Gå til innhold
Fiskersiden

"Truger" til mudderbunn


Olagaard
 Share

Recommended Posts

Finnes det noen patenter på "truger" for å komme seg ut og stå på mudderbunn? Tenker ikke nødvendigvis på den mest soggy kvikksanden..Bruker man kanskje vanlige truger? Noen som har erfaring?

Endret av Olagaard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finnes det noen patenter på "truger" for å komme seg ut og stå på mudderbunn? Tenker ikke nødvendigvis på den mest soggy kvikksanden..Bruker man kanskje vanlige truger? Noen som har erfaring?

Jeg vet det er flere som har prøvd "truger" av ulik patent i Dynekilen i Sverige,med heller dårlig hell.

Har selv dratt opp en som sto på en stor isoporplate,han sank nesten ned til knea før han oppdaget at det var forsent til å få flyttet beina :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i et engelsk båtblad om en som laget planketruger for å gå i jørma, ut til båten. Det geniale var tau til tuppen på plankene, slik at han kunne hjelpe til å løfte de ut av jørma. Da kan man gå på samme måten som en vestlending går langrenn, løfte tuppa og slepe plankene etter seg. :) (I allefall går jeg slik).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Truger kan funke greit, men man må ikke finne på å spenne fast foten, en "slippers-bøyle" bør brukes, eller noe i den retningen, (har sett men ikke prøvd). Den moderne slanke trugen bør også unngås, og heller mekke noen lange og brede. Du kan selvfølgelig ikke gå på vann, og ikke gjørme heller. Sats på hengemyr som du nesten tør våge deg ut på, uten.

Svømmeføtter anbefales ikke, hadde et prosjekt hvor jeg gikk på løs grunn midt på et vann (med bellyboat i beredskap). Blei tungt å padle inn med en svømmefot :)

Der hvor det er andre muligheter bør disse selvfølgelig prioriteres, men finnes jo spesial vann der andre muligheter ikke er å oppdrive, hvis man ikke bærer bellyboat da. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke brukt truger ut i vannet, men jeg har gjentatte ganger brukt mine "Bjørnetruger" (Trur jeg det heter. De har fått det navnet fordi omkretsen på trugene kunne passe til en (kjempe) bjørn, og de er litt firkanta med avrunda hjørner) og de øker bæreevnen betraktelig på myr iallfall. Må brukes med forsiktighet da det hender at myra lukker seg litt rundt trugene (litt avhengig av substansen på myra (mye strå/siv, eller ikke).

Endret av Bad2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om noen fra FS blir funnet daue i myra, med plankebiter på beina, så må det kvalifisere til hedersplass i avdelingen for "Godt forsøk, med døden til følge".

Det finnes da dummere ting å dø for :(

:(

Noen her på denne tråden risikerer også kanskje tiltale om uaktomt drap ?!?!?!

Men sånn helt seriøst; Ken var inne på kjærnen her tidligere. I de hengemyrene som man normalt ikke tør gå på (for min del; der jeg ikke kan kjenne at torva bærer meg før jeg har sunket til kneet) kan trugene føre til at du faktisk bare har vann til rett over anklene, og dette fører gjerne til at du fort kommer deg 10 - 15 meter lengre ut/ bortover, der normalt du og de aller fleste andre aldri fisker.

Litt, men ikke så mye off- topic var dette kanskje, da trådstarter vel skreiv om mudder ute i vannet.

(P.S; Møter jeg haugvis med fiskere i Oslomarka til våren stående på truger i myra, slutter jeg som forumsbruker .................. :) )

Endret av Bad2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går for slalomski! Av den gode gamle sorten, 2 meter lange. Er jo bare litt ekstra utsyr å ha med seg, og hvis jeg dropper vadesko og bruker slalomstøvler som vadesko, så slipper jeg jo å ha med ekstra sko.. :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt verste mareritt er å bli trukket ned i en myr (eller gjørme) .

Har noen ganger sittet "litt" fast ,ene gangen i fjellet alene .

Blir livredd med en gang jeg ..

Ellers skal man ikke synke lenger ned enn en støvelhøyde før man sitter

godt fast og ofte må slite med å komme løs .

Vær forsiktig !

Tror bare Jesus er trygg på vann (og myr ) uten båt :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg går for slalomski! Av den gode gamle sorten, 2 meter lange. Er jo bare litt ekstra utsyr å ha med seg, og hvis jeg dropper vadesko og bruker slalomstøvler som vadesko, så slipper jeg jo å ha med ekstra sko.. :(

Et viktig poeng; Mine truger synes ikke på en viss avstand p.g.a. fargen og formen. Det gjør derimot slalomskia mine, og jeg foretrekker å ikke bli observert langs et vann i lavtlandsskogen en juninatt med et par slalomski på beina. Mulig at jeg kanskje er litt selvhøytidlig ..................

:(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:(

Noen her på denne tråden risikerer også kanskje tiltale om uaktomt drap ?!?!?!

Jeg foreslår sporenstreks at man selvfølgelig må sikre seg med et tau til "land".

Og om noen finner en FS bruker dau i myra, hengende etter et tau, med plankebiter på beina, ja så er det jo rimelig klart at fyren må ha vært spikka gærn.

Absolutt verdt å prøve ut spør du meg :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror jeg skal la det ligge, evt prøve ut noen patenter i særs trygge omgivelser først, med makker(e). Fant forøvrig ut at min k-faktor er 1,3..

Så engang en rekonstruksjonsdokumentar engang om et kjærestepar som skulle krysse et sund under full fjære, dette var i New England eller lignende, der hvor flo og fjære utgjør flere meter. De ble stående fast, og livene deres sto ikke til å redde når floa kom inn..

Jeg lover å ikke bli FS´første missing-in -action-med-sterk-mistanke-om-at-vedkommende-har-sunket-ned-i-mudderbunn- bruker.

Edit: Den så jo ikke så dum ut den der da..

Endret av Olagaard
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter denne tråden er jeg "litt" spent på hvem som først havner på denne lista: http://www.darwinawards.com/

:D

:)

Ja, kanskje man kommer med i boken 176 stupidest things ever done, along with:

-Too lazy to drive to his girlfriend's house, a man ties helium balloons to a lawn chair--and ends up at 15,000 feet, closing the L. A. airport.

-A Chinese contraception program causes the birth rate to rise when men are discovered taking birth control pills and unrolling condoms over their fingers--exactly as shown in the training film.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Finnes det noen patenter på "truger" for å komme seg ut og stå på mudderbunn? Tenker ikke nødvendigvis på den mest soggy kvikksanden..Bruker man kanskje vanlige truger? Noen som har erfaring?

Tror det er litt risky. En del slike mudderbunner er bare store mengder tåtent plantemateriale blandet med vann. Du risikerer at det sier svop også står du under vann.

Truger på mudderbunn er i utgangspunktet en grei ide, men tenk om de synger 20 cm ned? Da sitter du bom fast - hva gjør du da? Dykker ned og løsner de? Det finnes faktisk ett par vadebukser som står igjen rundtomkring etter at folk har blitt sittende fast og har måttet gå ut av buksene for å komme seg løs.

Etter å ha fisket i x antall gjørmehull så er jeg nå kommet frem til den "enkel" løsningen - bellyboat. Helt supert for fiske i stille vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes faktisk ett par vadebukser som står igjen rundtomkring etter at folk har blitt sittende fast og har måttet gå ut av buksene for å komme seg løs.

Hadde vært kult å fått dokumentert noen av disse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.