Gå til innhold
Fiskersiden

Meitemark...


tunhovdfiskeren
 Share

Recommended Posts

Hallo og god jul kjære fiskevenner :D)

Er det noen nettbutikk som selger levende meitemark for øyeblikket? , han jeg har benyttet er tom :D

Forøvrig , er det noen som har sett svenskenes selvlysende meitemark som mulig kommer på det Norske markedet i 08 ? virker spennende det.

Tunhovdfiskeren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sport1 på Rena hadde selvlysende meitemark til salgs i sommer, og det var jaggu like før jeg kjøpte en boks også. Men jeg trodde at denne selvlysende marken kom til å spre seg kjapt utover sjappene i Norge, så litt rart at jeg ikke har hørt noe i det hele tatt siden i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sport1 på Rena hadde selvlysende meitemark til salgs i sommer, og det var jaggu like før jeg kjøpte en boks også. Men jeg trodde at denne selvlysende marken kom til å spre seg kjapt utover sjappene i Norge, så litt rart at jeg ikke har hørt noe i det hele tatt siden i sommer.

Leste om denne selvlysende marken i VG for noen få uker siden , da var det miljøverndep som skulle ta stilling til om dette skulle tillates for salg her til lands. Lurer på om det er JAXON NORGE som har søkt om å få ta det inn......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det. Jeg prøver å få dette godkjent for salg i norge. Det var vist et krav fra direktoratet for naturforvaltning at marken skulle godkjennes først (og jorden den er oppbevart i). Desverre tar dette veldig lang tid men jeg håper å ha det avklært til våren.

Hilsen

Dariusz Wohlfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Stemmer det. Jeg prøver å få dette godkjent for salg i norge. Det var vist et krav fra direktoratet for naturforvaltning at marken skulle godkjennes først (og jorden den er oppbevart i). Desverre tar dette veldig lang tid men jeg håper å ha det avklært til våren.

Hilsen

Dariusz Wohlfeil

Selvlysende mark, kult. Det må jo absolutt prøves.

Hvis det ikke godkjennes /før det godkjennes kan vi da importere selv fra sverige? Nettbutikk? Hva heter selvlysende mark på svenst? Självjusande mask? (he he) Er den eu-godkjent så må den vel godkjennes i Norge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er denne selvlysende marken levende?

Og finnes den naturlig her i norge?

Liker ikke å innføre nye "arter" som ikke hører hjemme her.

Garantert noen som kommer til å Tømme de ut slik at de starter å spre seg. Kanskje sitter vi da her om 30 år og lurer på hvorfor det ikke finnes duggmark lengre, men bare små selvlysende mark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer det. Jeg prøver å få dette godkjent for salg i norge. Det var vist et krav fra direktoratet for naturforvaltning at marken skulle godkjennes først (og jorden den er oppbevart i). Desverre tar dette veldig lang tid men jeg håper å ha det avklært til våren.

Hilsen

Dariusz Wohlfeil

Heldigvis sier jeg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis sier jeg :lol:

Hvorfor det?

Det er veldig mange mennesker her i norge som er interessert i å prøve denne marken.

Selvlysende mark er egentlig et nyhet for direktoratet for naturforvaltning så det finnes ikke noe lov om

innførsel av slik mark enda men jeg velger å vente på svar fra dem og hvis jeg får et nei så sitter jeg ikke igjen med flere hundre kilo mark som jeg ikke får solgt.

I mellomtiden kan denne marken bestilles fra brightbait.se for 60kr plus frakt fra sverge (ca.80 kr) Den blir ikke stoppet av tollvesnet.

Hilsen

Dariusz Wohlfeil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det?

Det er veldig mange mennesker her i norge som er interessert i å prøve denne marken.

Selvlysende mark er egentlig et nyhet for direktoratet for naturforvaltning så det finnes ikke noe lov om

innførsel av slik mark enda men jeg velger å vente på svar fra dem og hvis jeg får et nei så sitter jeg ikke igjen med flere hundre kilo mark som jeg ikke får solgt.

I mellomtiden kan denne marken bestilles fra brightbait.se for 60kr plus frakt fra sverge (ca.80 kr) Den blir ikke stoppet av tollvesnet.

Hilsen

Dariusz Wohlfeil

Jeg mener vi trenger ingen flere marker i Norge!

Hvem sa vi trengte ørekyte ??

Hvem sa vi ville ha gyro?

Liker ikke nye innførte arter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det tillatt for utlendinger å ta med meitemark til Norge ?

Mange gjør det jo, tyskere, dansker etc. Og det er ikke småtteri de tar med. Har vært litt i tvil om disse reglene. Vet om 2 tyskere som blir stoppet i tollen hvert år ( de ser litt skumle ut <_< ) og de må ta opp hver en eneste mark opp av kassene og skylle dem i vann :)

Er det sykdommer på mark som kan smitte ? Kan da ikke være bra at utlendinger bare kan ha nærmest fri innførsel av mark ?? Bedre føre var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener vi trenger ingen flere marker i Norge!

Hvem sa vi trengte ørekyte ??

Hvem sa vi ville ha gyro?

Liker ikke nye innførte arter!

Det er vel ingen ny art ? er vel bare en vanlig meitemark som har blitt fargebehandlet via for og jord !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Er det tillatt for utlendinger å ta med meitemark til Norge ?

Vet om 2 tyskere som blir stoppet i tollen hvert år ( de ser litt skumle ut :P ) og de må ta opp hver en eneste mark opp av kassene og skylle dem i vann :D

Er det sykdommer på mark som kan smitte ?

Veit ikke om marken er en potensiell smittekilde, men JORD og planter er jo det, så dermed er det vel ikke usannsynlig at mark er det også. Her er det mye tro og lite "veit" bare så det skal være sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.