Gå til innhold
Fiskersiden

Vertikalt fluefiske?


snpen
 Share

Recommended Posts

Jeg oppfatter da fluefisket som mer effektivt enn fks sluk i manga tilfeller. Stille vann med vak, sluken blir jo ofte forkastet mens fluene blir tatt som bare%&/

Sjøørreten er jo kjempeglad i alskens fluer!!

Laksen likeså, Harr, Gjedde, lyR og torsk. Jeg bruker nesten kun flua fordi.... det er faktisk morsommere, og fordi og det er viktig, jeg får mye mer fisk på flue enn noen annen metode. Men nå er jo jeg en skikkelig rev med fluestanga også :)

Nettopp. Jeg vil gå så langt jeg, til å hevde at du får mer fisk på flua enn redskap det er naturlig å sammenligne den med.

Jan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Definasjonen av fluefiske er fiske hvor snøret ugjør kastevekta, noe som utelukker fiske hvor man slipper ned snøret men det er fluefiske dersom man kaster ut noen meter for så å la det synke.

mvh

En som har tatt torsk på 10,7 på flue under sjøørretfiske, det er ike nødvendig å pilke for å få stor torsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo litt moro å se "garvete" fluefiskere (som på liv og død kun skal fiske med flue) "krype til korset" og tyr til selveste svineriet på jord (for de), nemlig markfiske. De har selvsagt ikke mark i bagasjen, og ber på sine knær om noen usle marker, i bytte mot noen utsøkte fluer da :D For de kan komme godt med når elva synker, og da er fluefiskerne i sitt ess. Det virker som de har det litt vondt der de står, uke etter uke i nedre deler av lakseelva (som går stor og farget), og trumfer seg gjennom ukene med utallige fine kast, mens gutta rundt tar fine laksebumser.

Der har man den "ekte" fluefisker, inntil han altså så gjerne vil ha en 10-kilos laks han også, og kaster alle hemningene for et par dager. Og vips, så får han jaggu et par storlakser han kan "skryte" hjem om, tatt på mark ! Reserve-agnet. -"Hva fikk du den på"? Jeg klarer ikke å dy meg, he-he.

For som regel så er det best fiske når elva går stor og er endel farget de første ukene.

Alle som en jeg kjenner, uansett hvor fanatiske fluefiskere man trodde de var, fisker med mark. Mot sin sterke vilje.

Mon tro hvordan de tenker når de får en sværing på marken. ;)

Jeg måtte nevne det, for jeg synes først at det er artig at de omsider får laks, og litt komisk er det jo også.

Jo det er lov å fiske etter forholdene, noen kaller det matauk. Jeg vil kalle det fiskeglede.

Det er for jævlig at en fluefisker skulle møte flomstor suppeelv de 14 dagene han skal fiske, det er jo liksom derfor han er kommet, for å få en fight eller to. Så kjære alle fluefiskere, kast alle hemninger når dere får slike forhold, for det er det mye av i Trøndelag de første ukene :)

Men som flere sier, det er fremdeles artigst å få en fisk på flue, spesielt på fluestang. Det er det ingen tvil om, det synes sikkert de aller fleste.

Og akkurat disse fluefiskerne jeg nevnte, de er ikke akkurat beskjedne med fangstene når den tid kommer at flua fisker bra. Da er det mark/sluk-fiskerne som står og måper.

Jeg synes nå også det er morsomt å få en laks i ny og ne, også når de aller fleste storlaksene går forbi, derfor lar jeg flua vente da. Hadde jeg fisket noen kilometer lenger opp, ja da er flua førstevalget, for der er det mye større muligheter på flua de første ukene !

Jeg har sett endel fluefiskere komme igjen år etter år, de står der og pisker med småfluene på sumpen som renner forbi. Har enda ikke sett at de har tatt en eneste laks. Det kan da ikke være noe særlig morsomt ?

Dyrt er det også ! :)

Jeg må til syvende og sist si at jeg alltid har beundret disse fanatiske fluefiskerne som fisker under elendige flueforhold. For ei tålmod, og for et pågangsmot. Ja de er nok laksens beste venn, og bra er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var en tur på hytten med fluestangen i går for å prøve meg på litt torsk, fikk ingenting selvsagt. Men jeg har iallefall skrinlagt alle framtidige planer om fiske i saltvann med synkeliner...ingen kasteglede i det hele tatt, minner mer om slukfiske, bare uten å få fisk :unsure:

Her etter er det kun nattfiske etter lyr med flyteline som er akseptabelt av fluefiske i saltvann for min del :) Ørret og laks for fluefiskere, la yrkesfiskerne få torsken :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.