Gå til innhold
Fiskersiden

Anjavatn


Claes-Olav
 Share

Recommended Posts

Til PerH og andre som utleverer konfidensiell info:

VENNLIGST SLUTT MED DET!

vi som er fra området setter ikke spesielt stor pris på at all mulig info om fiskevann i indre troms blir blottlagt for hele verden.

at anja, vuoma og flere andre gode vann har blitt blottlagt fra før av er en kjent sak, men å utlevere enda mer info til hele verden øker bare fiskepresset utterligere... det er veldig unødvendig.

da jeg var på anja sist, i juni 2008, fløt søpla ned anjavasselva! Plastposer, dasspapir, dritt, isbor, vodkaflasker, ølbokser og annen mainnskit ligg strødd ut der.

jeg er jammen glad det finnes flere vann å dra til, bare ikke de også blir blottlagt på internett snart... men det skal jeg vel klare å unngå.

og til dere søringer som drar til indre troms for å fiske: dere vil vel gjerne være alene på fjellet dere og? da lønner det seg ikke å legge ut om storfangsten i AOF, villmarksliv og diverse forum rett etter turen, fordi da risikerer dere nemlig 40 telt på isen neste gang dere skal tilbake til goplassen dere var på i fjor...

Tror det er en grei kjøreregel ja. Store vann tåler nok endel fiskepress, men småvann bør man kanskje holde for seg sjøl. Noen mener kanskje det er egoistisk, men hvorfor skal man ofre sine egne "godvann" man kanskje har brukt mye tid på å lokalisere, bare for at andre skal skumme fløten og nærmest "hente" seg en storrøye etter å ha lest seg til omtrent hvor på meteren man skal borre? Sånn sett er det kanskje greit at Anja og Vouma har blitt "folkevann" slik at de andre vannene avlastes og får være i fred for bermen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til PerH og andre som utleverer konfidensiell info:

VENNLIGST SLUTT MED DET!

vi som er fra området setter ikke spesielt stor pris på at all mulig info om fiskevann i indre troms blir blottlagt for hele verden.

at anja, vuoma og flere andre gode vann har blitt blottlagt fra før av er en kjent sak, men å utlevere enda mer info til hele verden øker bare fiskepresset utterligere... det er veldig unødvendig.

da jeg var på anja sist, i juni 2008, fløt søpla ned anjavasselva! Plastposer, dasspapir, dritt, isbor, vodkaflasker, ølbokser og annen mainnskit ligg strødd ut der.

jeg er jammen glad det finnes flere vann å dra til, bare ikke de også blir blottlagt på internett snart... men det skal jeg vel klare å unngå.

og til dere søringer som drar til indre troms for å fiske: dere vil vel gjerne være alene på fjellet dere og? da lønner det seg ikke å legge ut om storfangsten i AOF, villmarksliv og diverse forum rett etter turen, fordi da risikerer dere nemlig 40 telt på isen neste gang dere skal tilbake til goplassen dere var på i fjor...

Ok. Kan ta litt selvkritikk på dette. I utgangspunktet er jeg for å dele informasjon med andre fiskere. Jeg forteller som regel villig om gode fiskevann og gir også råd hvis jeg kan - til de som er ydmyk nok til å spørre.

Men jeg ser problemet - spesielt Anja er forsøplet pga av at folk ikke klarer å ta avfallet sitt med seg ned.

Har vært noen turer på Anja og Vuoma og mitt inntrykk er desverre at det er de lokale som er verst mhp forsøpling.

Når det gjelder fiskepress bør det være opp til Statskog å regulere dette hvis det er et problem. F.eks med begrensninger i antall døgnkort.

Men jeg skal heretter la være å stedsangi for mye i eventuelle innlegg på forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til PerH og andre som utleverer konfidensiell info:

VENNLIGST SLUTT MED DET!

vi som er fra området setter ikke spesielt stor pris på at all mulig info om fiskevann i indre troms blir blottlagt for hele verden.

at anja, vuoma og flere andre gode vann har blitt blottlagt fra før av er en kjent sak, men å utlevere enda mer info til hele verden øker bare fiskepresset utterligere... det er veldig unødvendig.

da jeg var på anja sist, i juni 2008, fløt søpla ned anjavasselva! Plastposer, dasspapir, dritt, isbor, vodkaflasker, ølbokser og annen mainnskit ligg strødd ut der.

jeg er jammen glad det finnes flere vann å dra til, bare ikke de også blir blottlagt på internett snart... men det skal jeg vel klare å unngå.

og til dere søringer som drar til indre troms for å fiske: dere vil vel gjerne være alene på fjellet dere og? da lønner det seg ikke å legge ut om storfangsten i AOF, villmarksliv og diverse forum rett etter turen, fordi da risikerer dere nemlig 40 telt på isen neste gang dere skal tilbake til goplassen dere var på i fjor...

Konfidensiell info er vel å ta hardt i, men ellers skjønner jeg frustrasjonen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den beste løsningen tror jeg er å stenge skuterløypa. Da blir det ikke så mange som gidder å gå dit, og de som gjør det, gidder neppe å ta med seg så mye skrot. Å begrense kortsalget (kvotering) har de gjort på mange lignende steder i Sverige (der det forøvrig er lov å fly inn i villmarka), og det er en veldig kjip greie for de som bor i området, og har vært vant til å kunne fiske fritt etter å ha tatt seg inn med apostlenes hester i alle år.

Slike høyfjellsområder er sårbare, og jeg mener at den noenlunde urørte fjellnaturen er noe av det aller beste med Norge.

Endret av Håvard Stubø
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.