Gå til innhold
Fiskersiden

ThorEH sine reptilbilder


ThorEH
 Share

Recommended Posts

I Sverige holder man giftslanger lovlig..

Og det er posetivt???

Hvorfor skal vi på død og liv ha noe som er så unaturlig som reptiler her oppe i det kalde nord.La de leve der de bør der det er godt og varmt.

Dyr rømmer stadig vekk .Og sett i forhold antal saker med funnete dyr i forhold til de personene som har ulovlige dyr er det skremende ,hvis gud og hvermansen kan ha slikt lovlig i hjemmet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 409
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har i dag vært en tur i den lokale Haugaland Zoo, som er en liten dyrepark som kommer til å åpne til sommeren på Karmøy, rett utenfor Haugesund.

har ordnet meg en avtale med eieren om å få ta en del bilder der inne i tiden fremover..

Her er det første bildene herifra,

Begynner med en skjeggagam - Pogona vitticeps

2239032989_1ba635e758_b.jpg

2239032977_6220f2da59_b.jpg

2239032983_735846897f_b.jpg

Altså FULLT LOVLIGE dyr :)

Hvorfor skal vi på død og liv ha noe som er så unaturlig som reptiler her oppe i det kalde nord

Er det virkelig noe mer unaturlig enn finker, papegøyer eller akvariefisk ?

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisherman - nei, de har ikke noen hjemmeside. Men jeg antar at det kommer når det nærmer seg

Her er ett par bilder av lovlig holdte kongeboa, Boa constrictor

2239758346_a5e0b17fc2_b.jpg

2239758342_f8e0292253_b.jpg

EXIF data for begge bilder :

105mm

1/125

f/7.1

ISO 200

Er brukt 2 eksterne blitser på begge bilder. Brukte en danske og en halvdanske som lysmenn - ganske genialt. Overalt hvor jeg tok bilder så sto de på hver side av meg, med hver sin blits som jeg dirigerte hvor jeg ville ha. Følte meg rett og slett som Morten Krogvold og Mathias Klum :)

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig flotte bilder Thor. :)

Skal se om jeg kan få knipset ett bilde av ett reptil som fulgte med på kjøpet ved innport av en amerikaner for noen år siden.

Grønn øgle som bytter farge ved behov.

green tommy eller noe sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin lyssetting, ja. Er ofte det som gjør at bildene blir "skarpe"

(Men det var altså en Nikon 105 macro, som satt på vinnerkamera (D300) ved en uhøytydelig skarphetstest vi gjorde, hvor bl.a. en Canon 1Ds MkIII var med.)

http://home2.monet.no/~rolfie/kameratest/

Endret av Arbiter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei ThorEH...

Bildene dine er en estetisk nytelse, og jeg håper de vil være med og øke fasinasjonen om disse flotte skapningene for "de stakkars uvitende"

I dag er det kun 2 land i verden som har totalforbud mot reptiler: Island og Ola potitt.

Mener selvfølgelig ikke at alle skal ha mulighet til og holde giftige dyr(noe folk faktisk kan i dag, da inget lovverk omfavner virvelløse dyr som skolopendere, taranteller og skorpioner. Noe som fatisk gjør at "Death Stalker", Leiurus quinquestriatus verdens giftigste skorpion faktisk er lovlig i Norge, og det samme når det gjelder skolopendere som kan overleve mange minusgrader, og "sorte enker", mens en stakkars liten leopardgecko er forbudt, du må jo synes disse dyrene er ekle eller være politiker for og forstå logikken i dette........

Mener at en lov som i Danmark ville vært fornuftig, hvor de giftigste artene innen de forskjellige dyregruppene er forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle reptiler som ikke er i enn eller annen dyrepark burde ikke være her i norge.. Er der et snev av sjangs at de har mulighet til og over leve i lenger eller kortere tid bør di ikke inn til norge.og det betyr nesten alle reptiler for den norske sommeren er ikke så kald.De som ønsker reptiler til norge bør tenke på konsekvensene ved en eventuell rømning med alt det KAN med føre f.eks: sykdom og uønskede parasitter.

Ta nå disse akvaristene med solabbor .Det finnes elementer blant oss som ikke er helt i vater og de kan gjøre det mest utrolige.Så la oss alle bevare det lille vi har igjen av den norske naturen slik den er og tenke oss godt om før vi gjør noe ulovlig

Hei ThorEH...

Bildene dine er en estetisk nytelse, og jeg håper de vil være med og øke fasinasjonen om disse flotte skapningene for "de stakkars uvitende"

I dag er det kun 2 land i verden som har totalforbud mot reptiler: Island og Ola potitt.

Mener selvfølgelig ikke at alle skal ha mulighet til og holde giftige dyr(noe folk faktisk kan i dag, da inget lovverk omfavner virvelløse dyr som skolopendere, taranteller og skorpioner. Noe som fatisk gjør at "Death Stalker", Leiurus quinquestriatus verdens giftigste skorpion faktisk er lovlig i Norge, og det samme når det gjelder skolopendere som kan overleve mange minusgrader, og "sorte enker", mens en stakkars liten leopardgecko er forbudt, du må jo synes disse dyrene er ekle eller være politiker for og forstå logikken i dette........

Mener at en lov som i Danmark ville vært fornuftig, hvor de giftigste artene innen de forskjellige dyregruppene er forbudt.

Sykdom + prasitter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StadJon

Mener huske at en representant for Kristiansand Dyrepark sa at grunnen til at de ofte takket nei til å overta herptiler fra privatpersoner, var pga at slike dyr ofte har en form for turberkulose som kan være vanskelig å oppdage men som er veldig smittsom når man først blir utsatt for bakterien.

Ellers så er jeg enig i at det er merkelig at det faktisk er lovlig å selge svært giftige dyr over skranke i Norge. Jeg sa ifra til betjeningen i en zoo butikk for noen år siden; at skorpionen de hadde utstilt under et latinsk navn, slettes ikke var den de trodde det var. De visste ikke at den var så giftig, de trodde det med "ca som vepsegift" gjaldt alt de fikk inn. Kjipt å gå på en sånn smell når man skal rydde litt i terrariet. :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener huske at en representant for Kristiansand Dyrepark sa at grunnen til at de ofte takket nei til å overta herptiler fra privatpersoner, var pga at slike dyr ofte har en form for turberkulose som kan være vanskelig å oppdage men som er veldig smittsom når man først blir utsatt for bakterien.

Rart at ikke mange tusen reptileiere ikke får tuberkolose da ?? Ellers er det og rart at ikke mange tusen eiere får diverse andre sykdommer og parasitter som Rcihard er så redd for...

Grunnen til at de ikke tar imot er at de sjelden får noe de ikke har fra før - de tar imot alt som er av interesse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ikkje sikkert at sjukdommen som har tilpassa seg kaldblodige dyr har lett for å hoppe over på varmblodige dyr :lol: .

Riktig - og dermed ikke noe problem i forhold til reptilhold :lol: Reptiler blir jo holdt som kjæledyr i mange hundre land, hadde sykromsmitte fra dyr til menneske vært ett stort problem, så hadde det ikke vært slik.

Richard : sannsynligheten for at disse skal interacte (huggorm og ett rømt reptil) er så minimal at det er snakk om mindre enn promille.

Da er jeg mye heller for å forby hold av kaniner, som faktisk kan bli ett problem om de rømmer !

Endret av ThorEH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Riktig - og dermed ikke noe problem i forhold til reptilhold :lol: Reptiler blir jo holdt som kjæledyr i mange hundre land, hadde sykromsmitte fra dyr til menneske vært ett stort problem, så hadde det ikke vært slik.

Richard : sannsynligheten for at disse skal interacte (huggorm og ett rømt reptil) er så minimal at det er snakk om mindre enn promille.

Da er jeg mye heller for å forby hold av kaniner, som faktisk kan bli ett problem om de rømmer !

Så vi skal da bare sitte og se at sykdom og parasitter blir over ført til norske arter?

Og bare se på alt det elendige dyre holdet som allerede er med de hus dyr vi har i dag.Feritid da slipper vi ut dyra over en lav sko i nabolag og skogen.Du må være utrolig blind når en bare fokuserer på de som kan og er beviste nok til og ha slike dyr.For det finnes folk som er bevist i sitt dyre hold. Dess mer vi får inn av disse reptilene dess flere vi rømme og bli satt ut av dårlige individer blant oss.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.