Gå til innhold
Fiskersiden

ThorEH sine reptilbilder


ThorEH
 Share

Recommended Posts

Det var ikkje meininga å kuppe tråden din, men ropar ein i skogen så får ein svar :D . Sidan tråden utviklar seg med politiske ytringar, tykte eg det var bra å balansere den litt.

Eg har berre slått meg til ro med at eg bur i Norge. Eg er veldig nøgd med utvalet av planter og dyr her i landet og ser ingen grunn til å auke utvalet. Ei heller har eg akutt behov for å ha noko eller nokon i bur eller liknande.

Jaja - da regner jeg med at du i samme slengen er vegatarianer, og da er du så sær at du bare må få drive med ditt..

Hehe, synd at du blei to år når du møtte andre meiningar om dette. Faktisk et eg kun kinakål (og drikk vatn, sjølvsagt). Det er difor eg er så tynn :) .

Men bileta er svært bra!

Endret av Chironomus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 409
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Fine bilder Thor. Artige dyr. Hva spiser en salamander?

Akkurat det med politiet var skrive med "glimtet i auget", men eg er prinsipielt totalt imot introdusering av framande artar. I kraft av å vera biologistudent meiner eg at dyr (og planter, ikkje minst!) har det best der dei naturleg høyrer heime.

Mennesker er i stor grad instinktivt biofile samtidig som ca halvparten av verdens befolkning lever i miljø hvor de ikke har umiddelbar kontakt med natur eller dyr der de naturlig hører hjemme. Derfor holder selskapsdyr og har utbytte av dette, selv om man ikke planlegger å spise dem :D Bor man i by (som de fleste gjør) og blir nektet denne kontakten, tror jeg at man kan utvikle distanse til naturen generellt eller i verste fall bli biofobe, og -vips- så står en gjeng dedikerte og dyktige biologer muttens alene om å snakke biologiens sak...

Ellers får jeg litt samme følelse av det at vi skal være så forsiktige med fiskene at -vips- en dag skjønner vi jo at vi har gått for langt idet vi agner kroken eller legger ut fluesnøret og blir nødt å finne oss en ny, mindre barbarisk hobby. Igjen står biologene der alene og (sikkert litt) oppgitte og taler fiskenes sak.

Edit: Og til Bunker: Jeg tror verden og folk hadde hatt bedre av å kvitte seg med McDonald og biff enn bikkjer og burundulater!

Endret av StåleG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine bilder Thor. Artige dyr. Hva spiser en salamander?

Mennesker er i stor grad instinktivt biofile samtidig som ca halvparten av verdens befolkning lever i miljø hvor de ikke har umiddelbar kontakt med natur eller dyr der de naturlig hører hjemme. Derfor holder selskapsdyr og har utbytte av dette, selv om man ikke planlegger å spise dem :D Bor man i by (som de fleste gjør) og blir nektet denne kontakten, tror jeg at man kan utvikle distanse til naturen generellt eller i verste fall bli biofobe, og -vips- så står en gjeng dedikerte og dyktige biologer muttens alene om å snakke biologiens sak...

Ellers får jeg litt samme følelse av det at vi skal være så forsiktige med fiskene at -vips- en dag skjønner vi jo at vi har gått for langt idet vi agner kroken eller legger ut fluesnøret og blir nødt å finne oss en ny, mindre barbarisk hobby. Igjen står biologene der alene og (sikkert litt) oppgitte og taler fiskenes sak.

Edit: Og til Bunker: Jeg tror verden og folk hadde hatt bedre av å kvitte seg med McDonald og biff enn bikkjer og burundulater!

Ikke uenig i at det er fint at folk får titte litt på dyrene de er med og ødelegger innimellom, men derfra til at gud og hvermann skal ha dyr i bur er lang. Særlig dyr fra fjærne strøk. Jeg er ikke kategorisk motstander av alt dyrehold, men bare påpekte at det ikke nødvendigvis er sammenheng mellom dyrehold til mat og til skue, og at det greieste er å droppe det.

At verden hadde vært bedre uten MC'ern og det meste av biff er hevet over enhver tvil, og jeg bruker nok mer krefter på det enn dette, men det er vanskelig å la både generelt tullball og promotering av holdninger på tvers av lovverket stå ubesvart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom folk får, av å halde tropiske (som tråden starta med) dyr, interesse av å verne naturen vår mot nedbygging (hytter, kraftverk, vegar og golfbanar), arbeide mot spredning av artar (som til dømes mort til Fosen), kjøpe mindre (for å halde nede presset mot ressursane på jorda), reise mindre (samme grunn som foregåande), forhindre rømming av domestiserte artar (olaks) og mishandling av dyr, så er eg utelukkande positiv til dette.

Debatten er jo, i sin opprinnelige form, ganske lik debatten om levande agn. Me er vel nøydde til å forhalde oss til norsk lov uansett? (eg kjenner ikkje til reptilreglane, så det er sagt)

Elles ser eg ikkje heilt korleis det å vere "så greie med fisken me kan" kan føre til totalavhald frå fiske. I alle fall håpar eg ikkje det.

For ikkje å forsøple tråden vidare kan me jo vera einige om å vera ueinige?

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom folk får, av å halde tropiske (som tråden starta med) dyr, interesse av å verne naturen vår mot nedbygging (hytter, kraftverk, vegar og golfbanar), arbeide mot spredning av artar (som til dømes mort til Fosen), kjøpe mindre (for å halde nede presset mot ressursane på jorda), reise mindre (samme grunn som foregåande), forhindre rømming av domestiserte artar (olaks) og mishandling av dyr, så er eg utelukkande positiv til dette.

Kanskje jeg leste mer ut av innleggene dine enn du skrev, men jeg argumenterte for generellt dyrehold av oss biofile mennesker som ikke har daglig kontakt med naturen, og at hvis man hindres i det kan man få et mer distansert forhold til dyr/natur/biologi. Det jeg har sitert deg på her er flåsete.

Noen tropiske dyr har man lov å ha, noen ikke. Det finnes entusiaster som ønsker å ha de som ikke er lovlige, og som synes at regelverket burde endres. Hvis dette er som Bunker beskriver "generellt tullball og promotering av holdninger som går på tvers av lovverket", så er det jo underforstått at gjeldende regler er ubestridelig korrekte. Om man velger å ha disse krypene på tross av gjeldende regler blir det som å kjøre 100 i 80 sonen ja, men å argumentere for regelendring er ikke tullball!

Vi kan godt være enige om å være uenige, men jeg har rett :D

Edith: Beklager Thor :)

Endret av StåleG
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis dette er som Bunker beskriver "generellt tullball og promotering av holdninger som går på tvers av lovverket", så er det jo underforstått at gjeldende regler er ubestridelig korrekte. Om man velger å ha disse krypene på tross av gjeldende regler blir det som å kjøre 100 i 80 sonen ja, men å argumentere for regelendring er ikke tullball!

Enig i det. Generelt tullball refererte til det Chiro kalte 2-åring trikset fra TEH, ikke noe annet. Burde kanskje påpekt dette.

Promotering av holdninger refererer til bildene i seg selv kombinert med kommentaren om skjult adresse, samt enkelte kommentarer om at myndigheten må ta til fornuft videre nedover.

Konklusjonen blir vel ca. at så lenge noen bruker en slik tråd til å promotere motstand mot eller bryte gjeldene regelverk, må de som faktisk støtter regelverket forventes å melde fra.

ThorEH, hvis du starter en ny tråd med samme navn som denne, og legger bildene over i den, og endrer navn på denne til noe om diskusjonen, så er vi vel ca på null, og du kan drite i modsa. Jeg anbefaler deg å droppe kommentaren om adressen i bildetråden dog.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager hvis denne diskusjonen skulle stoppes.

Vil bare forklare hva jeg mener med at norske myndigheter bør ta til fornuft:

Jeg mener at fagfolk (biologer eller lignende) skal tilate enkelte dyr innenfor reptiler.

De kravene som må stilles er at dem ikke er direkte farlige for menesker om dem hånteres riktig.

Alts skal ikke dyrene være giftige, ikke tilate de største "kvelerslanger" osv...

Men det viktikse må være at de ikke kan spre seg i nors fauna.

Reptiler har litt andre krav en de dyrene ola normann er vant å ha i fangenskap.

Jeg mener en kunne startet et sertifiserings opplegg for disse dyrene. (kurs med eksamen)

Dette mener jeg er en rimlig for begge sider.

og dette vil sørge for at personer vil ha litt kunskap før kjøp.

PS:

Jeg er ikke for å holde reptiler ulovlig, men mener at det burde undresåkes litt nermere før en holder fast på totalforbudet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser kun en årsak til at vi burde lette på lovverket, og det må være for å tilfredsstille det fåtall av gutter/menn som er interessert i disse dyra. Koneskvensene av en slik lettelse tror jeg faktisk kan føre til det værst tenkelige senariet, nemlig at artene sprer seg også i norsk natur som tidligere antydet. Det er helt klart at det finnes arter som idag er forbudt å innføre, som kan overleve i Norge, og iallfall hvis gjennomsnittstemperatruren stiger såpass som enkelte frykter.

(NB: Jeg er ikke helt sikker på om jeg helt veit hva jeg her snakker om her, men noe fornuft og skepsis i slike saker er også viktig ) :lol:

Forøvrig er jeg av den formening at kjæledyr er no dritt, og at tamhunder i privat hold er det farligste dyret som finnes for folk iallfall i norden, og skulle bare unntaksvis vært gitt ut på blå resept til infertile, deprimerte og sosiale analfabeter. Så der står jeg. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

denne må ikke settes i sammenheng med ThorEH sine bilder, men det viser at det blir iallefall brukt noen ressurser for å få bukt med dette problemet, men jeg er redd for at det er for mye utbredt til å få helt slutt på det.

http://www.h-avis.no/article/20080122/NYHE...87/1010/AKTUELT

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg ser kun en årsak til at vi burde lette på lovverket, og det må være for å tilfredsstille det fåtall av gutter/menn som er interessert i disse dyra. Koneskvensene av en slik lettelse tror jeg faktisk kan føre til det værst tenkelige senariet, nemlig at artene sprer seg også i norsk natur som tidligere antydet. Det er helt klart at det finnes arter som idag er forbudt å innføre, som kan overleve i Norge, og iallfall hvis gjennomsnittstemperatruren stiger såpass som enkelte frykter.

(NB: Jeg er ikke helt sikker på om jeg helt veit hva jeg her snakker om her, men noe fornuft og skepsis i slike saker er også viktig ) :P

Forøvrig er jeg av den formening at kjæledyr er no dritt, og at tamhunder i privat hold er det farligste dyret som finnes for folk iallfall i norden, og skulle bare unntaksvis vært gitt ut på blå resept til infertile, deprimerte og sosiale analfabeter. Så der står jeg. :)

Min datter legger inn protest på det du påstår om hunder, hun ble veldig lei seg nå.

Neminekter-.jpg

Tar eieren godt vare på dyret sitt å tar det ansvaret det er å ha et dyr så har dyret det bra å utvikler personlighet etter det (ofte).

Har dyr dårlige eiere får dyret også dårlig (farlig) adferd.

Jeg er for at folk skal få lov til å holde det de vill sålenge de tar vare på det på en skikkelig måte, vi DRUKNER JO AV FORBUD her i Norge.

Personelig syns jeg kombinasjonen tåke å sauer som har brutt seg ut av dårlig vedlikeholdte gjerder på Torvastad (karmøy) er farlig, løse sauer på veia er LIVSFARLIG å i tillegg till å være inngjerdet også burde hatt løpestreng i kraftig wire.

Beklager at jeg måtte bryte inn, men tråden gjaldt også dyrehold, å saue eiere på vestlandet som ikke klarer å holde sauene sine innafor gjerdene sine burde fratas retten til å holde sau, de står midt i veien når bilister med latte`n i den ene hånda å mårrasiggen i andre hånda(å gjerne musikken på full guffe) skal på jobben om mårran, i tillegg skal vi gire å hode minst en hånd på rattet.

Vi har mere nok å gjøre å bør være fratatt frykten for å kunne meie ned en sau å i tillegg skade bilen på norske veier.

SAU ER FARLIG.

Kule bilder ThorEH

Endret av Mr Big fish :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kule bilder .Bra teknisk kvalitet ut fra hva jeg kan bedømme.

Alle reptiler som ikke er i enn eller annen dyrepark burde ikke være her i norge.. Er der et snev av sjangs at de har mulighet til og over leve i lenger eller kortere tid bør di ikke inn til norge.og det betyr nesten alle reptiler for den norske sommeren er ikke så kald.De som ønsker reptiler til norge bør tenke på konsekvensene ved en eventuell rømning med alt det KAN med føre f.eks: sykdom og uønskede parasitter.

Ta nå disse akvaristene med solabbor .Det finnes elementer blant oss som ikke er helt i vater og de kan gjøre det mest utrolige.Så la oss alle bevare det lille vi har igjen av den norske naturen slik den er og tenke oss godt om før vi gjør noe ulovlig..

Ps! Det er ikke sauene sind skyld ,at disse gretne sigarett røykende fjompene ikke kan stå opp i tide .Så de slipper og kjøre galmann for så alikevell komme forseint til jobb. 80 i 50 sonen er noe jeg opplever dagelig og stopper de slik at jeg klarer og snakke med dem, er det eder og galle og hente hos meg.Til og med drosjen slipper ikke unna meg og da blir de raportert . Og uansvarlig oppførsel blir også påtalt.(ikke sant espen og thor. Hint trailer nær bak enden på bilen)

Endret av Richard Kolbeinsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hunde- og sauedebatt trenger vi ikke i reptildebatten vel...:)

Det var ikke så alvorlig ment som det var skrevet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjelper ikke det Richard, så lenge vi har noe som ligner på vinter!

Så når en av disse luringene som har en gift slange som rømmer medio mai så får vi ikke has på dritten før vi får frost??

Dessuten har du det aspektet med smittsom sykdom og parasitter mellom reptiler.Skal da sted egne reptiler lide slik at de som ønsker det får lov og holde div reptiler? Føre var enn etter snar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor ofte tror du noen som holder slanger ulovlige gir beskjed om at en eller flere av dyrene i deres samling har rømt?

Og hvor nøye har vi forsket på sykdom og parasitter på våre egne reptiler? så igjenn Føre var....

At individer blant oss ønsker noe uten og tenke på konsekvensene er ikke nytt.Men her bør en ikke lempe på kravene .

De som ønsker den slags dyr får flytte til der di finnes i de fri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.