Gå til innhold
Fiskersiden

Kveld, natt


pellus
 Share

Recommended Posts

Hei.

Er helt fersk i isfiske. rett sakt så hadde eg min første tur i går :)

Besøkte først ett vann med ørret. men nor isen knaka rundt meg, må eg si att eg ikke var høg i hatten. så vi stakk i tara. og besøkte ett mindre vann som ligger i ei kuldehull. som romer ein del røye.

og der var det ca 20 cm med stålis, og to tre cm med "snøis".

men her over til spørsmålet.

er det muligt å lure røye eller ørret etter att mørke har lagt seg?

vi fiska fra kl 18 til kl 22, men klarte ikke å lure noe fisk, men så har det muligens litt med agnett eg fiska med? brukte mais og akker på denne turen. men neste tur har eg garantert med maggot og reker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tror ikke sikten til fisken er så veldig forskjellig for fisken om det er dag eller natt hvis det ligger endel snø på isen, så mørket tror jeg ikke har noe å si.

Har fiska endel på kveld og natt på isen. Det har ikke vært det mest aktive fisket, men når vi har sitti på kvelden og fyrt bål og kost oss etter en dag på isen. Har da ofte fora opp hullet litt på dagen, slik at det skal stå litt fisk der. Men har også fiska uten å ha fora. Har fått fisk med begge metodene. Jeg fisker alltid med mark, da jeg har mer tru på dette en maggot, men det er kun hva jeg synes. Mange andre mener at maggot er mye bedre så det er hva mann liker best. Men vet ikke om mais er noe særlig til ørret/røye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Tror ikke sikten til fisken er så veldig forskjellig for fisken om det er dag eller natt hvis det ligger endel snø på isen, så mørket tror jeg ikke har noe å si.

Har fiska endel på kveld og natt på isen. Det har ikke vært det mest aktive fisket, men når vi har sitti på kvelden og fyrt bål og kost oss etter en dag på isen. Har da ofte fora opp hullet litt på dagen, slik at det skal stå litt fisk der. Men har også fiska uten å ha fora. Har fått fisk med begge metodene. Jeg fisker alltid med mark, da jeg har mer tru på dette en maggot, men det er kun hva jeg synes. Mange andre mener at maggot er mye bedre så det er hva mann liker best. Men vet ikke om mais er noe særlig til ørret/røye.

Takk for raskt svar

trur vel ikke selv att mais er det beste, hehe. men hva gjør man uten noe bedre valg, ein søndagskveld :)

Endret av pellus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står jo en kort og desverre ikke så altfor informativ artikkel om dette (nattfiske etter røye) i siste nr av Villmarksliv. Men hovedkonklusjonen var i hvert fall at det gikk an å få røye i mørket - og at det faktisk også kunne være temmelig bra - og at bruk av lysende elementer på redskapen sannsynligvis hjalp.

Men det kunne være spennende å høre om andre her har erfaring med slikt mørkefiske etter røye? Selv har jeg noen ganger startet litt for tidlig og holdt på litt for lenge og fått røye i begge "endene", men har ingen erfaring med midt-på-natta fiske på isen.

Ørreten er mer nattaktiv så den bør være mulig å få, selv om det sikkert kan være en tålmodighetsprøve og sitte med mormyska-stikka utover natta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Står jo en kort og desverre ikke så altfor informativ artikkel om dette (nattfiske etter røye) i siste nr av Villmarksliv. Men hovedkonklusjonen var i hvert fall at det gikk an å få røye i mørket - og at det faktisk også kunne være temmelig bra - og at bruk av lysende elementer på redskapen sannsynligvis hjalp.

Men det kunne være spennende å høre om andre her har erfaring med slikt mørkefiske etter røye? Selv har jeg noen ganger startet litt for tidlig og holdt på litt for lenge og fått røye i begge "endene", men har ingen erfaring med midt-på-natta fiske på isen.

Ørreten er mer nattaktiv så den bør være mulig å få, selv om det sikkert kan være en tålmodighetsprøve og sitte med mormyska-stikka utover natta.

Takker for gode svar.

nå har det seg slik att på denne tid av årett, er eg ikke ferdig på jobb før mørke har lagt seg. så det var godt å høre att eg kan fiske etter mørke har komt.

blir spenande å høre om andre har erfaring med lyskilde under natt fiske etter røye

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kun fisket røye på isen på morgenen og dagen og ikke natta så skal ikke uttale meg om det. Men jeg har foret med mais og fått røye (bekkerøye) med mais i magen - så helt umulig er det vel ikke.

Ellers så sverger jeg til maggot (hvit).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri prøvd nattfiske på isen i ferskvann, men har prøvd i sjøen. Der var det stor forskjell ved bruk av lys.

Prøvde ei natt å fore inn noe fisk i Sandebukta. Slapp ned en løkpose med malt sild og fiska 2m unna med agn. Merker ikke noe napp, men observerer at noe drar i snøret med fluposen. Bytter så til selvlysende blekkspruter og får fisk med en gang(kolje). Fikk da kun på de med lys.

På dagen fikk vi fisk på agn uten lys. Her snakker vi 30-40m dyp og 30cm snø oppå. Så det er nok mye mørkere under isen på natta, selv om snø vil dempe lyset litt på dagen.(fisk har jo mye bedre syn enn oss)

Prøv gjerne med lys etter røya, men er skeptisk til store lys. Tror de vil skremme.

Bruk av kamerablitz for å lade selvlysende blekkspruter er genialt. Ett blitz og blekkisen lyser lenge..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Er helt fersk i isfiske. rett sakt så hadde eg min første tur i går :glare:

Besøkte først ett vann med ørret. men nor isen knaka rundt meg, må eg si att eg ikke var høg i hatten. så vi stakk i tara. og besøkte ett mindre vann som ligger i ei kuldehull. som romer ein del røye.

og der var det ca 20 cm med stålis, og to tre cm med "snøis".

men her over til spørsmålet.

er det muligt å lure røye eller ørret etter att mørke har lagt seg?

vi fiska fra kl 18 til kl 22, men klarte ikke å lure noe fisk, men så har det muligens litt med agnett eg fiska med? brukte mais og akker på denne turen. men neste tur har eg garantert med maggot og reker

i ferskvann så er det Røye og Ørret jeg fisker mest , og min erfaring er at Røyebettet avtar rundt 21 på kvelden , jeg kan faktisk ikke huske at jeg har fått ei Røye midt på natta.

Når det gjelder isfiske så er også min erfaring der at bettet avtar ved skumringen 18-20 tiden , har dog ikke fisket noe senere enn det om vintern etter Røye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.