Gå til innhold
Fiskersiden

Vertikalt fluefiske?


snpen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

"Trekk ut alt snøret pluss så mye backing du gidder/tør, kast noen meter på havet og la det synke (og synke og synke og synke og synke...). Trekk så inn (opp) "flua", og sett verdensrekord på fluefisket torsk."

Så da er dette fluefiske mao...... :P

Og du sa det ikke var fluefiske Gabrielsen... men likevel er dette noe som godkjennes som nrek på flue. Da er det jo ikke bare min oppfatning alikevel da...?

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er det jo ikke bare min oppfatning alikevel da...?

Jo, det er bare du som problematiserer det! Alle regelverk og definisjoner vil det være mulig å tøye - og den eneste måten å unngå det på er å "gi opp" og ikke ha noe regelverk eller definisjoner og det er vel ikke ønskelig?

Det at det går an å tøye regelverket når det gjelder n-rek og fluefiske betyr ikke at man må gi opp og ikke ha noe n-rek på fluefiske - slik som du ønsker at man skal.

Hva med eksemplene jeg nevnte om grenselandet mellom meitefiske og det som ikke oppfattes som sportsfiske i det hele tatt? Skal man slutte å ha sportsfiskerekorder fordi det går an å tøye grensene for sportsfiske?

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så siden systemet er "romslig" - så er da "fluefiske" med synkende klump til 30 meter og 20 grams flue fluefiske slik snpen spør om da...?

Siden du har problemer med å forstå hva fluefiske er så kan jeg fortelle deg at det eksempelet ditt ,IKKE er fluefiske.

snpen nevner ikke noe om 20 grams flue i sitt startinnlegg gjør han vel ?

Endret av speydork
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke egne rekorder for meitefiske - så problemstillingen er ikke vanskelig i det hele tatt. Levende agnfisk er forbudt - punktum. At folk lyver er en annen ting - og har ikke noe med regelverket å gjøre.

Det snpen siterer over er i dine og andres øyne ikke fluefiske - men rekordlistene mener noe annet - ergo er fluefiskere på kollisjonskurs med egne rekordlister. Hadde det ikke vært egne lister for fluefiske - så ville ikke dette vært en sak i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det ikke egne rekorder for meitefiske - så problemstillingen er ikke vanskelig i det hele tatt.

Kan ikke skjønne at du ikke ser at det er grenseland der også. Meitefiske regnes som sportsfiske og da er grensene mot det som ikke regnes som sportsfiske relevante. Linefiske - snøre med 200 kroker med agn på - det er selvsagt ikke sportsfiske - og ståsnører - er det sportsfiske? Tror din enkle definisjon ikke holder. Du må nok bare innse at meitefiske også er omgitt av "regler" og definisjoner" som kan tøyes og diskuteres mm.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meitefiske er fiske med naturlig agn - punktum. Fiske med levende agn er forbudt ved norsk lov og er ikke noe å diskutere. Ståsnøre er ikke sportsfiske nei. Og alt dette siste er jo klarert og nedfellt i regelverket til rekordlistene.

Altså - det enkleste er å ha en liste for ferskvann - og en for saltvann. Da slipper man at folk lurer på om de driver med fluefiske når de egentlig dorger med fluestang.

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Meitefiske er ellers veldig enkelt å definere - fiske med naturlig agn - punktum. Fiske med levende agnfisk er meitefiske - men det er ikke lov ihht lovverket. Vanskelig å bli forvirret av dette.

:)

Det finnes da grader av purisme innenfor meitefiske også, blant annet ved bruk av attraktorer til for eksempel rovfiskmeite, fiske fra båt i bevegelse, og antall stenger. Grensa på hva som er naturlig agn og ikke er også et diskusjonstema. Så at det er fullt så enkelt som du vil ha det til er jeg uenig i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes da grader av purisme innenfor meitefiske også, blant annet ved bruk av attraktorer til for eksempel rovfiskmeite, fiske fra båt i bevegelse, og antall stenger. Grensa på hva som er naturlig agn og ikke er også et diskusjonstema. Så at det er fullt så enkelt som du vil ha det til er jeg uenig i.

Vi som vokste opp med begrepet moderne meite, vet hva det innebærer.

Begrepet meite innebære endel mer enn moderne meite, men for å forholde meg til det siste, noe jeg antar Frischer'n også gjør, så er definisjonen enkel: Fiske med naturlig agn.

Om du bruker 1 eller 15 stenger er irrelevant, bruker du naturlg agn er det meite uansett, men ikke nødvendigvis "lovelig" innen en del konkurranser.

Om du fisker fra båt eller land, ankret opp eller drivende er uvesentlig, så lenge det som er på kroken er naturlig.

I det du setter på lys, attraktorer, blinker også videre er det ikke naturlig agn lenger, og fiskeformen tilhører en annen kategori, muligens meite, men ikke moderne meite.

Endret av avkroken
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som vokste opp med begrepet moderne meite, vet hva det innebærer.

Begrepet meite innebære endel mer enn moderne meite, men for å forholde meg til det siste, noe jeg antar Frischer'n også gjør, så er definisjonen enkel: Fiske med naturlig agn.

Om du bruker 1 eller 15 stenger er irrelevant, bruker du naturlg agn er det meite uansett, men ikke nødvendigvis "lovelig" innen en del konkurranser.

Om du fisker fra båt eller land, ankret opp eller drivende er uvesentlig, så lenge det som er på kroken er naturlig.

I det du setter på lys, attraktorer, blinker også videre er det ikke naturlig agn lenger, og fiskeformen tilhører en annen kategori, muligens meite, men ikke moderne meite.

Jepp, dette er jo noe alle som har drevet litt med meite veit, og derved min kommentar. Men å sammenligne moderne meite med fluefiske blir jo feil da fluefiske omfavner alt fiske med snøret som kastevekt. Det tilsvarende begrepet er derfor det mer omfavnende meite, som er fiske med naturlig agn som hovedattraktor med tanke på at fisken skal svelge agnet. For å tilsvare moderne meite må man jo plukke en metode innen fluefiske, for eksempel tørrfluefiske. Der er jo også grensene klart definert.

At Frisch skriver at å definere meite er enkelt er derfor like feil som å si at grensene for begrepet fluefiske er klart definert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes da grader av purisme innenfor meitefiske også, blant annet ved bruk av attraktorer til for eksempel rovfiskmeite, fiske fra båt i bevegelse, og antall stenger. Grensa på hva som er naturlig agn og ikke er også et diskusjonstema. Så at det er fullt så enkelt som du vil ha det til er jeg uenig i.

Da har du bare ikke skjønt begrepet :)

Naturlige agn er naturlige agn, enten det er mark, fisk, ost - eller anet biologisk "materie". Om det lukter cola av marken - så er det likevel en mark. Antall stenger er begrenset ut fra gjeldende regelverk og har ingenting med begrepet meitefiske å gjøre i så måte. Er det maks 3 stenger så er det maks tre stenger - uansett hva du har på kroken.

Fluerekordene finnes på en egen liste - men fluefiskerene mener at det som er tillatt på den listen ikke kvalifiserer til fluefiske - det er da man møter seg selv i døra. Hva er poenget med en flueliste som fluefiskere er uenig i?Meitefiske er enkelt å forholde seg til - og har selvsagt ingen egen liste. Er fisken tatt på agn - ja da er det meitefiske man bedriver enkelt og greit.

Endret av Hoffa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, begrepet meite har også grensetilfeller. Naturlig nedbrytbar Gulp kontra boilies, det ene er definert som meite selv om agnet er aldri så bearbeidet og inneholder ingredienser man ikke finner i vann. Det andre er definitivt kunstig agn. Dorging med flasher og agnfisk, meite?

Er forsåvidt enig i at fluelista er tøysete, men det bryr meg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boilie er et agn som tas fra bunnen fordi det er spiselig - laget av ikke kjemisk fremstilte produkter. Gulp er gulp - det er en jigg og skal fiskes i bevegelse for å tirre fisken til å ta, ikke for å spise fordi den har næringsverdi.

Dorging med flasher og agnfisk er dorging - ligger ikke det i navnet? :)

Fluelista er tøysete ja - 2 er mer enn nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det kun stilles krav om at kastevekta skal ligge i snøret kan man få mange forskjellige løsninger for at denne debatten skal leve videre.

Men må man ha fluestang og snelle som er klassifisert i tillegg har man snevret inn hva fluefiske er.

Velger man å starte sin fluefiskekarriere med bly-snøre på sjøen, har man fått en lett start med tanke på kasteteknikk og fluevalg.

Hvis man kan se for seg 4 fluestenger i poden med pop'up fjærmygg imitasjon som agn, kan man skjønne at det er kun oppfinnsomheten som setter grenser for hvordan man presenterer flua si. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi som vokste opp med begrepet moderne meite, vet hva det innebærer.

Begrepet meite innebære endel mer enn moderne meite, men for å forholde meg til det siste, noe jeg antar Frischer'n også gjør, så er definisjonen enkel: Fiske med naturlig agn.

Om du bruker 1 eller 15 stenger er irrelevant, bruker du naturlg agn er det meite uansett, men ikke nødvendigvis "lovelig" innen en del konkurranser.

Om du fisker fra båt eller land, ankret opp eller drivende er uvesentlig, så lenge det som er på kroken er naturlig.

I det du setter på lys, attraktorer, blinker også videre er det ikke naturlig agn lenger, og fiskeformen tilhører en annen kategori, muligens meite, men ikke moderne meite.

Så linefiske er moderne meite med andre ord....

Forøvrig skal fluesnøret være kastevekt skal vi snakke om fluefiske, da begrenser det seg selv hva som kan kastes før det plutselig er agnet (fluen) som er kastevekt og da er det ikke så innviklet likevel. Du må nesten ha forsøkt det for å skjønne det... (Eller ha litt videreutviklet sans for å sette seg inn i ting man ikke har forsøkt...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så den egentlige definisjonen er:

Meitefiske er fiske med naturlig agn - komma - forutsatt at man ikke bruker feil metode. Men også kunstig fremstilt agn så lenge det ikke er laget for å brukes til andre metoder. :lol:

Grunnkurs 1:

Meitefiske er fiske med naturlig agn - og hvor agnet er ment å være nettopp agnet :)

Grunnkurs 2:

Meitefiske har ikke egne lister - og trenger således heller ikke omgi seg med et rigid regelverk som fiskerene uansett er uenige i - ref fluefiske.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnkurs 1:

Meitefiske er fiske med naturlig agn - og hvor agnet er ment å være nettopp agnet :lol:

Grunnkurs 2:

Meitefiske har ikke egne lister - og trenger således heller ikke omgi seg med et rigid regelverk som fiskerene uansett er uenige i - ref fluefiske.

:)

Og hvem sier at alle sportsfiskere er enig i regelverket ihht alltacklerekordene? (Ref ALLE norgesrekorder)

Så skal vi følge ressonnementet ditt ihht Grunnkurs 2 så er det bare å avskaffe alle rekordene all den tid aldri alle vil være enige i reglementet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.