Gå til innhold
Fiskersiden

Båthenger


Pipo
 Share

Recommended Posts

Det som også mange tar feil på når det gjelder dette er: i vognokortet når det gjelder hvor mye bilen har lov å dra så er det benevnt med AKTUELL totalvekt, men førerkortforskriften beskriver TILLATT totalvekt.

I praksis så betyr dette hvis du har en bil som har en totalvekt på 2000 kg og den kan trekke 1500 kg(aktuell totalvekt) så kan du på klasse B ha tilhenger med maks tillat totalvekt på 1500 kg (for å ikke overstige 3500 kg) (en annen begrensing er at tillatt totalvekt på hengeren kan ikke overstige bilens egenvekt)

Hvis du har Klasse BE så kan du ha på en henger med tillat totalvekt på 3500 kg, men den aktuelle totalvekten må ikke overstige bilens begrensing som er 1500kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som også mange tar feil på når det gjelder dette er: i vognokortet når det gjelder hvor mye bilen har lov å dra så er det benevnt med AKTUELL totalvekt, men førerkortforskriften beskriver TILLATT totalvekt.

I praksis så betyr dette hvis du har en bil som har en totalvekt på 2000 kg og den kan trekke 1500 kg(aktuell totalvekt) så kan du på klasse B ha tilhenger med maks tillat totalvekt på 1500 kg (for å ikke overstige 3500 kg) (en annen begrensing er at tillatt totalvekt på hengeren kan ikke overstige bilens egenvekt)

Hvis du har Klasse BE så kan du ha på en henger med tillat totalvekt på 3500 kg, men den aktuelle totalvekten må ikke overstige bilens begrensing som er 1500kg.

BE er tingen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har BE og vet jeg kan trekke båten min og ellers det som står oppført som maks hengervekt i vognkortet på bilen såfremt bilen veier under 3500. En bil som veier 3500 og kan trekke 3000kg kan du kjøre med BE.

Egentlig gir je F da je kan trekke min båt... hehe

Men politiet er dårlig informert både i Norge og Sverige, ble stoppet på vei fra Vaneren sist og da viste Roger'n snutdama vognkortet på varehengeren som sto i hagen hjemme. Gikk knakende fint det. Hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med klasse BE så er det lovlig ja. Det er det vel ingen som har sagt seg uenig i

:)

Men du kan allikevel ikke trekke mer enn 300 kg totalvekt uten brems hvis du skal kjøre over 60km/t, da hjelper det ikke med Klasse A til Å fly, eller helikopter.

Endret av ovejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta BE hvis dere ikke har det ,ikke sats på små hengere og uvitenhet fra myndigheter .

:)

Helt enig her, det er E`n iførekortet som teller har du ikke den har du ikke lov og trekke henger mere enn 750 kg og pr i dag er det tillat totalvekt på hengeren som gjeller. dvs. at vis en som trekker en tom henger som har 1200 kg totalvekt og ikke har E kjører han ulovelig selv om tom henger ikke overstiger 750 kg.

Selv blåser jeg i disse problemene har A-BE-CE-DE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke værre å manøvrere en boggi henger under "normale" omstendigheter. Men ved rygging i krappe svinger f.eks på grus eller gress så "sklir" hengeren omtrent sidesveis på hjulene dette er jo en kjent sak for de som har prøvd.

Självklart gör en större hängare det lite bökigare att manövrera men poängen med mitt inlägg var att belysa för trådstartaren att om han ska köra mycket med hängaren så bör han gå för en rejäl kärra och då med boggie.

Det ställer lite krav på planering när du ska lägga i båten, dvs riktigt val av ramp osv men samtidigt ligger båten väldigt tryggt på hängaren under transport och dessutom märker du mindre av båtens vikt på en lite överdimensionerad hängare.

Jag kör ca 1000 mil per år med hängare och båt och därför har jag valt en större hängare än det jag egentligen behöver, just för att transporten ska gå smärtfritt. Med tanke på vägarnas skick i detta landet är det verkligen att rekomendera.

Om jag däremot hade båten liggandes vid hemmavattnet och sällan eller aldrig tog skutan på tur hade jag nöjt mig med en lättare och billigare kärra. Då kan man ju köra med en vanlig oregistrerad båtvagn till och med. Bara att tejpa fast nån cyklellampa i värsta fall.

:)

Mvh

Wiberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig her, det er E`n iførekortet som teller har du ikke den har du ikke lov og trekke henger mere enn 750 kg og pr i dag er det tillat totalvekt på hengeren som gjeller. dvs. at vis en som trekker en tom henger som har 1200 kg totalvekt og ikke har E kjører han ulovelig selv om tom henger ikke overstiger 750 kg.

Selv blåser jeg i disse problemene har A-BE-CE-DE

Dette du skriver her er stemmer ikke.

Hva betyr dette ?

Førerett i klasse B gjelder for:

1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.

2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg. Punkt 2 her sier at du kan kjøre bil på 3500kg og dra henger på 750 kg

3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognenes egnvekt med fører (75 kg). Punkt 3 her sier at du allikevel kan kjøre henger med tillatt totalvekt over 750 kg , men begrensingen på vogntogvekt og forholdet til egenvekt på bilen må følges

For meg i praksis som kjører med Klasse B med bil som har egenvekt på 1470 kg tillatt totalvekt på 2000 kg

og som kan trekke 1500 kg med brems, så kjører jeg lovlig med 1200 kg henger med brems.

1200 kg overstiger ikke bilens egenvekt og tillatt totalvekt på bil og henger overstiger ikke 3500kg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette du skriver her er stemmer ikke.

Hva betyr dette ?

Førerett i klasse B gjelder for:

1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.

2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg. Punkt 2 her sier at du kan kjøre bil på 3500kg og dra henger på 750 kg

3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognenes egnvekt med fører (75 kg). Punkt 3 her sier at du allikevel kan kjøre henger med tillatt totalvekt over 750 kg , men begrensingen på vogntogvekt og forholdet til egenvekt på bilen må følges

For meg i praksis som kjører med Klasse B med bil som har egenvekt på 1470 kg tillatt totalvekt på 2000 kg

og som kan trekke 1500 kg med brems, så kjører jeg lovlig med 1200 kg henger med brems.

1200 kg overstiger ikke bilens egenvekt og tillatt totalvekt på bil og henger overstiger ikke 3500kg

Må nok få tatt meg BE jeg. Har to biler, en pajero og en peugeot. Med peugeoten kan jeg lovlig dra båten min med da dette går under 3500 kg men med pajeroen havner jeg over vekta. Og jeg er ikke i tvil om hvilken av dem som er den sikreste bilen og henge ett tonn etter, merker stor forskjell under oppbremsing hvilken som holder igjen hengeren best. Så skal jeg kjøre mest mulig trafikksikkert trenger jeg BE mens skal jeg bare kjøre lovlig så holder det med det jeg har :)

Ønsker alle på fiskersiden ei god jul og ett godt nytt år

Endret av froesak
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette du skriver her er stemmer ikke.

Hva betyr dette ?

Førerett i klasse B gjelder for:

1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.

2. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg. Punkt 2 her sier at du kan kjøre bil på 3500kg og dra henger på 750 kg

3. Vogntog bestående av motorvogn, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3.500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognenes egnvekt med fører (75 kg). Punkt 3 her sier at du allikevel kan kjøre henger med tillatt totalvekt over 750 kg , men begrensingen på vogntogvekt og forholdet til egenvekt på bilen må følges

For meg i praksis som kjører med Klasse B med bil som har egenvekt på 1470 kg tillatt totalvekt på 2000 kg

og som kan trekke 1500 kg med brems, så kjører jeg lovlig med 1200 kg henger med brems.

1200 kg overstiger ikke bilens egenvekt og tillatt totalvekt på bil og henger overstiger ikke 3500kg

Du har nok rett der, hørte dette i fra folk som hadde sjekket det, enten er de feilinformert eller har de misforstått har aldrig hatt behov for og sjekke det selv da jeg har hele alfabetet men jeg må jo bøye meg for det står jo akkurat som du sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må nok få tatt meg BE jeg. Har to biler, en pajero og en peugeot. Med peugeoten kan jeg lovlig dra båten min med da dette går under 3500 kg men med pajeroen havner jeg over vekta. Og jeg er ikke i tvil om hvilken av dem som er den sikreste bilen og henge ett tonn etter, merker stor forskjell under oppbremsing hvilken som holder igjen hengeren best. Så skal jeg kjøre mest mulig trafikksikkert trenger jeg BE mens skal jeg bare kjøre lovlig så holder det med det jeg har :P

Ønsker alle på fiskersiden ei god jul og ett godt nytt år

Jeg har ikke lov å trekke mer enn 1030kg med pajeroen med mitt førerkort.. så det må bli BE på meg og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg skjønner vognkortet mitt kan jeg trekke en henger med båt som tilsammen veier 2000 kg. Jeg har klasse BE.

Tillatt vogntogvekt: 4500 kg.

Maks aktuell totalvekt av tilhenger som kan brukes sammen med denne motorvogn: 2000 kg

Da kan altså bilen, fører, passasjerer og paragas veie 2500 kg. Disse 2500 kg pluss båt og henger på 2000 kg = 4500 kg.

Takker ellers for en fin debatt.

Hilsen trådstarter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.