Gå til innhold
Fiskersiden

pontongbåt


ingvald
 Share

Recommended Posts

Hei ingvald

Det som du først må finne ut er til hvilket fiske du skal bruke pontongen til. Lett for lengere bæring eller litt tyngere som tåler litt sjø. Sete bør være godt;Alu ramme er et stort + . Motorfeste er også kjekt å ha. Har en som lingner på den som er avbildet (gjørs,s Bilde) og en som heter Lake placid 2. Den sistnevnte LP2 er desidert den jeg liker best. Stødig, glatte fine pontonger som har tykk presening på utsiden, alu ramme mm. Den andre pontongen jeg har er det et slags bevernylon på utsiden, noe som jeg synes at den er mere avhengig av rett lufttrykk, som igjenn forandrer seg i løpet av en hel dags fiske pga varme kulde.

Men skal jeg frakte den langt veier den mindre en LP2.

legger med en link.

Lurer du på noe mer, bare kom igjen.

Hilsen Tørrflua

http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=i...3e85b75e4ebd202

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Èn ting er i hvertfall sikkert og det er at skal du bruke den i saltvann så MÅ du ha aluminiumsramme!

Det er en del forskjell på båtene hva detaljer og slik angår. Både materiale i pontonger, løsninger og annet. Det er en del ting å tenke på. Skal du bruke mye i elv, så er pontonger med "banan" fasong det ideelle, mens til flatt vann er pontonger som er flate mye bedre. Har testet "bananfasong" på flatt vann og det ble veldig gyngehestfølelse når man kastet. Hakket før jeg ble sjøsyk!

Jeg vil påstå (ut fra de 4-5) modellene jeg har kikket på og helt eller delvis prøvet at det du faktisk får hva du betaler for. De billigere båtene har ligg kjipere løsninger.

Modellen jeg selv bruker er ikke å få tak i lengre, men det har kommet nyere modeller som jeg har prøvet og viser at produsenten har tatt tak i ankepunkter jeg og andre har hatt. De har hele tiden utbedret småting og også tilpasset småting som gjør at de nå leverer vesentlig bedre båter enn hva man fikk for noen år siden. Blant annet synes jeg heving av ponotonger og setet slik at man sitter 15-20 cm høyrere er en klar fordel.

Som nevnt over er det hva du skal bruke den til som i stor grad bør åvirke valg av type osv. Jeg ville valgt alu-ramme uansett saltvann eller ferskvann. Har vært kontaktet av 2 stk som har trengt ny ramme til pontongene sine fordi stålrammen har vært hlet rustet opp. Og dette var folk som handlet samtidig med meg - min aluramme er fortsatt god som ny....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Espen. den så rød og fin ut. Har du klart å få skaffet deg motor enda......

:D

Tørrflua

Hehehe - trenger ikke det for å få havabbor (som du kanskje så, hihihihi) og det er greit med litt trening - det bitreste er at det ryker fisketid på å ro.....hmmmmm har en plan....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe - trenger ikke det for å få havabbor (som du kanskje så, hihihihi) og det er greit med litt trening - det bitreste er at det ryker fisketid på å ro.....hmmmmm har en plan....

Og fisketid får mann jo ALDRIG NOK av. v

Ps. har nå dobbelt opp med motorer (takket være Tomol2) og har 2 batterier, du kan jo alltids låne en gang...... :)

Men bøyer meg i støvet når det gjelder fiskelykke/dyktighet etter HA.

:)

Tørrflua

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er korrekt, men oppsettet med bagger som følger med på bildet osv er litt feil, da dette har endret seg siden lansering. Kommer med litt større bagger osv nå.

Om du klikker deg inn på http://www.waterskeeter.com/ og går på modellen River Lite så får du et bilde som samsvarer mer med det som blir levert pr i dag. Fargen er også litt mer burgunder enn det som vises på bildet da den avbildede synes å være mer mot orange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut til at det er mere spring i pontongene til riverliten`n og det ligger vel i navnet at den er laget for elv. På filmen ser man at båten heller en del bakover og at den ruller mere en L placide`n.

Jeg synes denne virker interessant. Men den blir muligens for tung.

http://shop.nfisk.no/index.php?main_page=p...products_id=802

Uansett så ser det veldig ålreit ut og en billig måte og komme seg ut på vannet. Spørs om jeg ikke ryker på en pontonbåt.

Endret av Joachim
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei på der i da har jeg lakt inn en flott pontoong boat ,håper jeg blir fornøyd med den .Jeg har arvet noen ståler og bestilte meg en North Fork Outdoors Madison River Pontoon Boat den kostet 900 dollar ++frakt .dere finner den hos cabelas man må vere litt gærn.Nå har dem sendt båten min det ble vel nesten 7000 kr for den med frakt og jeg må vel betale 25 prosent medverdiagift på den

Endret av ingvald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Idag har båten min kommet til oslo ,og ups ringde til meg for det er dem som ordner med tollen og jeg måtte betale 1777 kr .Det ble en dyr båt men det det var vert det cabelas skulle ha 899 dollar for den og 360 dollar frakt og 1777kr i medverdiagift det er ikke toll på fiskeutstyr . Nå får jeg kjøpe meg en el motor men dem har vel det i norge. :D

Endret av ingvald
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.