Gå til innhold
Fiskersiden

Gaula-flua


sølvreven
 Share

Recommended Posts

Vinneren av Gaula-flua ble kåret i desember. Det skulle lages en tube og en vanlig enkel/dobbelkrok av samme mønster. Og flua skulle vise til gode fangster i Gaula, pluss at den skulle være helt spesiell for Gaula under de fleste forhold. En svenske, Jonas Lindkvist stakk av med seieren og utstyr for kr.15000,-

Her er flua:

010120082155625xh1E8tJAaFiS3KL.jpg?21

Min mening ang. dette mønster er at det er ei ganske jordnær og alminnelig flue. Godværsflue vil nok jeg kalle det. Og den funker selvsagt bra til klar elv. Men under stor og kald elv, og ikke minst litt farget elv, ville jeg ha brukt noe helt annet. Sølv kropp med litt svart og rødt (hot oransje) i butt er ganske så vanlig i de fleste elver vil jeg anta. Og altså ikke så eksepsjonelt for spesielt Gaula !

Så min konklusjon er at jeg faktisk ble litt skuffet over at ikke flua var mere typisk for Gaula. Jeg trodde nok at et mere innslag i kobber, oransje (pluss evt. gult) og svart ville vært vinneren. Eller en variant av T&L eller noe deromkring :) Det er nok ei mere typisk Gaula-flue, som jeg vet blir mye brukt og som tar mye laks. Og en lett modifisering av akkurat disse fargene kommer mere til sin rett i Gaula, som ofte i juni blir meget stor og farget. Samtidig fisker kobber/svart med evt. litt hot oransje butt (vinge) enormt bra utpå sommeren i små størrelser.

Men man vinner ikke når man ikke gidder å sende inn. Neste år kanskje, da er det iallefall håp i hengandes snøre.

Denne, som jeg fikk av noen dansker, er noe som nærmer seg. Denne fikk jeg et lite kick av.

En bastard av denne og T&L, det er absolutt min favoritt !

Det er Gaula-flua si det :)

010120082222qs4AwK1F6gK92vkgh4.jpg?64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg tar utg.punkt i er at flua skal fiske like godt både nedenfor fossen og langt oppe i elva. Og i nedre deler er det en helt annen verden enn det er oppe i Haltdalen f.eks.

Og derfor hvis det skal være en "allroundlflue" for hele Gaula, synes jeg at man må bruke litt mere farger i vinge. Som kan ha mere eller mindre fylde, avhengig av hvor i elva man fisker med flua/tuben.

Sølv og svart er best når elva er klar, og det er den jo langt oppe i elva også tidlig. Men da er det ikke noe laks der

:)

Og kobber, kobber, kobber. Altfor få bruker det :blush:

Gaula kommer jo fra kobberforekomstene oppe i fjellene, den skal lukte kobber :lol:

Jeg ser for meg Thundertuben i sin prakt, blandet med denne danske varianten.

Åh Jeremias for ei flue, det skal bli årets killer !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble også litt "skuffet" over denne ja. For all del det er ei nyyydelig flue, men at dette skal være selve Gaulaflua, det skurrer litt. Dette var jo i utgangspunktet en konkurranse med ganske klare retningslinjer, og slik jeg ser det så kan ikke denne flua sies å oppfylle kravene til ei allround-allseason flue som fungerer i hele elvas lengde. Her må det mørkere/dusere farger til, med innslag av varmt gult eller orange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

......og slik jeg ser det så kan ikke denne flua sies å oppfylle kravene til ei allround-allseason flue som fungerer i hele elvas lengde.

Når kravene skisserer en flue som er umulig å lage er det vel ikke så rart at valget falt på en som det går an å binde....

Og som regel er det de som ikke sendte inn selv som roper høyst - hvorfor? For å gi inntrykk av at "dette kunne/hadde jeg vunnet om jeg deltok"?

Synes fluen er fin jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Misforstå meg rett :) Flua er som jeg sier kjempefin den, men den er bare så langt unna de fluene som fungerer best som allround/basisfluer i Gaula.

Har som du påpeker ikke sendt inn bidrag selv nei, men mener slett ikke å være grinebiter her. Vinnerflua er som jeg sier flott den, ble bare så overasket over fargevalget i det som nå har blitt den "offisielle" Gaula-flua.

Om jeg selv skulle bundet en allroundflue for Gaula, så hadde den nok blitt disket for å være for lik Thunder and lightning :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kravene skisserer en flue som er umulig å lage er det vel ikke så rart at valget falt på en som det går an å binde....

Og som regel er det de som ikke sendte inn selv som roper høyst - hvorfor? For å gi inntrykk av at "dette kunne/hadde jeg vunnet om jeg deltok"?

Synes fluen er fin jeg!

Synes ikke det blir feil å kritisere en flue, hverken om man har sendt inn et bidrag selv eller ikke.

Det er jo slikt man lærer av, kritikk og ros. Ingen ros denne gang, mulig vi stiller lista for høyt (?)

Men lista skal jo egentlig være høy, når ei typisk flue for Gaula skal lages, synes jeg.

Denne varianten blir sikkert masseprodusert, og vil være på enden av fortommen til ganske så mange fiskere i Gaula til sommeren. Klart den tar laks, men mange mønstre vil nok overgå denne med stil.

Har nok ingenting med at man selv ville vunnet om man sendte inn et bidrag. Det blir nok for dumt.

Jeg var på nippet selv til å sende inn faktisk, men kun latskap og ikke nok inspirasjon til å lage laksefluer om vinteren er årsaken til at jeg ikke leverte noe. Og uten inspirasjon til å binde, før vårsola tar, det gir ingen gode fluer :) Og sannsynligheten for at akkurat den hadde vunnet er nok også meget liten. Såpass ydmykhet må man faktisk ha, det har iallefall jeg.

De som åpnet eska med vinnerfluene (2 personer) fikk et stort kick, og så med en gang at dette var vinneren. Var det det fine etuiet de lå i, i kombinasjon med det fine laksebildet inni som gjorde utslaget ?

Selve innpakningen og presentasjonen altså ? Er det ikke litt sånn det pleier å være da. Så da Mao sendte meg bildene, ble jeg mildt sagt paff, var dette den nye Gaula-flua ?

Kravet var at flua/tuben skulle fiske bra under de aller fleste forhold i Gaula, og skal vise til meget gode resultater. De typiske gode Gaula-fluene jeg har sett er ikke blå/svart. Funker ikke godt nok hele sesongen.

De har mere svart i kropp, gjerne blandet med gull eller kobber og typisk er mere eller mindre oransje og svart i vinge. Thunder Spey f.eks., noe i den duren, kan modifiseres med mere oransje på stor og kald elv.

(Stor tube). Har man oransje og/eller rødt, gult (pluss svart) så er det store muligheter for å modifisere flua til allround for hele Gaula. Duse farger, gjerne rust/oker kan også lett brukes i en T&L- lignende sak.

Vinnerflua har få muligheter, i og med kun lyseblått, sølv med svart som silhuett. Funker på klar elv, ja !

Man skal bruke hotte farger i Gaula eller duse farger lenger utpå alt etter forholdene.

Og en 8mm lang tube, med kobber eller svart kropp og ørlite oransje og svart i vinge (hot oransje liten butt) på krympelv utpå sommeren er like bra som en modifisert utgave (stor tuben) på svæær og farget elv.

Disse variantene har jeg sett fange laks i Gaula, under alle forhold.

Man skal ikke kimse av ei god flue, det er snakk om liv eller død det.

Min mening om ei typisk og god flue for Gaula er bare mitt alternativ. Jeg synes mange andre egenkomponerte mønstre (også her på fluesiden) hadde egnet seg mye bedre enn denne ordinære "klarvannsflua".

Det som var "knall" på denne flue var den røde butten.

:)

Til slutt: For de som vil binde en slik flue og bruke den i Gaula: Den fungerer helt topp på klar og fin sommer-elv ! Selve flua er fin den, det synes jeg også. Men ikke mere enn det :)

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte jeg skulle illustrere litt hva jeg regner som Gaulafluer. Det som følger her er de mest brukte fluene i mine fluebokser for gaula. Felles for de fleste av fluene er at de er mindre pent bundet (har aldri vært noen proff fluebinder) men det bryr ikke laksen seg om. De fleste er også godt slitt etter lengre tids bruk og skarpe laksetenner.

Dette er altså de fargesammensetningene jeg bruker i Gaula:

41694.jpg

Her er to fluer på dobbel 1.0 for tidlig dypt fiske, brukes til å ro harling med. Om jeg hadde vært ivrig på å kaste med fluestanga i de 2-3 første ukene, så ville jeg laget en tubeversjon av disse.

41695.jpg

Diverse avarter av Thunder and lightning. Dette er nok de fluene som brukes mest sesongen sett under ett.

Den lille luringen nederst på bigmouth krok med rett krokøye har jeg virkelig fått sansen for. En "killer"

41696.jpg

Plast-tube med epoxyovertrekk på kroppen. Uslitelig kropp som skjærer ned gjennom vannmassene og har en helt spesiell glans.

41697.jpg

Annen variant av tube med epoxykropp.

41698.jpg

Blyfortynget minitube i Gaulafargene.

41699.jpg

Min mestfangende Gaulaflue gjennom tidene. Denne bindes på kort treble med rett øye (krok beregnet for tuber). Denne er rimelig sliten og mangler gullribba, samt det meste av den sorte ekornhalevingen og det orange hackelet. Akkurat dette eksemplaret er det tatt 16 lakser på, og den fisker faktisk fremdeles.

41700.jpg

Noen med kobberkropp i varierende størrelse og grad av dressing.

41702.jpg

Min egen variant av GP, kommer ikke unna denne.

41703.jpg

En liten luring på dobbel 8 mustad brunkrok. Denne brukes mye utover i sesongen.

Dette er altså hva jeg bruker av farger på fluene i Gaula.

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå var det vel ikke din eller sølvrevens favorittflue som skulle kåres ? :)

Venta vel egentlig på den. Og det har du fullstendig rett i....

Men (merkelig at jeg ikke klarer å gi meg) jeg tipper, og legg merke til "tipper" ;) At dette er farger som går igjen i de fleste flueboksene langs Gaula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg ser denne, så våger jeg meg på et råtips: Du fisker ovenfor Gaulfossen...??..

Korrekt, Nils...

Det skal sant sies at favoritten er helt lik, men med kone, men den hadde jeg visst ikke lett tilgjengelig bilde av.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlige fiskefluer Nils!!!

Flott å se slike fluer med vekt på farge og funksjon, ikke 15 forskjellige materialer i samme flue og mye unødvendig dilldall. Selv synes jeg det er morro å bruke lang tid på fluene og bruker endel materialer, men du får garantert mer fisk enn meg :D

Når det gjelder Gaulaflua synes jeg nesten ideen favner for vidt... Det henger liksom ikke sammen at man skal finne ei flue som fisker like bra på vårflomme som på knøtelv, og i hele elvas lengde. Ellers enig med ræven og masteren ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er gøy å bruke tid på fluer jeg også, og ei flott bundet flue er jo en fryd for øyet. Problemet er bare at den tiden har jeg ikke, så når jeg skal binde fluer har jeg valget mellom å binde en eller to perfekte fluer, eller raske sammen 6-7 fluer som ikke er like fine å se på, men, som du påpeker, kanskje fisker like godt.

Da blir valget for min del enkelt.

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette utvikler seg i hvert fall til å bli en svært interessant tråd for de som skal til Gaula for første gang og lurer på hvilke fluer de bør ha med seg :)

Hadde det vært så enkelt :)

Kan jo hende vi driver med noe lureri :P Stol aldri på en trønder !

Neida, jeg bare tuller. Det er nok ingen sikker resept heller i Gaula, hvilke fluer man skal bruke.

Alt avhenger jo av hvor i elva man fisker, temperatur, sikt, vannstand, når på sesongen etc. etc.

Så om man bruker en typisk Gaula-flue eller ikke trenger ikke å utgjøre noen forskjell i hele tatt, spesielt langt oppe der elva som regel er klar.

Men det var dette med at elva var sjokkerende stor idag gett ;) Og den var litt uklar eller konjakk.

Jeg skulle hatt ei silhuettflue med oransje i ! Og den kan gjerne være 2 1/2" tube, med litt ekstra oransje i ;)

Eller at elva var sjokkerende liten (klar), og pissvarm !

Hva med en 10mm tube i kobber (svart) med ørlite oransje og svart i vingen, gjerne fisket nede ved bunnen. Det funker det å :lol: Og det hadde ikke vært dumt med en bitteliten hot rød eller oransje butt.

That`s my mind ! Fullt mulig å lage en Gaula-flue som funker under nesten alle forhold. Det er bare å øke eller minske innslaget av den sterke fargen det (pluss dressingen). Og forandre størrelsen på flua/tuben.

Forøvrig må jeg si at Rusty Rat er en altfor lite brukt flue, men det er nok en helt annen sak ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ide:

Hva om vi Gaulafiskere her inne fyrer opp en liten fluering, der vi binder vår oppfatning av ei Gaulaflue og sender til hverandre. Spennende, samt at man får påfyll til flueboksen til sommeren.

Endret av Nils Master
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har brukt veldig masse tid på fluefilosofi og kommet frem til endel "fasiter"

De "stygge" fluene til nils master er helt typiske humuselvfluer og fungerer også pga sterke farger bra i uklart vann...men det gjør også en helt sort, eller helt lilla........

Øruds flue er en ordinær tube og virker selvsagt bra den også, det er ikke noe særlig annerledes ved den annet enn at den er mer grønn enn orangebrun.

Poenget mitt er at for laksen så er det en siluett, i fiskerens hode er det veldig mye mer selvsagt og det er jo også det morsomme.

Hadde folk virkelig skjønt at det hele det handler om er at laksen skal se flua. thats it. Hva man trives med å vise laksen er den egoistiske delen: "Ja! Det var det jeg sa!!!! "prøv litt gult i fronthackelet og den tar "

En ting jeg savner er fluer som er bundet for at fisken virkelig skal få øye på den.....Det er for meg som binder saltvannsfluer ment for å imitere like interessant hver år å føle det helt sinnsykt å henge seg opp i detaljer på laksefluer. Derfor har jeg laget en del fluer som er styggere en satans mamma og de tar laksen noe sinnsvakt på he he det var virkelig morsomt å oppleve denne apokalypsen av en åpenbaring og nesten ingen andre har denne flua...et hint: tenk psykedelisk love-beatles-syre

Men ellers vil jeg si at små mørke fluer er giftig samme hva slags tag man bruker.....Noe som virkelig er viktig er hvordan flua fiskes, men det vet jo de fleste.......En type fluer jeg styrer unna er ihvertfall glorete frødinfluer og kopier....har dere lagt merke til disse 1065 ingrediensene som kreves for å lage slike stygge fluer? Og tenk på når den som en liten skygge driver over laksen og den laksen ikke tar? Hva da ? Hva er galt med flua, den har jo alt, den er jo en blend av gamle mønstre og nye materialer, hva er det som svikter, det hopper jo fisk overalt, jeg har snart prøvd alle coneheadene i boksen og det gror angelhair i rumpa mi. Den tar selvfølgelig disse fluene også-laksen men den tar også en liten mark og den tar en stingsild og den tar en spinner. Poenget med kritikken av disse fluene er at selv så syntes jeg det er rart at folk tror sånn på disse bare fordi det er så mye skriverier om dem. Han gjør gode penger han svensken der tenker jeg. For meg er det tilfredstillende å ta laks på enkle fluer, det gir meg en god følelse å vite at 90% av årsaken til hugg var plasseringen av flua.

Dere skjønner...

jeg har selv brukt altfor mange timer selv på bredden deprimert fordi jeg tror flua har så stor betydning, det er nesten over nå. Takk Gud for den flua jeg knytta på fortommen i sommer. Der er den eneste flua som har gitt slike resultater og det er fordi alle vanlige laksefluer er siluettfluer så og si så er denne en sinnsyk attraktor. Hvorfor tror dere allys shrimp er god ???? Og hvorfor er suray shadow god? Hvofor spekulere i tullball? Det er egentlig bare frustrerende... For meg finnes det 4 hovedtyper flue til laks

1 er siluett kort eller lang vinge,helst sort ( nesten alle fluemønstre i hele verden)

2 attraktor helst orange,ikke pga rekeargumentet men rogn/inntrenger (det er fremdeles veldig mye siluett..)

3 ekstremattraktor.Den nye flua....litt siluett her også he he men mest Sgt Peppers lonely hearts club band og Nico.

4 Småfluer tørrt og våtflue i små str til klart vann og laks som beiter insekter......mer vanlig nordpå en her i sør. Fikk en laks i sommer full av fjærmygg og vårfluelarver. De spiser faktisk i elva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kravene skisserer en flue som er umulig å lage er det vel ikke så rart at valget falt på en som det går an å binde....

Og som regel er det de som ikke sendte inn selv som roper høyst - hvorfor? For å gi inntrykk av at "dette kunne/hadde jeg vunnet om jeg deltok"?

Synes fluen er fin jeg!

Helt enig. Fluen er kjempefin den. Dessuten bør det legges til at de som sendte inn fluer også måtte dokumentere fangst på fluene i Gaula. Og da mener jeg ikke bare en laks, men flere under varierte forhold. Jeg synes mer synd på de som utelukkende fisker med Green H.... i sollys, og sunray, T&L o.l. Det blir like variert som å fiske med 2 march brown. Jeg tror de fleste synserene bør gi fluen en sjanse i kommende sesong, og så kan man diskutere videre hvor vidt den er god eller dårlig. For å koke ting litt ned så ville kanskje 9 av 10 laks sugd seg på hva som helst, bare fluen ble fisket riktig og på rett sted.

Fortsatt godt nyttår.

:blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ide:

Hva om vi Gaulafiskere her inne fyrer opp en liten fluering, der vi binder vår oppfatning av ei Gaulaflue og sender til hverandre. Spennende, samt at man får påfyll til flueboksen til sommeren.

God idè !

Jeg skal binde en liten kolleksjon så snart jeg får tid, og ikke minst inspirasjon. For det siste er viktig ja, uten full spirit blir det ingen god fluggu (ja de sier fluggu på Røros, der jeg kommer fra).

Så ei knallgod Gaula-flue, den skal nok se dagens lys i god tid før sommeren !

Endret av sølvreven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.