Gå til innhold
Fiskersiden

Havabbor fluer


Rune
 Share

Recommended Posts

I år har jeg planer om å bruke enda mer tid til havabbor fiske. Har etterhvert funnet såpass mange plasser hvor det jevnlig er fisk. Det første jeg må igang med er å fylle flueboksen på nytt. I den forbindelse ønsker jeg å fokusere på maks 5 mønster og heller variere fargene.

Hvilke faktorer mener dere en god havabbor flue inneholder? Er det behov for mye liv i fluene? Mine erfaringer tilsier at fisket er litt ulikt fisket på østlandet, da fiskene jeg har fått har tatt på relativt rolige inndragninger, og fisken har ofte tatt idet jeg har stoppet oppet lite sekund.

Hvilke mønster ville dere satset på? (Har noen favoritter foreløbi, men vil ikke legge ut disse enda ifrykt om at andre blir for fokusert på dem) Sleng gjerne med et bilde og en bindebeskrivelse også..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

050620051554dpRD7qDuv7OM8xN38E.jpg?31

0506200515004cVZASMBNKw6tM1S8P.jpg?13

050620051508MPldAGbOdYN7DZsheD.jpg?53

Krok: Owner Mosquito i strl #1

Kropp: Extra Select Craft Fur (noen fluer med en del flash iblandet)

Øyne: Etter eget ønske (jeg fester mine i en dråpe epoxy, evt legger epoxy over på de med epoxyhode)

Gjelder disse 3:

10603_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/4188/10603.jpg

10604_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/4188/10604.jpg

10605_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/4188/10605.jpg

Om du vil tolke min opptreden i havabborfilmen fritt, så hadde jeg kanskje bundet et par av de to nederste - hehehehehehehehe...

Ellers går det en del i Clouser Minnow (lange), Runars Deceiver og Jiggy (lange)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Runars deceiver og andre deceivere fungerer godt her hos oss. Oliven/kvit og blå/kvit er dei fargane me brukar mest.

:) Ja, men den eg har fått mest på er Deceiveren i svart og kvit. Som, du Rune, seier er ikkje austlandsfisket likt våre erfaringer. Dette med superrask inntrekk er ikkje så effektivt her heime, fleire av mine ha har tett rett under beina på meg når floga er uten røyrsle. Då er det berre å bita seg i leppa og venta til fisken vender før ein gjev tilslag........ ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker mye den kroken nå - den er god, men binder også noe fluer på 811S f.eks også. Enklte mønstere egner seg bedre på spesielle korker. Bruker ikke Mosquito til Jiggy og Slouser f.eks - der går det i mer tradisjonelle stremaerlengder på krokene.

Bindes inn med bunt helt bak som blir bunten som stikker ut bakerst. Denne bindes inn rett vei, men klippes til ønsket lengde og bindes inn slik at du har 2 mm fra der du binder den inn til enden av hårene slik at enden spriker litt. Så neste bunt som bindes innpå samme måte, men denne bindes inn løst og bak frem, men noen mm fra enden slik at den spriker. dra alle hårene bakover og bind ned. - fortsett fremover - kortere og kortere bunter. Binder inn ca 3 ganger med dette - bak frem og brettes bakover - synes du får mer volum med mindre hår da. En eller annen gang på veien binder du litt flash innimellom eller som striper på sidene om du har litt stiv/bred flash.

Av slutter med en farge eller to som tak. om jeg bruker to er nederste av disse bundet bredt og presset godt ut til siden for å stikke litt nedenfor den siste.

Skal få laget bildeserie på denne om ikke lenge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva du mener angående bindebeskrivelsen, men blir enda lettere med en bildeserie. Når det gjelder krok synes du ikke 811S blir fort sløv? Har selv sluttet med denne og gått over til en Gammakatsu saltvannskrok med mer vanlig streamer stamme og god krokspiss, desverre er denne vanskelig å få tak i her til lands. Tenkte å binde noen på owner kappa. Erfaringer med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, får assosiasjoner med bombere når jeg ser dette. Disse må fungere helt utmerket på laks !

De 2 nederste bildene, de med oransje eller gulgrønn rygg f.eks. Utmerkede "fluebombere" til storlaks i juni. :blush:

Hva skal man med bomber ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HAr sett de og ser svært lovende ut, men ikke bundet på de enda. Grunnen er egentlig at jeg har et brukandes lager av Mosquitokrokene i en del størrelser...

jeg skal lage noen slike til elva jeg, hvilken krok dobbel ville du valgt :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg bundet 2 stk. Den første brukte jeg litt for lite material og fikk ikke helt rete formen. Nr 2 fikk de rette proposisjonene og jeg er veldig fornøyd.

Nå kommer jeg til den biten jeg alltid sliter med. Lage epoxy hode. Dette blir som regel stygt og ødlegger arbeidet jeg har gjort i forkant. Er det noen som har noen enkle tips? noen epoxy merker som er bedre enn andre kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei rune..

hermetite epoxy er en meget god epoxy. vet mange som binder kun med denne. selv er jeg godt fornøyd.

epoxy krever mye øvelse. øv på noe annet en ei flott flue først. når du blander epoxy så ikke rør fort eller ta ut nåla da luftbobler lett forekommer. skal du ikke binde mange fluer av gangen trenger man ikke epoxy tørker/rulle. jeg tar dem helst på stikka som jeg snurer sakte og jevnt rundt. bland i ca 3-4 min. og derettet ha det på fluen. epoxyen trekker ofte lett inn i materialet. ha derfor på mer espoxy gradvis.fortsett å snurre til du merker at epoxyen er så hard at den ikke renner.

håper dette hjalp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bundet ganske mange fluer med epoxy hode de siste årene, men blir allikevel ikke skikkelig fornøyd. Kanskje jeg ikke har tolmodighet nok å sitte å vri og vende på epoxyen etterhvert som den størkner på flua. binder selv slikt du beskriver erik, men har de siste to årene brukt rimelig epoxy fra billigbutikker som fek MAX20, europrs osv.. kanskje jeg må bytte til skikkelig merke epoxy? Eller bare øve mer... kanskje prøve lite epoxy i flere omganger.. disse fluene er jo veldig holdbare og det er verdt å bruke litt ekstra tid på å få dem fine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei rune..

hermetite epoxy er en meget god epoxy. vet mange som binder kun med denne. selv er jeg godt fornøyd.

epoxy krever mye øvelse. øv på noe annet en ei flott flue først. når du blander epoxy så ikke rør fort eller ta ut nåla da luftbobler lett forekommer. skal du ikke binde mange fluer av gangen trenger man ikke epoxy tørker/rulle. jeg tar dem helst på stikka som jeg snurer sakte og jevnt rundt. bland i ca 3-4 min. og derettet ha det på fluen. epoxyen trekker ofte lett inn i materialet. ha derfor på mer espoxy gradvis.fortsett å snurre til du merker at epoxyen er så hard at den ikke renner.

håper dette hjalp..

du bør nok prøve ut forskjellige typer ja. både dyr og billig som det nevnes..

ellers tror jeg bare du må prøve og feile...har selv nesten alltid blitt fornøyd med min epoxy. men så legger jeg mye tid i hver enkelt flue, da det ikke er mange av disse jeg egentlig har i boksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser det er flere som sliter med epoxyen, og gjett om æ gjorde det samme :)

Løsningen ble å kjøpe en slik sakte snurrende dings med en rund plate som en kan feste fluene i. Problemløser av rang, blir kjempe flotte fluer ( epoxyen iallefall :o ) og kosta heller ikke skjorta. Argumente med at en binder kun noen få med epoxy holder ikke, med en slik så blir det mange fluer med epoxy. Gjeddefluer, reker, sjøørretfluer, tarpon om en skal dit å fiske og sikkert masse andre fluer. kun fantasien som stopper her..

Anbefales,,,,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.