Gå til innhold
Fiskersiden

Havabbor fluer


Rune
 Share

Recommended Posts

Enkelte fluer, som f.eks teppesilden kan det være en fordel å dyppe bakre del av fluen (som ikke skal ha epoxy) i vann slik at fibrene her klistrer seg litt sammen - da roter du ikke så lett til fibrene under påføring av epoxy. Forøvrig må epoxyen legges forsiktig på på denne fluen, jeg roterer under påførsel og begynner helt foran ved krokøyet og roterer mens jeg sakte beveger meg bakover. For aller penest resultat med epoxy bør man påføre to ganger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt litt problemer med store fluer av mykt materiale, ala deceivere. Materialet henger seg opp rundt kroken. Er dette et vanlig problem, eller er det noe jeg gjør feil?

Har laget en flue av super-hair (hvit+rosa+chartreuse) med øyne og conehead ala jiggy. Super-hair er stive og nesten gjennomsiktige, og henger seg ikke opp. Derimot blir bevegelsene mindre, så dette er nok en flue for raske intrekk. Jeg har ihvertfall fått HA på den ved forholdsvis raske inntrekk...

Ellers er Clouser (stor) med chartreuse eller rosa rygg mitt førstevalg ved HA-fiske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt litt problemer med store fluer av mykt materiale, ala deceivere. Materialet henger seg opp rundt kroken. Er dette et vanlig problem, eller er det noe jeg gjør feil?

Må si jeg sliter litt med det samme problemet jeg og på deceiver type fluer. Ser ikke bort fra at problemet ligger hos fluebinder'n :). Tror problemet kan løses ved å legge inn litt ekstra innsats ved bindestikka. Kanskje Espen har noen tips her? I forhold til å henge opp i krokbøyen har jeg hatt bedre hell med peanut bunker fluer, med EP fiber som materiale. Disse kan jo minne litt om en deceiver. Men igjen så blir det ikke like mye liv i disse fluene, selvom de fanger fisk. Ei flue jeg har hatt bra suksess med er Surf Candy, den er jo stiv som en spiker og henger seg aldri opp.

De fluene jeg bruker mest er Clouser, Jiggy og Surf Candy. Disse tåler også en trøkk av horngjel og makrell. Fisker også endel med Runars Deveiver som er en killer flue. Selvom jeg altså ikke er helt kompis med materialet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OM man benytter seg 100% av originaloppskriftene så går det som regel greit. F.eks Leftys Deceiver, så skal ikke materialet i halen (hacklefjærene) henge seg opp om man bruker bucktailen osv riktig slik at dette stiver av og forminsker mulighet for "sleng". Det er fort gjort å gjøre det nesten som beskrevet eller bindebeskrivelsene ikke er påpasselig nok med å påpeke grunnen og/eller viktigheten av detaljer...

Riktig krok er også en viktig sak - f.eks vil Runars deceiver henge seg opp oftere med en lang enn en kort krok. Her er det også viktig å korte ned materialene gradvis fremover. De kortere buntene vil stive opp de lengre. Jeg binder gjerne inn et "kinn" på hver side også helt fremme. Med fibre som ikke rekker lengre bak enn omtrent krokspissen.

Teppesilden bruker jeg også kortere og kortere bunter fremover også dette for å stive opp. (Selv om den fortsatt blir myk og fin)

Og SÅ: Kastestilen avgjør også en del - mye power og for tidlig skifte mellom frem og baksleng vil gi fluene veldig brå retningsskifter og større sjanse for at fibrene slår inn i krokbøyen.

(Jeg var også plaget en del med oppheng tidligere, men mye mindre nå når jeg er bevisst på det både under binding og kasting)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første forsøk på ha fluer. Stort forbedringspotensiale både på bildene og fluene

Navn: Runars deciver

Krok: owner aki

Kropp/vinge: lite brite

Øyne: owner 5mm

hode av epoxy

45087_s.jpg

Navn?

Krok: owner aki

Kropp / Vinge: select extra craft fur

Øyne: owner 5mm

hode av epoxy

45088_s.jpg

Deciver variant

Krok: owner aki

Kropp / vinge: ice wing fiber

øyne, hode: 5mm owner øyne og epoxy

45089_s.jpg

Jiggy

Scierra

Vinge: buctail

øyne: conehead, holografiske øyne, med epoxy over øynene

45090_s.jpg

clouser

Krok: Scierra

vinge: bucktail

øyne: doll eyes med pålimte holografiske øyne

45091_s.jpg

deciver variant

Krok: owner aki

kropp / vinge: icewing fiber

hode / øyne: owner 5mm holografiske øyne

45092_s.jpg

Fantasi flue

Krok: scierra

Husker ikke hva jeg brukte her, men det var et eller annet saltvannsbindemateriell som jeg fant i binde baggen min.

45093_s.jpg

Endret av Rune
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.