Gå til innhold
Fiskersiden

Endelig ny saltvannsart!!!!


 Share

Recommended Posts

Hei

Det ble selvfølgelig med kamera, men siden jeg ikke kjenner noe forum som bryr seg om dykkende artsfriker med kamera, får jeg poste denne her. Det er jo tross alt noe en kan fiske etter også.

Jeg hadde drømt om at det fantes tverrhalet langebarn og krokulker i samme området som de langhalede langebarnene, så jeg fikk overtalt Leif til å være med på litt laaangt og dypt dykk for å sjekke.

Det begynte ikke så bra da søkelyset på hovedblitzen var helt dødt, og siden den andre blitzen er en slave, tenkte jeg at det var game over. Jeg prøvde imidlertid et skudd mot bunnen og det kom et lite blink, så blitzen var ikke helt død.

Det er tydelig at det har vært et generasjonsskifte hos de langhalede, for det var enormt mange av dem, men bare bitte små. Jeg soste rundt og filosoferte over hva som var feil med blitzen mens Leif fotograferte. Plutselig blinket han som en gal på meg og der på bunnen lå en liten fisk som så ut som en type tangbrosme jeg aldri har sett før. Fikk klemt ut noen blitz og takk for det :blush: . Hjemme på PC'en ser jeg at det er en firetrådet tangbrosme som i følge Pethon skal finnes fra 50-550 meters dyp. Vår var bare på 25 meter, men så er jo forholdene der også litt spesielle.

Hvis det nå viser seg at blitzen bare var tom for strøm, har dykket vært perfekt ;)

Ja, her er et bilde forresten.

43230_s.jpg

Og tusen takk til Leif som fant fisken og lot meg fotografere den :P

Endret av Rudolf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Kjekt å kunne dele opplevelser med folk som har tilnærmet samme sykdommen :lol:

Jeg regnet på antall arter i hodet i går og jeg tror jeg er oppe i 94 eller 95 norske saltvannsarter tatt bilde av "in situ". Så har jeg blåkjeft fra Atlanterhavsparken, havabbor fra akvariet i Lundsvågen og havål fra Hummerparken + noen til.

Nei, det var ikke Lysefjorden, men det er langebarn der også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det. Kjekt å kunne dele opplevelser med folk som har tilnærmet samme sykdommen :)

Jeg regnet på antall arter i hodet i går og jeg tror jeg er oppe i 94 eller 95 norske saltvannsarter tatt bilde av "in situ". Så har jeg blåkjeft fra Atlanterhavsparken, havabbor fra akvariet i Lundsvågen og havål fra Hummerparken + noen til.

Nei, det var ikke Lysefjorden, men det er langebarn der også.

Imponerende med over 90 saltvannsarter!

Og flotte bilder som alltid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lenge siden sist rapport nå Rudolf, men det var verdt det. Du har jammen fotografert mange rare arter. :)

Denne var over the top!

Frekt Rudolf! En glede å lese rapportene dine, svært verdifulle tips og motivasjon for artsjegerne!

Henger meg på det er bare og poste i vilden sky med slike raporete for her bryr vi oss virkelig om slike god biter. Kommer det noe som du har posta blir det lest opp til flere ganger .Som regel med langt og sløret bilkk i versjon jeg også vil ha .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Hvor mange arter har du nå fotografert i norge nå?

Måtte ta en liten gjennomgang av listene mine for å finne svar på dette, siden dette skal publiseres på et forum der ingen aksepterer at en jukser seg til arter -_-

Spørs egentlig hva du mener med fotografert :) , men hvis jeg skal være dønn ærlig, og det må en jo, har jeg fotografert 26 ferskvannsarter og 93 saltvannsarter "in situ".

Det vil si at jeg har fotografert dem på originalstedet uten å ha fisket dem, fanget dem i teine e.l. eller fotografere i forskjelliga akvarier. Spesielt hvis en leter ferskvannsarter på nettet, er veldig mange bilder tatt i akvarier, og det kan jeg godt forstå når en ser på sikten i vannet der det lever mange forskjellige arter. Faktisk blir slike bilder ofte bedre enn de i sitt rette miljø, men nok om det.

I tillegg til de over har jeg jukset til meg 7 saltvannsarter og 2 ferskvannsarter på forskjellige vis. Alt i fra dykking med havålen jeg hadde i hummerparken via dykking i Atlanterhavsparken til fotografering av fint kroket laue i pleksiglassakvarie i Dynovika.

Ja, og så har jeg søvtorsk og blålange som døde eksemplar siden det faktisk kan komme forespørsler etter slike bilder også.

Til slutt vil jeg bare si at det å kunne snike seg innpå en ny fiskeart ute i naturen med kameraet for å få sine første artsbilder er en lidenskap og en aktivitet der jakten er like viktig som byttet. Omtrent slik enkelte her på forumet har det tenker jeg :D

bare med stang i steden for kamera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs egentlig hva du mener med fotografert :D , men hvis jeg skal være dønn ærlig, og det må en jo, har jeg fotografert 26 ferskvannsarter og 93 saltvannsarter "in situ".

Imponerende antall arter..... :lol:

Da er det vel stort sett dypvannsfisker du mangler mest av på lista, isgalt osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponerende antall arter..... :)

Da er det vel stort sett dypvannsfisker du mangler mest av på lista, isgalt osv....

Tja isgalt og skolest hadde vært noe, men jeg mangler også en del grunnere arter som 4-5 tangbrosmearter, dobbeltsuger, kolmule, lysprikkfisk og håbrann i saltvann. Har som mål å få dobbeltsuger også i år og kanskje lysprikkfisk, så får vi se hva som dukker opp, men saltvann begynner å bli vanskelig.

Jeg får gå over på nakensnegler og pølseormer :blink: etter hvert.

Når det gjelder ferskvann så mangler jeg jo masse og stort sett vet jeg hvor jeg finner artene, men her er sikten en utfordring.................spesielt når de fleste fiskeartene jeg mangler befinner seg på Østlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamtannhai er jo "vanlig" etter hvert, så der har du noe å tenke på.

Hva med Stor og Hvitskate..??

Joda, har tenkt på både stor- hvit- svart- og spisskate. Av dem er det vel spisskaten oppe i Lygningen (eller hva det heter i Trøndelag) som er nærmest en dykkbar dybde.

For noen år siden fortalte noen yrkesdykkere meg at de hadde sett flere storskater mens de jobbet på et oppdrettsanlegg i Ryfylke. Vi rigget oss til og dro opp en fin dag i mai. Det var mye skater på lokasjonen, men kun store piggskater. Hvis en skal få bilde av storskate, må en vel til de britiske øyer, men da er en ikke i Norge lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.