Gå til innhold
Fiskersiden

Ally 16,5DR


Tusenbroderen
 Share

Recommended Posts

Hei

Er på nippet til å anskaffe meg en slik 16,5 fot allykano men tenkte å forhøre meg litt før jeg kaster drøye ti lapper på folka i Bergans :)

Funker denne greit å kjøre solo med? Har fått fortåelsen av at det er den beste allround kanoen i serien, da den er noe med rettningsstabil enn 15fotern, men er jo forholdsvis stor da. Kommer til å bruke den mest på flatvann, men noen stryk må nok kunne overlistes.

Kommer også til å dra på en del aleineturer, men er nesten et must å kunne ha 1-2 passasjerer i båten fra tid til annen, derav størrelsen.

(Og ja, jeg er klar over at Lars Monsen ikke er en gud :P )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løp og kjøp! Eg er veldig nøgd med kanoen. Lett å transportere (både med bil og kropp), lett å stue bort i boden, god plass for to med stor oppakning og ypperlig som solokano. Dog med vektbelasting i baugen.

Som du er inne på, så er dette ein allround-kano. Det betyr at den ikkje er best i kvar enkelt klasse, men best totalt sett. Stangholdar er enkelt å lage av avløpsrøyr festa med strips.

EDITH: Velkommen til forumet og gratulerer med ny kano :) .

Endret av Chironomus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Er på nippet til å anskaffe meg en slik 16,5 fot allykano men tenkte å forhøre meg litt før jeg kaster drøye ti lapper på folka i Bergans :)

Funker denne greit å kjøre solo med? Har fått fortåelsen av at det er den beste allround kanoen i serien, da den er noe med rettningsstabil enn 15fotern, men er jo forholdsvis stor da. Kommer til å bruke den mest på flatvann, men noen stryk må nok kunne overlistes.

Kommer også til å dra på en del aleineturer, men er nesten et must å kunne ha 1-2 passasjerer i båten fra tid til annen, derav størrelsen.

(Og ja, jeg er klar over at Lars Monsen ikke er en gud ;) )

Veit ikke om modellen er lik nå som før, men jeg har hatt to stykker av disse i nesten ti år. Veldig gode allroundkanoer, og forståelig at modellen regnes som ekspedisjonskano nr. 1. Solo er ikke noe problem, men rådet om vekt i baugen er greit å ta med seg. Uten vekt foran og med vinden forenom tvers er den vanskelig å ha med å gjøre. Retningsstabiliteten er akseptabel, men det finnes mange kanoer som er bedre akkurat på det feltet. For øvrig er den ikke spesielt stor, selv for solopadlere (jeg har i hvert fall aldri opplevd den som for stor).

Et godt råd ved solopadling i kinkig vind er forresten å sette seg på knærne et hakk lenger foran i kanoen enn ved det bakerste setet. Da blir alt greiere...

To personer og stor oppakning er null problem, tre personer og full oppakning er litt i overkant for denne kanoen. Men tur med tre personer om bord og litt last går helt fint.

Ellers er kanoene enkle å reparere, lette å håndtere og veldig bra i litt hvitt vann. Eneste negative jeg har funnet med mine er at kombinasjonen av stålstreng og aluminiumsrør i konstruksjonen fører til galvanisk tæring som kan være skummel. Vet ikke om de har gjort noe med dette siden jeg kjøpte.

Konklusjonen er uansett positiv!

Endret av Skogtroll2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt en 15 foter i snart 10 år. Noen lapper har det blitt, men den er fullt padlbar ennå till tross for en periodevis røff bruk. Jeg har også prøvd 16,5 foteren, men ikke så mye. 15 foteren er glimrende på elva, og spesielt på mindre, litt raske elver ettersom den er meget lettmanøvrert. Lettå svinge på elva betyr imidlertid vanseligere å få til å gå rett fram. Da er 16,5 foteren bedre. Er egenskapene på flatt vann viktigst ville jeg imidlertid vurdert en 515 eller 815 da disse er mye mer retningstabile og enklere å padle på stille vann.

allykanoer

Når det gjelder størrelse kan jeg nevne at jeg flere ganger har vært på tur 2 personer med full opppakning og 45kg bikkje i min 15 foter. Det er fullt og kanoen glir mye tyngre, men det går!

Et annet alternativ kan være pak boat. Litt tyngre, men tar mindre plass sammenpakket.

alfa fritid

pakboat

En kamerat av meg brukte denne på en lengre tur i Canada i sommer. Tror han har skrevet noe om hvordan kanoen fungerte i en av turrapprtene sine på hjemmesida:sverres hjemmeside

Til slutt vil jeg si at hvis du skal ha en kano som enten må være lett å bære eller ta liten plass er en av disse tingen. Hvis de to tinga ikke er viktige kjøper du heller en mad river kano e.l!

Endret av knutis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei hei

Takk for varm velkomst og fyldige svar :)

Kan tenke meg at det kreves noe vekt i baugen ved solopadling ja, men det burde ikke være noe stort praktisk problem.

Det blir er et stort poeng for meg at kanoen er sammenleggbar. Så valget ligger mellom Ally og pakboat. Uten å ha noe særlig praktisk kunnskap å sammenlikne disse med, tror jeg at en Ally 16,5 er det sikreste kjøpet for mitt vedkommende. Leser at folk har gode erfaringer med denne, mens pakboat kanoene er mindre omtalt og derfor vanskeligere å ta stilling til.

Hva er egentlig ulempen med 815, i forhold til 811? Jeg er jo tross alt ikke noen ekstremsportutdøver :P

Takk igjen for flott respons! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

815 er ikke like god på elv som 811. Er det stort sett flattvann og litt enkel elv, ville jeg gått for 815. Er det ute etter mere info om pakboaten kan du kontakte Sverre som jeg la link til ovenfor. Han er kanoentusiast som helt sikkert svarer på slike spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte 16,5 fotern og hadde den en sommer. Jeg kan ikke anbefale den til solopadling på flatt vann. Med mindre du altid har last i kanoen og er god til og padle så er den lite retningstabil og treg. Jeg kjøpte meg en 13 foters kajak istedet og angrer ikke.

Ikke kjøp før du har prøvet forskjellige modeller!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte 16,5 fotern og hadde den en sommer. Jeg kan ikke anbefale den til solopadling på flatt vann. Med mindre du altid har last i kanoen og er god til og padle så er den lite retningstabil og treg. Jeg kjøpte meg en 13 foters kajak istedet og angrer ikke.

Ikke kjøp før du har prøvet forskjellige modeller!

Her er jeg fullstendig uenig. Kanoen er lett å padle, og retningsstabiliteten ordner du med å legge oppakningen foran. Ved mye vind forenom tvers setter du deg litt lenger fram enn setet, så sliter du lite med å komme fram dit du skal. Kan for øvrig legge til at jeg bruker 15 minutter på å banke den sammen. er vi to er det gjort på ti.

Endret av Skogtroll2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jeg har klart å poste under en gammel og forlatt bruker :P

For de som ikke skjønte det, B_H = Tusenbroderen :D

(Har ordnet opp med admin)

Tilbake til tråden:

Etter å ha lest meg frem på nettet, står jeg å vipper mellom de to Allyalternativene. Enten 16,5fot (811), eller flatvannskanoen på 17 fot 815.

Jeg er ganske sikker på at det blir veldig mye flatvannspadling, men er usikker på om jeg ofrer for mye praktisk "frihet" ved å velge 815(?)

Takk igjen folkens ;)

Endret av Tusenbroderen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valget kommer også litt an på hvor dreven du er i kanopadling. En dyktig padler som mestrer de ulike styretaka vil ikke ha noe problemer med en 16,5 foter på flatt vann og litt motvind. (Et tips er forøvrig å sette seg feil vei på setet foran når du padler alene, samt å padle i knestående.) Men 17 fotern vil være enklere å få til å gå rett fram og glir lettere i vannet.

Har du middels/lite erfaring vil jeg anbefale denne:path of the paddle Gammel men god!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha! Eg forstod at du var ein og same person :) !

Eg kan ikkje uttale meg om det siste spørsmålet ditt, for eg har ikkje prøvd flatvannskanoen. Men det er i alle fall null problem med 16,5´ på flatt vatn. Eg har hatt fleire Femundsmarkturar samt ein del padling på sjøen med denne, og har aldri hatt problem. Til dels store bølger taklar den òg. Men det finst heilt klart betre modellar til rein flatvannspadling. Som nemnt, er 16,5´ein kompromisskano.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vel egentlig peila meg inn mot en 16,5fot ally. :lol:

Kjekt med en allrounder som en førsteinvistering, og heller bytte den ut med noe som passer spesielt godt til bruket mitt seinere, når jeg finner ut hva jeg kommer til å utsette kanoen mest for. ;)

Takk for hjelpa folkens :)

Du har gjort et godt valg! Og blir du ikke fornøyd så får du solgt denne brukt i løpet av en halvtime...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har gjort et godt valg! Og blir du ikke fornøyd så får du solgt denne brukt i løpet av en halvtime...

Høres bra ut :)

Har et lite spm sånn på tampen igjen :D

Har noen av dere erfaring med kanoåren bergans fører? Egner den seg? Holder den?

Slik jeg forstår det fører de kun en modell, dog i flere størrelser.

Takk for losen folkens :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjølv har eg to aluårer som kan monterast saman til èi (=kajakkåre). Å padle med kajakkåre er heilt håplaust (det blir masse vatn i fanget). "Lars M-metoden" er best. Desse årene er ganske tunge og kraftige. Ikkje kjøp sånne årer.

Eg har sett åre med Ally-trykk, og den såg heilt grei ut. Har ikkje prøvd den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Årer er helt og holdent en smakssak. Personlig foretrekker jeg treårer i forhold til komfort, men jeg har også årer i aluminium/plast som kan deles på midten for å forenkle transport.

Når du sitter på setet i en Ally-kano sitter du noen få centimeter over vannlinja. Det som er viktig er at du ikke må strekke deg eller svinge åra utover mellom hvert tak, du skal naturlig komme over vannet med åra og kunne tre den pent ned i vannet på neste tak. Det greieste er kanskje å gå i en butikk og prøve litt, jeg gjorde det når jeg skulle velge årer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder lengde er et godt utgangspunkt ei åre som rekker ca til haka. Generelt kan det sies at ei åra i aluminium/plast av god kvalitet er mere solid enn ei treåra og dermed bedre egna til røff bruk. Selv synes jeg at ei god treåra er best å padle med. I kaldt vær er den dessuten ikke så kald å holde i.

Når det gjelder Lars Monsen synes jeg han er et dårlig forbilde når det gjelder padleteknikk. Å skifte padleside i ett sett for å få kanoen til å gå rett fram er lite hensiktsmessig! Mye bedre å lære seg j-taket!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere faktorer enn høyden som spiller inn her. Hvor høyt en sitter, hvor langt ut til siden for deg rellingen er ets.

Skal kanoen paddles av to stykker bør den fremmre åra være 10- 20 cm kortere enn den bakre. Mener å huske at mine er 120 og 140 cm. Å ta styretak med ei kort åre blir bare tull, men de må ikke være så lange at det blir ubehagelig å sette paddletaket.

Du får adskillig billigere årer enn Ally sine. Ta et søk på nettet etter kanoåre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.