Gå til innhold
Fiskersiden

Fiske på Ljosland i Åseral


Ryds
 Share

Recommended Posts

Som kenneth har sagt, fiske på ljosland er vel ikke noe å begynne med enda. Hvis du virkelig vil på fjellet, prøv heller lognaelva mitt i kyrkjebygda evt torsland. I Monnelva er det stortsett bare småfisk. Jeg har selv opplevd mange fine ørret i logna på denne tida, men kan samtidig oppleve noe slanke overvinteret fisk. I denne varmesola som er nå kan man se kilos+ ørret rett inn ved vannkanten.

Sjøørretfiske er på topp no for tida, og rundt lyngdal/farsund er det mange spennende plasser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal bo i Lyngdal, syntes jeg det kan være greit å nevne det fantastiske sjøørretfisket du har der. Jeg ville heller satsa på vann og fjord der enn å kjøre til kalde vann fulle av 250grammere..

MAO litt tidlig i fjellet.

Framvaren er et lite tips i Lyngdal/farsund området. Mye grov ørret.

Takk for tipsa i dette området men hvor skal man begynne å lete i Framvaren? var jo et stort vatn. Tenkte på dorging med wobbler, er det lov med kano og el-motor der ?

Er det andre viker/odder som er å anbefale etter sjøørret rundt lyngdal ?

Hilsen en som er på ukjent botn hehe..

Som kenneth har sagt, fiske på ljosland er vel ikke noe å begynne med enda. Hvis du virkelig vil på fjellet, prøv heller lognaelva mitt i kyrkjebygda evt torsland. I Monnelva er det stortsett bare småfisk. Jeg har selv opplevd mange fine ørret i logna på denne tida, men kan samtidig oppleve noe slanke overvinteret fisk. I denne varmesola som er nå kan man se kilos+ ørret rett inn ved vannkanten.

Sjøørretfiske er på topp no for tida, og rundt lyngdal/farsund er det mange spennende plasser.

Takker for tips.. hmm.. Lognaelva ser jo spennende ut, er det noe salg av fiskekort der ? er det noen plasser som er bedre enn andre (ukjente 'hotspots') :goodjob:

Mottar gjerne tips på PM, for jeg er ikke mye kjent oppi der. :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tipsa i dette området men hvor skal man begynne å lete i Framvaren? var jo et stort vatn. Tenkte på dorging med wobbler, er det lov med kano og el-motor der ?

Er det andre viker/odder som er å anbefale etter sjøørret rundt lyngdal ?

Hilsen en som er på ukjent botn hehe..

Takker for tips.. hmm.. Lognaelva ser jo spennende ut, er det noe salg av fiskekort der ? er det noen plasser som er bedre enn andre (ukjente 'hotspots') :goodjob:

Mottar gjerne tips på PM, for jeg er ikke mye kjent oppi der. :o

Den kanalen mellom framvaren og helvikfjorden har jeg hørt mye varmt om uten å ha fisket her selv. Ikke glem karpe i mosvoll. Gøy med en ny art, og de drar godt også!

Jeg har fisket en del i hele åseral kommune, men ble stadig vekk trukket tilbake til lognaelva. Her finnes det mye fint og er ei nydelig elv å fiske. Fiskekort får man kjøpt på rådhuset, tappen eller muligens kroa. Kr 50 for et døgnkort hvis jeg husker riktig. Hvis du velger å fiske i lognaelva, satser på torsland både oppstrøms hele veien for 2km og nedstrøms ca 750m. Og fra broa i kyrkjebygda oppstrøms hele veien for ca. en kilometer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fisket en del i hele åseral kommune, men ble stadig vekk trukket tilbake til lognaelva. Her finnes det mye fint og er ei nydelig elv å fiske. Fiskekort får man kjøpt på rådhuset, tappen eller muligens kroa. Kr 50 for et døgnkort hvis jeg husker riktig. Hvis du velger å fiske i lognaelva, satser på torsland både oppstrøms hele veien for 2km og nedstrøms ca 750m. Og fra broa i kyrkjebygda oppstrøms hele veien for ca. en kilometer.

Hei Wiggy, må bare takke så mye for info :)

Logna høres kjempespennende ut, takker så mye for tips :o

Da blir det med telt en eller to netter der oppe, har du noen gode tips til leirplasser ? Er det mulig å padle kano i dette strekket eller er det noe stri elv ?

Snakket akkurat med min kone, hun er på hytta i nissedal og der var det isfrie vatn (400moh) så da blir det fiske der i påsken også, gjett om jeg gleder meg :goodjob:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv langs kanalen, populært kalt "straumen",som strekker seg mellom Helvikfjorden og Framvaren, evnt. kan du prøve noen kast borte ved båttrekket mellom Sigersvoll og Listeid.

Rosfjorden kan anbefales nå, fjorden er full av sild og brisling. Grov ørret som jager,og selvfølgelig en del torsk. Prøv langs Rosfjordsanden :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Wiggy, må bare takke så mye for info :rofl:

Logna høres kjempespennende ut, takker så mye for tips :rolleyes:

Da blir det med telt en eller to netter der oppe, har du noen gode tips til leirplasser ? Er det mulig å padle kano i dette strekket eller er det noe stri elv ?

Snakket akkurat med min kone, hun er på hytta i nissedal og der var det isfrie vatn (400moh) så da blir det fiske der i påsken også, gjett om jeg gleder meg :thumbsup:

Det er i utgangspunktet mange leirplasser opp i gjennom. Jeg ville si det er best å fine en fin fiskeplass, og slår leir.

Kano går an på stortsett hele elva hvor jeg har beskrevet. Den er noe stri under kyrkjebgyd bro, men ikke noe over heftig. Hvis du har erfaring i kano, så vil det går veldig greit.

Skitt fiske, og skriv gjerne en rapport i etter din tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 years later...
Den 19.4.2011 at 14.54, StigGB skrev:

Hei Wiggy, må bare takke så mye for info :)

Logna høres kjempespennende ut, takker så mye for tips :o

Da blir det med telt en eller to netter der oppe, har du noen gode tips til leirplasser ? Er det mulig å padle kano i dette strekket eller er det noe stri elv ?

Snakket akkurat med min kone, hun er på hytta i nissedal og der var det isfrie vatn (400moh) så da blir det fiske der i påsken også, gjett om jeg gleder meg :goodjob:

jeg og en kompis hadde et døgn i logna 22 juli 2018 han med spinner og jeg med flue... i løpet av et døgn tror jeg med sikkerhet jeg kunne si at vi hadde 150 fisk på et døgn  det var regelrett et eventyr.. ja de er ikke så store noen er regelrett små men vi fikk et par fine og med naturen og fiske ørret i rennende vann er jo fantastisk... for meg er dette nå blitt en plass jeg skal kose meg mye mere!!!! mitt "lokale" ørretmekka...  fordelen er at når man fisker små ørret kan man trøste seg med at det er en og annen lork og få og... ikke som i et vann du bare får smått og ikke kan få annet en småt.... anbefaler denne plassen på det varmeste... takk wiggy for tipset på denne plassen.... jo fler som fisker her jo bedre blir gjennomsnittstørrelsen ! GO FISH!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.