Gå til innhold
Fiskersiden

Små fisker jeg har møtt som (nesten) ingen har tatt på stang


 Share

Recommended Posts

Bare for å si det med en gang, så har jeg jo selvfølgelig ikke peiling på hvilke fisker folk har tatt på stang, men jeg forholder meg til NR listen og et par andre lister for å gjøre ting enkelt ;) Det er også grunnen til ordet "nesten" i overskriften.

Ellers så er tråden inspirert av Gary Larsons vits om "Små dyr jeg har spist".

I fjor hadde jeg som mål å ta en fiskeart på stang som ingen før hadde tatt i Norge. Vet ikke helt hvorfor, men må man, så må man :o

Jeg gutset ikke mye, men noen turer ble det etter langhalede langebarn, småsil, hornkvabbe etc. Uttellingen ble null, og kona hintet om at det kanskje var på tide å fiske etter noe det ble mat av igjen.........

Uansett så fant jeg ut at det var ganske mange arter det ikke var registrert NR på, og her kommer en liten lizte av de fiskeartene jeg har møtt eller jevnlig møter som ikke så mange (eller kanskje ingen) har tatt på stang.

Når en ser på størrelsen til f.eks. en ulkekutling, så er det jo forståelig at ingen har tatt den, mens arter som nordlig knurrulke og tungevar nok burde kunne tas relativt greit hvis en bare vet hvor de bor og hva de spiser.

Siden jeg bor i Stavanger så er jo mesteparten av fiskene fotografert her. Vi har noen spennende lokasjoner med dypt kaldt vann, men det finnes det jo også andre steder i landet. Fisk som jeg treffer jevnlig her kan nok være helt fraværende andre steder, mens sjeldne arter i området her kan være vanlige lengre sør, nord eller øst. Det jeg prøver å si er at dette ikke er noen vitenskaplig rapport eller forsøk på å være fiskespesialist. Jeg beskriver det jeg har sett og siden dette kommer fra hodet og ikke fra nitidig nedskrevne data, er det garantert feil her. Dette er kun en liten rapport skrevet av en som er litt over gjennomsnittet interessert i fisk og som vil dele sine opplysninger med alle som lider av samme sykdommen.

Jeg begynner med kutlinger og min favorittfisk nummer 1, nemlig ulkekutlingen. Den er Norges kanskje minste kutling og hunnen og hannen er så forskjellige at de tidligere var registrert som to forskjellige arter. Jeg har truffet denne fisken mange ganger og da alltid dypere enn 25 meter i Høgs- eller Lysefjorden. Men, jeg jobber enda med å få et skikkelig bilde av fisken. Jeg vet at den også finnes i brukbart antall i Trondheimsfjorden.

Først en hann.

rsv070cd114.jpg

Og en hunn

rsv070cd112.jpg

Krystall- og glasskutlinger finnes i store mengder over alt i området og en må virkelig konsentrere seg for å se forskjell på dem når en dykker. Disse kutlingene står ofte i stimer pelagisk nær overflaten. Skulle jeg satset på å ta verdens største glasskutling, ville jeg fisket fra kaien på Ims om vinteren. Der har jeg sett glasskutlinger så store at de ikke er gjennomsiktige lenger (kanskje oppimot 3 cm).

Glasskutling

rsv074cd147.jpg

Krystallkutling

rsv061cd029.jpg

Jeg trodde lenge at jeg skulle kunne bli den første til å fiske en rødflekket kutling, men der tok jeg feil. Nå er jeg like overbevist om at kanskje jeg kan klare å ta en spisshalet kutling hvis jeg er heldig :D

rsv042cd10.jpg

Kan ikke komme på noen fler kutlinger, så da får vi ta nålefisker. Var litt overasket over at det ikke var registreringer på stor havnål, siden den nok er demn mest vanlige å se under dykking. Så her er den.

rsv073cd100.jpg

Liten havnål har jeg kun sett i ålegresset ute hos meg, men det betyr ikke at den ikke finnes andre steder.

rsv051cd012.jpg

Så er det jo liten kantnål da.

rsv074cd164.jpg

Og til slutt krumsnutet havnål som vel går for å være den minste av nålefiskartene. Denne har jeg kun sett når jeg har veltet store stein i Ryfylke.

rsv007cd03.jpg

Så blir det litt andre arter.

Liten fløyfisk som jeg jo mener blir større enn flekket fløyfisk. Denne er, utifra det jeg kan bedømme, ganske vanlig her i området. Det er ikke så lett å skille vanlig og liten fløyfisk, men bildet under er faktisk vurdert til å være liten fløyfisk av en av Norges beste kapasiteter på fisk. Men igjen er dette ikke noen vitenskaplig diskusjonstråd, så jeg nevner ikke navn.

rsv017cd10.jpg

Flekket fløyfisk er jo ekstremt enkel å kjenne igjen (jaffal hannen mener nå jeg).

Men denne har jo noen klart å ta på stang så den er ikke så spennende.

rsv005cd06.jpg

Nordlig knurrulke er vanlig i Lysefjorden, men jeg har ikke sett den andre steder. Dette er vel en fisk som liker litt kaldere områder, så kanskje den er mer vanlig lengre nord.

rsv010cd11.jpg

Laksesild har jeg bare sett en gang, eller det vil si hvert dykk i løpet av en langhelg i Matrefjorden, men det er en utrolig kul fisk som det skal finnes masse av i fjordene våre.

rsv040cd14.jpg

Lysprikkfisk har jeg sett tre ganger under pelagisk nattdykking midt i Fisterfjorden, men ingen bilder har jeg fått, så den må det jobbes mer med :)

Så har jeg jo truffet langhalet langebarn mange ganger på spesielle lokasjoner som f.eks. Lysefjorden. Denne fisken har jeg fisket mye etter uten hell, men i år skal den tas ved hjelp av spisskompetansen til Karleif.

rsv015cd19.jpg

Så finnes det jo to vararter som ikke er tatt på stang.

Småvaren er Norges minste flyndre og også den mest fargerike. Denne er vanlig på stein eller fjellbunn og jeg har truffet den ofte i fjordene.

rsv077cd102.jpg

Tungevaren har jeg bare truffet her hos meg og på to lokasjoner på Strandalandet, men den er ikke så lett å få øye på.

rsv012cd28.jpg

Siden rekorden på småsil er åpne, kan jeg avslutte med et bilde av den eller det kan også være en havsil. Jeg har registrert begge artene hos meg, men det er krevende arbeid å telle ryggstråler og ryggvirvler..rsv078cd094.jpg

Vel, det var det. Er imponert over folk som faktisk har fisket panserulke, tangsnelle og alle de andre artige småfiskene som ikke er beskrevet her. Det står det respekt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flotte bilder.

Hvor mange dykk har du egentlig i saltvann?

Tror det nesten er umulig å fiske med så smått utstyr etter de minste artene :)

Husker tangstiklingen var vrien. Og mange av disse fiskene er enda mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glitrande og spennande tråd! Akkurat dette er det som er mest interessant. Relativt ukjende artar som veldig få personar veit veldig lite om. Her er det mykje å ta tak i for biologispirer!

Følg gjerne opp med fleire bilete dersom du treff nye venner i djupet!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefine bilder Rudolf. Ekstra artig at du har beskrevet lokasjon i tillegg.

Har du dykket nedenfor Veritas i Stavanger tidligere? Jeg innbiller meg at det skal kry av paddetorsk der...

Nei jeg har ikke dykket der, men det er stort sett paddetorsk alle steder det er en steinrøys e.l. å gjemme seg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det mye "schnacks" for en artsfreak...

Meget bra at du gidder å dele disse bildene og informasjonen til oss.

Men jeg tror ikke helt på alle disse kutlingene... :) Det finnes bare en kutling! Svartkutling... Neida, det var bare en utblåsning fra en som har brukt (alt) for mye tid på å forsøke å få andre kutlingarter en svartkutling siste året. :D

Kom med mer Rudolf!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.