Gå til innhold
Fiskersiden

Forberedelser til ny pilkesesong


mag
 Share

Recommended Posts

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ser spennende ut den.. Aldri prøvd selv, men kommer nok til å prøve den om jeg kommer over en i butikken.

Blir nok fin med en liten makrellbit på.

Ser du er medlem av Ski havfiskeklubb. Tror ikke den er noe særlig under fiske med på båten, da den etter sigende "svømmer" flere meter bortover under nedslepp. Blir fort linekryssing av sånt..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du er medlem av Ski havfiskeklubb. Tror ikke den er noe særlig under fiske med på båten, da den etter sigende "svømmer" flere meter bortover under nedslepp. Blir fort linekryssing av sånt..

Tanken var vel å bruke den nordover

Bruker aldri pilk i oslofjorden, da er det agn som gjelder

Men det kan sikkert fungere nå på den kalde tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...

Kjenner noen som har fått testet den en del ut nordpå og de kan fortelle at de får overraskende mye steinbit på den. Faktisk har de fått mye mer steinbit på denne enn noe annet tidligere, men også noe mindre innslag av annen fisk, så kanskje det er en skikkelig steinbitfanger vi har her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må snart begynne å fylle kassa til årets pilketurer.

Hva slags erfaringer har dere med Sølvkrokens Octopus Jig?

Er jo svært ulik de tradisjonelle pilkene.

Fanger den noe fisk? (det gjør den vel sikkert, men mer/mindre ann andre pilker)

Prøvd men ikke utprøvd. Den har ikke bemerket seg hoss oss. Kommer til å få fler sjanser da den ser spennende ut, gjerne med agn. For dyr er nokk foreløpig konklusjon, men en vakker dag............ :wacko: .

Selv sverger jeg til agnet pilk(desidert best) eller bom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har solgt en del av de i sommer og enkelte har kommet tilbake for å handle fler av de. Stiv pris er vel det negative med pilken....

Som utvikler av Oktopus og fordi jeg ikke har økonomiske interesser med denne tillater jeg meg å komme med noen komentarer og råd angående modellen.

Historie:

Ideen bak utvikling av Oktopus var basert i å sette i sammen flere komponenter i ett produkt for å eliminere flere ( krok, søkke, slange og blekksprutt som atraktor) til bunnfiske , samt at jeg var lei av at fargene forsvant fort når man fisket på bunnen. Kombinasjons muligheter og sterk material iblandet fargepigmenter var meget viktig når jeg begynte å fundere utviklingen.

Jeg kunne har valgt samme type material som Shads og jiggs som er 15 ganger billigere( vinyl med miljøfarlige myknere og som er på vei til å bli forbudt) men slik råvare tålte ikke en fisk en gang. Derfor falt valget på å utvikle egnet elastomer som var luktfri,spentsig,myk, agnlukt absorbent , miljøvennlig og tålte juling. Desverre rådyrt og med 20 ganger lengre avformingstid.Om Sølvkroken greier å følge min oppskrift og prosess , finnes det ikke noe bedre materiall til slike produkter.Den holder mål tur etter tur inntil man mistern.

Prototypen ble for 1. gang testet om bord hos Frederik på Titran og vi ble alle sammen overrasket over efektiviteten. Jeg hadde flere langer om bord før resten av gjengen begynte å få napp på typiske lange tackler.Fikk også en brosme på rundt 9 kg under testing , stor for plassen, ifølge Frederik.Fisket da med agnet treble noe som medførte tap av alle modeller. Nå bruker jeg kun enkel krok ( ring-hvirvel-ring-krok ).

Flere størrelser og farger ble utviklet for å få modellen så allround som mulig. Forsettelsen har overrasket alle som har tro på modellen.Flere konkurranser er vunnet med denne og Oktopus var avgjørende for de beste plasser i Mausund ifjor.

Alle mine største fisk tatt på Sørlandet- Lysing -Lange-brosme-torsk-hyse-hå-blåkjeft er fanget med selvprodusert hvit Oktopus med original elastomer.

Oktopus er ikke en pilk, dog kan denne brukes som pilk om man fester sena mellom tentaklene og flytter kroken til nederste øye.

Oktopus er en balansejigg som bør brukes med agnet enkel krok og er beregnet til bunnfisk. En av mine favoritt metoder er å knytte en tirre fortom istedenfor krok når jeg fisker etter arter som skate, lange,flattfisk og istedenfor boom. Til stor brosme og steinbit finnes det ikke noe bedre, lange og lysing klarer ikke å holde seg unna heller når denne brukes aktiv som balanse.

Jeg råder å ha Oktopus samme med agnet som skal brukes ( trekker til seg lukt ) og helst med lystilgang for å lade opp selvlysende pigmenter.

Og til slutt : Ja, jeg angrer at jeg solgte salgsrettighetene.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra redegjørelse.

Vurderer å prøve den utenfor Bergen i påskeferien.

Hadde vært morsomt hvis den gav resultat.

alek

Har fått flotte rapport fra Bergens område. Ha tro på denne og fisk med bevegelser som om det hadde vært en kjempe mormyska. Jeg bruker ofte kattelek metoden :

" Forestiller meg som om det er en katunge dernede som jeg tirrer til å leke"

Lykke til i Bergen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan tre en stor gummiblekksprut på et "flygende øye" så har man nesten samme greia. Til en tredjedel av prisen..

Ja, det kan du. Men da får du også en 3. del av antall fisk med slik :):);)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått flotte rapport fra Bergens område. Ha tro på denne og fisk med bevegelser som om det hadde vært en kjempe mormyska. Jeg bruker ofte kattelek metoden :

" Forestiller meg som om det er en katunge dernede som jeg tirrer til å leke"

Lykke til i Bergen

Må se om jeg finner noen steder som selger dem i Bergen, kanskje Hunter og gjengen har noen i sjappen sin?

Hvilken farge anbefaler du skjærgården utenfor Bergen? etter stor fisk :) ? Er det den hvite som gjør susen da?

alek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må se om jeg finner noen steder som selger dem i Bergen, kanskje Hunter og gjengen har noen i sjappen sin?

Hvilken farge anbefaler du skjærgården utenfor Bergen? etter stor fisk :) ? Er det den hvite som gjør susen da?

alek

Ja, kanskje det?

Har solgt en del av de i sommer og enkelte har kommet tilbake for å handle fler av de. Stiv pris er vel det negative med pilken....

:wacko:

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må se om jeg finner noen steder som selger dem i Bergen, kanskje Hunter og gjengen har noen i sjappen sin?

Hvilken farge anbefaler du skjærgården utenfor Bergen? etter stor fisk :) ? Er det den hvite som gjør susen da?

alek

Jeg har prøvd mange farger og kommet frem til at til bunnfiske finnes det ikke noe som er mer givende en selvlysende hvit. Hvit i dagslys er også blitt min favoritt ellers til havfiske. Jeg har selv mulighet til å produsere mine egne med pigmenter som lyser blå , orange , grønn eller gul i mørke selv om dagslysfargen er hvitt. Det er nyoppdagede pigmenter som lyser opp i 12 timer etter oppladning, men det koster en formue.

Mye av det som selges som selvlysende i dag lyser er ikke lengre en noen få minuter og da er vitsen med selvlysende utstyr borte. De beste pigmenter er rådyre og derfor tyr de fleste produsenter til økonomiske pigmenter med kort lysetid.Det burde etter min mening gis lysetid garanti på minst 1 time av leverandørene.

Hvitt utløser også bite instinkt hos rovfisk. Legg merke til at når enhver fisk er skadet og ruller seg, er det hvite fra buken synlig. Den svarte modellen bruker jeg aldri. Den røde bruker jeg kun når jeg fisker grunt og det er torsken som er målet. Den gule viser seg å være efektivt i Smøla området og etter torsk og lyr.

På Vannøya i fjor ble det tatt en god del kveite under aktiv fisket hvitt Oktopus med sei strimler av noen tyske kontakter.

Allikevel, om jeg må velge farge til havfiske, så velger jeg hvit uansett hvor i landet (verden) jeg fisker.

Endret av Xplorer1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som utvikler av Oktopus og fordi jeg ikke har økonomiske interesser med denne tillater jeg meg å komme med noen komentarer og råd angående modellen.

Historie:

Ideen bak utvikling av Oktopus var basert i å sette i sammen flere komponenter i ett produkt for å eliminere flere ( krok, søkke, slange og blekksprutt som atraktor) til bunnfiske , samt at jeg var lei av at fargene forsvant fort når man fisket på bunnen. Kombinasjons muligheter og sterk material iblandet fargepigmenter var meget viktig når jeg begynte å fundere utviklingen.

Jeg kunne har valgt samme type material som Shads og jiggs som er 15 ganger billigere( vinyl med miljøfarlige myknere og som er på vei til å bli forbudt) men slik råvare tålte ikke en fisk en gang. Derfor falt valget på å utvikle egnet elastomer som var luktfri,spentsig,myk, agnlukt absorbent , miljøvennlig og tålte juling. Desverre rådyrt og med 20 ganger lengre avformingstid.Så lenge Sølvkroken følger min oppskrift, finnes det ikke noe bedre materiall til slike produkter.Den holder mål tur etter tur inntil man mistern.

Prototypen ble for 1. gang testet om bord hos Frederik på Titran og vi ble alle sammen overrasket over efektiviteten. Jeg hadde flere langer om bord før resten av gjengen begynte å få napp på typiske lange tackler.Fikk også en brosme på rundt 9 kg under testing , stor for plassen, ifølge Frederik.Fisket da med agnet treble noe som medførte tap av alle modeller. Nå bruker jeg kun enkel krok ( ring-hvirvel-ring-krok ).

Flere størrelser og farger ble utviklet for å få modellen så allround som mulig. Forsettelsen har overrasket alle som har tro på modellen.Flere konkurranser er vunnet med denne og Oktopus var avgjørende for de beste plasser i Mausund ifjor.

Alle mine største fisk tatt på Sørlandet- Lysing -Lange-brosme-torsk-hyse-hå-blåkjeft er fanget med selvprodusert hvit Oktopus med original elastomer.

Oktopus er ikke en pilk, dog kan denne brukes som pilk om man fester sena mellom tentaklene og flytter kroken til nederste øye.

Oktopus er en balansejigg som bør brukes med agnet enkel krok og er beregnet til bunnfisk. En av mine favoritt metoder er å knytte en tirre fortom istedenfor krok når jeg fisker etter arter som skate, lange,flattfisk og istedenfor boom. Til stor brosme og steinbit finnes det ikke noe bedre, lange og lysing klarer ikke å holde seg unna heller når denne brukes aktiv som balanse.

Jeg råder å ha Oktopus samme med agnet som skal brukes ( trekker til seg lukt ) og helst med lystilgang for å lade opp selvlysende pigmenter.

Og til slutt : Ja, jeg angrer at jeg solgte salgsrettighetene.

Hva menes med en "tirre fortom istedenfor krok"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva menes med en "tirre fortom istedenfor krok"?

Relativt korte sleppfortom maks. 20 cm. som jeg til tiders også knytter direkte i enkel kroken som monteres i Oktopus.

Her er en av mine favoritter montert med mitt eget Elastotube, grønn blekksprutt, hvitt perle, plast beslag til sene beskyttelse med rød spinnerblad. Pleier å bruke 0,70- 1,20 sene og etter forhold.

IMG_1918.JPG?imgmax=640

OBS! Blir overrasket når flere her i forumet monterer spinnerbladet rett i sena. Små skader som forekommer i hullet under stansing av bladet skader sena .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker spinnerblad på slepene mine og jeg har merket en del slitasje på senen.

Nå har jeg begynt å tre en liten plasttube i hullet på spinnerbladet for å minske slitasjen.

Tror det hjelper litt på slitasjen.Er vel ganske logisk at metall med rette kanter mot senen kan resultere i slitasje.

alek

Endret av alek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.