Gå til innhold
Fiskersiden

Båthenger


Pipo
 Share

Recommended Posts

Enkel eller dobbel (boogie) aksling, hva foretrekkes, fordeler og ulemper? Har dere noen tips til en førstegangskjøper?

kommer helt ann på størrelse på båten og hvor mye du kan trekke med bilen din.

hvis du har bil til 2 akslet hadde jeg gått for det uten tvil..

stødigere og mere sikkert hvis punktering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommer helt ann på størrelse på båten og hvor mye du kan trekke med bilen din.

hvis du har bil til 2 akslet hadde jeg gått for det uten tvil..

stødigere og mere sikkert hvis punktering.

Caravellen kan trekke 2000 kg, båt med motor veier ca. 1000 kg

Endret av Pipo
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En bør jo se litt på lengden på båten også.

En annen ting er å se på hva du selv har lov å kjøre, har du klasse BE er det ikke noe problem da kan du trekke det som bilen har lov til å dra. Har du kun B derimot så er dette begrenset til tillatt totalvekt på 3500 kg for bil og henger, samt at hengerens tillatte totalvekt må ikke overstige bilens egenvekt.

Endret av ovejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det är viktigt att ta med vid val av hängare hur mycket den ska rulla oxå. Om det bara gäller transport från garage till ramp utan speciellt stora avstånd är det ju ingen mening i att köpa den värsta hängaren på marknaden.

Om man däremot rullar mycket under en säsong så menar jag att en " överdrivet " stor hängare gör att du tryggare transporterar båten mellan fiskeplatserna.

Har aldrig upplevt att det är jobbigare att manövrera en boogiehängare än en enkelaxlad. Utom när den ska hanteras med handkraft då.

Mvh

Wiberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er båten tung nok så flytter det seg ikke sideveis. Største problemet slik jeg ser det er på asfalt, ved rygging med tverre svinger vil to av hjulene flytte seg noe sideveis og det trengs stor skyvekraft under denne operasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også nevne at det er vesentlig fartsbegrensninger hvis hengeren ikke har bremser. Bare så du tar med det i betraktningen også, siden du spør om råd. :)

En har lov til å kjøre tilhenger i 80 km/t inntil den vekt som står oppgitt som tillatt tilhengervekt uten brems. Ut over det har du egentlig ikke lov å dra med bilen uansett.

Ergo er tilhenger uten brems ikke noe å kikke på.

Boggie er best etter veien, og sikrest. Men en henger med en aksling og tillatt totalvekt på 1350kg bør tåle båten din. Om du skal velge en boggiehenger må du vel finne en henger med tillatte totalvekt under tillatt totalvekt du har lov å henge på bilen. Er ikke 100% på det siste men det er slik jeg har tolket biltilsynets uttalelser. Har du førerkort som har lov å kjøre intil 7500kg totalvekt er det ikke noe problem, men om du har inntil 3500 kan det by på problemer siden tilsammen tillatt totalvekt på bil og henger ikke kan overstige 3500kg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt du skriver her er feil Roger'n.

Forskrift om kjørende og gående trafikk § 13 punkt 5.

Motorvogn som har tilhenger uten bremser, må ikke kjøres fortere enn 60 km i timen når tilhengeren har aktuell totalvekt 300 kg eller mer.

Her er det snakk om aktuell totalvekt så hvis du har henger uten brems med egenvekt på 150 kg og tillatt totalvekt på 750 kg så kan du laste den max 150 kg hvis du skal kjøre fortere enn 60 km/t

Førerkortforskriften:

§ 3-5. Førerett i klasse B

Førerett i klasse B gjelder for:

1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.

2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognenes egenvekt med fører (75 kg).

Det hjelper ikke å ha Klasse C1. du kan ikke trekke mer med personbil for det.

§ 3-8. Førerett i klasse C1

Førerett i klasse C1 gjelder for førerett i klasse B og for:

1. Motorvogn med tillatt totalvekt over 3500 kg, men høyst 7500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel eller tohjuls moped.

2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt du skriver her er feil Roger'n.

Forskrift om kjørende og gående trafikk § 13 punkt 5.

Motorvogn som har tilhenger uten bremser, må ikke kjøres fortere enn 60 km i timen når tilhengeren har aktuell totalvekt 300 kg eller mer.

Her er det snakk om aktuell totalvekt så hvis du har henger uten brems med egenvekt på 150 kg og tillatt totalvekt på 750 kg så kan du laste den max 150 kg hvis du skal kjøre fortere enn 60 km/t

Førerkortforskriften:

§ 3-5. Førerett i klasse B

Førerett i klasse B gjelder for:

1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.

2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognenes egenvekt med fører (75 kg).

Det hjelper ikke å ha Klasse C1. du kan ikke trekke mer med personbil for det.

§ 3-8. Førerett i klasse C1

Førerett i klasse C1 gjelder for førerett i klasse B og for:

1. Motorvogn med tillatt totalvekt over 3500 kg, men høyst 7500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel eller tohjuls moped.

2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.

Hva er ALT jeg skriver????

Mulig jeg tar feil på noe her, men i følge EØS kan du kjøre tilhenger uten brems intil det som står i vognkortet!

Vedrørende førerkortklasser så er det i grunn to klasser og det er inntil 3500 og 7500. Og det står jo det jeg har beskrevet i det diu har klippet ut og limt inn fra forskriftene.

Spesifer det jeg skriver som er feil!

Endret av Roger`n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er ALT jeg skriver????

Mulig jeg tar feil på noe her, men i følge EØS kan du kjøre tilhenger uten brems intil det som står i vognkortet!

Vedrørende førerkortklasser så er det i grunn to klasser og det er inntil 3500 og 7500. Og det står jo det jeg har beskrevet i det diu har klippet ut og limt inn fra forskriftene.

Spesifer det jeg skriver som er feil!

Er diskutert en del ang BE i denne tråden: https://www.fiskersiden.no/forum/index.php?...topic=25439&hl=

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er ALT jeg skriver????

Mulig jeg tar feil på noe her, men i følge EØS kan du kjøre tilhenger uten brems intil det som står i vognkortet!

Vedrørende førerkortklasser så er det i grunn to klasser og det er inntil 3500 og 7500. Og det står jo det jeg har beskrevet i det diu har klippet ut og limt inn fra forskriftene.

Spesifer det jeg skriver som er feil!

Blir feil å si alt du skrivre, men alt du skriver om førerrett i de forskjellige klassene er feil :o

dette er feil: "En har lov til å kjøre tilhenger i 80 km/t inntil den vekt som står oppgitt som tillatt tilhengervekt uten brems. Ut over det har du egentlig ikke lov å dra med bilen uansett."

og dette er feil: "Har du førerkort som har lov å kjøre intil 7500kg totalvekt er det ikke noe problem, men om du har inntil 3500 kan det by på problemer siden tilsammen tillatt totalvekt på bil og henger ikke kan overstige 3500kg...."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir feil å si alt du skriver, men alt du skriver om førerrett i de forskjellige klassene er feil :)

dette er feil: "En har lov til å kjøre tilhenger i 80 km/t inntil den vekt som står oppgitt som tillatt tilhengervekt uten brems. Ut over det har du egentlig ikke lov å dra med bilen uansett."

og dette er feil: "Har du førerkort som har lov å kjøre intil 7500kg totalvekt er det ikke noe problem, men om du har inntil 3500 kan det by på problemer siden tilsammen tillatt totalvekt på bil og henger ikke kan overstige 3500kg...."

Og hva er feil med det?

Ringte biltilsynet for å finne det ut og det er slik jeg forsto det jeg sa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du att hvis man har c1 så kan man kjøre bil med henger med samlet totalvekt inntil 7500 kg ????

Hallo B.

Nei jeg skrev da noe så tydelig som at om du har lov å kjøre inntil 3500kg er det ikke lett å finne en boggihenger du har lov å kjøre bak en bil med så høy tillatt totalvekt som den bilen han har. Uten å nevne detaljerte førerkortklassebetemmelser.

Her er forøvrig forskriftene om førerkort: http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-20040119-0298-003.html

Det er ikke lett å finne noe om EØS bestemmelser.

Endret av Roger`n
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallo B.

Nei jeg skrev da noe så tydelig som at om du har lov å kjøre inntil 3500kg er det ikke lett å finne en boggihenger du har lov å kjøre bak en bil med så høy tillatt totalvekt som den bilen han har. Uten å nevne detaljerte førerkortklassebetemmelser.

Skjønner

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva er feil med det?

Ringte biltilsynet for å finne det ut og det er slik jeg forsto det jeg sa!

"En har lov til å kjøre tilhenger i 80 km/t inntil den vekt som står oppgitt som tillatt tilhengervekt uten brems."

Jeg har lov å dra 550 kg med tilhenger uten brems med min bil og det mener jo du at jeg har lov å kjøre 80 km/t med. Det stemmer ikke for du har kun lov å dra totalvekt på 300 kg hvis du skal kjøre fortere enn 60 km/t.

Slik som Forskrift om kjørende og gående trafikk § 13 punkt 5. sier.

Motorvogn som har tilhenger uten bremser, må ikke kjøres fortere enn 60 km i timen når tilhengeren har aktuell totalvekt 300 kg eller mer.

Så skriver du videre:

"Har du førerkort som har lov å kjøre intil 7500kg totalvekt er det ikke noe problem, men om du har inntil 3500 kan det by på problemer siden tilsammen tillatt totalvekt på bil og henger ikke kan overstige 3500kg...."

Dette leser jeg som at du mener hvis du har lov å køre bil inntill 7500 kg som er klasse C1, så kan du også dra Bil og henger med totalvekt over 3500 kg. Mulig du mener noe annet, men det er iallefall det jeg klarer å lese utifra det du skriver.

Så hvis jeg har opfattet det riktig så er det feil, du har ikke lov til å kjøre bil og henger over 3500kg selv om du har lov tl å kjøre bil inntil 7500kg (klasse C1)

Hvis du har fått beskjed om noe annet på biltilsynet så er du blitt feilinformert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.