei jaga fra kaia av havnevesenet, men det er tydeligvis muligheter for bra fangst på ainner sia også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt senere fikk Irvin også sin første for kvelden. Denne veide 3.4kg. Poseringsbilde ble det ikke av denne, for like før den bet på fikk vi besøk fra en “hyggelig” fyr fra havnevesenet som truet med politi hvis vi ikke var borte fra kaia innen 10 minutter...

Er kaia stengt egentlig ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meget fin rapport og plenty med fine fiskar. Dokke har jammen dreisen på det dokke driv med.

Kor store agnbitar likar dei store pigghåane i Trøndelagen, er det slik at stort agn er lik stor fisk?

Str på fangsten kontra agnstr er så godt som uavhengige. Får liten pigghå på halv sild også, og stor pigghå på små strimler osv. Agnet får ikke ligge lenge uansett, er ofte slik at man ikke rekker å stramme opp før den sitter. Nå er det jo veldig få under 4kg der, snittet ligger nok på minst 4.5kg.. Lei er jeg uansett!

Endret av ChristerGj
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker Davyen! Har hatt temmelig bra uttelling ja! :)

Håper det skal gå i orden med registrering. Har jo vitner til vekta og ifølge villmarkslivs nettsider kan man bruke ellers annerkjent vekt hvis man får den kontrollert. Tenker jeg stikker innom postkontoret og får gjort det til uka. Håper dessuten det ble tatt flere bilder som viser størrelsen bedre enn poseringsbildet!? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.