Gå til innhold
Fiskersiden

Planerboard


håven
 Share

Recommended Posts

Har i lenger tid vurdert og kjøpe meg nye plainere,men vilkende plainere vil fungere best og dra noen tunge kusamoer uten at det blir alt for stor bue på plainer linnen? Har sett litt på di plainera her fra YM`s FISKE & FRITID. Er det noen som har noen erfaring med tilsvarende plainer?

P8310106.jpg

Planerboard.jpg

Endret av håven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planer, ikke plainer

Jeg bryr meg ikke mye om trollingting og tang - men måtte inn på denne for å se hva en plainer var - men det var altså en planer det var snakk om. Litt greit å ha tittelen på tråden rett, slik at folk skjønner hva det er snakk om

edit : og der var det endret på ;)

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planer, ikke plainer

Jeg bryr meg ikke mye om trollingting og tang - men måtte inn på denne for å se hva en plainer var - men det var altså en planer det var snakk om. Litt greit å ha tittelen på tråden rett, slik at folk skjønner hva det er snakk om

edit : og der var det endret på ;)

Var vell egentlig veldig lite og henge seg opp i synes jeg. Hadde ikke noe problem med og skjønne hva det handlet om jeg.

Men til håven! Har sett litt på disse jeg også, de ser jo snedige ut med tanke på att de kan felles sammen og tar liten plass. Tror nok de drar mer enn nok til normalt bruk blir jo stor kjølflate så det burde gjøre att de drar brukbart. Troe kanskje de sitter godt i vannet og dermed ikke hopper for mye om det bølger litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vell egentlig veldig lite og henge seg opp i synes jeg. Hadde ikke noe problem med og skjønne hva det handlet om jeg.

Men til håven! Har sett litt på disse jeg også, de ser jo snedige ut med tanke på att de kan felles sammen og tar liten plass. Tror nok de drar mer enn nok til normalt bruk blir jo stor kjølflate så det burde gjøre att de drar brukbart. Troe kanskje de sitter godt i vannet og dermed ikke hopper for mye om det bølger litt.

Jeg har tenkt å lage noen lignende selv ved å skalere opp kalakegenda å sette sammen to stykker så de blir omtrent slik. Jeg nekter å betale 1000kr for noe som koster 100kr å lage.. så derfor lager jeg slik selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kjørt med slike og synes vel ikke selv de er optimale... D e er hovedsaklig utviklet for fiske med agnfisk takkel i lav hastighet 1-2kn og for å virkelig spre utstyret i vannet.Finnene som har utviklet de troller ofte med 20-30 stenger.De trekker MEGET hard og krever en meget solid mast,vi testa med en orignal Bios mast (med støttestag)og den ble bøyd!!!! Det fine er at man enkelt kan justere trekk punktet etter hastighet og at man kan fiske bredere i lav hastighet. Alle planer board trekker godt en full rekke med kusamoer ,og om lina drar i en v,eller går i vannet har ingen betydning på selve fisket.(heller bedere når man får ujavn gange til agnene).Mange trollere er sykelig opptatt at planer boardene skal spenne som en violin streng,men de er også enig i at mange hogg kommer i en idiot sving når man ikke følger medd(lina slakkes eller spennes) Grizzly pulka er litt dyrere enn tilsvarende modeller på markedet,men den har på relativt kort tid blitt en hit blant trollere i hele skandinavia.Har du feks Maristad eller Unik pulker anbefaler jeg deg å bygge om kjølene til Grizzly.Kopier de og knekkde selv,eller så får man også kjøpt de løse.........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her kjørt med slike og synes vel ikke selv de er optimale... D e er hovedsaklig utviklet for fiske med agnfisk takkel i lav hastighet 1-2kn og for å virkelig spre utstyret i vannet.Finnene som har utviklet de troller ofte med 20-30 stenger.De trekker MEGET hard og krever en meget solid mast,vi testa med en orignal Bios mast (med støttestag)og den ble bøyd!!!! Det fine er at man enkelt kan justere trekk punktet etter hastighet og at man kan fiske bredere i lav hastighet. Alle planer board trekker godt en full rekke med kusamoer ,og om lina drar i en v,eller går i vannet har ingen betydning på selve fisket.(heller bedere når man får ujavn gange til agnene).Mange trollere er sykelig opptatt at planer boardene skal spenne som en violin streng,men de er også enig i at mange hogg kommer i en idiot sving når man ikke følger medd(lina slakkes eller spennes) Grizzly pulka er litt dyrere enn tilsvarende modeller på markedet,men den har på relativt kort tid blitt en hit blant trollere i hele skandinavia.Har du feks Maristad eller Unik pulker anbefaler jeg deg å bygge om kjølene til Grizzly.Kopier de og knekkde selv,eller så får man også kjøpt de løse.........

Henger meg på pluggen her!

http://www.trumman.com/mariestad/planerboard.htm

værre er det ikke, og hvorfor skal de dra 200 meter ut til hver side? Den modifiseringen der gjør at de fin fint drar 40 meter uten problem og det burde da virkelig holde.

De drar fint en blyparavan pluss VK

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dise hjmmelagde plainera har jeg brukt i di 3 siste årene,er meget godt fornøyd med dem.Men dem blir for store og tunge og klumpette.Kune godt tenke meg non som tok mindre plas i båten.Er litt artig og høre hva slaks plainer trollerne rundt om kring sverger til? DSC00233.jpgDSC00232.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg har bestandig brukt Mariestad (Årstenpulker) satt på en ekstra kjøl på dem, lenke istedet for snor for lettere å forandre trekkpunkt. er fornøyd med dem, synes di drar mer enn nok... lite vind, lengre bak på lenka og omvendt..

bilantenne bak med flagg på, hehe

40219_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/16357/40219.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grizzly pulka er også genial for den trekker lett i vannet , vandrer fint fram og tilbake og gir mye liv i agnene.Kjølene kan monteres to veier(bytte babord/styrbord).Er mest fornøyd med lave kanten fram da den er lett å sveive inn(det er også da den den vandrer finest i vannet).Avbildet i alle kataloger er den med den høye kanten fram,men da trekker de for tungt og nesten bøyer masten,spør du meg.......Også genialt som Biri sa og sette en kjetting lenke,da blir det lett å trimme den!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett både maristadpulk og Steénson Power med dobbeltkjøl i bruk men jeg mener dobbeltkjøl gjør at det er raskere å sette ut for lina er strammere. Men det er noen krav til masta ja... trekker temmelig bra

Dise hjmmelagde plainera har jeg brukt i di 3 siste årene,er meget godt fornøyd med dem.Men dem blir for store og tunge og klumpette.Kune godt tenke meg non som tok mindre plas i båten.Er litt artig og høre hva slaks plainer trollerne rundt om kring sverger til? DSC00233.jpgDSC00232.jpg

Hvilke materialer har du brukt på disse og hva er dimmensjonene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt enig med rogern der.Jeg synes selv det er lettere å sette ut når linene går litt slakke å subber nedi vannet(under utsetting).Setter bare stengene i utløserne å lar de trekke seg ut selv med knarren på.Fester gjerne lina i en karabinkrok på rekka,så lina går lavt,da går det fort å hive ut flere stenger samtidig..........Jeg synes også liner som subber litt fisker godt,man hører når knarren går!!!!!Men det er jo like mange meninger som fiskere

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slakke snører sklir det lettest på, da motstanden i vannet drar snøret raskere utover enn om det er stramt og over vannflaten hele veien.

Men en ting er sikkert, det er SISTE sesongen jeg kjører med monosnøre som planer line

Men virker som at det ideellet hadde vært to 10" pionerjoller som bord.

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke helt enig med rogern der.Jeg synes selv det er lettere å sette ut når linene går litt slakke å subber nedi vannet(under utsetting).Setter bare stengene i utløserne å lar de trekke seg ut selv med knarren på.Fester gjerne lina i en karabinkrok på rekka,så lina går lavt,da går det fort å hive ut flere stenger samtidig..........Jeg synes også liner som subber litt fisker godt,man hører når knarren går!!!!!Men det er jo like mange meninger som fiskere

Ja det er det sikkert men det blir oppoverbakke fra midten og ut og det er ikke idiellt når de skal fiske på feks. eikeren eller vänern (i mjøsa betyr det ikke noe ) da en skal sette ut opp til 5 stenger pr side og når en er avhengig å bruke hele lengden.

Jeg har ikke årelange erfaringer på dette men dette er i alle fall min oppfattning.

Slakke snører sklir det lettest på, da motstanden i vannet drar snøret raskere utover enn om det er stramt og over vannflaten hele veien.

Men en ting er sikkert, det er SISTE sesongen jeg kjører med monosnøre som planer line

Men virker som at det ideellet hadde vært to 10" pionerjoller som bord.

Sette dobbel kjøl på to 10 fotere å bruke de som bord ja.... hmmmm nesten samme pris å :)

Trenger ikke drivanker eller da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slakke snører sklir det lettest på, da motstanden i vannet drar snøret raskere utover enn om det er stramt og over vannflaten hele veien.

Men en ting er sikkert, det er SISTE sesongen jeg kjører med monosnøre som planer line

Men virker som at det ideellet hadde vært to 10" pionerjoller som bord.

Hva mener du er galt med monoline da???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er det sikkert men det blir oppoverbakke fra midten og ut og det er ikke idiellt når de skal fiske på feks. eikeren eller vänern (i mjøsa betyr det ikke noe ) da en skal sette ut opp til 5 stenger pr side og når en er avhengig å bruke hele lengden.

du vil uansett få vinkel fra båten og ut til bordet, det vil henge lengre bak enn bukta på midten..

svinger du litt mot bordet når du setter ut krokene så vil det dra ut lina fortere pga rettere vinkel fra utløseren og ut til kroken.. ble kanskje litt rart dette mens spør hvis dere ikke forstår :D

Endret av Team Biri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

du vil uansett få vinkel fra båten og ut til bordet, det vil henge lengre bak enn bukta på midten..

svinger du litt mot bordet når du setter ut krokene så vil det dra ut lina fortere pga rettere vinkel fra utløseren og ut til kroken.. ble kanskje litt rart dette mens spør hvis dere ikke forstår :D

Forstår det men det er kjekt å slippe å svinge mye. Dine bord trekker vel også ganske bra med den ekstra kjølen??

Endret av Roger`n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår det men det er kjekt å slippe å svinge mye. Dine bord trekker vel også ganske bra med den ekstra kjølen??

drar nok ikke så mye mere men dra jevnere synes jeg...

er svinge som er det viktige her!!!!!!!! er når du kjører ujevnt du får fisk, kroker som bare henger etter i samme fart og samme bevegelse hele tia fisker dårlig synes jeg :o

veit at flere guider og etablerte trollere på Vènern kjører med store dupper på klypene sine for at di skal lugge litt i vannet, nappe litt i planerboardsnøret er også ett tips :D

fiske aktivt, ikke bare sitte å se på loddet, da gir det bedre uttelling synes jeg...

Endret av Team Biri
Lenke til kommentar
Del på andre sider

drar nok ikke så mye mere men dra jevnere synes jeg...

er svinge som er det viktige her!!!!!!!! er når du kjører ujevnt du får fisk, kroker som bare henger etter i samme fart og samme bevegelse hele tia fisker dårlig synes jeg :o

veit at flere guider og etablerte trollere på Vènern kjører med store dupper på klypene sine for at di skal lugge litt i vannet, nappe litt i planerboardsnøret er også ett tips :D

fiske aktivt, ikke bare sitte å se på loddet, da gir det bedre uttelling synes jeg...

Det tror jeg på, men det er ikke alltid det er like idiellt å svinge. Inn mot grunner etc. Det er jo muligheter for å trekke inn borda noen meter for å slippe dem ut og dermed forsvinner klypene lengre ut.

Bord som trekker hardt er det å få justert ned litt, og dermed få en bedre vinkel på lina.

Det med duppene tror jeg er et bra tips

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sett både maristadpulk og Steénson Power med dobbeltkjøl i bruk men jeg mener dobbeltkjøl gjør at det er raskere å sette ut for lina er strammere. Men det er noen krav til masta ja... trekker temmelig bra

Hvilke materialer har du brukt på disse og hva er dimmensjonene?

Det er vanlig planke,planken er 20 cm høy og 2 cm bred.planken med kjøl er 94 cm lang og den uten er 87 cm lang,avstanden mellom bora er 30 cm.Så det blir vikelig månster og ligende 2 slike i båten :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Endelig,Biri har skjønt det!!!!! Slakke liner ,kraftige svinger og kjøremønster er avgjørende for utellingen....

er nok av di som kjører på pilot med bord så stramme så du kan spille på lina... uregelmessig gange på krokene trigger fisken og etterligner skadet byttefisk mener jeg.

får mesteparten av fiskene mine når jeg ekstremsvinger så paravaner stopper opp og skyter fart igjen.

har du ett bord som ikke dykker men drar utover, så spiller det ingen rolle hva slag det er tror jeg.

Det tror jeg på, men det er ikke alltid det er like idiellt å svinge. Inn mot grunner etc. Det er jo muligheter for å trekke inn borda noen meter for å slippe dem ut og dermed forsvinner klypene lengre ut.

Bord som trekker hardt er det å få justert ned litt, og dermed få en bedre vinkel på lina.

Det med duppene tror jeg er et bra tips

la borda sveipe over og inn mot grunner er noe av det som jeg synes er fint med det, da kan du kjøre utenfor i mælbakken med rigger..

er det vi gjør når vi får fisk på Kristiangrunna Roger :D

Det er vanlig planke,planken er 20 cm høy og 2 cm bred.planken med kjøl er 94 cm lang og den uten er 87 cm lang,avstanden mellom bora er 30 cm.Så det blir vikelig månster og ligende 2 slike i båten :o

Skjønner deg da Ove, tar mye plass og må bli forferdelig tunge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

drar nok ikke så mye mere men dra jevnere synes jeg...

er svinge som er det viktige her!!!!!!!! er når du kjører ujevnt du får fisk, kroker som bare henger etter i samme fart og samme bevegelse hele tia fisker dårlig synes jeg :)

veit at flere guider og etablerte trollere på Vènern kjører med store dupper på klypene sine for at di skal lugge litt i vannet, nappe litt i planerboardsnøret er også ett tips :D

fiske aktivt, ikke bare sitte å se på loddet, da gir det bedre uttelling synes jeg...

Dete var intresangt :lol: Men vet du noe om man vordan man monterer på di duppene Frode?Har ikke helt forstått meningen det med duppene på klypene før nå :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er nok av di som kjører på pilot med bord så stramme så du kan spille på lina... uregelmessig gange på krokene trigger fisken og etterligner skadet byttefisk mener jeg.

får mesteparten av fiskene mine når jeg ekstremsvinger så paravaner stopper opp og skyter fart igjen.

har du ett bord som ikke dykker men drar utover, så spiller det ingen rolle hva slag det er tror jeg.

la borda sveipe over og inn mot grunner er noe av det som jeg synes er fint med det, da kan du kjøre utenfor i mælbakken med rigger..

er det vi gjør når vi får fisk på Kristiangrunna Roger :D

Skjønner deg da Ove, tar mye plass og må bli forferdelig tunge?

Hvor er kristiangrunna? Fisker ofte dypt i mjøsa je i forhold til deg så je må ha lange liner for å nå inn på grunna

Endret av Roger`n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor er kristiangrunna?

bruker vanlige isopordupper, kjøper feks aluminiums karabinkroker hos biltema og borrer ett hull bak på dem... tynt snøre, feks flaggstangline, mellom karabin og utløser med duppen på lina.. skal se om jeg får tatt ett bilde og lagt ut en gang..

grunna er på hedemarksia, rett ovenfor Kremmerodden stikker det ut en odde, litt ut i fjorden og på sørsia av den, grunna er 5 m på det grunneste med 30-40 m rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.