Gå til innhold
Fiskersiden

Sovepose


maxima
 Share

Recommended Posts

Jeg Kjøpte en ajungilak Kompakt >tresesong sovepose i fjor. Det har vært en feil med glidelåsen, og jeg frøs i den ved 0°c og med godt liggeunderlag.

Jeg mente det sto komfor temp -7°c, men på den nyeste står det komfort til -1°c.

Husker jeg så feil ? Jeg har sendt den inn på garantien, så jeg kan ikke se etter hva det står på den heller. Jeg klaget på at den var kald, i tillegg til feilen med glidlåsen

Er ikke ajungilak et `kvalitetsmerke da ??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merking av soveposer er ett kapittel for seg selv ..

Kjøp alltid varmere pose enn du tror du trenger .

En pose blir" aldri" varm nok og er det ikke en ekstrem vinterpose, kan du alltid lufte gjennomglidelås om det skulle bli for hett .

Veier posen lite ,varmer den og lite .

Endret av angler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merking av soveposer er ett kapittel for seg selv ..

Kjøp alltid varmere pose enn du tror du trenger .

En pose blir" aldri" varm nok og er det ikke en ekstrem vinterpose, kan du alltid lufte gjennomglidelås om det skulle bli for hett .

Veier posen lite ,varmer den og lite .

Eg fører underskrifta mi på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

? :D

trur de har flere tresesongs modeller, så du husker feil på komf.tempen, syns jeg det blir litt drøyt å ta dem på en ødelagt glidelås..

Hva mener du egentlig ???

Skal jeg ikke ta dem på ødelagt glidelås ? Det er derfor jeg reklamerte, fordi glidlåsen har gått i stykker.

Deretter har jeg forhørt meg om det stemmmer at soveposen skal være så kald, men jeg mente det sto -7°c- Men på nett ser jeg at det står -1°c. ??

Det var jo derfor jeg kjøpte posen, ikke for å bruke den på vinteren, men kalde høst dager ned mot 0°c, kanskje et par kulde.

Men de har sagt det ikke skal være noe problem ned til -1°c da. Så de skulle ser på det.

Men jeg lurte bare på om det står -7°c på de gamle modellene.

Endret av maxima
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min formening er at uansett ( iallfall på de tre kjøligste årstidene) i hvilket æren du er ute i friluft, så behold alltid minst et lag med ull på kroppen. Om du fisker, ror, padler, har sex, eller befinner deg i sovepose. Jeg synes og oppleve at komfortemperatur på alle soveposer, ikke tilsvarer min komfortemperatur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen som fryser i soveposer uansett hvor bra de er. Høres kanskje dumt ut, men man må "kunne" ligge i sovepose når temometeret kryper ned mot/på det blå.

- Ha et godt liggeundelag under deg

- Rist soveposen godt før du legger deg i den så fiberne ikke klumper seg eller er flatklemt.

- Snør igjen åpningen så det lekker minst mulig varmluft ut fra posen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT..

Av mange triste og kalde dager i militæret var det en positiv ting ; Soveposen!! Den gav meg bl.a 12 timer sårt tiltrengt søvn under Battle Griffin under åpen himmel på et fjell etter at beltevogna hadde gått gjennom isen. 15 blå og jeg sov som en unge :)

Noen som vet om denne er å få tak i? Overskuddsmateriell fra hæren eller no.. Veier sikkert 3kg og er vel en ren vinterpose, men en slik en vil jeg ha!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noen som fryser i soveposer uansett hvor bra de er. Høres kanskje dumt ut, men man må "kunne" ligge i sovepose når temometeret kryper ned mot/på det blå.

- Ha et godt liggeundelag under deg

- Rist soveposen godt før du legger deg i den så fiberne ikke klumper seg eller er flatklemt.

- Snør igjen åpningen så det lekker minst mulig varmluft ut fra posen.

Jeg har sovet rimelig mange netter i sovepose, så jeg vet det der ja :D, ikke hatt problemer med frysing ved tempraturer på pluss siden før. . Hadde et godt liggeunderlag også, ikke selvopplåsbart, men et tjukt og godt av tradisjonell type :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt stemme at komforttempen på en pose har endret seg, rett og slett fordi at standarden denne måles etter har endret seg. De opprinnelige komfortemperaturene oppgitt av poseprodusenter var laget etter en slags "norsk standard", men nå er det EØS-standardisering som gjelder. På en ny pose vil det nå stå minst to komforttemperaturer, en for menn og en for damer. EØS-standarden er også vesentlig strengere enn den gamle standarden (les; mer riktig). Eksempelvis endret komfortemperaturen på Ajungilak Tyin Winter seg fra -20 til -12, hvis ikke jeg husker helt feil.

Vær dog obs på at hva slags pose som oppleves som komfortabel vil variere sterkt fra person til person. En sofagris (beskylder ingen her for å være det...), og en marinejeger har litt forskjellig oppfattelse av hva det vil si å være "komfortabel". :D Er man litt rund i formen, kan det også være greit å tenke på at man bør ha en pose som er tilpasset ens fysikk. Dersom du "sprenger" posen, klemmer du fibrene flate, og isolasjonen forsvinner.

Ajungilak bruker glidelåser fra YKK, som generelt er veldig bra, Får man trøbbel med en slik glidelås (produsenten står på hempen), er det bare å sende inn posen (vasket) via forhandler, og få den byttet kostnadsfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke jeg kan kalles rund i formen hvertfall :) . Kanskje om noen år, men ikke foreløpig. Er heller ikke spesiellt frysen av meg.

Og jeg bruker ligge i telt endel netter i året, ned mot et par minus.

Glidlåsen var satt på feil. Det var bommet med et par tagger, om man kan si det sånn, så det skal nok ikke være noe problem.

Mener at det sto den gamle standaren der også så det er sikert den jeg gikk ut fra. Hadde jeg visst at den var så kald, hadde jeg nok gått opp et par hakk i pris, og fått noe bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Jeg har en Isbjørn Barents, og er veldig godt fornøyd med den. Har sovet ute i 10-15 minusgrader i den uten å fryse (da selvsagt med ullundertøy på). Slitesterk, komfortabel og holder godt på varmen.

Foretrekker denne fremfor konas Ajungilak Tyin Winter, selv om sistnevnte nok tåler litt lavere temperaturer.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la merke til en Sarek (?) sovepose på COOP OBS i dag, med påståtte 10 minus som komforttemperatur. Denne var helt nede i 500 lappen. Noen erfaringer?

Isbjørn har 2 uker som leveringstid, og det blir desverre for lenge.

Jeg er generelt skeptisk til soveposer handla på matvarebutikker.

For Isbjørnposer, sjekk ut Jakt og fjellsport i Skien. Ta en telefon og hør om de sender, tror ikke de har noen nettsjappe oppe og går ennå. Dyktige og hyggelige folk.

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ifølge Isbjørnen selv er det nå kun mulig å kjøpe gjennom dem. Jeg kan uansett ta en telefon. Det kan jo tenkes at noen har på lager.

Høh? Jasså? Jæla kløner. Hør med dem om de har noen på lur. Det kan, som du sier, tenkes :).

Mvh Oz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la merke til en Sarek (?) sovepose på COOP OBS i dag, med påståtte 10 minus som komforttemperatur. Denne var helt nede i 500 lappen. Noen erfaringer?

Isbjørn har 2 uker som leveringstid, og det blir desverre for lenge.

Du får Ajungilak poser med samme komf temp til samme pris på sportsbutikker .

Uansett ville jeg kjøpt en mye"varmere" pose om du skal ha det( garantert) komfortabelt ved 0 grader .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.