Gå til innhold
Fiskersiden

ThorEH sine reptilbilder


ThorEH
 Share

Recommended Posts

Begynner med en del kryp og kräl jeg har tatt bilder av denne helga

Begynner med noe eier er 99% sikker på at er en Tornsalamander, Pleurodeles waltl - håper salamandereksperten Triturus bekrefter/avkrefter dette..

2202062065_2065bcf31e_b.jpg

2202022069_d72d9ed3f5_b.jpg

Fortsetter med amfibier, Afrikans oksefrosk - Pyxicephalus adsperus. Den er ikke så stor ennå (ca 15 cm lang), men kan vel bli 4 kg !

2203646426_9791a8546e_b.jpg

2203646422_de416c592a_b.jpg

Så er vi over på reptiler, en Schneiders skink - Eumeles schneideri

2202841145_3a235d95f3_b.jpg

2202841141_ce9bd8bea1_b.jpg

Så noe mer "jordnært" og vanlig - nemlig skilpadder.

Først den som er mest vanlig i Norge - Rødøre terrapin, Trachemys scripta elegans

2202848005_1df5c15e08_b.jpg

2202847999_dff994c2e9_b.jpg

Så en annen - Guløret terrapin, Trachymeres scripta trostii

2203638532_b18eb875dd_b.jpg

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 409
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Du skal ikke se vekk fra at det kommer ett bilde av en og annen pyton etterhvert :) Men det blir ikke denne uka.

TILLEGG

Ett nytt bilde av føttene på ett tusenbein, denne gang av arten Archispirostreptus gigas. Dette er den største av tusenbeinartene og kan bli oppimot 40cm lang. Mitt eksemplar er nå 23 cm lang.

2206374197_5af561584a_b.jpg

Anbefaler å se på den store versjonen av dette bilder for detaljer

Stor versjon av tusenbeinføtter

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat det med politiet var skrive med "glimtet i auget", men eg er prinsipielt totalt imot introdusering av framande artar. I kraft av å vera biologistudent meiner eg at dyr (og planter, ikkje minst!) har det best der dei naturleg høyrer heime.

Men, dette er litt jo av emnet. Berre legg ut bilete for min del. Eg kjem ikkje til å anmelde nokon, men vil ikkje vera med i hylekoret som meiner at norske myndigheiter er på jordet når det gjeld dette temaet. For det er dei ikkje.

:blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det er greit å reptiler er forbudt over hele linja pga noen foreldede og uduglige regler ? Vil barne nevne at jeg ikke er for fri flyt av alle reptiler i Norge, som f.eks dyr på CITES lister og giftige dyr, evt dyr som på andre måter er portensielt farlige. Men at det burde vært en s.k positivliste som er en liste over ett utvalg reptiler som kan holdes som kjæledyr. Dette bil da gjelder diverse gekkoer, kameleoner, kornsnoker og kongepyton.

argh - burde ikke ødelegge denne tråden med denne diskusjonen

Akkurat det med politiet var skrive med "glimtet i auget", men eg er prinsipielt totalt imot introdusering av framande artar. I kraft av å vera biologistudent meiner eg at dyr (og planter, ikkje minst!) har det best der dei naturleg høyrer heime.

Du er da selvsagt også mot hold av rotter, mus, ilder og akvariefisk ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nånå, ingen grunn til det. Stor forskjell på dyr i unaturlig habitat/fangenskap til mat og til rent skue, selv om verken er det beste.

Introdusering av nye arter er jeg blitt utrolig skeptisk til etter noen måneder i Australia, selv om Norge ofte klarer seg noe bedre noen fine minusdager. At diskusjonen kommer her i en tråd som var ment til noe helt annet er kanskje kjipa, men landets biologistudenter har da en plikt å melde i fra når noen private tror det er greit å kjøre i 100 i 80 sona.

:blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel få påstå at steget er veldig langt fra direkte introdusering av nye arter som det var snakk om i Australia, til hold av tropiske reptiler i Norge. Ett land der -ingen- av artene har noen som helst mulighet til å overleve utenfor husets 4 vegger.

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil vel få påstå at steget er veldig langt fra direkte introdusering av nye arter som det var snakk om i Australia, til hold av tropiske reptiler i Norge. Ett land der -ingen- av artene har noen som helst mulighet til å overleve utenfor husets 4 vegger.

Men så er det nå også slik at det finnes flere arter som plager i Australia, som ikke er direkte introdusert. Det samme er det allikevel ikke, men det var jeg da også inne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.