Gå til innhold
Fiskersiden

Stålis på saltvann - "Feiget" jeg ut uten grunn?


Gjest BanJon
 Share

Recommended Posts

Hehe, EQen ja, trøsteuttrykket som ble skapt slik at de med lav IQ ikke skulle føle seg mindre verd.

Tror du ""EQen"" min er lav?

Hvordan tror du jeg klarer, gang på gang, å tirre folk her inne?

Se der ja. Da kom sannheten for en dag, uten unødige spissformuleringer, om din oppvekst på is.

EQ'en din er jeg usikker på, da det kommer ann på om du i denne tråden ønsket å provosere eller opplyse.

Ellers ble EQ skapt som utrykk/verdi fordi IQ viste seg lite hensiktsmessig til å forutsi personers dyktighet innen ulike deler av livet. Det er utvilsomt en fordel å ha rimelig høyt av begge.

Det er farlig å la barn gå på usikker is, og det er dumt å la de sykle uten hjelm.

Jeg ingen tilhenger av overbeskytting, jeg er bare ikke særlig imponert over foreldre som setter barna i fare grunnet uvitenhet. Jeg deler nok ditt syn på TV-gloing.

Endret av Bunker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se der ja. Da kom sannheten for en dag, uten unødige spissformuleringer, om din oppvekst på is.

EQ'en din er jeg usikker på, da det kommer ann på om du i denne tråden ønsket å provosere eller opplyse.

Ellers ble EQ skapt som utrykk/verdi fordi IQ viste seg lite hensiktsmessig til å forutsi personers dyktighet innen ulike deler av livet. Det er utvilsomt en fordel å ha rimelig høyt av begge.

Provosere er bra, det skaper debatt og engasjement. Og det trenger alle de som går ut på tynnisen.....

Selv krever jeg ca 15 cm is på ferskvann før jeg går utpå. Da kan en faktisk kjøre store kjøretøy der....ganske trygt altså.

Sjøis er jeg meget forsiktig med uansett. Som oftest er det mye åpent vann i fjordene, store båter kjører. Kommer det rette været brytes isen opp på nullkommanull og vips kan det bli sailaway og seaking.

Joda, EQen ble nok skapt for det formål du sier, dog har jeg mine tanker om den, men det er egentlig ikke tema her.

:blush:

Endret av rug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uvanlig i enkelte avdelinger i forsvaret, norsk og utenlandsk, at soldatene må bade i et hull i isen. Du kan lese deg til at tynn is er farlig, derom hersker ingen tvil. Imidlertid vil du ikke forstå hvor jævlig det er å gå gjennom isen før du har prøvd, noe jeg forøvrig ikke har på dyp over halvmeteren. Kjipt, men ikke noe mer heller.

<off-topic>

Hadde IQ vært så forbanna viktig burde jo Mensa-medlemmer prestert litt mer her i samfunnet, noe jeg ikke har fått med meg at de gjør sammenliknet med den gemene, gjennomsnittlige hop. EQ er ikke akkurat noen SI-enhet, ca like eksakt som stilpoeng i kunstløp på skøyter.

Mottoet mitt de siste åra har vært "Innsats er de talentløses trøst." Det hjelper ikke å være smart om man ikke gidder å gjøre en innsats. Innsats slår som oftest talent.

</off-tipic>

Sikkert mulig å finne ut hvorfor sjøis er seigere enn ferskvannsis ved å google noen av følgende fraser: sea ice, salinity, mechanical properties, brittle failure.

Endret av SMS
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke uvanlig i enkelte avdelinger i forsvaret, norsk og utenlandsk, at soldatene må bade i et hull i isen. Du kan lese deg til at tynn is er farlig, derom hersker ingen tvil. Imidlertid vil du ikke forstå hvor jævlig det er å gå gjennom isen før du har prøvd, noe jeg forøvrig ikke har på dyp over halvmeteren. Kjipt, men ikke noe mer heller.

<off-topic>

Hadde IQ vært så forbanna viktig burde jo Mensa-medlemmer prestert litt mer her i samfunnet, noe jeg ikke har fått med meg at de gjør sammenliknet med den gemene, gjennomsnittlige hop. EQ er ikke akkurat noen SI-enhet, ca like eksakt som stilpoeng i kunstløp på skøyter.

Mottoet mitt de siste åra har vært "Innsats er de talentløses trøst." Det hjelper ikke å være smart om man ikke gidder å gjøre en innsats. Innsats slår som oftest talent.

</off-tipic>

Sikkert mulig å finne ut hvorfor sjøis er seigere enn ferskvannsis ved å google noen av følgende fraser: sea ice, salinity, mechanical properties, brittle failure.

Halvmetern er for lite, da blir jo ikke balla våte engang.....og når isvannet treffer magen er det enda værre, og når det når halsen så er det som om noen har snørt bånd rundt brystet ditt......det å puste er vanskelig.

He ha, skal vi kjøre igang en is-debatt igjen...Ifjor var det frysemekanismer og hastighet. Iår blir det bruddmekanikk...

Jeg liker ikke bruddmekanikk, det er vanskelig.

Ellers har du rett, innsats slår talent....Talentet mitt har gjort meg dønn lat......Eller skoleverket har gjort meg dønn lat.....Når du går 12 år på skole uten å gjøre lekser så skjer det noe i hodet på en.....

Jeg gjør aldri mer enn akkurat det jeg trenger å gjøre.

Endret av rug
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bunker;

Leste du i det hele tatt innlegget mitt?

Sto det der noe om at jeg, som er en gammel mann på 34, går utpå tynn is?

Da kan jeg avsløre at den isen jeg går ut på er meget solid....

Hvorfor? Fordi jeg har lært fra barnsben av at is er farlig og dette kan du ikke lese deg til.

Jeg leser støtt her, og andre steder, om personer som fisker fra den første isen har lagt seg. De prøveborrer, har med ispigger, har sekken på den ene skulderen osv osv.......

Men aner disse hvordan kroppen reagerer når den treffer vann som er null grader?

Noen her som tror det bare er å nappe ispiggene løs fra nakken og trekke seg opp?

Noen som tror at når en så er oppe på isen, det er 15 kuldegrader ute og en kanskje har en time eller to til bilen på ski, at en da er trygg?

Eller glemte de at ryggsekken ligger igjen i råka, at skiene, hvor en hadde løse bindinger, ligger på bunnen av vannet?

Jeg lever fordi jeg bruker to ting, erfaring (noe barn av mykpedagogene ikke får) og intelligens (min IQ ligger ett sted mellom 110 og 120).

Når dette er sagt, ha en fortreffelig tur på isen.

Heisann.

Det er i grunn lærerikt å lese innleggene som skrives om trygge isforhold eller ikke.Her er det klart mye erfaring som gjelder og sunn furnuft.Du kjører med bilen etter kjøreforhold,og det samme må du mene om isens kvalitet og tykkelse.

Å gå alene ut på ny is er utfordrene.Er det fler utpå,føler du deg mer sikker.

Er ellers helt enig i RUG hva han mener.Du lærer mens en lever!

Knut G:

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt til en dør

:D

:-/

Så et prog. om det å gå gjennom isen. Panikken/pesinga er naturlig når kroppen blir utsatt for sjokk, det gir seg etter ca 2 minutter (man opplever jo dette når man bader i iskaldt vann, frivillig, eller ufrivillig). Hvis man ikke kommer seg opp, og det er kaldt nok i lufta, skal man prøve å henge på iskanten, slik at man fryser fast til isen. Da har man en mikroskopisk sjangs til å bli redda etter man har svimt av :)

I programmet ble det nevnt at en gubbe hadde reddet livet fordi skjegget frøys fast i iskanten :D

Skjønner nesten ikke at jeg overlevde barndommen og ungdommen med alt tullet vi dreiv med på dårlig is. Bare en som drukna ved å gå gjennom isen, og det var etter han ble voksen. Selv har jeg aldri gått gjennom på dypt vann, bare nesten noen ganger. Det jeg har lært er at lokalkunnskap er alfa og omega, og har man ikke det så må man øke sikkerheten og marginene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "kjente" en som gikk igjennom med scooter....Han kom seg til iskanten....der satt vottene fastfrosset.....

Vedkommende var selv 100% skyld i ulykken....kjørte ut i en åpen råk i fylla.

Livet er forøvrig ikke så farlig som en skal ha det til.

Men livet blir stadig farligere etterhvert som podene lærer seg at det ikke er ubehagelig å utsettes for ulykker....

Så når alle bruker sykkelhjelm, hva da? Skal da MC-dress og ryggskinne på?

En liten historie....På 30 år, ved min barndoms skole, syklet barn uten hjelm langs E6. På vinteren sparket vi. Vi lekte i veikantene på veien hjem. Gikk på isen der E6 krysset et elveos som gikk ut i sjøen.

På disse 30 år ble en person skadet...En eneste person, og han lå på sykehus sikkert en mnd.....

Vi snakker altså mikroskopisk sjanse for å skade seg...men disse barna, inklusive meg, lærte at å tryne på sykkel var vondt, at det var kaldt i vannet osv osv...

Idag får ikke disse barna lov til å sykle på skolen, de har skoleskyss.......og når de etter skoletid sykler o.l, da er de polstret fra topp til tå....

Jeg synes det ene "offeret" er verd "oppdragelsen av de tusen andre barna....

Kynisk? Sikkert. Men det er altså ved slike offer mennesket har kommet seg dit det er idag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg "kjente" en som gikk igjennom med scooter....Han kom seg til iskanten....der satt vottene fastfrosset.....

Vedkommende var selv 100% skyld i ulykken....kjørte ut i en åpen råk i fylla.

Livet er forøvrig ikke så farlig som en skal ha det til.

Men livet blir stadig farligere etterhvert som podene lærer seg at det ikke er ubehagelig å utsettes for ulykker....

Så når alle bruker sykkelhjelm, hva da? Skal da MC-dress og ryggskinne på?

En liten historie....På 30 år, ved min barndoms skole, syklet barn uten hjelm langs E6. På vinteren sparket vi. Vi lekte i veikantene på veien hjem. Gikk på isen der E6 krysset et elveos som gikk ut i sjøen.

På disse 30 år ble en person skadet...En eneste person, og han lå på sykehus sikkert en mnd.....

Vi snakker altså mikroskopisk sjanse for å skade seg...men disse barna, inklusive meg, lærte at å tryne på sykkel var vondt, at det var kaldt i vannet osv osv...

Idag får ikke disse barna lov til å sykle på skolen, de har skoleskyss.......og når de etter skoletid sykler o.l, da er de polstret fra topp til tå....

Jeg synes det ene "offeret" er verd "oppdragelsen av de tusen andre barna....

Kynisk? Sikkert. Men det er altså ved slike offer mennesket har kommet seg dit det er idag.

Det gjør vondt å tryne på sykkel med hjelm. Ellers så deler jeg ditt syn på at å kjøre unga til skolen er en bjørnetjeneste av dimensjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vintrene var nok kaldere før (siden slutten av 80-tallet har vintrene blitt markant mildere her i og rundt Oslo), så det kan nok også være en forklaring på at man lettere holdt seg oppå isen den gang. Ikke minst veide vi jo mindre da enn nå. Men 2 cm sjøis ville jeg nok aldri ha satt min fot på gitt, uansett hvor seig den nå er. Klar stålis på 5 cm holder en voksen mann i ferskvann, men av grunner jeg har nevnt tidligere i tråden (stikkord; strøm og tidevann) stoler jeg ikke helt på sjøisen før den er omtrent dobbelt så tykk som det. Ellers kan man fort få seg en ubehaglig overraskelse når man skal i land igjen. Ikke glem at sjøisen dessuten kan være temmelig sørpete i konsistensen, så den kan være langt mer variabel i kvaliteten enn ferskvannsisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.