Gå til innhold
Fiskersiden

"Flying Condom" Konkurranse


Gamlingen
 Share

Recommended Posts

  • Svar 64
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Har jeg feil :)Denne kilden sier at flying C stammer fra "The wagtail", sitat fra siden: " made my first Flying 'C' or Rubber Tails over twenty years ago.The original idea dates back to the 18th century with the famous spinner "The Wagtail". It was constructed with two flat pieces of leather sewn together."

Videre fra det prøvde jeg å finne ut hvem som lagde "the wagtail". Etter lenge leting fant jeg Denne siden. Der sto det litt om Phantom spinning bait: "Artificial Spinning Bait. Made of seal or other animal skin. This developed into the Wagtail bait, where the body and tail of the bait is independent of the terminal treble."

Vidre i letingen fant jeg endelig ut hvem som lagde "the wagtail". På Denne siden var det bilde av en Hardy Big game wagtail.

Videre antok jeg at det var Hardy som hadde laget den og fant da ut litt om det firmaet :D

Der har du i alle fall bakgrunnen til det som kansje ga ideen om Flying C, hvis alle kildene stemmer. Likheten mellom dagens Flying C og Hardys wagtail er vell mest halen. På wagtailen var det ikke et fritt spinnende blad, men fast monterte blader som på en devon sluk.

Artig med slik dektektivarbeid :D

Hei, Ja som Du sier, er det artig med detektivarbeid! Og Du tar eller ikke feil, prinsippet bak F.C (wagtail)finnes i andre deler av verden. Den opprinnelig spinneren, hvis navn er spoersmaal for konkurransen, ble oppfunnet rett etter den annen verden's krig i den delen av Frankrike. Men det er klart som Du viser at "Wagtail" prinsippet maa ha vaert mye eldre. I en annen del av Frankrike, finnes det ogsaa en bronz devon for aa fiske laks, som er utstyrt av et gummi roer splitt i to som utgjoer en hal (wagtail), omtrent paa samme prinsippet som F.C. Jeg har antageligvis noen av de i en gammel boks. Denne bronz devon fiskes helt annerledes, Du kaster ut og la den svinge i stroemen, som vanlig balsa devons som brukes i Skotland eller her i Irland. Jeg fikk min aller stoerste laks i Vosso paa en slik 35gr devon (21kgs). :)

I.P. (jeg skal beskytte hans navn) hotell eieren som jeg referer til gjoerde en hel "show" av hans oppfinnelse. Etter en stund var det klart at han fortalte alle som ville hoere, at han var "den" som hadde oppfunnet navnet og hvordan. Ettersom han reiste rundt om hele verden paa de fleste fiskeutstillinger for aa selge sine hotell pakker, brukte han alltid F.C og dens effektivitet som et markedsfoerings "gimmick". Han dro hvert aar til USA og Kanada, saa jeg er ikke overrasket at flere i det store utlandet har tatt kreditt for denne historien. Ettersom spinneren ikke var patentert i Frankrike, ble den fort kopiert og produsert i mange land, spesielt StorBritannia. Den modellen som finnes paa markedet i Norge idag er produsert i UK, saavidt meg kjent. Om man skulle spoerre den foerste Britisk produsent, ville han antageligvis si at det ham som var oppfinneren.

For min del, har Jeg ingenting aa vinne (eller aa tape) ved aa fortelle min historie som grunnlag for en privat konkurranse! :P

Det eneste jeg kan si et at siden den kvelden i Juni 1988, hvor to Franskmen, fra den byen hvis navnet dere skal finne (forhaapentligvis :P), kom tilbake med denne fangsten tatt paa en spinneren lagt i deres by av et lite Fransk firma, saa har jeg tatt mange lakser paa F.C som jeg ellers ville aldri ha fanget!

For ordens skyld, vil jeg bare tilfoye at jeg syntes at det var morsomt aa dele den lille historien og lage en liten konkurranse ut av det hele!

At andre ut i verden forteller samme historie er bare morsomt, synes jeg. Hvor mange har proevd aa ta paa seg kreditt for hjulen's oppfinnelse? :)

Endret av Gamlingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg igjen:

Condom også kalt flying c.

Jeg mener Fontainebleau er rett sted.

Hotelleieren tror jeg var André Morhard

Hei Rogna,

Det er riktig at mange bruker ordet "condom" for aa nevne denne spinneren! Og Condom er ogsaa en Fransk by i Soer Vest Frankrike. Men det er ikke helt det riktig navn som jeg er etter. Det opprinnelig navn kommer fra en annen Fransk by, som ikke er Fontainebleau (Du naermer deg) og Nei hotell eieren var ikke André Morhard. :D

Staa paa, og for de som ikke har peiling om hva vi snakker om, her er den beroemte "condom" eller Flying C i bildet, slik den ble introdusert fra Frankrike til Irland, Skotland og saa verden over:

43634_s.jpg

Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/17613/43634.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan byen være Paris?

Nei dessverre, denne byen ligger i en Fransk provins som er beroemt for sine panekakker og denne provins hadde also de fleste laksfoerende elver i Frankrike, foer de fleste ble oedelagt! :D

Mer enn det kan jeg ikke fortelle, uten aa gi bort svaret!!! :wacko:

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da må det være Bretonne

Gratis, Foerst fikk Du landet riktig, naa har Du faatt provinsen riktig. Men hva er byen hvor denne spinneren kommer fra? Det helt riktig navnet er navnet paa denne byen's innbyggere, men jeg skal vaere generoes, finner man byen's navn, har man vunnet, saa enkelt er det!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi sjef baitet, i alle tilfelde mitt

43724_s.jpg

FV: Kilty - egentlig den første Condom vi fikk - meget effektiv, tung variant for tung til småelver som Os elven, Den svarte har vi kun fanget sjøørret på, Medium gul denne fikk vi en del fisk på i for fjor, Sjefen her i Canada utgave - fiskes opptrøms, Denne killeren bygger vi selv DEN TIL HØGRE ER GARANTERT FRA OS

FC ruler :):P:P:P:lol:

Endret av vaskerelva
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi sjef baitet, i alle tilfelde mitt

43724_s.jpg

FV: Kilty - egentlig den første Condom vi fikk - meget effektiv, tung variant for tung til småelver som Os elven, Den svarte har vi kun fanget sjøørret på, Medium gul denne fikk vi en del fisk på i for fjor, Sjefen her i Canada utgave - fiskes opptrøms, Denne killeren bygger vi selv DEN TIL HØGRE ER GARANTERT FRA OS

FC ruler :):P:P:P:lol:

Oi Oi, egen reklame er forbudt paa FS!! :lol: Saa for at Du ikke skal straffes av FS ledelsen, foreslaar jeg to ting:

1/ Du stiller med en premie til han som blir No2. (10 SJEF????) sendt porto fritt til han som blir No2.

2/ Ettersom Du faar fri reklame som ellers skulle koste "skjorta", vil jeg foreslaa at jeg faar en kommisjon paa alt salget fra naa av!! Du kan faa mitt bank konto nummer paa PM :P :P :P

"business er business" vet Du! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi Oi, egen reklame er forbudt paa FS!! :P Saa for at Du ikke skal straffes av FS ledelsen, foreslaar jeg to ting:

1/ Du stiller med en premie til han som blir No2. (10 SJEF????) sendt porto fritt til han som blir No2.

2/ Ettersom Du faar fri reklame som ellers skulle koste "skjorta", vil jeg foreslaa at jeg faar en kommisjon paa alt salget fra naa av!! Du kan faa mitt bank konto nummer paa PM :lol: :lol: :P

"business er business" vet Du! :P

Klart vi skal støtte opp om andre plassen, men sjefen er nokk ikke for salg :):P:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det! Jeg visste at man kunne regne med Deg! :blush:

Ser at Du har en Kanada modell, jeg antar at Du anvendte den i BC? Jeg proevde FC selv paa King Salmon i Karluk, naar jeg var trett aa fiske med en haand flue stang og det gikk ganske bra! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HEHE! Det gleder meg aa kunne gratulere Havengel med foerste premie i vaar konkurranse!!!!

Ja svaret er QUIMPERLOISE og byen er QUIMPERLE i Bretagne provinsen.

Runner up er Karleif.

Denne spinneren ble foerst bygget rett etter den andre verdens krig og bruktes paa de mange lakselver som fantes i Bretagne foer i tiden. Karleif fant hjemmesiden til det firma som jeg refererte til. (Jeg skynner meg aa presisere at jeg har ingen finansielle interesser i denne fabrikken!! :D).

Her er adresse paa hjemmesiden

http://www.quimperloise.com (for de som vil friske Fransk, ettersom det finnes ikke paa Engelsk)

Havengel, send meg en e-mail (se paa min profil) med din adresse og vi skal arransjere forsendelsen av premien!

Jeg vil takke alle som deltok, noen satset ganske mye (Menig Bolle, Rogna) men til slutt den beste (heldigste?? :blush:) vant

Vi faar se om ikke vi kan lage en ny "morsom" konkurranse paa vaar parten! :blink:

Endret av Gamlingen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.