Gå til innhold
Fiskersiden

Din beste fisk ever


avkroken
 Share

Recommended Posts

  • Svar 216
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Vanskelig å velge bare 3. De tre som har gitt mest har vel vært som følge av lengst satsing som endelig har gitt resultat. Karpe 6050 på Damtjern etter minst 10 netter uten noe stort. Mort 890 gram fra Finsrud. (Prøv så kan du se hvor lett det er å finne et nytt vann med så stor mort). Harr 1520 fra Fjellfrøselva. Venta i 3 uker på at ideelle vannforhold skulle lokke storharren til å gå opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som den ferske fiskeren jeg er så er vel alle opplevelsene store i år.

Nr 1: (kanskje den ikke gjelder men jeg må ta den med)

En sjøørret som beit på første kast med den nye stanga, men som Caddis fikk ordnet slik at den forsvant.... (greit å ha noen å skylde på)[ :D ]

Nr 2: Fikk på to fine makrell på ca 700gr hver, den ene på opphengsflua og den andre på wobbleren. Morro.

Nr 3: Kommer tidlig til våren håper jeg. (ønsker meg en sjøørret da)

+ mange fine opplevelser. Takk for en fin fiske-sommer Caddis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Lyr på 7 kg tatt da jeg var ti år. Hadde sett lyren dagen før, men den ville ikke ta blåskjell. Tok med reke, og etter noen kast tok den endelig.

2. Lange 3 kg, min første lange fra båt med målrettet fiske på dypt vann, med spesialtakkel og nytt havfiskeutstyr. Fisket tilogmed småmakrell på vei ut som ble holdt levende i en stor stamp og avlivet rett før de skulle på kroken.

3. SØ 2,45. En etterlengtet fangst etter å ha dratt bare pinner de to årene jeg hadde fisket målrettet etter SØ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Karl Inge S

sitat:Opprinnelig postet av cb

Persabboren. Ingen over, ingen ved siden, ingen i nærheten

Ikke vær så kryptisk à, hvor, hvor stor, hvorfor så spesiell osv. Du som har fått så mye rart og stort her i landet, hvorfor en abbor på toppen?

2050 gram. Har ørret over 10 kilo også, men den er ikke på topp tre engang. Hadde vel også årsbeste i verden i 1993 på gjørs, men den var heller ikke i nærheten. Hvorfor abboren? En abbor på over to er en ufattelig diger abbor, og jeg har fisket spesialisert etter denne arten så enormt mye, har et ganske så anstendig antall over kiloen, på NMU's lister er det notert et utall abbor over kiloen, men bare to har sneket seg over den magiske grensen. Tror svært få vet hvor høyt en slik drømmefisk egentlig henger og hvor nærmest uoppnåelig en slik fisk er. Mitt livs fisk uten tvil!! Fettfinnefanatikere får si hva de vil. Har flere ørreter over fem enn abbor over halvannen, men det kan ikke sammenliknes litt engang. Skal man sammenlikne, blir det som å løpe hundremeteren på 10 blank. Det gjør mange, og kan sammenliknes med en kilosabbor. Men grensen mot to kilo blir som å løpe på 9,7. Til sammenlikning er en ørret på 5 kilo den samme hundremeteren på 10 blank. En på 10 kilo blir som å løpe på 9,9.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da blitt noen fine fisk opp gjennom årene; mange av de beste dog tatt i utlandet. Her hjemme har det blant annet blitt karuss på 2kg, og stam på 2.8, men det spørs om ikke fjellrøya på nesten 2.4 er den som henger høyest, tatt omstendighetene i betraktning. DET var en nesten uvirkelig 'en-gang-i-livet' opplevelse, ikke sant Cato? For øvrig er jeg enig med deg Cato at en abbor på over 2kg kanskje er drømmefisken fremfor noe. Det ser ut til at det er MYE vanskeligere å fiske målrettet etter spesielt store eksemplarer av abbor enn mange andre arter. jeg har i alle fall aldri vært i nærheten av en så stor abbor, enda den arten er en av de jeg virkelig har fisket mye etter opp gjennom årene...! [ :D ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sandflyndre:1185 gram -Fisket intenst i Mars-Mai i 5 år for å få den,

har aldri siden lagt ned så mange timer på en

art

Uer :8440 gram -vi hadde en helg for å sette en rekord, og

endte opp med to ( Villmarksliv ekspedisjon)

Blåkveite:5820 gram -To mann i en båt 35 sjømil fra nærmeste land-

punkt, fiskedyp 550-960 meter, en opplevelse!

Mange andre som også fortjener å være med,vi får lage en ti på topp tråd en gang

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av piscator

Det er da blitt noen fine fisk opp gjennom årene; mange av de beste dog tatt i utlandet. Her hjemme har det blant annet blitt karuss på 2kg, og stam på 2.8, men det spørs om ikke fjellrøya på nesten 2.4 er den som henger høyest, tatt omstendighetene i betraktning. DET var en nesten uvirkelig 'en-gang-i-livet' opplevelse, ikke sant Cato? For øvrig er jeg enig med deg Cato at en abbor på over 2kg kanskje er drømmefisken fremfor noe. Det ser ut til at det er MYE vanskeligere å fiske målrettet etter spesielt store eksemplarer av abbor enn mange andre arter. jeg har i alle fall aldri vært i nærheten av en så stor abbor, enda den arten er en av de jeg virkelig har fisket mye etter opp gjennom årene...! [ :D ]

De røyene henger også temmelig høyt. Tror vel kubba til Rolf på 3,35 er hans drømmefisk. Min er i hvertfall på pallen. Sinnsyk tur ja, og har vel ikke sett så breie glis mange ganger. Nå vil sikkert noen av meitekverulantene mene at det er ett fett om en røye er tatt på Skogseid, Randsfjorden eller høyfjellet ettersom ei røye er ei røye, men det blir vel som å si at ei tikiloskarpe i Norge og Frankrike er ett fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av cb

De røyene henger også temmelig høyt. Tror vel kubba til Rolf på 3,35 er hans drømmefisk. Min er i hvertfall på pallen. Sinnsyk tur ja, og har vel ikke sett så breie glis mange ganger. Nå vil sikkert noen av meitekverulantene mene at det er ett fett om en røye er tatt på Skogseid, Randsfjorden eller høyfjellet ettersom ei røye er ei røye, men det blir vel som å si at ei tikiloskarpe i Norge og Frankrike er ett fett.

Ja, Rolf har nok røya si på førsteplass også. Legger man til at det var et h******* blodslit å ta seg frem til vannet, at vi hadde fire årstider på under tre døgn, at den røya vi spiste var noe av det beste jeg noen gang har smakt, og all den gode konjakken, så var jo dette en av de beste fisketurene noen gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir på mange måter hele pakka som gjør slike fisker spesielle. Slitet i forkant, forventningene, naturomgivelsene, stillheten, været, det drøye i å være på isen i slutten av mai i sørNorge, ikke minst spenningen når de dukket opp, pulsen når fisken tok, nervene under kjøringen og endelig den relativt totale lykken når en så flott, etterlengtet og vrien fisk til sist lå på isen. Konjakken, middagen og i det hele tatt stemingen og samholdet er med på å befeste den turen som noe av det største jeg har opplevd som sportsfisker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Laks 6 kilo. Min aller første laks som jeg tok alene 12 år gammel i Driva. En rystende opplevelse som satte varige spor...

2. Laks 7,2 kilo som jeg tok i et smålaksvassdrag i Nordland. Største laksen siden krigen. Brukte en Vibrax nr. 2 spinner, 0,20 Maxima og en slaskete 7", 3-15g Tjøstheim glassfiberstang. Sinnsykt spennende! Tok 20 min. før ekkoet av seiersbrølet døde bort i åsene.

3. Suicidal laks på 4,1 kg tatt i Audna i sommer på sildrebekkvannstand med badetemperatur. Denne gang på moderne lettspinnutstyr. Oppstrøms fiske med 0,20 sene og 9,4" stang med 3-15g aksjon.

Får slenge med en gjedde på 7,3 kg tatt i Østensjøvannet i Oslo før fiskeforbudet om sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av piscator

Det er da blitt noen fine fisk opp gjennom årene; mange av de beste dog tatt i utlandet. Her hjemme har det blant annet blitt karuss på 2kg, og stam på 2.8, men det spørs om ikke fjellrøya på nesten 2.4 er den som henger høyest, tatt omstendighetene i betraktning. DET var en nesten uvirkelig 'en-gang-i-livet' opplevelse, ikke sant Cato? For øvrig er jeg enig med deg Cato at en abbor på over 2kg kanskje er drømmefisken fremfor noe. Det ser ut til at det er MYE vanskeligere å fiske målrettet etter spesielt store eksemplarer av abbor enn mange andre arter. jeg har i alle fall aldri vært i nærheten av en så stor abbor, enda den arten er en av de jeg virkelig har fisket mye etter opp gjennom årene...! [ ;) ]

hvordan en Stam på 2,8 ikke er en klar nummer en forstår ikke jeg , men så har du sikkert fått en del kvalitetsfisk da... Får jeg en Buk eller Stam på 2,8 så slutter jeg og fiske eller???????[8D]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Perca

Her er det lov å skryte uhemmet skjønner jeg...

Mine topp 3 er som følger:

1. Torsk 30 kg (Sørøya 2003)Jeg fikk 15 stk som veide over 20 kg...

2. Ål 2,4 kg (Årungen 1994)

3. Abbor 2,4 kg (Gjersjøen 1993)

Du har noen syke fangster! Abbor paa 2,4[:0][:0] har du bilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

sitat:Opprinnelig postet av Ami

sitat:Opprinnelig postet av Perca

Her er det lov å skryte uhemmet skjønner jeg...

Mine topp 3 er som følger:

1. Torsk 30 kg (Sørøya 2003)Jeg fikk 15 stk som veide over 20 kg...

2. Ål 2,4 kg (Årungen 1994)

3. Abbor 2,4 kg (Gjersjøen 1993)

Du har noen syke fangster! Abbor paa 2,4[:0][:0] har du bilde?

Har bare sett bilde av to slike abborer fra Norge, men det må da være hundrevis av folk som påstår de har fått slike....

Men kilosørreter tar de bilde av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.