Gå til innhold
Fiskersiden

"Flying Condom" Konkurranse


Gamlingen
 Share

Recommended Posts

For aa faa litt moro denne loerdag, la oss starte en liten konkurranse:

Den foerste som kan svare paa de to foelgende spoersmaal vinner 20 "nye" FC spinnere i forskjellige farger. De vil bli levert til en adresse i Norge "free of charge" foer lakse sesongen starter!

1/ Hva er den opprinnelig (og riktig) navn for denne spinneren?

2/ Hvor ble den oppfunnet?

Konkurransen avsluttes neste Loerdag Kl 17.00 Norske tid

Resultatene blir offentligjoert paa denne traaden.

Lykke til

Gamlingen :blush:

Endret av Gamlingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Kan ikke konkurransen heller gå ut på å legge ut bilder av minst to fisk man har fått på spinneren - bilder hvor spinneren (og helst også fiskeren) er med på bildet - også kan det være loddtrekning mellom de som greier det i løpet av kvelden?

:blush:

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er mitt forslag:

1. Navne er Frisker

2. Oppfunnet av Airex co., Bache Brown i New York, New York.

Er Du sikkert paa at Du fisker med den riktig F.C? :P Jeg tror at Du har forvekslet boksene dine! :)

PS: Durex er eller ikke det riktig svar! :D

Kan ikke konkurransen heller gå ut på å legge ut bilder av minst to fisk man har fått på spinneren - bilder hvor spinneren (og helst også fiskeren) er med på bildet - også kan det være loddtrekning mellom de som greier det i løpet av kvelden?

:blush:

Du er en smarting Gabbe! :D Jeg kan godt tenke meg at Du helt tilfeldigvis har faatt minst to fisk paa F.C og har bilder !! Hehe, man lurer ikke Gamlingen paa denne maaten! :lol: Men Du skal ha takk fordi Du har kansje gitt meg en ide for en fremtidig konkurranse! (Vi har fem maaneder aa vente foer sesongen starter, saa vi har god tid!) :D

Endret av Gamlingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flaksedong

Burkina Faso.

Mvh Oz

(Nei, jeg hakke peil)

Jeg tror ikke at det finnes for mange laks elver i Burkina Faso :lol:

og bare for aa trekke Deg litt opp, kan jeg fortelle at Du vil ikke faa svar i Bryson's bok ellers! Han har peiling paa mange ting men ikke laksefiske, dessverre! :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Du sikkert paa at Du fisker med den riktig F.C? :lol: Jeg tror at Du har forvekslet boksene dine! :blush:

Må være med boksen til oldefaren min det da :D Måtte jo svare noe, og da fant jeg en spinner som lignet mye i boka "Fishing Lure collectibles( an encyclopedia of the modern era 1940 to present). Friskeren det der var bilde av, var fra 1941. Svakheten med bøkene i den serien, er at de stort sett forkuserer på amerikanske produsenter.

Jeg vet om noen flere produsenter av flying C, men de er alle nyere enn 1941. Artig med slike utfordringer, liker du å gjette hva gamle sluker heter, burde du sjekke denne tråden på www.tackleunderground.com: Guess the lure

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må være med boksen til oldefaren min det da :D Måtte jo svare noe, og da fant jeg en spinner som lignet mye i boka "Fishing Lure collectibles( an encyclopedia of the modern era 1940 to present). Friskeren det der var bilde av, var fra 1941. Svakheten med bøkene i den serien, er at de stort sett forkuserer på amerikanske produsenter.

Jeg vet om noen flere produsenter av flying C, men de er alle nyere enn 1941. Artig med slike utfordringer, liker du å gjette hva gamle sluker heter, burde du sjekke denne tråden på www.tackleunderground.com: Guess the lure

:lol: Tja, men spinneren vart forbudt i Storbritten på slutten av 90-tallet, kanskje den var for effektfull og at me nordmenn ikkje hadde lærd å nytta den før den vart teke ut av produksjon...... :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre forsøk:

1: Navn: The wagtail (laget av Hardy).

2: Hvor ble den oppfunnet? Alnwick, Northumberland, England

Forgjengeren til "the wagtail" var Phantom spinning bait.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fann ikkje svaret på google, så eg vil ikkje vera med.

:D Heldigvis, kan ikke Google alt, ellers hadde det ikke vaert mange konkurranser lenger!

For dere som tok del i min lille konkurranse og nevnte Irland som landet denne spinneren kom opprinnelig fra, kan jeg oppmuntre dere og fortelle at Irland er riktig nok landet hvor denne spinneren ble doept til "The Flying Condom" eller F.C som ble en mer passende forkortelse, men ikke landet hvor den ble oppfunnet! :D

Det var i Juni 1988 og stedet var baren i et fiske hotell i SoerVest Irland. Jeg var tilstede i baren paa kvelden og nyttet en vel fortjent "Murphy", etter en lang og anstrengende fiske dag uten fisk!! :)

Smaalaks sesongen var i full gang men elven hadde gaatt opp og vatnet var ganske farget, slik at ble ikke noen fangst, hverken paa meg eller de andre som satt i baren. Da kom det to utlendinger tilbake fra sin fisketur og kunne fortelle at de hadde faatt 10 laks hver denne dagen! Vi ville selfoelgelig ikke tro de men de inviterte oss ute for aa se i bilen deres og riktig nok, der var 20 smaa soelvlakser, mellom tre of fem kilos fisk, rett fra sjoen! Men en gang kom det spoersmaal fra flere:" hva fikk dere fiskene paa??"

Ut fra en boks kom det en skapning som hverken saa ut som en sluk eller en vanlig spinner og vi ble introdusert til .................... (konkurransen's foerste spoersmaal). Det var en annen hemmelighet med denne spinneren, nemlig hvordan den skal fiskes. For aa demonstrere, gikk hele gruppen ned til elva og en av utlendingene kastet spinneren oppstroem i elven og begynte aa sveive spinneren inn som om han var besatt. Ca 10 meter fra elv kanten, slo en laks til paa spinneren og alle som var tilstede kunne konstatere hvor effektiv den var. Det var da at hotelleieren, som var med i gruppen uttalte: "This looks like a Flying Condom" og slik ble spinneren omdoept! :)

Ganske fort, ble denne spinneren importert til Irland og alle fisket med den. Jeg ser fra min fangst bok at jeg fikk over hundre lakser denne sesongen 1988 (jeg bor ved Blackwater elven i Irland) med denne spinneren. I Norge brukte jeg ogsaa denne spinneren langt foer den ble importert og min stoerste laks paa den kom fra Namsen (litt over 11kgs). Jeg hadde en fantastisk ettermiddag en gang i Soeraa i Hoeylandet, hvor jeg fanget fem laks (stoerste 8kg) paa denne skapningen!! I Haa elva paa Jaeren, fanget jeg ogsaa mange laks paa F.C mens jeg bodde der! Saa den virker!

Men tilbake til konkurransen: hvor kommer den fra og hva var det opprinnelig navnet paa den? 20 F.C venter den foerste deltaker som kommer med svar! ( jeg vet ikke hva er stykke prisen i Norge, men det er nok vaerdt en liten innsats vil jeg tro?) :)

Lykke til! :P

Endret av Gamlingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, naa blir det spennende!!

Baade Tryta og Rogna har funnet svaret for det foerste spoersmaal! Tryta, jeg kan fortelle Deg at bladet paa F.C kommer fra Mepps opprinnelig, men spinneren ble hverken oppfunnet eller produsert av Mepps. :)

Staa paa! og fordi jeg er snill :) kan jeg hjelpe litt med hensyn til svaret paa spoersmaal No 2:

Navnet kommer riktig nok fra en Fransk by, men det er dessverre hverken Contes eller Condom!!

Vi naermerer oss sannheten's oeyeblikk!! :)

Endret av Gamlingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre forsøk:

1: Navn: The wagtail (laget av Hardy).

2: Hvor ble den oppfunnet? Alnwick, Northumberland, England

Forgjengeren til "the wagtail" var Phantom spinning bait.

Har jeg feil :)Denne kilden sier at flying C stammer fra "The wagtail", sitat fra siden: " made my first Flying 'C' or Rubber Tails over twenty years ago.The original idea dates back to the 18th century with the famous spinner "The Wagtail". It was constructed with two flat pieces of leather sewn together."

Videre fra det prøvde jeg å finne ut hvem som lagde "the wagtail". Etter lenge leting fant jeg Denne siden. Der sto det litt om Phantom spinning bait: "Artificial Spinning Bait. Made of seal or other animal skin. This developed into the Wagtail bait, where the body and tail of the bait is independent of the terminal treble."

Vidre i letingen fant jeg endelig ut hvem som lagde "the wagtail". På Denne siden var det bilde av en Hardy Big game wagtail.

Videre antok jeg at det var Hardy som hadde laget den og fant da ut litt om det firmaet :)

Der har du i alle fall bakgrunnen til det som kansje ga ideen om Flying C, hvis alle kildene stemmer. Likheten mellom dagens Flying C og Hardys wagtail er vell mest halen. På wagtailen var det ikke et fritt spinnende blad, men fast monterte blader som på en devon sluk.

Artig med slik dektektivarbeid :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.