Gå til innhold
Fiskersiden

I kalde tider


Lord Flashheart
 Share

Recommended Posts

Nå har vinteren virkelig satt seg, og de blå gradene kryper stadig nedover, men fiskeiveren holder seg konstant.

Tenkte en skulle kjøpe nytt superundertøysett. Jeg troller/pilker og det er ikke det mest bevegelige fiske.

Hvilket superundertøy har folk gode erfaringer med?

Har sett på Devold Expidition. Noen som har erfaringer med dette?

Eller bør en gå for et 100% ullundertøy?

Min erfaring tilsier at det bør være noe som transportere fuktighet vekk fra huden. Uansett vil en aldri få alt ut siden en alltid bruker vind og vanntett flytedress ytterst.

Så det jeg egentlig ønsker tips om er.

Hvis jeg skulle pilket/trollet i BARE superundertøy, HVILKET bør jeg kjøpe?

Endret av dacron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville kjøpt et sett med Original Ullfrotté, genser med zip og stillongs i 200 gr/kvm. Jeg synes alle syntetprodukter bare egner seg til trening. Frotté-løkkene isolerer bra, og transporterer fuktigheten brukbart vekk fra kroppen. De selger det bl.a på prima villmarksliv.

Var forresten testvinner i Villmarksliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ullfrottè! Kjøpte et sett med Alka Ullfrottè fra Prima Villmarksliv (tror jeg det var), og for en komfortabilitet! Selv om det er fem-seks minusgrader om kveldene nå, går det ofte i regnklær og ullfrottèsettet under. Ikke pokker om jeg fryser. Har ennå ikke testa ullfrottè når det er skikkelig kaldt (10-12 blå), men tror det skal være null problem.

Oftest går det i ullfrottè og vanlige fiskeklær (hettegenser og camobukse) når jeg er ute og fisker om dagene, men det ender alltid med at jeg går rundt på berga her og stripper.

Endret av LasseB
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg støtter ullforslaget. Har et sett fra Ulvang jeg bruker til alt fra lange skiturer til stillesittende fiske. Har vel tilgode å fryse i de, og jeg har brukt det på skiturer i 15 - 20 minusgrader... Syntetiske stoffer har jeg veldig variable erfaringer med, ull svikter aldri.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ennå ikke testa ullfrottè når det er skikkelig kaldt (10-12 blå), men tror det skal være null problem.

Tror det snør oppover før du møter 10-12 kalde på Stord :D

Men ull er best uten tvil. Jeg bruker selvstrikka underbukse av moskusull fra Dovrefjell... Dessverre lukter det litt moskusrumpe fordi jeg samla ulla fra der de gnei rævva si :lol: Men varmt som pokker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ullundertøy fra Janus og syntetisk fra Helly Hansen, beste jeg har prøvd. Bruker ofte Janus stilongs og HH overdel, passer bra til jakt og fiske. Utenpå går det i vindstopper flees og bukser med membran, evt. flytedress hvis det er under 5-6 blå. Viktigst av alt er gode romslige isfiskestøvler og to par vanlige ullsokker, evt. ett par raggsokker. Herlig med vinter :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gå for ullfrottè! Holder deg go og varm - det transporterer også fuktighet ganske greit. Hvis du skal være mer aktiv ville jeg gått for en kombinasjon (70-30) av ull og syntetisk.

Når jeg fisker når det er kaldt bruker jeg:

Lag 1: Ullfrottè

Lag 2: Fleese eller ull

Lag 3: Noe vind/vanntett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker utstyret jeg fikk fra Forsvaret i 03/04. Netting lang over og under og det vakre grønne ulsettet før jeg drar på meg skallbekledninga. Det hender det blir slengt på ei fleecejakke også men det er kun når det kryper under - 20. Er det varmere enn det så har jeg ikke opplevd å fryse med den bekledninga i alle fall

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulvang sine i merinoull er gull (ooohh.. rim)

Stakkars mann som må selge sokkene sine for å overleve. Men han må jo ha en bråta siden kan leve av det.

Men er det ikke greit å tenke på hvor varmetapet er størst hvis man skal sitte rolig? Ei feit russisk pelslue må jo være greia i tillegg til at man kler seg riktig med de klærne man har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Gjest catch em all

jeg var innom XXL en tur før jul for og se etter presanger, og da kom jeg over undertøy i flece. den var veldig tynn og fin, angrer litt på at jeg ikke kjøpte det :( men tror den er fin når det er 1-6 grader ute..

er ikke sikker på om de har den der enda da men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har i flere år brukt ullfrotte. norheim har blitt en favoritt..etter min mening er det ingenting som er bedre enn ullfrotte til å holde varmen. går med mine hver dag utenom juni,juli og deler av august. selv om du er søkkvåt av svette føles det ikke slik ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har den varmeste til Brynje, den med et lag netting og et lag vanlig ull og er godt fornøyd.

Jeg har den selv, og den er glimrende på kalde dager. Det jeg desverre merka på sist tur, var at når nettinglaget inni ble skikkelig vått i regnværet var at den da ble kaldere i motsetning til skikkelig ulltøy, som du kan bade i og beholde grei temp etterpå. Men til stillestående uten regn er den fantastisk varm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.