Gå til innhold
Fiskersiden

Forberedelser til ny pilkesesong


mag
 Share

Recommended Posts

Jeg bruker spinnerblad på slepene mine og jeg har merket en del slitasje på senen.

Nå har jeg begynt å tre en liten plasttube i hullet på spinnerbladet for å minske slitasjen.

Tror det hjelper litt på slitasjen.Er vel ganske logisk at metall med rette kanter mot senen kan resultere i slitasje.

alek

Du kan også bruke små hvirvler rett på sena : Sene-perle( hver side av hvirvel)-hvirvel-ring-blad som jeg også ofte bruke rett over sene fetet til Oktopus, tirrepilker eller søkke for å skape lyd og turbulens.

Kan bare si meg enig i Xplorer1.

Hvit med enkelkrok og agn. Suveren til det meste. Tror det var rød utgave som fisket "best" på mausund ifjor.

Du har vært dyktig der Xplorer1. Oktopus er suveren.

Og Norsk - Takk for tilbakemeldinge og som før sagt " som jeg angrer "

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 51
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Hmm.. ble visst så jeg måtte investere i en rød en for å teste på vintertorsken i påska. Vanligvis er det svenskepilken og rød gummimark som gjør jobben. Har testa vanvittig mye annet uten hell. Må bestandig krype tilbake til det gamle klassiske.

Hvor skal du fiske i Påsken ? Om det er Mausund området , anbefaler jeg å knyte på noenlunde samme type tirre fortom som avbildet og helst på hvitt. Ypperlig til skate på bunnen er den også ( har forresten fått mest skate under tirrepilking en med tradisjonell slepp , har rekord antall skater på en tur i båten til Frederik også ) På vei opp og om du er uheldig kan stor sei og torsk ta sleppen ( virker som en spinner )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor skal du fiske i Påsken ? Om det er Mausund området , anbefaler jeg å knyte på noenlunde samme type tirre fortom som avbildet og helst på hvitt. Ypperlig til skate på bunnen er den også ( har forresten fått mest skate under tirrepilking en med tradisjonell slepp , har rekord antall skater på en tur i båten til Frederik også ) På vei opp og om du er uheldig kan stor sei og torsk ta sleppen ( virker som en spinner )

Skal på Vikna, baserer fisket ute ved Nordøyan.

Skater har jeg fått mer enn nok av (den agntjuven)

Vi fisker på gytetorsk som tidvis er kjip å få til å bite. Har aldri fått den på agn der og har testa alt fra sei via makrell, sild og reker.

Tas ellers hyse over 10kg hver vinter i området. Har mer trua på tirrefortom til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kjøpt 2 hvite blekkiser, 250g og 400g.

Det er to feste-øyne på dem, et med ring i på midten, og en på skrå under.

Går utifra at jeg skal feste svivelen i det øyet med ring i, men bruker man vanlig svivel da?

Og når brukes det andre festet? Er det der man fester svivelen hvis man skal pilke? eller flytter man treblekroken fram dit og fester svivelen i krokfestet?

gleder meg til å prøve dem, nå har Xplorer1 lovet at det blir fisk :)

alek

EDIT:

Kostet 109,- Hos Sigmaskin rett over grensen.

Endret av alek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg kjøpt 2 hvite blekkiser, 250g og 400g.

Det er to feste-øyne på dem, et med ring i på midten, og en på skrå under.

Går utifra at jeg skal feste svivelen i det øyet med ring i, men bruker man vanlig svivel da?

Og når brukes det andre festet? Er det der man fester svivelen hvis man skal pilke? eller flytter man treblekroken fram dit og fester svivelen i krokfestet?

gleder meg til å prøve dem, nå har Xplorer1 lovet at det blir fisk :)

alek

EDIT:

Kostet 109,- Hos Sigmaskin rett over grensen.

Ringen på midten gir balansegang ( min favoritt ) .Skråfesten er beregnet til jigging og hopping over bunnen samt til å feste kroken om man ønsker å bruke Oktopus som pilk. Her kan du godt bruke treble. Da flytter du krokens original plassering og fester hovedsena mellom tentaklerne. Bruk hvirvel her også.

På denne måten vil Oktopus synke mye raskere til bunns samtidig som den virker veldig lokkende når tentaklerne får vannmotstand på vei opp under pilking.

Hvirvelen mellom ringene anbefales uansett. Når du får fisk om bord kan du trygd holde Oktopus i hoden og fisken kan ruller så mye den vil og uten at ringene svekkes og åpnes. Man unngår også at fisken bruker Oktopus som brekstang.

Kostet 109,- Hos Sigmaskin rett over grensen. Er det oringinalen ? Om så , løp og kjøp. Det er billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da endte jeg opp med en 250g hvit også. Har montert 2 splittringer med svivel i midten og en enkeltkrok i 8/0 i enden.

Martin: bruker du disse utelukkende med agn eller fisker den som en ren balansejig?

Har tenkt og prøve disse samt hakuma balansepilkene om fisket er veldig tregt.

Her er forøvrig området vi fisker:

48378_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/19568/48378.jpg

Noen som sa skjær?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Steike der var det skjær!!

Håper du har kontroll på navigasjonen...

Her har jeg planer om å prøve meg i påsken med Octopus jiggene mine:

48379_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/19569/48379.jpg

Tror det er noen bra fiskeplasser innenfor sirkelen.

Noen som utifra kartet kan se noen aktuelle plasser? Kanskje gi meg noen råd?

alek

Endret av alek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da endte jeg opp med en 250g hvit også. Har montert 2 splittringer med svivel i midten og en enkeltkrok i 8/0 i enden.

Martin: bruker du disse utelukkende med agn eller fisker den som en ren balansejig?

Har tenkt og prøve disse samt hakuma balansepilkene om fisket er veldig tregt.

Her er forøvrig området vi fisker:

48378_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/19568/48378.jpg

Noen som sa skjær?

Begynner altid med agn , men fisker agnfritt om fisken er i bett. Gytetorsken kan være vrien som du sier og til tiders er det bare store wobler som har reddet dagen for meg. Ser ut som om torsken la seg irritere av 15-20 cm dyppgående ( flyte) woblere med skarpe farger montert på 1,5 mtr. 1,0 sene og på boom& søkke.

Til dyppfiske er det bare dyppgående woblere som funker tilfredstillende. Det er også veldig spennende å la wobleren svømme med strømmen i dybden du tror fisken er.

Bruk bare kvalitets plast woblere fra Rapala til slik - De fleste andre jeg har prøvd sprenges av trykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må se om jeg finner noen steder som selger dem i Bergen, kanskje Hunter og gjengen har noen i sjappen sin?

Hvilken farge anbefaler du skjærgården utenfor Bergen? etter stor fisk :) ? Er det den hvite som gjør susen da?

alek

kjetillund har en patent som er MYE billigere og i teorien vel så bra. Ellers så vil jeg anbefale deg en tur innom bergen aktiv. De har mye kompetanse/servise på havfiske.

Skitt fiske

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjetillund har en patent som er MYE billigere og i teorien vel så bra. Ellers så vil jeg anbefale deg en tur innom bergen aktiv. De har mye kompetanse/servise på havfiske.

Skitt fiske

Ikke for å forsvare den endelig prisen til Oktopus , men den koster Sølvkroken virkelig mye å produsere denne og når alle legger på prisen koster det sitt. Allikevel om man samenlikner prisen som Berkley tar for sine octopus gulp uten lodd,krok og ring , og som tåler kanskje bare ett par lange ,kommer Sølvkrokens pris og kvalitet meget godt ut. For å ikke nevne effektiviteten.

Jeg har selv opplegget som Kjetillund nevner i sortimentet, bruker denne til tiders i områder der jeg ikke ønsker å miste Oktopus, men nei, langt ifra så effektivt. Kan godt sammenliknes med å bruke håndsnøre kontra en god snelle med stang eller multi kontra mono til havfiske.

Ja, det finnes alltid billigere metoder og mulighet til å velge det som passer best for den enkelte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke for å forsvare den endelig prisen til Oktopus , men den koster Sølvkroken virkelig mye å produsere denne og når alle legger på prisen koster det sitt. Allikevel om man samenlikner prisen som Berkley tar for sine octopus gulp uten lodd,krok og ring , og som tåler kanskje bare ett par lange ,kommer Sølvkrokens pris og kvalitet meget godt ut. For å ikke nevne effektiviteten.

Jeg har selv opplegget som Kjetillund nevner i sortimentet, bruker denne til tiders i områder der jeg ikke ønsker å miste Oktopus, men nei, langt ifra så effektivt. Kan godt sammenliknes med å bruke håndsnøre kontra en god snelle med stang eller multi kontra mono til havfiske.

Ja, det finnes alltid billigere metoder og mulighet til å velge det som passer best for den enkelte.

Det er ikke verre enn at vi har forskjellige erfaringer.Og du fisker sikkert vesentlig mer enn meg/oss. Jeg/vi har ikke fått oktupus til å levere men er ikke helt ferdig med den ennå. ) . Jeg er ennå på prøvestadiet med oktopus men den skal levere mengder for å helt overbevise meg. Kommer tilbake hvis det skjer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 year later...

Lest endel om denne octopusen no, og brukte den en del forrige sesong også. Brukte den da som pilk og festa den i festet oppå octopusen med en svivel. Dete ga ikke noe serlig hell, og eg forstår ikke helt språket her ;) Kan noen forklare ekstremt enkelt, eller lage en tegning av hvordan man bruker den som balensepilk (?) eller f.els agner med den? Gjerne den måten dere/du mener fisker best...

Takk på forhånd.... :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytter ut treblekroken med et kort slep med enkelkrok.

sett gjerne på litt dims og en selvlysende slange fra Martin Lopez utenpå monoen.

Et spinnerblad og en perle er sikkert gode greier.

Brukte den for noen dager siden, fikk en grei Brosme.

har også fått lange på den.

Den svømmer langt fra nedslippstedet hvis den får gå med fribrems ned, så anbefaler å pilke den nedover.

alek

Edit: Tirrefortom på side 1 i denne tråden...Passer perfekt.

Endret av alek
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet desverre ikke ka en tirrefortom er...

Er dette på en måte det dere mener ?

...Nei, bare glem det...greier ikke å legge ut bilde... ;)

Relativt korte sleppfortom maks. 20 cm. som jeg til tiders også knytter direkte i enkel kroken som monteres i Oktopus.

Her er en av mine favoritter montert med mitt eget Elastotube, grønn blekksprutt, hvitt perle, plast beslag til sene beskyttelse med rød spinnerblad. Pleier å bruke 0,70- 1,20 sene og etter forhold.

IMG_1918.JPG?imgmax=640

OBS! Blir overrasket når flere her i forumet monterer spinnerbladet rett i sena. Små skader som forekommer i hullet under stansing av bladet skader sena .

Er det dere mener at eg kan bytte ut treblekroken med det på bildet minus blekkspruten? Med andre ord 20-30 cm med sene med f.eks perle, slange og spinnerblad og krok i enden?

Endret av Seb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet desverre ikke ka en tirrefortom er...

Er dette på en måte det dere mener ?

...Nei, bare glem det...greier ikke å legge ut bilde... :glare:

Er det dere mener at eg kan bytte ut treblekroken med det på bildet minus blekkspruten? Med andre ord 20-30 cm med sene med f.eks perle, slange og spinnerblad og krok i enden?

Tyve cm holder masse.

Og fisk aktivt med den, gjerne litt bunnbanking for så å dra den opp noen meter.

har funket veldig fint for meg.

Har også prøvd med et tokrokers slep, øverste krok var en sirkelkrok. det var på sirkelkroken Brosmen satt fast. Men den rullet så jæ.... at den røk av monoen da den hadde kommet opp i båten.

alek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje DENNE ( http://www.havsfiskecenter.se/havsfiske-fi...ctopus_jigg.VOB ) kan hjelpe? Her er den brukt som balansepilk fra start. (Den er ca 150Mb så det kan ta litt tid før den starter...)

Dersom du skal agne den foretrekker jeg å fiske den rett opp og ned, altså feste snøret i festet nærmest tuppen, og i stedet for originalkroken setter jeg på en splittring, så en svivel, så en splittring og så en solid agnkrok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bytter ut treblekroken med et kort slep med enkelkrok.

sett gjerne på litt dims og en selvlysende slange fra Martin Lopez utenpå monoen.

Et spinnerblad og en perle er sikkert gode greier.

Brukte den for noen dager siden, fikk en grei Brosme.

har også fått lange på den.

Den svømmer langt fra nedslippstedet hvis den får gå med fribrems ned, så anbefaler å pilke den nedover.

alek

Edit: Tirrefortom på side 1 i denne tråden...Passer perfekt.

Fungerte oppleget jeg ordnet for deg med originalen ? Merket du noe forskjell ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fungerte oppleget jeg ordnet for deg med originalen ? Merket du noe forskjell ?

Det fungerte veldig bra.

Bruker bare den orginale nå:)

Tusen takk!

Men måtte bytte ut kroken etter et kraftig bunnapp som bøyde kroken.

Driver å bytter ut slepene innimellom for å prøve meg fram.

Har jo nok av meter med elastotuben din..

Neste lønning så blir det mer shoppings på siden din.

Må lage meg noen fine opphengere som jeg kan bruke fra kajakken.

Dypvannsfiske fra kajakk er spenstige saker:)

alek

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.