Gå til innhold
Fiskersiden

Stålis på saltvann - "Feiget" jeg ut uten grunn?


Gjest BanJon
 Share

Recommended Posts

Tok en tur alene til Voldsfjorden her i Telemark i dag, da ingen hadde ork til å være med. Tanken på å utpå isen helt alene var litt sånn ymse men jeg regnet med at det var flere utpå i dag, da jeg hadde sett folk på isen der i går og ved prøve-boring funnet ut at det var ca 20 cm stålis ca ti meter fra land, dette strakk seg så langt øyet kunne se.

MEN:

Da jeg kom dit i dag og skulle kjøre ned mot valgt parkeringsplass, så fikk jeg meg en overraskelse: "Folka" jeg trodde jeg hadde sett ute i horisonten der i går, viste seg å være store bøyer av typen som markerer rød og grønn "leie" i vannet. Jeg begynte allerede da å tenke "Æsj..". Fant også ut at pga høyvann-lavvann så var isen brukket og det var altfor vått langs land til å gå ut der.

Snudde bilen og parkerte nede ved en annen brygge. Dette var stedet hvor jeg borret i går, hullet var nå helt fryst igjen. Jeg labbet ca 20 meter utpå, men hadde en ekkel følelse i meg. Kikket rundt og kunne ikke se noen på hele fjorden. Gjorde en ny prøveboring og skvatt idet trykket i isen ga fra seg knake og buldre-lyder når borret gikk igjennom. Ble enda mer usikker, selv om jeg også her målte isen til ca 20 cm.

Etter mye om og men, overveiing og frem og tilbake så trakk jeg meg, turte rett og slett ikke labbe ut der alene. Så for meg at HVIS det verste skjer, så er jeg midt utpå dønn alene.

Jeg har ikke så mye peil på is vs stålis, vet bare at stålis er veldig sikker etter så og så mange cm. Men vet også at man skal være litt på vakt når det gjelder sjøis. Vel hjemme, mutt og arg over tapt tur, så sjekket jeg endel på nettet. Der går det igjen at ved 8-10 cm stålis så er det veldig trygt, skjønt dette gjelder ferskvann.

Jeg syns ikke det er noen skam å snu, det var bare fortærende at jeg hadde gledet meg så og så ble det ikke noe av. Men jeg følger magefølelsen og i dag sa den at "dette er ikke lurt å gjøre alene". Det ble litt for skummelt med den gjennomsiktige isen, alle de "sprekkene" man kan se osv. :S

Hva med dere; hvor tykk is på sjøen skal til før dere labber utpå?

Ulempen med stålis er jo også det at man ser ikke spor etter andre, jeg kunne ikke se et eneste pilkehull utpå isen enda jeg gikk til et par utkikkspunkter og tittet utover.

Brodern og jeg tar en ny tur i morra, bedre å være to samt at han er noen år eldre og klokere. Så får vi se..

PS: For de som ikke kjenner til Voldsfjorden, så kan jeg fortelle at den ligger svært isolert til hva vær og vind angår. Sjelden det blåser noe særlig der og det er ikke mye strøm i vannet etter mine erfaringer derifra i båt. Utløp fra bekker tre steder langs land, men ikke noen kraftige utløp. Det er en skikkelig brakkvannsfjord, det smaker knapt salt av vannet der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke erfaring med sjøis, men så lenge man er alene mener jeg det er helt riktig å la være hvis man er i tvil. Det praktiserer jeg selv. Om jeg går med andre er jeg villig til å ta større "sjangser".

Jeg går altid med ispigger når jeg går alene, selv om jeg vet at isen er trygg, og selv om jeg ikke skal gå noen "utrygge" plasser. Like greit å ha vanen, så slipper man å ha glemt piggene den dagen man gjør en feil, og går i gjennom.

Om jeg hadde flytedress ville jeg antagelig tatt noe større sjangser, også alene. Når jeg går alene, og, av en eller annen grunn, ikke føler meg 100% trygg lengre (sånt skjer jo, særlig hvis man går rundt en del, nye plasser osv), så løsner jeg sekken og lar den henge løst på ene skuldra, tar gjerne en prøveborring, og beveger meg mer overvåkent.

Kan ikke skjønne annet enn at du gjorde helt riktig valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isen var nok MER enn tykk nok her gitt. At det spraker og buldrer litt når man borrer er bare en del av sjarmen, ikke noe å bry seg om. ;) .

Fersk stålis er helt ideelt å fiske på. Selv 5cm holder i massevis. Så ved 20 cm har du endel å gå på for å si det sånn. Var og fisket på Bunnefjorden i oslo forrige helg, isen var 7-8 cm men jeg følte meg aldri utrygg. Bare man holder seg unna sund med strøm og elveutløp går det fint.

20cm stålis på saltvann vs. ferskvann har ikke forskjellig bæreevne såvidt jeg vet. Det jeg vet er at saltvannsis er endel seigere, og har en tendens til å "bølge" seg før den gir etter.

Ønsker deg og broren din lykke til på isen i morgen, du kan sikkert ta med bilen utpå også hvis du skulle ha lyst til det (isen holder) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ispigger eller to skrutrekkere med snor mellom er og skal være obligatorisk.

Jeg skal ut på sjøisen i morgen. 12-17cm.

Isen i saltvann er seigere enn den i ferskvann.

Er du i tvil,slik som du var så er det lurt å snu i tide :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

;) Haha, skal slenge Skodaen utpå i morra og fiske gjennom vinduet. Varmt og godt. :D

Joda, jeg regnet med at isen var mer enn tykk nok. Men som sagt så mangler jeg erfaring fra isfiske på stålis, har kun fisket på sjøen når isen har ligget tykk som fy og det har vært plenty med folk på isen ellers.

Glemte å si at jeg går med ispigger rundt halsen til enhver tid, samt sekken kun over høyre skulder. Har veldig respekt for isfiske og er, som dere skjønner, litt fersking på turer alene.

Takk for alle innspill så langt, det var kjipt å gå glipp av tur i dag men som sagt: Magefølelsen sa ifra pga at jeg var usikker på meg selv, fant det best å heller ta det igjen siden.

Tryta: Håper du får bra uttelling på turen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir spennende om det blir noen rariteter som biter på.

Skal flu i ett hull for å se hvordan efekten av fisk som har passert kjøttkværna funker under isfiske.

Blir en forhåpentligvis fyldig rapport den 23dje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er bøhering så er du vel ikke vant til dette nei.... :) men tjue cm is er mye!!!synes 7-8 cm er helt passe jeg.lite tips til folk som har lyst til å prøve seg på en spesimen abbor....gunnekleivfjorden er islagt og her er det diger borre ;) men ikke akkurat i naturskjønne omgivelser...... mener du ærlig at du har drukket vannet i voldsfjorden jon? :o

Mørjefjorden du skal tryta? hørte isen var grei der også :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du er bøhering så er du vel ikke vant til dette nei.... ;) men tjue cm is er mye!!!synes 7-8 cm er helt passe jeg.lite tips til folk som har lyst til å prøve seg på en spesimen abbor....gunnekleivfjorden er islagt og her er det diger borre :D men ikke akkurat i naturskjønne omgivelser...... mener du ærlig at du har drukket vannet i voldsfjorden jon? :o

Mørjefjorden du skal tryta? hørte isen var grei der også :o

Haha! Nei, det ække bare bare å være bondegutt og ikke være vant til så mye vann vettu! :D

Nei, jeg har ikke drukket vannet i Voldsfjorden. Skjønt, tenk så bra vorspiel man kunne hatt med det og litt gin. Hehe! Jeg smaker alltid på sjøvann for å teste hvor salt det er i det området men jeg svelger ikke. Hehe! :)

Jeg har til og med fjernet mothakerne på krokene før turen til Voldsfjorden, der er det bare å slippe tilbake mest mulig skånsomt. Planen er å sette ut på forskjellige dybder og vannlag, med litt flaks så kanskje det blir en ny art eller to. :)

Hvor er Gunnekleivfjorden, forresten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gunnekleivfjorden ligger like ved siden av hydro herøya :) mulig det blir en fossing tur rett før nyttår.sier i tilfelle fra til deg. da er det flatfisk jeg skal gå etter.....lomre,smørflyndre og rødspette.her er det også mye gapeflyndre ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

gunnekleivfjorden ligger like ved siden av hydro herøya ;) mulig det blir en fossing tur rett før nyttår.sier i tilfelle fra til deg. da er det flatfisk jeg skal gå etter.....lomre,smørflyndre og rødspette.her er det også mye gapeflyndre :o

Oi oi oi! Se her ja, dette høres interessant ut. Supert om du har mulighet til å si ifra hvis det blir tur. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gapeflyndre og rødspette er to arter jeg mangler på lista,men desverre så er dagene frem til nyttår fullbooket ;)

Det er Langangen jeg skal prøve ut i morgen. Sikkert irriterende mye hvitting,men tipper datteren min kommer til å trives for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått rødspette de to siste gangene jeg har prøvd meg på moloen her jeg bor :D utrolig nok!!! jeg har ikke akkurat hatt kjeempe-uttelling på min flatfsk satsing.må være årstiden som er gunstig nå.gapeflyndra er faktisk ganske lett å ta,verre er det med smørflyndra..... men jeg vet den er der i større antall.... bare eksprimente seg frem til fasiten :D flatfisk er spennende og utfordrende og har raskt blitt mitt favoritt fiske.Ikke minst fordi det er barnevennlig.neste prosjekt vil være å lære det som skal til på dataen for å snekre sammen en brukbar rapport etter endt fiske :) noen fotograf er jeg absolutt ikke og her lar jo aldri kritikken vente på seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen grunn til å føle seg feig selv om man ikke våget seg utpå. Som nevnt er sjøisen endel seigere enn ferskvannsisen (som er mer sprø) men 20 cm holder i lange baner. Var utpå halvparten så tykk fjordis forrige dagen, og følte meg helt trygg. Men flo og fjære samt strømmens påvirkning gjør at sjøisen fort er langt mer lunefull og ujevn enn isen på ferskvann. Men et moment man aldri skal glemme er at man ikke klarer å kose seg på fisketur om man er nervøs for om isen holder eller ikke. Men dette er individuelt, og generelt kan man si at mer erfaring med is er det viktigste. Sånn sett var du nok mer smart enn endel andre folk, som bare vaser utpå isen uten å ane noe om hvor tykk den er. Tenker på fyren som tok seg en spasertur utpå fjordisen sist torsdag uten ispigger eller noe. Med stø kurs for et sund var både jeg og kompisen klare for redningsaksjon da han heldigvis oppdaget at det var åpent vann i sundet og dermed snudde.

Endret av cb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Gutter, og jenter..lekte dere ikke ute som barn..?

Eller er den generasjonen som nå er iferd med å komme ut på isen den generasjonen som fikk tredd sykkelhjelm på hodet, kne og albuebeskyttere på seg, polstring under lekestativene og foreldre som fotfølger barna slik at de ikke skal skade seg..

Helt enkelt...

5 cm is på ferskvann er nok......mer enn nok.....men jeg går IKKE ut på den da det jo KAN være en sprekk, et tynnere felt osv osv....og det ER kaldt å gå igjennom....

Sjøisen tror jeg kan være 2 cm...hvis du går fort, eller rettere sagt, "skøyter" deg bortover slik at du ikke lager støt...for sjø-isen er fantastisk seig.....altså ikke nødvendigvis sterkere enn ferskvannsisen (dette vet jeg faktisk ikke), men den er seigere, så du får tid til å "flykte" hvis den begynner å gi seg.....

Selv har jeg, som barn, selvsagt testet isen både i ferskvann og saltvann...og lært the cold way, at tynn is er ubehagelig.....og således farlig......men som barn utforsker en jo ofte "små" landnære steder, så da endte en i 99.99% av tilfellene i knedypt, eller magedypt, vann....

Så de voksne, som grunnet patetisk mykpedagogikk, gikk glipp av den livsviktige leken som barn.....kom dere ut når frosten kommer....når isen begynner å legge seg....gå utpå....test....det blir kaldt, kona blir sikkert sur osv osv.....men det ER den eneste måten å lære dette på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er glad jeg ikke har lært på denne måten gitt.

Som representant for mykepedagogikkgenerasjonen så kan jeg opplyse om at de langt fleste dødsfall på isen er "gamle" menn som tror de kan alt, og som har opplevd alt før, og tror på hard pedagogikk.

Bruk flyteplagg og pigger, og prøvebor. Er du usikker snu i tide, og det er alltid kjekt å være fler. Hvis du går igjennom er det ikke nødvendigvis enkelt å komme opp igjen, selv om utstyret er i orden.

At du overlever Rug er ikke et bevis på at det gjør er lurt. De fleste som kjører i 150 i 80-sone overlever de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunker;

Leste du i det hele tatt innlegget mitt?

Sto det der noe om at jeg, som er en gammel mann på 34, går utpå tynn is?

Da kan jeg avsløre at den isen jeg går ut på er meget solid....

Hvorfor? Fordi jeg har lært fra barnsben av at is er farlig og dette kan du ikke lese deg til.

Jeg leser støtt her, og andre steder, om personer som fisker fra den første isen har lagt seg. De prøveborrer, har med ispigger, har sekken på den ene skulderen osv osv.......

Men aner disse hvordan kroppen reagerer når den treffer vann som er null grader?

Noen her som tror det bare er å nappe ispiggene løs fra nakken og trekke seg opp?

Noen som tror at når en så er oppe på isen, det er 15 kuldegrader ute og en kanskje har en time eller to til bilen på ski, at en da er trygg?

Eller glemte de at ryggsekken ligger igjen i råka, at skiene, hvor en hadde løse bindinger, ligger på bunnen av vannet?

Jeg lever fordi jeg bruker to ting, erfaring (noe barn av mykpedagogene ikke får) og intelligens (min IQ ligger ett sted mellom 110 og 120).

Når dette er sagt, ha en fortreffelig tur på isen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunker;

Leste du i det hele tatt innlegget mitt?

Sto det der noe om at jeg, som er en gammel mann på 34, går utpå tynn is?

You got me. Jeg trodde du var minst 54.

Det stod uten tvil at du har gått yttpå tynn is, og også gått igjennom, selv om det er noen år sida (som barn).

Jeg synes holdningene dine er farlig, og da hjelper det ikke om handlingene er klokere.

En ting jeg er enig i er at de som fisker på isen burde teste å gå igjennom under kontrollerte former. Mye godt lære i det. Men å skryte av å ha godt igjennom som barn, blir bare for teit.

Foreldre som lar sine barn leke på tynn is, burde etter mit syn meldes barnevernet..... Det finnes oppdragelser mellom overbeskyttelse og dumskap.

IQ'en er jeg lite interressert i. EQ er alt som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

You got me. Jeg trodde du var minst 54.

Det stod uten tvil at du har gått yttpå tynn is, og også gått igjennom, selv om det er noen år sida (som barn).

Jeg synes holdningene dine er farlig, og da hjelper det ikke om handlingene er klokere.

En ting jeg er enig i er at de som fisker på isen burde teste å gå igjennom under kontrollerte former. Mye godt lære i det. Men å skryte av å ha godt igjennom som barn, blir bare for teit.

Foreldre som lar sine barn leke på tynn is, burde etter mit syn meldes barnevernet..... Det finnes oppdragelser mellom overbeskyttelse og dumskap.

IQ'en er jeg lite interressert i. EQ er alt som teller.

Livet er farlig Bunker.

Ad å gå igjennom isen, det er ikke farlig.

Som barn oppdaget jeg at isen på vannpyttene enkelte dager ikke holdt, enkelte dager knaste og sprakk etter et lite sekund og enkelte ganger holdt den....Det var min første is-erfaring....

Ditto var det med sjø-is. Ved fjære gikk vi ut for le finne ting, da lå det is over enkelte lommer med vann...og slik lærte jeg litt om sjø-is. Knedypt eller så er bare vått på beina.

Som barn gikk jeg aldri igjennom på svømmedyp.

Det har jeg gjort som voksen, med overlegg, aldri med uhell.

Men for å erfare sånt må en ut å leke.....og når jeg var barn MÅTTE jeg ut og leke, selv om det var kaldt, selv om det regnet. Det var ikke aktuellt å sitte inne å glo på TVen.

Det som ER farlig Bunker, det er holdningen du har om at alt farlig skal unngås....

Og det er den oppdragelsen barn får, og har fått de siste 10-15 årene...

Hehe, EQen ja, trøsteuttrykket som ble skapt slik at de med lav IQ ikke skulle føle seg mindre verd.

Tror du ""EQen"" min er lav?

Hvordan tror du jeg klarer, gang på gang, å tirre folk her inne?

Endret av rug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.