Gå til innhold
Fiskersiden

JUKS i fiskekonkurranser


stein
 Share

Recommended Posts

  • Svar 416
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Jeg har skummet tråden bare, orker ikke å lese alt. Men jeg må få lov til å ta Mr. Bjarneul litt i forsvar her. Jeg synes for det første han er modig, som tross mye pepper tidligere ang. hans gjeddeprosjekt "tør" å bevege seg ute blant artsjegerne igjen. Men velkommen tilbake fra meg iallefal Bjarneul !

Men skjønte dere ikke poenget til Bjarneul ? Prøv å forstå hva folk mener istedenfor å gå i skyttergravene.

Han pekte på om det var moralsk forsvarlig å drepe fisk i streben etter flere arter ? Er ikke sikkert han bryr seg om dere dreper fisken, hvem vet noe om det ? Men det er mulig han synes det er rart at mange snakker nedlatende om andre fiskeres metoder, eller at de dreper fisken. Også den som ikke spises selv.

Når de samme fiskerne "ofrer" fisk for at artslista skal være så stor som mulig. Kanskje er det et irritasjonsmoment (for Bjarneul, også andre) at enkelt mener at den ene fiskemetoden (hobbyen) er så mye bedre enn den andre. Og jeg synes innlegget hans var meget bra, og kanskje krever litt mere respekt.

Husk, han fikk som sagt endel pepper og nedlatende holdninger ang. det å ha ei gjedde i et akvarium. Som skulle mates med FISK ! Huff å huff. Og vi ser jo at mange motstandere på artsjakt drar opp det meste som er å oppdrive under vann. Noen fisk med innvollene sprengt ut av kjeften ! Overlever de ?

Og jeg bare siterer Bjarneul igjen: Er det moralsk riktig ........

Han ville bare ha et svar på egentlig hva dere mener om det.

Må si jeg har litt sansen for Bjarneul jeg. Han er modig den gutten :D Og ganske så ærlig.

Koslig for deg at du synes det, men så har han jo ikke vært ute etter deg. Om fisk som er sprengt overlever? Nei, men hva så?? Vi spiser de jo! Hva er umoralsk med det? Uavhengig av moral, så er det faktisk ULOVLIG å mate fisk med annen fisk, og en kan ikke forvente å legge ut en slik tråd og ikke få skråblikk og kommentarer. Siden artsfiske er så utrolig umoralsk å kjedelig for dere, så vær i det minste vennlig og la oss som liker det få lov til å holde på med det. Jeg sier ikke at det ikke er lov å stille kritiske spørsmål, men synes personlig grensa mellom kritikk og usaklig kverulering/personhets er nådd. Og når skal vi se første fangstrapporten til bjarne? Fisker du i det hele tatt? Syns ikke du det er litt umoralsk å være medlem på et fiskeforum bare for å krangle, uten noen åpenbar form for fiskeinteresse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til moderatorer:

Mulig denne debatten har hadt flere temaer, men alle har vært rundt fiske med levende agnfisk. Etter post 339 har temaet vært noe annet, og bør derfor tas i en annen tråd.

Det blir for rotete når flere ulike temaer diskuteres i samme tråd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stat Perca:

Noe som jeg synes har kommet lite fram i debatten, som forøvrig hadde et helt annet utgangspunkt enn hva den har endt opp med, er fiske på arter som er truet. For eksempel laks. At noen av moralistene kan fiske laks, og helst der hvor den burde være i fred p.g.a. reproduksjonen (elv) og på toppen av det hele drepe individer av denne truede arten skjønner jeg lite av.

Svar Salvelinus:

At dette ikke er kommet frem i debatten er vel fordi det ikke har noe med å fiske abbor med levende mort for så å melde den inn i en konkurranse å gjøre :) , men angående dette inlegget om laks vil jeg bare si følgende:

Tenker man godt etter så spiller det absolutt ingen rolle HVOR eller NÅR man fisker (i dette tilfellet laks ,men det gjelder faktisk all fisk!).

Om man får laksen i sjøen i april eller i elva i juli spiller INGEN rolle hvis man kverker den bortsett fra at muligens er mer moro og samfunnsøkonomisk bedre å få den i elven.

Dreper man fisken (ved sjøen eller i elven) får den ikke gytt uansett!.

vill man den skal klare å formere seg så må man la den leve pungtum.

Dette gjelder all fisk.

Sikkert noen som tror jeg er en totaltilhenger av C&R nå ,men det er jeg absolutt ikke med mindre jeg vet at arten er truet .

Ellers for å si noe som faktisk har med denne tråden å gjøre så er det fullt mulig å få abbor på død mort!

Etter å ha lest denne tråden skulle man tro at dette er en umulighet.

Endret av Salvelinus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koslig for deg at du synes det, men så har han jo ikke vært ute etter deg. Om fisk som er sprengt overlever? Nei, men hva så?? Vi spiser de jo! Hva er umoralsk med det? Uavhengig av moral, så er det faktisk ULOVLIG å mate fisk med annen fisk, og en kan ikke forvente å legge ut en slik tråd og ikke få skråblikk og kommentarer. Siden artsfiske er så utrolig umoralsk å kjedelig for dere, så vær i det minste vennlig og la oss som liker det få lov til å holde på med det. Jeg sier ikke at det ikke er lov å stille kritiske spørsmål, men synes personlig grensa mellom kritikk og usaklig kverulering/personhets er nådd. Og når skal vi se første fangstrapporten til bjarne? Fisker du i det hele tatt? Syns ikke du det er litt umoralsk å være medlem på et fiskeforum bare for å krangle, uten noen åpenbar form for fiskeinteresse?

Triturus: Ja, jeg fisker, og har gjort det hele livet.Nei, jeg har ikke noe som helst behov for å vise fram eventuell fangst. Nei, jeg synes ikke det er umoralsk å være medlem av ett fiskeforum så lenge jeg er svært fiskeinteressert. Nei, jeg har ikke kranglet i denne tråden, og det er ganske artig at ett menneske jeg ikke kjenner, og som heller ikke kjenner meg påstår at jeg ikke er fiskeinteressert. Det får nå være, jeg er glad for at det er mange meninger om interessante saker. Lykke til med artsjakten. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.