Gå til innhold
Fiskersiden

JUKS i fiskekonkurranser


stein
 Share

Recommended Posts

Jeg er en av mange som liker å fiske og delta i fiskekonkurranser.

Disse konkurransene gir meg noe ekstra i tillegg til

mange fisketurer. Selvsagt hadde det vært gøy å vinne. Det vil jo alle som

deltar i konkurranser.

En av konkurransene jeg har deltatt i 2007 er Fiskersidens rovfisker 2007.

Det ble tidlig gjort VELDIG klart at fangster tatt med levende agn ikke vil

bli godkjent. Da var det som vanlig i forbindelse med abbor dette kom opp.

Det var et klart signal til de som fisker med levende agn om at de skal

holde seg unna. Konkurransen starter og i løpet av året er det Walmann som

drar i tet, og han holder denne plassen lenge. Men så når isen legger seg så

melder Raymond seg på med to flotte gjedder. Så hva skjer. Walmann mister

poeng, Raymond klatrer og jeg får inn et par poenglaker på slutten av året.

Så når året er omme så ligger jeg på topp av lista. Vel jeg er ikke av de

som selger bjørnen osv. Får via jungeltelegrafen høre at det sitter en

østfolding å ruger på 2 abbor og han vil ikke ta teten for tidlig. Min

første reaksjon var, ”vel dett var dett. Du gjorde det du kunne og du hadde

det gøy Stein”.

Noen dager senere leser jeg hele tråden og henger meg opp i det med fiske

med levende agnfisk.

Jeg studerer abborfangstene i detalj.

1840g, 49cm, ismeite med mort 28.01.2007

1740g, 47cm, ismeite med mort 28.01.2007

1660g, 48cm, ismeite med mort 25.12.2007

1640g, 49,5cm, ismeite med mort 25.12.2007

1540g, 46cm, ismeite med mort 09.03.2007

1540g, 46cm, ismeite med mort 11.03.2007

1510g, 47cm, ismeite med mort 10.02.2007

1415g, 45cm, ismeite med mort 03.02.2007

1395g, 46cm, ismeite med mort 03.02.2007

1335g, 45cm, ismeite med mort 15.03.2007

Abbor nr 1 og 2 tatt samme dag med død agnfisk !

Abbor nr 3 og 4 er også tatt samme dag med død agnfisk !

10 abbor som de mange bare kan drømme om. Alle tatt med ”død” agnfisk.

Sannsynligheten for at det skal skje er vel lik 0%

Sannsynligheten for at alle er tatt med levende agn er vel over 95%.

Jeg har også tidligere fisket i en del med fire stenger og død agnfisk etter abbor.

Har jeg fått noe?

Ja, men det var ikke abbor.

Så hHer er det noe som ikke stemmer.

Hvorfor skal vi godta at denne ytterst tvilsomme abborlista bli stående.

Skal vi godta juksing. Vi som deltar med ærlige hensikter fortjener ikke

det.

Alle i meitemiljøet vet at denne abborlista baserer seg på

jukseinnmeldinger.

Nå sier jeg ifra til de som jukser at dette godtar vi IKKE.

JURY vis at dere har baller og fjern hele abborlista fra konkurransen i

2007.

Jeg vil samtidig oppfordre abbormeiterne som fisker med levende agnfisk

og sender inn til åpne konkurranser om å tenke seg om. Det dere driver med

er juks. Det er veldig lett å slutte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 416
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har ikke mye peiling på abborfiske med agnfisk. Men jeg har sett lignende ytringer før fra en profilert sportsfisker. Hvis det er slik som det kan virke som, at mye av den abboren som er tatt på død agnfisk i virkeligheten er tatt på levende agnfisk, så er det utrolig respektløst overfor dem som deltar med ærlige midler. Ikke bare respektløs, det er faktisk brudd på norsk lov og kan i tillegg karakteriseres som svindel ettersom man tilsnusker seg premier andre skulle hatt. Tyveri kalles visst slikt. Hadde vært kult om noen innenfor miljøet kan fortelle om hvordan det foregår i virkeligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi i FS var vel forberedt på denne diskusjonen.

Slike konkurranser er tuftet på tillit-vil man jukse kan man det-det gjelder både agn, lengde, vekt osv-det vet alle.

Vi stiller krav til fotodokumentasjon, vitne og pålitelig vekt i våre konkurranser. I tillegg har vi sagt vi vil ta stikkprøver.

I forbindelse med rovfiskerkonkurransen har vi gjort dette, vi har snakket med vitner og har bedt om skriftlig bekreftelse på at agnfisk var død.

Dette har vi da fått!

Da må vi anta at fangstene og innmeldingen er reelle og ærlige, med mindre det skulle være vitner som har sett noe annet og er villige til å stå frem med det.

Videre synes vi det er uheldig med beskyldninger om juks, der disse er rettet mot konkrete personer. Slike beskyldninger bør ikke forekomme med mindre man sitter på håndfaste bevis på at reglene er brutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vært diskutert uendelig mange ganger før.

Noen har helt sikkert sine svin på skogen.

Noen har ingen samvittighet hva angår å melde inn juksefisk.

Min pers er på 1550gram tatt på bunnmeitet filet av sørv under ålefiske.

Jeg veit at den er den gjeveste fisken jeg noen gang har fått,og den fikk jeg på ærlig vis.

Dette bildet dukket opp i en fangstrapport. Agnfisken sine gjeller viser tydelig at den lever ennå.

Rovfisken veide litt over kiloen. Og den er ikke meldt inn i noen konkurranse hvorvidt meg bekjent.

Kun ett eksempelbilde,ikke begynn med gjetting/synsing.

DETTE ER IKKE ETT PERSONANGREP.

BILDE FJERNET

Bildet er hentet fra en annen tråd på forumet. Jeg har ikke informert fiskeren om at jeg har linket bildet videre. Hvis moderator synes dette er upassende,så kan dere godt fjerne linken. bildet er kun ment som ett eksempel på at det faktisk er utstrakt bruk av levende agnfisk.

EDIT: Fjernet bilde, poenget ditt kommer klart frem også uten bilde. KIS

Endret av Karl Inge S
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det så stor skilnad på daud agnfisk og levande agnfisk, dersom førstnemnde fiskast aktivt?

Nei, men skal man fiske med 10 stenger samtidig er det ikke lett å fiske de døde mortene aktivt

:D

Neida :D De fleste overholder vel grensene for antall stenger.

Ellers fisket jeg mye med død ørekyte i gamle dager og fikk masse abbor på det, men fisket da aktivt.

Så ingen tvil om at død agnfisk kan levere det også - men kanskje ikke så bra hvis de bare henger rett ned under en dupp?

Er ellers enig i at fisk man har fått uten å følge reglene ikke bør meldes inn til noen konkurranse.

Endret av Gabrielsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Karl Inge:

At juryen har utført kontroll viser at den tar tingene på alvor.

Men selv vitner som bekrefter eller skriftlig bekreftelser overbeviser ikke meg i dette tilfellet.

Vær klar over at her snakker vi ikke om Ola Normann som skal på fisketur og tilfeldigvis drar sin livs abbor

på agnfisk. Vi snakker heller ikke om en over gjennomsnittlig sportsfisker. Dette er norgeseliten,

og blant de dyktigste ismeiterne vi har. De jager stor fisk på hver tur. Tror dere de velger den mest

effektive metoden for å få fisk eller velger de en betydelig dårligere metode. Det er storfisken som teller her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi i FS var vel forberedt på denne diskusjonen.

Slike konkurranser er tuftet på tillit-vil man jukse kan man det-det gjelder både agn, lengde, vekt osv-det vet alle.

Vi stiller krav til fotodokumentasjon, vitne og pålitelig vekt i våre konkurranser. I tillegg har vi sagt vi vil ta stikkprøver.

I forbindelse med rovfiskerkonkurransen har vi gjort dette, vi har snakket med vitner og har bedt om skriftlig bekreftelse på at agnfisk var død.

Dette har vi da fått!

Da må vi anta at fangstene og innmeldingen er reelle og ærlige, med mindre det skulle være vitner som har sett noe annet og er villige til å stå frem med det.

Videre synes vi det er uheldig med beskyldninger om juks, der disse er rettet mot konkrete personer. Slike beskyldninger bør ikke forekomme med mindre man sitter på håndfaste bevis på at reglene er brutt.

Vi i FS skriver også

ref Remy

Levende agn er vel ikke "lov" i noen konkurranser. Selv om 99% av alle store abborer blir tatt på levende agn.

Synes jo det som skrives av Remy her egentlig sier alt om hva man bør foreta seg med rovfiskkonken på FS, tørr å være en forbilde.

Synes Jan Leirud tar et flott steg ved å konkritisere det i reglemanget.

Fisk som er tatt på levende agn (fisk)diskvalifiseres.

Synes det er meget tøft gjort av deg Stein å "tørre" å ta et oppgjør med dette, og da kan man ikke være vag i orda, synes du legger frem dette på en glimrende måte og en helt riktig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi i FS skriver også

ref Remy

Levende agn er vel ikke "lov" i noen konkurranser. Selv om 99% av alle store abborer blir tatt på levende agn.

Synes jo det som skrives av Remy her egentlig sier alt om hva man bør foreta seg med rovfiskkonken på FS, tørr å være en forbilde.

Synes Jan Leirud tar et flott steg ved å konkritisere det i reglemanget.

Fisk som er tatt på levende agn (fisk)diskvalifiseres.

Synes det er meget tøft gjort av deg Stein å "tørre" å ta et oppgjør med dette, og da kan man ikke være vag i orda, synes du legger frem dette på en glimrende måte og en helt riktig måte.

QUOTE(Sutermann @ 17.01.2007, 19:59 )

Er det ikke lov med levende agnfisk i konkuransen?

Levende agn er vel ikke "lov" i noen konkurranser. Selv om 99% av alle store abborer blir tatt på levende agn. Blir en sånn rar "det er ikke lov, men lov holdning". Jeg personlig står ingensteder i den saken bare så det er sagt.

Når du først skal poste her så ta med deg hele quoten..

ang abbor så står det i en annen tråd at vi diskuterer, men abbor børt fortsatt få bli med av mange grunner. Noen store abborrer blir tatt på myskha, pimpel og balanse. Noen blir tatt på dødt agn. Abbor er og en vinterfisk, og tar man bort den har man eskludert 50% av isfisket. Derimot kan den skaffe mye trøbbel, ergo, er den tatt på levende eller dødt agn. En løsning som er i sving er å forby innmeldinger av borre tatt på agnfisk, men da ser vi kanskje en økning av store abborrer på balanse?!?! Ser dere problemet?

Og for the record, i 2008 reglene står det tydelig ang agnfisk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke til denne/disse sakene og ønsker heller ikke å uttale meg om den(dem).

Generelt vil jeg hevde at så lenge det er heder, ære og berømmelse å vinne er det duket for enkelte lyst til å jukse. Er det i tillegg premier å kunne vinne øker bare dette interessen hos enkelt og vekkes hos andre.

Sånn er det bare og dessverre går dette ut over redelige folk - som det heldigvis tross alt er flest av!

Men siden du går så bombastisk ut og hevder juks Stein - håper jeg at du er 100% sikker og at det ikke er mange indisier samlet som gir grunn til mistanke. :ninja:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

QUOTE(Sutermann @ 17.01.2007, 19:59 )

Levende agn er vel ikke "lov" i noen konkurranser. Selv om 99% av alle store abborer blir tatt på levende agn. Blir en sånn rar "det er ikke lov, men lov holdning". Jeg personlig står ingensteder i den saken bare så det er sagt.

Når du først skal poste her så ta med deg hele quoten..

ang abbor så står det i en annen tråd at vi diskuterer, men abbor børt fortsatt få bli med av mange grunner. Noen store abborrer blir tatt på myskha, pimpel og balanse. Noen blir tatt på dødt agn. Abbor er og en vinterfisk, og tar man bort den har man ekskludert 50% av isfisket. Derimot kan den skaffe mye trøbbel, ergo, er den tatt på levende eller dødt agn. En løsning som er i sving er å forby innmeldinger av borre tatt på agnfisk, men da ser vi kanskje en økning av store abborrer på balanse?!?! Ser dere problemet?

At jeg ikke tok med alt for for at jeg ikke synes det var relevant. Og jeg er ikke motstader av fiske med agnfisk, men det blir et problem i det de meldes inn. Og med din vite så vil jeg tror at når du skriver 99% så er jo det riktig. Og da å ekskludere abbor kan ikke ha så stor påvirkning, når 99% alikevled jukser.......

Du skreiver jo at noen fisk blir tatt på lovlig vis og det er det ingen tvil om, men da snakker vi om 1%

Synes det hadde vært tøft gjort av FS å gå i front å faktisk ta problemet på alvor, og tørre, tror faktisk ikke man vil tape på det, heller det motsatte.

Endret av Erik Walmann
Lenke til kommentar
Del på andre sider

99% er kanskje litt drygt og var vel ment som litt på kanten, men skal ikke gjemme det bak en stol at mange er tatt på levende agn... hva vi gjør viser seg siden, når vi kommer til en endelig avgjørelse. Om noen har direkte beviser på at en innmeldt fisk er tatt på ulovlig måte, må vi uansett bli informert om det med holdbar dokumentasjon for å kunne gjøre noe med det. Pr nå, jamført med våre regler, våre rutiner og våre gjennomgang av innmeldt fisk, er alle fiskene godkjente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Whalemann: Tror ikke Jan er i noen særstilling der - vi diskvalifiserer også fisk tatt på levende agn. Tror heller ikke han krever noen annen dokumentasjon enn det vi har, så å komme trekkende med gull og glitter for en annen konkurranse blir bare tull med mindre han krever videodokumentasjon av hver eneste fisk...

Ellers har selvsagt Stein et poeng mtp slike konkurranser, men vi har hatt dette oppe til grundig gjennomtenking før noe ble gjort. ALLE rovfisker lar seg nok fiske på levende agn, hvorfor diskvalifisere en av dem? Reglene er jo at de ikke vil telle. Melder man dem inn likevel jukser man bevisst, men det gjør man også om man legger på en halvkilo på en ørret eller gjedde og får vitne til å skrive på også. Eller man kan melde inn fisk tatt i utlandet osv osv - det er mange måter å jukse på om man bare vil.

Forøvrig synes jeg hele tråden har litt feil utgangspunkt - da den formelig anklager en eller flere på listen (som ikke inneholder mange fisk) for juks - dette er jeg egentlig ikke villig til å akseptere - det er som rent personangrep uten bevis å regne, MEN jeg er villig til å la det stå for å kjøre en videre prinsipiell debatt rundt emnet. (Men ønsker at de som direkte eller indirekte anklager noen for juks omformulererer innleggene sine no)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen problemer med å støtte trådstarter. Melder man fisken inn i en konkurranse, så bør man følge reglene.

Hvis de som bruker levende agnfisk i konkurranse godtar at andre er like slurvete med regelementet , har seriøsiteten til konkurransemiljøet fått seg en real trøkk.

Skulle man lage et regelverk som skal forhindre at fisken var levende i det øyeblikket den ble festet til kroken, må man vurdere om det skal være et krav at hode på fisken blir fjernet før fiske.

Sjøl har jeg aldri fått diger abbor på ismeite. Grunnen til det er kanskje at jeg konsekvent ikke fisker med levende agnfisk.

Fint at noen tar opp denne diskusjonen ettersom det er på tide med litt loftsrydding på holdninger til regelverket. Hvis man ønsker at folk kommer å drar opp agnet ditt for kontroll, må man forberede seg på dette hvis ingen ønsker debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt OT, men hvorfor går ikke NMU i bresjen ang levende agnfisk problematikken? Står ingenting om det i reglene. Er det lov for innmeldte fisk der å ha blitt tatt på levende agn?

§ 4. Krav til innmeldinger og bevitnelse

Et hvert NMU-medlem er selv ansvarlig for innmelding av fisk og dokumentasjon. Følgende data kreves oppgitt for å få fangsten registrert: ART, VEKT (i gram), LENGDE (i cm), FISKERENS NAVN og eventuelt KLUBB, FANGSTDATO, FANGSTSTED/VANN oppgis med stedsnavn eller kommune, METODE og AGN, FISKERENS ADRESSE og TELEFON/E-MAIL. Dessuten skal man alltid opplyse om hva slags vekt man har benyttet: Merke/type og inndeling. Fangsten skal fotograferes. Foto skal klart vise art og størrelse på fisken. Opplys også rundmål på fisken og vitner dersom de finnes. Tvilstilfeller vil bli avgjort av specimenutvalget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne diskusjonen har jo vært oppe flere ganger, både her og andre steder. Ingen steder har det på noen som helst måte kommet til uttrykk noe generelt ønske om en innstramming. Jeg tør vel påstå det har føltes som det stikk motsatte, de som har argumentert for at loven må følges har vært i mindretall.

Dersom miljøet passet på seg selv/hverandre hadde dette problemet forsvunnet.

Dere ser agnbøttene, dere ser at det er bevegelser i stenger som står uten fisker bak, dere vet hvem som fisker hva med hva. Når samme fiskere dukker opp med innmeldinger i konkurranser.....

Men sålenge både fiskere og vitner og miljøet rundt ikke vil endre dette fortsetter det.

Vi kan ikke gjøre mer i vår konkurranse enn å be om bekreftelse og snakke med vitner, det er vel bare vi og AOF som er så nøye forøvrig.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forøvrig synes jeg hele tråden har litt feil utgangspunkt - da den formelig anklager en eller flere på listen (som ikke inneholder mange fisk) for juks - dette er jeg egentlig ikke villig til å akseptere - det er som rent personangrep uten bevis å regne, MEN jeg er villig til å la det stå for å kjøre en videre prinsipiell debatt rundt emnet. (Men ønsker at de som direkte eller indirekte anklager noen for juks omformulererer innleggene sine no)

Ja, det blir litt feil utgangspunkt, men diskusjonen er viktig rent prinsippielt. Og når Stein i sitt åpningsinnlegg trekker frem noen eksempler, så bør vel disse ses på som nettopp det, eksempler som illustrerer noen poenger, og ikke NØDVENDIGVIS som personangrep rettet mot de som har fått nettopp disse abborene. Naturligvis er det MULIG å få stor abbor på død agnfisk og deler av slike. Det er jo nettopp derfor det er vanskelig å ekskludere slik abbor fra konkurranser, og derfor må slike konkurranser være basert på tillit. Det blir påstand mot påstand. Men ALL erfaring viser at dette rent statistisk sett er MYE vanskeligere enn å ta stor abbor på levende agnfisk, og "alle" er jo klar over at de som målrettet fisker etter stor abbor naturligvis stort sett forsøker å bruke den metoden som statistisk sett gir best sjanse for fangst. Og da er det nærmest udiskutabelt at fiske med levende agnfisk er den SUVERENT beste metoden. Derfor kan det neppe karakteriseres som en urimelig påstand å hevde at NESTEN alle innenfor miljøet fisker med levende agnfisk. Som jeg har påpekt tidligere; selv om det er forbudt rent juridisk å fiske med levende agnfisk i Norge, skal ikke jeg moralisere over de som fisker med slike metoder. De er ikke nødvendigvis noe dårligere SPORTSFISKERE. Hva man velger her får bli opp til den enkelte. Men dersom man gjør dette valget, så hold slik fisk langt unna alle former for konkurranser, ikke bare fordi levende agn er forbudt, men også i respekt for seg selv og sine petri brødre. Tør DU se deg selv i speilet etter å ha meldt inn en stor abbor tatt på ulovlig vis?

Og uten å rette angrepet mot noen bestemte - det er helt umulig for meg å vite hvem som er ærlige eller ikke - men en full liste med så mange ismeitete store abborer, tilsier rent statistisk at en stor del av dem er tatt på levende agnfisk, delvis fordi nesten alle bruker denne metoden, og delvis fordi levende agnfisk er så MYE mer effektivt enn død. For å ta et regneeksempel; Hvis 9 av 10 ismeitere bruker levende agnfisk, og levende agnfisk er 10 ganger så effektiv som død, så tilsier dette rent statistisk at omtrent 99% av de fangede fiskene tas på levende agnfisk. Så påstandene til Stein og Remy er kanskje ikke så gale likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt generelt !

Etter debatten her er jeg i hvertfall overbevist om at levende agn fisker best ...

:P

Mangen vil sikkert prøve det nå !!

Har prøvd med levende agn et par ganger etter gjedda, men syns det var noe jævla svineri å ha hengende levende fisk etter kroken på den måten. Men nå når jeg vet at dette er "vanlig", og brukes av de beste fiskerne, selve "proffene", så må jeg vel revurdere min holdning.

Det virker jo som den allmenne aksepten er til stede, og når den er der så er det vel greit rent etisk? Ingen proffer som vil rynke på nesa hvis de ser meitestanga mi bevege seg.

Og det forklarer også hvorfor jeg trodde en av proffene hadde napp den gangen jeg møtte de på isen, for stanga stod ikke akkurat i ro. Men proffen sjekket stanga og sa alt var greit, syns det var rart, for det var jo ikke tvil om at det var fisk på kroken...

Føler meg dum gitt. :blush:

--------------------------------------

Et snev av sarkasme, men dog. Min motvilje ifht. å bruke levende agn har redusert seg i løpet av tråden. Jeg vil også ha stor fisk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det stor forskjell på gjedde og abbormeite på isen.

Abboren er en art som trigges i veldig stor grad av agnets bevegelse.

Gjedde derimot bruker syn, luktesans og driter i om fisken beveger seg eller ei. Er den sulten og den ser mat så tar den. Mange av de beste gjeddemeiterene bruker bla sild, og/eller farget agnfisk. dvs død fisk som har ligget i feks rød, gul, grønn eller annen farge over natta for å gjøre seg enda lekrere for gjedda.

Så her er død agnfisk normen, men en og annen prøver nok seg med levende agn også her.

Stein

Endret av stein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.