Gå til innhold
Fiskersiden

Steinbit


Gjest Mats M
 Share

Recommended Posts

Jeg skal til en plass i helga hvor det er observert mye steinbit som er mulig og ta fra land. Er steinbiten veldig hard i kjeften så j-kroker er aktuelle eller fungerer sirkel greit? Hvor tykk sene bør jeg bruke på fortommen, regner med at de kan bite over ganske tykk mono.

Endret av Matz
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvordan Eirik fisket de i Saltstraumen, og han kjørte på reker. Hele kokte reker festet med elastikk til en solid J-krok. Det han kjørte beinhardt på var å hele tiden dunke søkket i bånn for å lage lyd. Funka det, med to steinbit på 8-9 kilo i løpet av en time. Men han kjente plassene ut og inn da. Tror største han har fått er drøyt 13 fra land, og en drøss under det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner en som har dykket på den plassen jeg skal fiske, han sier at det er steinbunn så langt man klarer og kaste. Han har sett steinbit på bra størrelse hver gang han har dykket der. Gleder meg til og teste denne plassen. Rapport kommer selvfølgelig :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal til en plass i helga hvor det er observert mye steinbit som er mulig og ta fra land. Er steinbiten veldig hard i kjeften så j-kroker er aktuelle eller fungerer sirkel greit? Hvor tykk sene bør jeg bruke på fortommen, regner med at de kan bite over ganske tykk mono.

I went after one last year, got one in the end... Plenty of soft bits in the mouth to hook up with and the tooth and bone is like cartilage. I'll reccomend J hooks like everyone else.

I groundbaited with mackarel and cooked prawn then fished a prawn and mackarel cocktail as per KIS's advice when I caught one... When I opened it up it was full of cooked prawn so possibly they like that best or the mackarel just never reached it. My snood was only 20lb strain but had a slip of silicon tubing over.

Good luck with your hunt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått mest steinbit på kun reke. Men også på reke/makrell-kombo og sild/reke-kombo. Noen få ganger på rent makrell agn. Det viktigste er å finne et sted med steinbit :lol:

Når det gjelder kroker er nok j-krok som de andre sier å foretrekke, men de største har eg faktisk fått glidende på sirkelkrok som bifangst ved jakt etter flatfisk. Krokstørrelse 1/0 til 5/0 har eg tatt mine på, skulle eg valgt bare en størrelse hadde det blitt 3/0. Senen trenger ikke være spesielt tykk.

Mange av steinbitene har bitt etter at eg har bevegd agnet, så bevegelse eller dunking vil eg anta er bra, men ingen av de eg har tatt er fisket fra land.

Endret av AÅ
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share

×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.