Gå til innhold
Fiskersiden

That's the story of my life, 2007


Triturus
 Share

Recommended Posts

I 2006 ble jeg endelig frigjort fra ensidig fettfinnebasert fisking, og 2007 har i sin helhet stått i mangfoldets tegn.



Vinter

Juleferien 2006/2007 ble som vanlig tilbrakt i hjembyen Tønsberg, og det var ikke mange dager snørene forble tørre i løpet av de to ukene ferien varte. Fra romjula og til utpå nyåret hadde jeg 5 dager med blanking etter rødhaien Sandebukta, alt som kom opp var sandflyndrer, hvitting og slimål. Men 2007 begynte rimelig greit likevel, med en rimelig feit og fin paddetorsk på 410 gram.

Bilde%2520078.jpg
Rapport: Paddetorsk, ny pers.


Samt årets første nye art, fløyfisk.

Bilde%2520008%252C%2520liten%2520%252860
Rapport: Kjerringvik, siste dag i ferien.


Vel oppe i Trøndelagen var det havmussatsing som sto for tur. Dette resulterte ikke i havmus, men endel andre artige slektninger. Blant annet hågjel på 1270 gram.

IMG_5637.JPG
Rapport: Troll i ord, - ny art


og svarthå på søte 30 gram.
Picture%2520005.jpg
Rapport: Ode til svarthåen, og dens parasitter.



Midtvinters kan karakteriseres som en downperiode i Trondheimsfjorden, noe som vi fikk oppleve til fulle under Trøndelagstreffet vi hadde i januar. Selv på lakefronten var det dødt, og det skulle vise seg at Nidelva ikke kan garantere noesomhelst. Noen midtivnters dødperiode virker det derimot ikke å være i Namsenfjorden. Makan til fiskerik fjord skal en lete leenge etter. Ismeitetreffet ble en hit, både sosialt og fiskemessig. Både det ene og det andre dukket opp fra under isen. Blant annet 15 piggskater, her er onkel Trond med sin persdobling.

Bilde%2520055.jpg



Pigghå ble det også, dog bare en eneste i løpet av helgen. Den sto Arve for, 4900 gram.

Bilde%2520047.jpg


Spisskate sto heldigvis jeg for, 7300 gram og årets fiskeopplevelse for min del (jeg prøver ikke å knee den i ballene altså, det bare ser sånn ut).

Bilde%2520133.jpg

Rapport: Ismeitetreffet i Nord-Trøndelag.




Utover vinteren blir det ofte litt mer liv, selv i Trondheimsfjorden. En tidlig morgen etter en sein natt ble tur til Storsand, da fangsten besto av specimen dvergulke, 104,4 gram,
Bilde%2520010.jpg
39555_s.jpg


Bilde%2520027.jpg
og pers på sandkutling, 3,7 gram. Rapport: Fløyfisktur til Storsand




Vår

Mars kom og flatiskene våkner til liv. Storsand ble jevnlig besøkt utover våren, og en av de mer vellykkede turene var denne, som resulterte i rødspettepers.


Picture%2520013%252C%2520liten.jpg
1810 gram og 51 cm. Rapport: Trit og Chi på Rye og Malvik.




Sola fikk virkelig tak i barteriket og vi ville teste kveitefiske. Drifting rundt Munkholmen resulterte i to kveiter, den største på anslagsvis 7 kg sleit i overflata, mens jeg fikk opp en på 2,6 kg. Dagen etter dro vi til Tråsåvika og der fikk vi jomen hver vår småkveit, denne på 2,8 var største.

Bilde%2520005.jpg




Her er Arves på 2,6. Se på den blanke fjorden dere. Sportsfiskefjorden kaller vi den.

S4300005.jpg
Rapport: Kveitetreff, nok en todagers fra Trønderbataljonen.




Gjennom hele våren hadde vi et pågående ålekvabbeprosjekt i sentrum Trondheim, Ravnkloa. Vi hadde vel over 10 turer tilsammen på samme lokalitet, uten den voldsomme avkastninga. Rapport: Ålekvabbe, forsøk I og II.

Bilde%2520009.jpg
Denne torsken bodde visst i Ravnkloa og i løpet av våren kom han på land 4 ganger, feite Frank eller kvise-Frank tror jeg vi kalte den.




Tilslutt betalte satsinga seg seg og Arve kunne stolt inkassere en 179 gram stor kvabs.

Bilde%2520013.jpg
Rapport: Ålekvabbe, forsøk III, no med uttelling




Vi hadde en pågående satsing på Fyret ved utløpet av Nidelva, etter hva er litt usikkert. Men det kom da opp noen overraskelser her også. Arve sto for to av de, lomrer. Ingen imponerende vekter, men en hyggelig overraskelse for oss i nord. Rapport: Rapport med ny art, og eit helsikes styr på FS.

24808_s.jpg

Rett før eksamenstida tok jeg en tur hjem til vakre Vestfold for å bedrive litt, ja, fiske. Kystmeitetreff i Sandefjord og flatfiskfiske i Kjerringvik var blant tingene som sto på menyen. I Kjerringvik fikk jeg gleden av å stifte bekjentskap med den unge og ivrige kystmeiter Lasse, og det forundret ingen at han var den eneste av oss som fikk sandflyndre.

Bilde%2520019.jpg




Det ble leppefiske som gav avkastning for min del, og en feit slugge av en grønngylt ble resultatet for min del. 250 gram.

Bilde%2520020%252C%2520edit.jpg
Rapport: Kystmeitetreff i Sandefjord.




Eksamenstiden sto for dør, og jeg vendte snuten nordover igjen. Siden jeg fikk låne bil med meg oppover, tenkte jeg å gjøre en fiskebasert roadtrip ut av det. Etter griseblanking i Einedammen, fikk jeg fullklaff i Nidelva. En heftig opplevelse på lettspinnstang.

Bilde%2520052%252C%2520ny.jpg
Asp på 2350 gram og 56 cm. Rapport: Road trip retning nordover.




Sommer

Så tok eksamenstida overhånd og det skulle bli andre uka i juni før det ble fisking på meg igjen. Planen bå var en artstur til Hitra og Frøya med Christer som kjentmann.Det var to dager med fantastisk solskinn og varme i den vakre midt-norske skjærgården. Noen nye arter ble det på begge.

Bilde%2520013.jpg
Bergkutling på 1,01 gram.




Denne torsken var vi sikre på var en skate, ihvertfall Christer. Men det var altså en torsk, 3,6 kg veide den.

Picture%2520038%252C%2520ny.jpg
Rapport: Artstur til Hitra/Frøya.






Artsturne I


Så var det tid for hjemreise, og mer artsfiske. Arve bevilget seg en liten uke i artsfiskets tegn, og det ble turnering av Østlandet på jakt etter sære, små og nye arter.
Turen ble en suksess fra ende til annen, og vi fikk en bra økning av artslistene begge to. Vi var blant anne innom Nitelva, Dynovika, Asker, Aulielva, Tjøme, Stokkevannet. Her er et lite utdrag:

Bilde%2520009.jpg
Debutstam, 1300 gram.
28931_s.jpg


Bilde%2520020.jpg
Flire
28933_s.jpg


Bilde%2520036.jpg
Naturskjønne Dynovika
28941_s.jpg



Bilde%2520058.jpg
Dvergmalle i Asker. Rapport: Østlandsturne, 4 dagers artsjag




Sommeren fortsatte, og jeg oppdaget at det var suter i en froskedam i nærheten, og ny art kunne raskt noteres. En annen ny art, riktignok ikke fisk, var stor salamander. Tatt på mark/maiskombo.

Bilde%2520047%252C%2520edit.jpg
Vekt ukjent.



I Asker fikk jeg endelig notert meg den rødgjellede solabboren, 33,4 gram veide den største.
Bilde%2520025%252C%2520edit.jpg

Rapport: Diverse artsfiske.




Artsturne II


Ryktene om bra artsfiske på Østlandet nådde Trøndelag, og Christer ville bli med på moroa han også. Vi tok nesten samme runden som med Arve, med noen avvik. Christer startet rolig og inkasserte raskt suter i Sutsjö, ikke store saken, men rett art.

Bilde%2520008%252C%2520edit.jpg




Han fortsatte frekt med karpe i en dam vi ikke visste det fantes karpe.

Bilde%2520014.jpg



På jakt etter vederbuk, laue og gullbust i Aulielva. De gikk i boks etterhvert, jeg persa på gullbust med et eksemplar på 190 gram.

Bilde%2520030.jpg




Etter at sørv var fiksa, dro gutten på med en frekkis av en gjørs. 3140 gram veide den. Brasme skaffa han seg rett etter.

Bilde%2520054.jpg




På rødhaiplassen ble det fullklaff, med tre stk på land på to dager. 1230 herlige gram var denne.

Bilde%2520111.jpg



Men som god guide passet det at Christer også fikk arten, heldigvis mindre enn guidens smile.gif 660 gram.

Bilde%2520164.jpg
31137_s.jpg

Rapport: Østlandsturne, hjemme igjen med 20 nye arter



Artsturne III
Viddeturen til Arve og jeg ble avlyst pga dårlig vær, men fiskes skulle det uansett. Etter at jeg fikk notert meg brosme og blanket etter steinbit i Åkrafjorden, tok vi turen til Stavanger. Der ble det Hugoguiding og enda fler nye arter. Blant annet brungylt,

31930_s.jpg
Bilde%2520021.jpg




samt tangkvabbe. Så var det tid for Jærens strender, og etter koordinater fra Karleif, så rigget vi oss til på surfen.
31933_s.jpg

Bilde%2520054.jpg


Fisk fikk vi også, dvs. Arve fikk fisk. Både piggvar og fjesing, nye arter begge to. Jeg fikk ingenting.

Bilde%2520065.jpg

Rapport: Min vestlands (og litt austlands)sommer.

Høst

Blåkjeftsatsinga med Sverre gikk i boks, og det tok nøyaktig 3 sekunders effektivt fiske før den kom. Bilde%2520004%252C%2520edit.jpg

870 gram.




Ellers ble det brosmepers med 8200 gram. Skippern blanka, rent bortsett fra noen småhaier tror jeg. Det ble mange brosmeturer på tidlighøsten, og fryseren ble raskt fylt. Dessverre ble det ikke like frekke fangster i Trondheimsfjorden som vi kunne håpet på, men nå kommer vi sterkere tilbake når våren nærmer seg igjen. Rapport: På tokt med MS SMS, ja, jeg lever enda.



Det ble morting også, og etter litt knoting satt en flott sak på 780 gram.33362_s.jpg
Bilde%2520037%252C%2520edit.jpg


Av andre spennende ting som har skjedd i høst så leverte Simon (Bullfrog) tidenes mest spennende liverapportda han fikk mora på kroken. Kult at det viste seg å være mora, med bekreftelse fra selveste Pethon. Namsoskaiene ble besøkt endel ganger i høst, og i september kombinerte vi kaisatsing med en tur til Jøa i Nord-Trøndelag. På kaia fikk onkel Trond skaffa seg havmus, og er selvsagt glad for det. 1380 gram. Piggen er på vei inn i munnen hans.

36016_s.jpg
Bilde%2520007.jpg




Det ble tatt mange skater den kvelden, 11 stk om jeg husker rett, samt endel pigghå.

Bilde%2520013.jpg
36021_s.jpg



Dagen etter reiste vi ut på Jøa, fisket starta bra der også, med ny glassvar og ny art på meg.
Bilde%2520054.jpg
36025_s.jpg



VIlhelm var også frekk og dro en sandflyndre på 760 før han røska opp en lysing (som eneste person med lysing på lista).
Bilde%2520063.jpg
36031_s.jpg


Mørket senket seg og pigghåstimen kom, Christer tok den største på hele 6550 gram.
36034_s.jpg
Bilde%2520073.jpg



Dagen etter ble det storfiskdag, med langepers på deilige 21100 gram. Dessverre var den veldig tynn og kunne vel veid over 5 kg mer på en god dag.
Bilde%2520076.jpg
36038_s.jpg



Kloskate var veldig kjærkommen, ikke ny art men solid ny pers. 800 gram.
36027_s.jpg
Bilde%2520094.jpg




Vi reiste ut på bankene og satsa etter uern, Christer og Arve fikk hver sin rett over kiloen. Jeg kløna med et bunnapp og takkellaging så når vi reiste inn igjen pga for stor sjø var det uerløs for min del.
Bilde%2520101.jpg
36043_s.jpg



Den siste dagen ble vi overrasket av en enorm flokk med grindhval. En flott opplevelse.

Bilde%2520157.jpg


Bilde%2520140.jpg

Rapport: Helgetur til Jøa, NKML og SFK Clavata på fisketur og hvalsafari.


Neste Namsostur ble en suksess den også, og endelig fikk jeg min etterlengtede havmus! 1370 gram "bare", men det gjorde ingenting.

Bilde%2520007.jpg

Pigghåpers ble det også, 5920 gram.
Bilde%2520025.jpg



En av mange piggskater, 3800 gram.

Bilde%2520061.jpg
36665_s.jpg
Rapport: Bruskfiskaften i DDE-byen.



Noen uker seinere ble det nok en Namsostur, og denne toppet alle foregående. Ganske tidlig fikk jeg denne pigghåen på 6600 gram og 113 cm, ny soleklar pers.

6600%2520gram.jpg
piggh6600yg7.jpg



Før Simon dro en pen piggskate på 5600 gram.

skate5600ug2.jpg



Før Christer får på denne gromme hågjelen på 1390 gram
hglelchristerrv2.jpg



Så følger Simon opp med en abnorm hågjel på 1830 gram og ny Norgesrekord med god margin.


hgjel1820nr8.jpg




Heldigvis får jeg en liten trøst med et eksemplar på 1450 gram.
hgjel1450hd0.jpg


Rapport: NKML på klubbtur i Namsos, med norgesrekord.




Det var de viktigste fiskene og turene jeg har hatt dette året, jeg har vært heldig og hatt mye tid til fisking i 2007. Det blir nok ikke like mye i 2008, grunnet masteroppgave, men noen turer skal jeg nok få pressa inn. Det har vært nok et lærerikt år fiskemessig, og FS har mye av æren her. Så til medlemmene; takk for fisketurer og diskusjoner i 2007, og håper neste år blir like givende smile.gif




DE GÆRNE HAR DET GODT!


Bilde%2520050.jpg

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nok en knallgod årsrapport fra en knallgod fisker. Herlig lesning som virkelig viser hvilke muligheter man har til å fiske i Norge, bare man har tid, innsats og litt lokalkunnskap.

Jeg håper på mange rapporter i året som kommer også. :)

Edit: dobbeltposting

Endret av gjørs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lover å følge bedre med på fangstene dine neste år, var sikker på at du hadde hatt et knallår, så jeg ble ganske overraska over at jeg ikke hadde fått med meg halvparten av fisken engang! :) Suverent fiskeår, kan neste bli i nærheten av like bra? Du får fiske hardt så lenge du er student og ikke stip...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bøyer meg i støvet.

Var faktisk ikke klar over at du hadde fått fløyfisk i kjerringvik.

Vær så snill å send meg en pm når du skal fiske i Vestfold neste gang.

(Jeg får desverre ikke opp linkene pga feilmelding.)

Endret av tryta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for tilbakemeldinger, har fikset linkene nå.

Gratulerer med et flott fiskeår, med fantastisk mye forskjellig bra fisk. (Ble det noe fettfinnefiske forresten - eller er du helt frigjort ? ;) )

Har fått en tre-fire fettfinnefisk i år. Alle som totalt uventet bifangst selvsagt :)

Endret av Triturus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

RBK-genseren var et skjerf som ble brukt som håndtørker, har da ikke blitt helt hjernevaska... Hvorfor jeg kjøpte det in the first place kan jeg derimot ikke bortforklare :D

For din skyld håper jeg det var av samme årsak som jeg kjøpte RBK-caps og RBK-tåteflaske: temafest! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.