Gå til innhold
Fiskersiden

Mr Bigfish`s båtprojekter.


Mr Big fish :)
 Share

Recommended Posts

Denne båten så jeg stå ute i flere år uten pressenning i allslags vær.

Var flere turer nede å så på den å fikk lyst til å spore opp eier`n å prøve å få kjøpt den.

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->Ladd.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->Bt1.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->Bt2.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->Ya.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

Trist syn, men med litt pleie så jeg potensiale i båten, etter harde prisforhandlinger havnet båten hjemme hos meg.

Å det var bare å begynne å pusse:)

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->Bt7.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->bt6.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->bt5.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->Puss.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->puss2.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

Gikk med en god del pusse papir her, stoppet med 80 papir.

Sort Siteflex å en del Tec7 gikk med i sprekker osv før broder`n å jeg begynte å smøre på med Ovatrol 01.

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->bt11.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->bt10.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->bt9.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->bt8.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

Fikk siste støk med Ovatrol 02 når den ikke trakk mere, båten var rimelig tørr så det gikk med en del.

Var gira på å få båten på vannet så lite ble gjort inni bortsett fra litt pussing, litt ovatrol å vask, under var det noen hull, de ble tettet med glassfibersparkel, hele skroget ble rubbet å fikk et strøk met Top Coat + bunstoff før den havnet på vannet.

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->Bp5.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

Fikk seg også et par fine stangholdere selfølgelig:)

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->Bt15.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

Takker Bin Ladden for motor hjelp, smurte litt der, byttet litt ledning der, skrudde litt der å motoren startet med en gang

:):glare:

Nå har jeg kjøpt et nytt projekt!!!!!! Denne.

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->Bt17.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

<!--ImageUrlBegin--><!--ImageUrlEBegin-->Bt16.jpg<!--ImageUrlEnd--><!--ImageUrlEEnd-->

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 62
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ble flott den Lasse! Hvordan er den på sjøen? Fart med 40hk?

Er det denne du skal ha på Susort?

Ja, denne blir stående der inntil videre, kort veg till STORFISKEN :)

Tar deg med 1 mann, rundt 20 knop.

Båten er tung pga treverket

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble flott den, jeg hadde aldri giddet den pussingen. Lykke til med nytt prosjekt, skal bli spennende å følge med deg.

Ikke så mye jobb med godt elektrisk verktøy, litt arbeidsvilje, godt vær å et par kalde Ringnes

:)

Den siste der har jeg og sett på den del ganger - for jeg regner med at det er den som står/sto på Spanne ??

Mellom Oasen, å Amanda, bakvegen.

Veit ikke om det heter spanne der, men det stemmer sikkert.

Når det er fint, er ingenting finere enn tre på en båt :glare:

Men fy f så mye arbeid, har pusset og lakket min del for et liv føler jeg!

Ikke helt ferdig da, kunne gjort mere for å få den finere, men ville få den på vannet å testet den litt mens det enda var sommer.

Skal bygge den om inni også så den bli mere komfertabel for havfiske.

.....................................................................................................

En av båtene til Bil Ladden trengte litt forsterkninger her å der.

Båten var som gele å får å gjøre den litt mere egnet får sjøen fikk den en liten omgang meg pussing glassfiber å polyester.

Håntverk på høyt plan, he he.

Ble også sprøytet en del inni bunn på båten, den var rimelig tynn i skroget.

Bp2.jpg

Bp3.jpg

Bp4.jpg

Bp1.jpg

Laddens lynkurs i håndlaminering:)

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilgt prosjekt. Tøft når du legger ut bilder etterhvert som oppussingen skrider fremover. Lykke til med siste prosjekt. Skal bli spennende og følge fremdriften. Håper på masse bilder ;)

Har tatt en del bilder inni, skal legge de ut.

Følger opp med før å etter bilder selfølgelig

:)

Tidligere eier arvet båten av sin bestefar, men hadde 0 erfaring med glassfiber arbeid så det som er gjort inni må rives, ALLT.

Første bud med laminering er pussing, noe som ikke er gjort her å dermed får glassfiberen som blir lagt på ingen heft i glasset under.

Bilder kommer.

Flott båt, den første!

Kul den, er egentlig en Askeladden.

Eier før han jeg kjøpte den av tegnet å bygde tretopp på den, neppe noen like.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Utrolig flott topp på den gamle askeladden båten. :)

Ligger mye omtanke å følelser for den båten vil jeg tippe.

Her er drømmebåten min.

http://www.norskbatsenter.com/index.php?mapping=80

Dog synes jeg at den gamle utgaven med 47hk yanmar diesel er bedre bygget for fisking.

Hva pokker skal man med en sitteplass foran i en bruksbåt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 months later...

Eeeyyy...er jo med på bildene jeg. :)

Er veldig spent på hva det blir av det siste prosjektet må jeg si, for den har potensiale.(tror jeg)

Selvlensende havfiske båt med fiskebrønner?

Det høres ikke dumt ut, men nå er det Askeladden båten som skal få en ansiktsløftning.

Starter med direkte innsprøtning av butox i front for å få den litt større

:)

Nei da, båten skal få ny fenderlist, allt bak skal rives inni så det blir litt mere plass osv.

Eccolodd skal monteres, dørken skal åpnes å tømmes for vann, fikses å tettes igjen.

rehab2.jpg

Nå er den i hallen på jobben å den skal være klar å på vannet innen neste klubbtur den 18.05 så jeg har dårlig tid.

Skal gjøre båten litt mere komfertabel for havfiske.

Blir sikkert litt glassfiber arbeid, bilder av prosessen kommer.

Rehab.jpg

Open sesami, here i come.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal det bli bedre

Btrestaurering1.jpg

Plass, etterhvert.

Btrestaurering.jpg

Har rivd allt inni å finni flere hull i dørken, ikke rart båten er tung med så mye vann i.

Tidligere eier har ikke pusset før laminering på gammelt glass så det glassfiberet som var festet i dørken for å holde ting på plass reiv jeg av uten å bruke makt.

Skruer var skrudd rett ned i dørken uten bruk av, sitefex, tec 7 eller annen tetningsmasse, altså veldig smart gjort i båt.

Nå skal jeg skjære ut dørken, ta ut det som måtte skjule seg under, pusse litt å se etter skader, montere giver før jeg gjør noe mere.

Venter på eccoloddet jeg kjøpte av Tommy her på F.S. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt hva den gutten kan! Men du må huske å fiske litt i disse båtene dine også, ikke bare pusse opp:p

Fint tyronner antrekk

:)

Kappa ut en firkant av dørken å mine mistanker ble bekreftet, båten er full av våt skum pga alle hullene som er borret.

Vtdrk.jpg

Hele dørken må av å allt skum må ut.

Drar på bokn i dag å jobber litt med båten, dem MÅ bli ferdig til fredag.

Regner med at båten går noe bedre å blir litt lettere etter dette, mye "unødvendige" kilo her.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gleder meg til å se det ferdige produktet av denne båten, begynner å bli en del timer investert i den nå??

Takk for at du likte mine smukke Lederhosen forresten:P

Lurer på om jeg må skaffe meg en sånn, finnes de i "Lær, (Lether hosen ), med nagler å flames ?

Liker jo metal jeg vettu

:blush:

Dørken å masse våt byggeskum er nå ute, treverket var rottent å gjennomtrukket av fuktighet.

Drkute.jpg

Et lite "arbedsuhell" gjorde at mine planer for dagen gikk i vasken, her et fint snitt i bunn av båten som så absolutt ikke skulle være der, her må det tettes.

Arbeidsuhell.jpg

Først pusse skikkelig rent :

Pussetrent.jpg

Pussetrent2.jpg

Glassfiber kutt tetter fint, blandes til en ønsket fasthet med polyester.

Glassfiberkutt.jpg

Kuttmasse.jpg

Herder tilsettes å fordeles sånn ca jevnt langs sprekken, er sprekken bredere enn dette bør det teipes på undesiden.

Masselagtp.jpg

Massen rulles å fordeles i ca samme tykkelse med en metalrulle

Massefordeltlittrullet.jpg

Legger også på en 6,7 cm bred CSM 450 glassfiber matte på toppen før jeg ruller det hele skikkelig ut.

massecsmrulletut.jpg

All overflødig polyester bør tas bort, dette gjøres enkelt med en tørr malerulle, det blir også en fin finish på arbeidet.

Pga sikerhetregler på jobben må jeg vente til dette har herdet å forsikre meg om at det ikke begynner å brenne.

Ventepherding.jpg

En kaffe, sig å My dying bride på høyt volum fra bilen gjorde ventetiden kortere.

Tengte å gjøre mye mere i dag men kan ikke tråkke rundt i båten før denne lille "glippen" med vinkelsliperen å påfølgene rep har herdet ut, ca 12 timer.

To be conntinued.......................................

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cut right through the hull?

Bad memories... I put a 5 foot long cut like that in my old boat with a jig-saw when i was taking out the floor pan. I felt physically sick afterwards :)

Mistakes happens, no big deal this "smal" line.

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 dager igjen til båten må være ferdig.

Dro tidligere på jobb i dag å pusset kanter, pusset vekk maling å gjorde rent.

Drkrengjortpusset.jpg

Lunshen gikk med til å kappe ut ny dørk, hadde den gamle som mal så det gikk rimelig greit.

Platetilpasses.jpg

Etter jobb tok jeg den ut, finjusterte litt å fjernet smuss å teip, platene ble lagt i igjen å jeg fuget kantene, skjøtene.

Plateplassertfuget.jpg

Etter fuging å litt teiping la jeg 2 lag med CSM 450 glass.

Laminert.jpg

Drkenferdig.jpg

Nå har båten ny dørk

:)

Gjenstående arbeid.

Glasset må pusses å males, Gel coat + Top coat.

Eccolod, giver å gps skal monteres.

Flere stangholdere skal monteres.

Ny fenderlist skal på.

Mulig jeg pusser litt treverk å gir den litt ovatrol (Vinteren har satt stygge spor).

Seter har jeg ennå ikke fått tak i, så klubbturen søndag tror jeg fakisk jeg må sitte på bøtte, eller campingstol.

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så var dørken malt :lol:

Drk2.jpg

I mårra er det litt finish arbeid, ny fender list, flere stangholdere, eccolodd som står på menyen.

Deilig å se det begynner å bli båt igjen :)

Drkmalt.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke snau:p

Läderhosen, som navnet skulle tilsi, finnes i lær ja, men blir forholdsvis dyre.

Hvordan en tysker hadde reagert på läderhosen type Dimmu hadde vært et interessant skue, uten at jeg har tenkt å ta ideen noe videre..:lol:

Edit: Jeg MÅ begynne å korrekturlese FØR jeg poster...

Endret av Svendinfiskervenn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I think it was 17 fot if i remember corect :unsure:

Eccolodd er montert å det ser ut til å virke :)

Rakk ikke å tukle så mye med det nå men selfølgelig vill den å gps`n få sin jomfru test med min båt på søndag.

Eccoloddmontert.jpg

Måtte fuge litt å sette i noen nye skruer mens fenderlisten sto på koking, kokte fenderlisten i 4 timer før vi satt den på.

Fuge.jpg

Fenderlist.jpg

Fikk hjelp av noen innleide på jobb å en skiftleder kollega med å få dratt å sliti den på, ikke anbefalt arbeid for 1 person dette :)

Fenderlistp.jpg

Litt kjipt var det at selvom vi var 4 mann ble lista litt for kort, mangler ca 1,5 meter.

Seteløsningen står fortsatt på "hold" så det blir en lettvint løsning søndag.

Denne uka har tatt på, men nå er båten oppe å går igjen å det er verdt slitet denne uka, kom i mål :lol:

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.