Gå til innhold
Fiskersiden

Snelle til jerkfiske


 Share

Recommended Posts

Aha. Har aldri sett åssen teknikken til en som jerker er, så er litt usikker på området:P Men fått med meg at jerking går ut på og lage bevegelsene til baitet selv, men visste ikke at du måtte være så kompis med snella, trodde man bruke stanga jeg. Hehe.. Lite peiling på jerking-der har du meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. Har aldri sett åssen teknikken til en som jerker er, så er litt usikker på området:P Men fått med meg at jerking går ut på og lage bevegelsene til baitet selv, men visste ikke at du måtte være så kompis med snella, trodde man bruke stanga jeg. Hehe.. Lite peiling på jerking-der har du meg!

Du holder i sveiva med en hånd og veiver stanga med snella rundt - for å si det enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes de som syns det er best å fiske generelt (ikke jerk) med haspelsnella opp og å sveive bakover også... :)

Det er mest praktisk med multi - man har en god del mer kontroll ved at man enkelt kan legge en finger på spolen ved behov. Sveiva er kortere og mer solid på en multi i forhold til belastningen som jerkefisking påfører utstyret. Sveiva er jo som kjent lengre på en haspel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...
  • 4 months later...

Ett gammelt topic, men må skyte inn at jerking med haspel ikke er uaktuelt, BromanoDell har haspelstang for jerkfiske, og de har gitt ut en "reklame"-film (som fulgte med fiskefeber). Hvor de i den første delen jerket etter gjedde, og en av dem brukte en haspelstang (han fikk også mest fisk).

- D.J.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg just en Shimano Beastmaster AX 200MWS medium (lett??) jerk/jigg stang. Denne er laget for haspelsnelle, så jeg satte på en ganske stor Shimano som jeg ikke husker navnet på i farten.

Slukvekt på stanga er oppgitt til 7-14g, noe jeg ikke helt skjønner. En medium stang er vel normalt opp til 60-70g? Den virka på meg stiv nok til å kaste 40-50g i alle fall ganske komfortabelt.

Endret av DYM
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg just en Shimano Beastmaster AX 200MWS medium (lett??) jerk/jigg stang. Denne er laget for haspelsnelle, så jeg satte på en ganske stor Shimano som jeg ikke husker navnet på i farten.

Slukvekt på stanga er oppgitt til 7-14g, noe jeg ikke helt skjønner. En medium stang er vel normalt opp til 60-70g? Den virka på meg stiv nok til å kaste 40-50g i alle fall ganske komfortabelt.

Er nok beregna på lette poppere og jigger for abbor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøpte meg just en Shimano Beastmaster AX 200MWS medium (lett??) jerk/jigg stang. Denne er laget for haspelsnelle, så jeg satte på en ganske stor Shimano som jeg ikke husker navnet på i farten.

Har stanga selv, flott stang til de minste jerkene og jigger. Selv bruker jeg en snelle i str. 2500, noe som passer bra. Man kan fint kaste opp til 25gr med stanga, men noe mere trur jeg ikke den er god for. Stanga funker også ypperlig til vertikal jigging :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.