ThorEH Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Jeg og Asmund har snakka om en tur ut denne uka i godbåten hans, som har fått stått altfor mye i ro. Men i dag skulle den få komme ut og kose seg litt. Og for en deilig båt ! Ikke bare går den fort, har ett deilig ekkolodd, er digg å fiske fra - men den gir det lille extra av gullhår også ! Planen vår var egentlig å fiske på grunnere vann etter diverse flatfisk, så utstyret var deretter - men Skeie og Gunderstad lå på dregg når vi freste utover. Så vi stakk innom og spurte om de fikk noe - det gjorde de ikke, men de kunne fortelle om fin strøm. Så jeg og Asmund bestemte oss for å prøve oss på Tråvaaskallen. Selv om vi vanligvis ikke ville tenkt tanken en gang med det utstyret vi hadde. Jeg fiska med 200grams søkke, og Asmund med haspel Men angre på at vi prøvde ?? Aldri i verden ! Jeg begynner lett med en fin liten sei på 2500g Asmund mister en god sei, men følger umiddelbart opp med en som er litt mindre enn min Så hogger det på stanga mi, som er utsyrt med ei lita Toriumsnelle, og 0.60 fortom og 1/O krok eller deromkring - og det er tungt. Det blir dratt ut MYE snøre og jeg pumper hardt ! Asmund står bare og flirer.. Opp kommer en deilig lange på 12200g - sykt deiligt på lett utstyr ! Asmund gjør sitt beste for å virke interresant, og slenger opp denne artige lille krabaten En skjeggtorsk - vi veide ikke denne, men Asmund tok med all fisk hjem idag, så kanskje han veide den hjemme Etter dette ble det stilt for Asmund - men jeg fikk noe fiske til En sei på 3220g Og ei lita lange på 3kg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karl Inge S Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Fine fisker, må ha vært gøy på det utstyret. Og bra dokumentasjons bilder også, her er det noe å plukke opp ja. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
torrybra Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Der var det mye godfisk gitt. Ser ut som dere har hatt en knall dag på sjøen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Espen Ørud Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 HÆ?!?! Fisker du?!?!?! (Hihihi - den var velfortjent vel ;-) ) Og grattis!! Fine tingen gutter - du får lure han utpå flere ganger - er for ille at skuta ligger ubenyttet (MEN PASS PÅ Å SETTE I BUNNPLUGGEN!!!!) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Esox Lucius Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Fine fisker Kult når fisk og fisker har samme skjeggveksten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
avkroken Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Knalltur det der. Grattis til begge, Thor med stor lange på lett utstyr og Asmund med en forholdsvis uvanelig art. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThorEH Posted January 22, 2008 Author Report Share Posted January 22, 2008 HÆ?!?! Fisker du?!?!?! (Hihihi - den var velfortjent vel ;-) ) Jepp - har jo intensjoner om å fiske dobbelt så mye år, som i fjor. Mission accomplished ! Men nå er det snart på tide at Ståle og KIS kommer seg ut og får poengfisk Kult når fisk og fisker har samme skjeggveksten jepp, jeg samler Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseB Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Fin lange, Thor! Men er man virkelig nødt til ut i båt for å ta 10kg+ langa...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThorEH Posted January 22, 2008 Author Report Share Posted January 22, 2008 Men er man virkelig nødt til ut i båt for å ta 10kg+ langa...? Tydligvis - de som prøver seg etter den fra land i området rundt Stord bare mister den på vei opp allikevel ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
LasseB Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Tydligvis - de som prøver seg etter den fra land i området rundt Stord bare mister den på vei opp allikevel ! Blæh! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Kolbeinsen Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Grattis Du får oppdatere lista vår med den pene langa .Det er rekord vell?? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Audun Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Flotte fisker og fine bilder! Men er det virkelig en skjeggtorsk? Det er en skjeggtorsk hvis dere kunne trekke en linje fra gattet og treffe midt på første ryggfinne... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
StåleG Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Flotte fisker og fine bilder! Men er det virkelig en skjeggtorsk? Det er en skjeggtorsk hvis dere kunne trekke en linje fra gattet og treffe midt på første ryggfinne... Sånn? Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/17661/43780.jpg Levert av: http://fiskevatn.no/foto/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
atomichaggis Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Some nice fishies! I must brave the cold weather and actually do some fishing this year. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThorEH Posted January 22, 2008 Author Report Share Posted January 22, 2008 Men er det virkelig en skjeggtorsk? Det er en skjeggtorsk hvis dere kunne trekke en linje fra gattet og treffe midt på første ryggfinne... Den er klokkeklar, slik Ståle viser med sin tegning ! Grattis Du får oppdatere lista vår med den pene langa .Det er rekord vell?? Tja, jeg har ihvertfall en på 16.5 fra før... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
øysteiin Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Grattis me pene fisker. Er skjeggtorsk en vanlig fisk og få? Har jo drøssevis av like denne. Har alltid latt dem gå som sypike. Er eneste kjennemerke gattet og ryggfinna? De fleste er nok sypike også. Er den mulig og ta på 20-50 meter også? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Even A Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Dette var bra gutsa, gutar, ikkje noko dinoutstyr der i garden, nei..... Det er godt at du får lufta Asmund litt, Thor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ThorEH Posted January 22, 2008 Author Report Share Posted January 22, 2008 De fleste er nok sypiker ja Øistein - men skjeggtorsken kan bli noe større og har noe "plumpere" kroppsform.. Audun, her er ett nytt bilde - bare for å feie enhver tvil av nanen. Her er nemlig gattet synlig (Vet at Asmund har flere bilder) Dette var bra gutsa, gutar, ikkje noko dinoutstyr der i garden, nei..... Det er godt at du får lufta Asmund litt, Thor. Nei, det var ikje noko StarRod 50lbs og Everell 6/O i dag gitt Og Asmund hadde godt av å få lufta seg litt ja Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Richard Kolbeinsen Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Flotte fisker og fine bilder! Men er det virkelig en skjeggtorsk? Det er en skjeggtorsk hvis dere kunne trekke en linje fra gattet og treffe midt på første ryggfinne... Det er helt lik de jeg tideliggere har klasifisert som sjeggtorsk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
affi Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 men Skeie og Gunderstad lå på dregg når vi freste utover. Så vi stakk innom og spurte om de fikk noe - det gjorde de ikke, men de kunne fortelle om fin strøm. Tore Jan og Odd Arve fikk da noe fisk Størst fisk ble ei lange på 14,1 Noe småpen sei (samme size som dine ThorEH) samt en fin lyr. Tore Jan var vist en hyler på håen ryktes det Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
asmund aa Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 At det var helt stille fra meg etter den Skjeggtorsken er jo og litt feil, fikk en ganske brukbar Lyr NEMLIG! Pluss en lusuer, så artsmessig var jeg overlegen idag Ellers så kan alle som er skeptiske til Skjeggisen min komme med BILDER av sine egne ...... Har aldri vurdert noen av mine 1000 sypiker seriøst som Skjeggtorsk, og når denne kom opp var det ingen tvil allerede før den var ombord, at den ble tatt på 140 meter gjør den bare enda sikrere Her et bilde som viser den "plumpe" kroppsfasongen samt gattet som er denne artens karakter. Vekta var forresten 306 gram. Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/17669/43793.jpg Ellers så er det greit å ha såpass ekkolodd at når det kommer en fisk svømmende på 20 meter er det bare å sveive opp litt for å fiske litt på den.....(legg merke til opphengerne over søkket!!!!), men den ville ikke ta Så da var det bare å slippe ned til bunnen igjenn..hehe Fullversjon: http://fiskevatn.no/foto/arkiv/17669/43794.jpg Eller så må jeg si at det var en fantastisk dag på sjøen i godt selskap! det må bli flere sånne! Og Espen!: det var ICKE meg som hadde glemt bunnskruen....(det var seff. en gjøk på østsiden av haukeli.... ) Levert av: http://fiskevatn.no/foto/ Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Karleif Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Merkelig å se att ThorE fisker... Hva er det på ryggfinna som skiller skjeggtorsken fra sypikene? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
asmund aa Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 (edited) sakset fra Marinbi.no Trekker man en linje fra midt mellom 1. og 2. ryggfinne og ned mot buken treffer man hos sypiken gattåpningen. Denne ligger lengre frem hos skjeggtorsken. edit: sånn var det det skulle være.......ehm Edited January 22, 2008 by asmund aa Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kjetillund Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Kan jo ikke være sypike.. 140m uten sprengte øyer? Sypiker har jo vrengt magan etter 10m. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
asmund aa Posted January 22, 2008 Report Share Posted January 22, 2008 Jeg har etter litt vurdering begynt å trekke mine (våre) vurderinger i tvil.... jeg heller sjøl mer mot ei drøy Sypike, nå når det synker litt inn....FAE... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts