Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske på Ljosland i Åseral


Ryds
 Share

Recommended Posts

Når du nærmere deg den fisketur opp til Ljosland, eller hvor som helst i Åseral, tar kontakt. Selv jobber jeg i Åseral og har fisket mange vann og elv i Åseral kommune. Stortsett så vet jeg hvor noen av de fine holder seg til men er alltid på utkikk etter nyere, bedre plasser.

Ljoslandvannet er dessverre over befolket men dette håndteres nå og forhåpentligvis skal vi se en postive økning av gjennomsnittet. Det er noe fine vann og bekker på heia rundt Ljosland med snittet rundt 600-800g. Dette er både ørret og bekkerøye. Ellers har man selve elva i kyrkjebygda opptil smedland hvor det bor mange fine. Selv har jeg tatt en på 2.6kg her og til å med sett større. Snittet her er betydelig bedre enn forrige sesonger, og er på bedrings vei. Det er rundt ca. 300-400g.

Hvis du har flere spørsmål, er det å bare spør :)

Endret av Wiggy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heissan. ;) Det var napp på førstekast får`n si. Veldig hyggelig å høre fra en skikkelig kjentmann. :o Selv er jeg fersk på dette området, men har i den siste tiden fattet interesse for ferskvannsfiske. Jag leser det jeg kommer over og abonnerer på Alt om Fiske. Er du fluefisker? Selv bruker jeg haspelutstyr. Har en stang av typen Shimano Speedmaster 270L og Shimanono Twinpower 1500 snelle. Noen formening om det utstyret?

Har stort sett drevet med sjøfiske til nå, med havfiskestang. Fisker mye i Homborsund i sommerhalvåret da vi har vogn og båt der borte. Kjempefint område.

Tar gjerne kontakt når turen til Ljosland nærmer seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

hei..

er seøv fra åseral, men har de siste årene sluttet å fiske her da øaksefiske har tatt mesteparten av tiden..

du bør nok ikke dra på fjellet før i juni da snøen ligger veldig lenge her inne. helst i slutten av juni... desverre for fjellfisket her inne er det veldig mange som fisker i disse områdene og de er ikke lengre så urørt som de engang var. men fortsatt kan du finne brukbare vann.

trenger du konkrete tips kan du plinge på meg når turen nærmer seg.

har selv planer om å teste ut noen steder, men disse vil nok forbli hemmelig da min kontakt ikke ønsker at dette spres videre.

Mvh Erik, Åseral

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste vannene her inne er private. du får også kjøpt kort på lordens kro i kyrkjebygd sentrum. er jo snar tikke åsdøler igjen her oppe så de fleste som driver noe tursitvirksomhet er utenbygds og de vet heller ingenting om fisket...

De fleste lokale som fisker vil helle rikke avsølre vann, da endel folk ikke forstår at slike miljøer er sårbare og da blir raskt utfisket...

så jeg begrenser mine tips voldsomt etter streng bskejd fra endel grunneiere..

men endel sikre tips har jeg. bare kontakt meg til sommeren så skal vi se om vi ikke får ordnet noe. kan evt. sjekke om noen private selger fiskekort på fjellet her oppe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Jeg ser fra noe bilder ifjor, det var en dag 30.4 hvor jeg fikk knall fiske i elva og lavere vann. Fikk mye fisk i veldig god form.

Men flere sier fiske i åseral er best fra St. Hans og utover, men etter mine erfaringer i det siste, er dette alt for sent og det beste fiske begynte lenge før dette.

Ellers har jeg sett/fanget mest stor fisk i september.

Jeg var på fjellet i august ifjor, og det var altfor varmt. Fikk lite, ellers måtte vi vente til kvelden. Kanskje med de nylige temperatur økninger begynner fisking i åseral tidligere nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så jeg kan begynne å planlegge en tur i sluten av mars? Wiggy, du nevner elv? Er det ikke fast sesong der også som i audna, lygna, osv.? Når er det?

Du kan kanskje begynne å planlegge en tur i mars, men tar kontakt nærmere tiden du skal reise, så kan jeg si ifra hvis fiskene har begynte å bite. Jeg er ikke 100% sikker men mars vil kanskje bli litt for tidlig, men hvis dette varme vært forsetter, så kan det kanskje bli tidlig fiske i åseral.

Når det gjelder elva. Laksen kommer ikke lengre opp enn litt nord for Bjelland. Dette er ca. 3 mil sør for Kyrkjebygda og de elver vi snakker om er lognaelva og den elva fra Ljosland som jeg ikke huser navnet på. Her finnes det ørret, bekkerøye og muligens ål (ikke helt sikker om den siste). Så her er det ingen fastsesong som jeg har hørt om. Jeg fisker nesten året rundt iallefall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville nok holdt meg i logna-elva om målet er den største fisken i elv...det vet wiggy og;) men regn med mange timer før du får en over halvkiloet. men fisken her er generellt av langt bedre kvalitet enn den som er i monn-elva..

etter første uka i juli blir det som regel for varmt.

utenom det tror jeg nok folk er sparsomme med tips hva fjellet angår..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det da ikke noe fiskekort avgift for de to elvene? Hva fisker dere med der, flue, eller sluk? Mye vind?

Ville nok holdt meg i logna-elva om målet er den største fisken i elv...det vet wiggy og;) men regn med mange timer før du får en over halvkiloet. men fisken her er generellt av langt bedre kvalitet enn den som er i monn-elva..

etter første uka i juli blir det som regel for varmt.

utenom det tror jeg nok folk er sparsomme med tips hva fjellet angår..

Det kan man jo finne ut av selv, men er mest interessert om det er lov å fiske på de forskjellige plassene, da mange av de er private..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et åseral fiskekort som kan bli kjøpt til en billig penger på mange steder i åseral. Jeg har et åseral fiskekart her som er scannet inn med utsalgs steder, kort pris, osv. Hvis du pm meg din epost address, kan keg få sendt deg en kopi.

Selv bruker jeg hovedsakelig flue. Det meste fungerer, men mine beste er stankelbein, str 6 fiskeimitasjoner (hvit), og PTN nymfer. Ellers er både mark og sluk/wobbler meget giftig.

Hovedsakelig er storfiskene tatt på små ørret likende wobblere, kobber spinnere og bunnfisket mark.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

er noen år siden jeg egentlig drev og fisker her.wiggy er mye ivrigere enn meg her oppe.. men små rappala wobblere er grisegiftig. også sølkroken spesial kobber og rød. 12 gram mener jeg at vi brukte mest. også panther martin 9 gr sort med gule prikker var en slager. mistet ei utrolig grov bekkerøye på en slik spinner for 6-7 år siden. tipper den til 2-4 kg..

men jeg har heldigvis funnet meg en fin plass hvor fisken er fin. blir nok noen dorgeturer med wobbler..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Gammelt nyhet......hvor har du vært lol :)

Flere fine fisk i dette området, hele åseral kommune egentlig, selv er mitt rekord på 2.6kg men har blitt tatt flere fra 2kg opptil 5.5kg på stang. Jeg er heldig nok at jeg kan fiske her oppe når jeg er på vakt, og det er mye fint hvis man vet hvor man skal fiske.

For et par uker siden ble det en på 2kg tatt og selv har jeg mistet en på rundt 1.5kg i de siste ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ennå store mengder isvann i Monn for tiden. Var ute lengre nede i vassdraget, men ingenting. 2-3 uker til å begynner det n ok å skje noe..

I Logna er det noe lavere vannføring og snøsmeltingen har avtatt noe her. innen 2 uker burde det være fiskbart her om sola står på:)

På fjellet er det enda en del snø igjen, så vi må nok vente til begynnelsen av juli før her blir noe fart tror jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

ser emnet er noe utdatert men tar sjansen uansett.

Vi er to fiskere som reiser rundt øst og sørlandet på jakt etter ørret og røye. Ifra 4 til 13 februar så er vi ved Bortelid. Om noen har tips, evt mulighet til å bli med som har kunnskap om gode områder så hadde det vært hyggelig.

Vi har tidligere prøvd å isfiske i rundetjønn uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Hei alle godtfolk,

Jeg skal til Lyngdal (jobb) den 29 april, bor i Sandefjord og tenkte ta meg en fisketur opp i Ljosland området etter jobb men er det isfritt oppover fra Lyngdal til Ljosland og vanna innenfor islutten av april, noen som vet ? Kan vel møte mange vatn som er islagte, men hva med elvene.. er det fisk å få så tidlig på året ? Er det noen som har noe tips med vatn eller elver med ok fisk for nå er 'suget' større enn vettet og jeg må bare ut å prøve stanga hehe..

anyone :) ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.