Gå til innhold
Fiskersiden

Er det no galt med FS? Har det tapt seg?


Bunker
 Share

Recommended Posts

Etter å ha lest i en annen tråd tar jeg sleiva inn i kjeften og gulper opp litt konstruktivt (?) grums. Det virker å være få fangstrapporter og annen god diskusjon om dagen. Jeg trenger ingen diskusjon rundt dette, men vil bare dele noen tanker, så får folk velge om de tar det til seg.

Jeg tror dette er 5 hovedgrunner til at FS var bedre før:

1. Folk innbiller seg alltid at ting var bedre før. :)

2. Folk kjenner hverandre for godt og viser det. Det er MYE internprat, og MYE piss, i egentlig seriøse diskusjoner. Jeg synder stadig oftere mot dette sjøl, og det er jo seffern fordi en begynner å bli tryggere på de rundt seg. Hvis fiskefaglige diskusjoner slipper 10 kommentarer som er morsomme, aggresive eller bare internt tull som involverer gamle historier, så blir de nok bedre i lengden. Det er love å kose med hverandre, men det virker eksluderende hvis det blir for mye av det. Litt er bare koselig, og skulle bare mangle.

3. Hvis gamlekara sier ting har tapt seg har det kanskje litt med å gjøre at de kan veeeldig mye. Det er begrensa hvor mye nytt en da kan lære av de langt fleste brukerne her inne. Og jeg er redd mye av denne holdningen hos enkelte finnes igjen i fangsrapporter og andre diskusjoner. For mye negativt fokus fra for mange. Journalister, TV-programmer, bladartikler blir revet fra hverandre (diskusjonsmessig), dårlig behandling av fisk blir hetset på det groveste, og det gir ikke videns lyst til å legge inn fangstrapporter for ferskinger eller andre som ikke elsker negativ oppmerksomhet på samme måte som for eksempel meg. Utrolig aggresive kommentarer mot et TV-programs behandling av fisk, kan være like skadelig som i en enkelt fangstrapport. FS har fortsatt (tror jeg) langt flere lesere enn brukere, og det er fra veldig mange en "ovenfra og ned holdning", til andres kunnskap enten de er uerfarne fiskere, journalister, polakker, tyskere eller Idoldommere. Det virker skremmende, og ingen virker være redde for glasshus.

4. Noe jeg tror har mer å si enn mange tror er hvordan forumet (siste utgave) er organisert. Hadde nye innlegg kommet under hver kategori (som i gamle dager) hadde det vært lettere å finne nye ting en var ute etter. Jeg oppdager ofte ting jeg har blingsa meg forbi lange tider etter når jeg søker etter detaljer. Og jeg er her nesten daglig, og dette opplevde jeg aldri før. Se nye innlegg funksjonen blir også rotete.

5. FS har mistet mange ressurspersoner fra redaksjonen som ikke lenger bidrar på grunn av det som for oss utenfra virker som interne diskusjoner. Jeg synes at FS redaksjonen går for fort i forsvar under kritikk, og gjerne kommer med motangrep over eller under beltestedet. Særlig til personer som de har diskutert med før. La Flemms vær kroneksempelet på en person som kontinuerlig blir tolka i værste mening. Det er i den sammenheng irellevant om han er kverrulant eller ikke, redaksjonen skal selvsagt holde seg for gode til personangrep uansett.

Men lell, ingen over ingen ved siden, enda...

:lol:

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 138
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

For det fyrste, antal fangstrapportar har vel knapt vore høgare dette året enn desse to siste vekene (årsrapportar).

1. Har ikkje peiling. Eg reknar meg som forholdsvis "ny" på forumet.

2. Eg trur du har eit poeng her. Målet for 2008 bør vera å få ned antalet "lesarar" og opp antalet "aktive". Det ser ut til at ein må over ein "minsteverdi" i antal innlegg før ein blir "husvarm". Målet mitt må vel å få ned bruken av "hermeteikn" :lol: .

3. Mange gode synspunkt her. Men det er vel slik at kritikk er lettast å spy ut, og eg er vel godt representert der. Konstruktiv kritikk-debatten har me hatt før, men det skadar vel ikkje å gjenta. Me får ta tak i oss sjølve og vera meir positive.

4. Ser ikkje heilt problemet (for meg).

5. Mulig. Men dette punktet heng vel godt saman med fyrstelinja i punkt tre.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg for min del var vel medlem på det gamle, men ble ikke særlig aktiv her før det nye kom.

Syns forumet er veldig bra bortsett fra at det mangler den smarte snarveien "Vis diskusjoner med dine innlegg" som er ganske vanlig på andre forum jeg er aktiv i. Men den diskusjonen trenger vi ikke ta her. :-)

Jeg er ellers enig i det meste som er skrevet. At folk blir bedre kjent og at takhøyden dermed heves litt er ganske naturlig, men ja, det kan ha en negativ effekt på nye medlemmer. Det blir litt som i enkelte lakseelver her på vestlandet, det er ikke alltid så kjekt å fiske der før du blir kjent med "den harde kjernen".

Men det er vanskelig å gjøre noe med dette. Eneste jeg kommer på er at folk kanskje må bli flinkere til å ta tull-pratet i testforumet, så vi får holdt gode diskusjoner ..eh. gode.

Uansett, så syns jeg fiskersiden er et kjempemessig forum. Og jeg har ikke tenkt tanken at det har blitt dårligere i det siste.

At det har vært litt labert med fangstmeldinger i det siste kan vi vel "takke" vinteren for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tør ikke komme med innlegg i sånne tråder nesten, da alt blir tatt som surmaga oppgulp :)

krheldal: Dette er en fin tråd å komme med innspill. Bruker ofte den "svar på dine innlegg" funksjonen selv jeg på et treningsfora jeg bruker, kjekk funksjon det.

Kvittering for PUNKT 5 det der. ;)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puh, når jeg leste trådtittelen var jeg redd du skulle mase om reklamen igjen ;)

Først av alt er jeg nysgjerrig på hvilken tråd du leste når du bestemte deg for å skrive denne?

Ellers er jeg litt enig i det meste du skriver, men som en av de aller "eldste" brukerene av dette forumet (true! før CB, Fisch og Avkoket) så har jeg flere ganger hatt samme følelsen som deg når ting endrer seg mtp brukere, stemmning og manglende konstruktiv sportsfiske-debatter og så videre. Selv synes jeg forumet har har flere "gullaldre" gjennom årene, og en typisk ting som har hendt flere ganger er at nye brukere dukker opp (gjerne i flokk), er meget aktive en periode for så å uttrykke varianter av din frustrasjon. Jeg tenker at det er et slags internettforumsyndrom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser det er mange forumbrukere som leser tråden,så her bør vel pølselabbene treffe tastaturet klokkereint.

Jeg er ingen gammel traver i forumet,men har plukket opp noe.

Nå svarer jeg kun for min egen del.

Av frykt for at våre nye landsmenn leser fangstrapporter,så er det ikke så ofte jeg skriver hvor vi har fisket.

Direkte kartlink har blitt erstattet med: Send pm.

Når det gjelder fangstrapporter.

Rapportene holder høyere kvalitet enn før.

Mange flere og bedre bilder,derav kommentarer : Jeg tror jeg ser hvor du fisket henn...

Når det gjelder den forbanna reklamen som har kommet på forumet.

Reklamen er enten blå eller sort,noe som er mere behagelig. Tusen takk!

Hadde det dukket opp en-

Congratulations,you are nr 1000.0000 visitor-click here to claim your price!

Så hadde jeg forlatt forumet tvert!

Forumet har vært en berikelse for mitt fiske.

Nye fiskekompiser.

Bedre kunnskaper om de forskjellige artene. (Veien er fremdeles lang og smal.)

Fiske treff.

Bedre kunnskaper om behandling av fisk.

Behandling av nye forumbrukere.

Dette er ett sorgens kapittel. :lol:

Her bør man trå varsomt.

En ytterst flott blank sø på minimum 1,5kg bør være ekstremt feit,ikke ha slitte finer,være kroket rent,ha flotte tegninger og helst karakteriseres som C&R. Alt annet blir gransket nøye.

Av den enkle grunn så dukker det neppe opp sø rapporter herifra.

Når det gjelder enkelte forumbrukere sine noe spesielle egenskaper til å få ett ekstra avbrekk fra forumet.

Bruk vanlig folkeskikk,og for all del diskuter uenighetene på pm eller andre måter.

Diskuter IKKE i en tråd.

Og før dette tar helt av. :lol:

SKITT FISKE!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ny her, og synes forumet er knallbra....

Hvis det er som enkelte hevder her, at forumet var bedre før, så må det jo ha vært alldeles utrolig bra.

Friske meningsutvekslinger bør man vel tåle, så lenge man holder seg til sak og ikke person.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder behandling av nye forumbrukere og gjengmentaliteten til den harde kjernen av bedrevitere, sier jeg bare:

Les litt nøye nå.

Vent nå ikke,skyt han.

Vent nå,ikke skyt han.

:lol:

Endret av Blydonkern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forumet er det jo brukerene selv som må holde kvaliteten oppe.

Med så mange medlemmer vet jeg ikke om vi er over snittet eller under når det gjelder aktive brukere.

Men noen spørsmål kommer gjerne tilbake i større og større grad.

Noen trådstartere glemmer sine egne tråder og de som prøver å hjelpe mister litt av motivasjonen til å bruke de ekstra minuttene det tar å gi et fyldig svar.

En ting jeg ser på som veldig positivt er at foto er på vei frem. Her er det sikkert noen som kunne bidra mere hvis de ville. Mange er utrolig flinke allerede nå, men jeg mistenker at noen sitter på gjerdet og har lyst til å bidra. Kanskje en tråd om foto-råd/tips hadde vært på sin plass. :lol:

Dette med nye brukere er jeg helt enig i. Gi dem en sjanse til å drite seg ut igjen. :lol:

Endret av Potemkin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein måte å få fleire til å legge inn rapport på, kan vera å ta seg bryet med å kommentere rapportane. Ikkje så moro/motiverande å lage rapport når tre svarar, og to av desse var med på turen :lol: !

EDITH: Trykkfeil i mørket.

Endret av Chironomus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein måte å få fleire til å legge inn rapport på, kan vera å ta seg bryet med å kommentere rapportane. Ikkje så moro/motiverande å lage rapport når tre svarar, og to av desse var med på turen :lol: !

EDITH: Trykkfeil i mørket.

Det er ett veldig godt poeng Chiro - jeg selv er ikke spesielt flink til å kommentere rapporter lenger, men en blir liksom lei av det og etter å ha gjort det her inne i 6-7 år. Føler det er begrenset hvor mange måter en kan si "bra fangst" på. Men skal prøve å skjerpe meg litt - men på den annen side så er det jo begrenset hvor givende det er med 29 svar med "bra fangst" etter hver rapport er, og skulle man være så uheldig å stille spørmsålstegn ved fangsten, det seg være på den ene eller andre måten så er en jo 101 ute :lol:

Men det er vel kanskje vi gamlegutta som burde vært flinkest med å gratulere og bakke opp de nye.. Time Vill Sjåvv!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vel kanskje vi gamlegutta som burde vært flinkest med å gratulere og bakke opp de nye..

For en gangs skyld så er jeg 100% enig med deg.

Når man ikke har frekventert forumet på 24 timer eller mer,så blir det fort 3 sider med nye innlegg eller fler å titte igjennom.

Noen brukere sine innlegg åpner man først i spenning om hva som har hendt på den siste turen deres.

Da hender det av og til at nye forumbrukere sine innlegg ikke blir besvart/kommentert.

Hadde det hendt med meg for 3år siden at en velykket fisketur med påfølgende tidkrevende rapport hadde forblitt ubesvart,så hadde jeg fort mistet interessen for å poste en rapport.

Jeg håper at ingen føler seg glemt. :lol:

Når det gjelder gjedde fiske.

Jeg har med vilje ungått å kommentere kakking av gjedder,da jeg har observert at det er delte meninger om dette. Diskusjonene har til tider gått friskt for seg på forumet.

Selv er jeg ingen utpreget gjedde fisker.

Steinsfjorden er ett eksempel på hvor ille det kan gå.

Småfallen bestand av gjedder er ett resultat av uvettig kakking av de store eksemplarene,men dette hører vel neppe hjemme i denne tråden. :lol:

Noe som irriterer meg grenseløst er at enkelte tar seg friheten med å melde inn fangster som åpenbart er tatt på levende agn.

Slikt anser jeg som JUKS.

Selvom dette engasjerer meg sterkt,så poster jeg ikke svar i poster som omhandler dette temaet.

99,9% av forumbrukerene er klar over at det ikke er lov,så jeg ser ingen grunn til å ødelegge en fangst rapport kun fordi jeg er uenig i praksisen.

Ett enkelt surt oppstøt med en sivilisert undertone kan sendes på pm til den som poster en rapport.

Fordi uenigheter om fangstmetode,c&r,avkrokningsmatte,stavefeil,behandling av fisk fører til at en tråd sporer helt av på grensen til ubehagligheter så vil jeg minne om... PM.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jo ganske nye her selv så jeg har ikke samme erfaringen med forumet som mange andre her inne, men jeg kan jo si litt om min erfaring av fs så langt.

Jeg synes at FS er et utrolig innholdsrikt forum, jeg følte meg velkommen her som helt ny så jeg synes nye brukere blir godt mottatt. At folk ikke legger inn fangstrapporter har nok kanskje litt med kommentarene man får hvis en fisk ikke er riktig behandlet på land osv. Jeg mener at det er helt på sin plass at man skal få beskjed om at det finnes bedre måter og behandle fisken på, men skal man komme med kritikk til en helt fersk sportsfisker så bør man nesten forklare hva som må gjøres bedre osv. Det har nok for øyeblikket litt med årstid og kjøre også.

Har også merket at det er veldig mye intern prat i intressante tråder, en veldig spennende tråd blir desverre ikke like intressant med 3 stykker som poster innlegg om helt andre ting en topic. Så småprat/internprat kan folk bli flinkere til og ta i testforum / PM.

Et forum er det brukerne som skaper - brukerne er de som legger standaren for hvordan vi vil ha det her inne, så hvis hver og enkelt bruker tenker 2 ganger før de legger ut en post og benytter helt vanlig folkeskikk i inleggene sine tror jeg mye er gjort.

Jeg har sett forum som er myyye værre en FS på veldig mange områder, intet forum er perfekt - det kommer aldri til og skje.

:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.