Gå til innhold
Fiskersiden

JUKS i fiskekonkurranser


stein
 Share

Recommended Posts

Hvordan festes/brukes levende agnfisk ?

det bør vel ikke besvares for å ikke oppfordre\lære enda flere det å fiske med levende agn, det er tross alt ikke LOV, at det ikke er lov i denne konkuransen er en ting, men det er ikke lov i følge lovverket, det er faunakriminalitet som over tid har skapt problemer for mang en fiskestamme, slutt med dette svineriet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 416
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Ingen tvil om at all rovfisk kan tas på levende agnfisk Espen, men hvis man er såppas ærlig med seg selv, så ser man fort at abboren står i en særstilling. De fleste konkurranse lister har en topp med abbor tatt på isen med agnfisk, og det er ingen annen liste som ser slik ut og når alle vet hva som skal til for å få en slik stor abbor på isen så er det ikke vanskelig å fortå. Remy har jo selv fisket mye stor abbor og når han går ut å faktisk tørr være så ærlig å si at de fleste store abborer tas på levende agnfisk på isen så lytter jeg faktisk til det.

Det beste hadde jo vært at det var lov i Norge å fiske med levende agnfisk, slik som det f.eks er i Sverige, men pr. i dag så er det jo desverre ikke det.

Men klart dette er en vanskelig sak.

ismeite etter gjedde blir noe helt annet, og ørretfiske på isen vet jeg ingen ting om så der kan jeg ikke uttale meg :blush:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøft innlegg Stein.

Støtter deg fullt ut.

Hvorfor ikke ha en konkurranse hvor levende agnfisk er forbudt og siden alle vet at det syndes mot dette, hvorfor ikke forby agnfisk på et generellt grunnlag akkurat i denne konkurransen. Jeg vet om mange store Abborer som er tatt nettop på levende og meldt inn både her og der. Greit nok siden det er en mer eller mindre enighet rundt dette. Dette vet de fleste. Jeg fisker med levende selv jeg, eller dvs hvis jeg fisker da :blush: Jeg kunne aldri tenkt meg å angi noen som har meldt inn stor fisk og hadde jeg noengang fått en stor Abbor på Ismeite hadde jeg nok fort meldt den inn selv også, pga at det er akseptert blant de fleste som fisker og faktisk får stor Abbor. Føler at problemet med levende er størst på isen. Like ille er det jo forsåvidt å ikke overholde regler i forhold til antall stenger, fiske i nærheten av oppdrettsanlegg osv. Prinsipiellt er jeg uenig i loven dvs forbudet, men å respektere regelen i konkurranser er jo greit hvis alle gjør det. Siden denne diskusjonen er oppe for nte gang hvorfor ikke prøve noe nytt og forby agnfisk generellt under ismeite. På åpent vann er det jo andre metoder som er like effektive, noe bla JørgenØ sine fangster i Glommavassdraget skulle vise. Slik det er i dag vet alle det, men ingen kan gjøre noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det stor forskjell på gjedde og abbormeite på isen.

Abboren er en art som trigges i veldig stor grad av agnets bevegelse.

Gjedde derimot bruker syn, luktesans og driter i om fisken beveger seg eller ei. Er den sulten og den ser mat så tar den. Mange av de beste gjeddemeiterene bruker bla sild, og/eller farget agnfisk. dvs død fisk som har ligget i feks rød, gul, grønn eller annen farge over natta for å gjøre seg enda lekrere for gjedda.

Så her er død agnfisk normen, men en og annen prøver nok seg med levende agn også her.

Stein

Helt riktig som stein her sier.

Ønsker å legge til et par ting:

Gjedda spiser i stor grad også åtsler. Dette gjør at gjedda ikke er nøye på ferskt agn og at den gjerne tar luktsterke fisker. Gjedda har også en helt annen jaktteknikk enn abboren da gjedda har svært rask akselerasjon. Agnfisk som da er presentert pelagisk vil trolig gjedda ikke oppfatte om er levende eller død. Veit jo selvfølgelig at det finnes unntak, har selv ligget å titta ned i hullet på gjedde som ikke ville ta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet om mange store Abborer som er tatt nettop på levende og meldt inn både her og der. Greit nok siden det er en mer eller mindre enighet rundt dette.

Vi må skille mellom de moralske og juridiske aspektene her. Det er tydeligvis ganske stor enighet om at det er moralsk akseptabelt å bruke levende agnfisk, men det er like fullt ulovlig, og det er ingen enighet om at det er akseptabelt å melde inn slik fisk i konkurranser. Selv om det må bli opp til den enkelte hvorvidt man velger å bryte loven, så bør man ihvertfall holde slik virksomhet langt unna det offentlige rom, uansett hvor stor aksept det er for virksomheten. De fleste kjører for fort i ny og ne, men det er da vel ingen som går ut og skryter av det etterpå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes egentlig piscator oppsummerer greit og det er vel bare å se sannheten i hvitøyet. Personlig tror jeg ikke én eneste av de store ismeiteabborene som er meldt inn/rapportert de siste årene er tatt på død agnfisk. Mulig det er noen som har knipset morten litt i hodet så den er "død" idet kroken festes, men ikke steindød. Dette har jeg gjort selv, men når man ikke engang lurer seg selv hvem lurer man da.

Jeg har som andre opplevet at abbor har tatt død agnfisk, men da som bifangst under ålemeite etc. Det er vel imidlertid ingen erfarne abborfiskere som tør være uenig i at statisk meite med død agnfisk må være den minst effektive metoden det går an å bruke fra isen om man er ute etter abbor.

Fiske med levende agnfisk er ulovlig. Mye annet man gjør som også er ulovlig så noen veldig moralisering over personlige lovbrudd skal ikke jeg komme med, Men! det er når man som trådstarter sier, melder inn til en fiskekonkurranse der man kan vinne premier for tusenvis av kroner at man krysser en grense i mine øyne. Da går nemlig jukset ut over andre personer. Husker da jeg for noen år siden deltok i isfiskekonkurranser og det forekom at folk sank så dypt at de hadde med seg forhåndsfangst til innveiing. Hvor liten er det mulig å gjøre seg selv?

Det er egentlig ikke problematisk å endre konkurransereglene i det hele tatt. Abbor tatt på agnfisk registreres ikke. Dette kommer garantert ikke til å ramme folk som har fisket lovlig så hva er problemet. Tror det er litt verre for mange å endre fangstredskapen fra agnfisk til feks balansepilk, enn det er å endre agnfiskens status fra levende til død.

Dr.Fish

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det bør vel ikke besvares for å ikke oppfordre\lære enda flere det å fiske med levende agn, det er tross alt ikke LOV, at det ikke er lov i denne konkuransen er en ting, men det er ikke lov i følge lovverket, det er faunakriminalitet som over tid har skapt problemer for mang en fiskestamme, slutt med dette svineriet

Jeg spør kun av nysgjerrighet. Hvis noen ønsker å bruke levende agnfisk, tror du ikke de klarer å finne ut hvordan det skal brukes ? Kan ikke forstå din holdning til at dette ikke bør besvares. Jeg har ingen kontakt med folk eller fiskegrener hvor dette er aktuellt, var bare litt opptatt av selve agnfisken jeg.

Er det så avansert at det er forbeholdt eliten kanskje ?

Endret av ovejan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør kun av nysgjerrighet. Hvis noen ønsker å bruke levende agnfisk, tror du ikke de klarer å finne ut hvordan det skal brukes ? Kan ikke forstå din holdning til at dette ikke bør besvares. Jeg har ingen kontakt med folk eller fiskegrener hvor dette er aktuellt, var bare litt opptatt av selve agnfisken jeg.

Er det så avansert at det er forbeholdt eliten kanskje ?

http://www.hooklinks.co.uk/pike/navigation2/pikeframe.html

Her kan du nok finne en del også.

http://www.fiskesnack.com/forum/search.php?searchid=1112445

men er det vel litt off topic ovejan......................

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man kan melde inn abbor tatt på levende agnfisk, som død agnfisk og få det godkjent, hva tilsier da at ikke vedkommende kan fiske med levende agnfisk og melde den inn som tatt på balase?

Det er ingen ting som tilsier det, men hvis man ser mr XX på feks Lyseren med fire meitestenger ute og melder inn balanse fanget abbor så skal det ikke mye fantasi til å skjønne et og annet.

Som Dr. fish skriver så er nok terskelen for å juksemelde agnfisk som balansefangst større for de det gjelder.

Egentlig er sånne spørsmål fra en autoritet som du Tom Ole mfl. kanskje litt av grunnen til at en del tror at det er akseptert å melde inn fisk tatt med levende agnfisk. Det blir for mye fokus på at hvis man gjør sånn så kan man jukse på den måten osv. Når man ser at det syndes mot reglene så er det bedre å gjøre noe enn å håpe at det går over av seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør kun av nysgjerrighet. Hvis noen ønsker å bruke levende agnfisk, tror du ikke de klarer å finne ut hvordan det skal brukes ? Kan ikke forstå din holdning til at dette ikke bør besvares. Jeg har ingen kontakt med folk eller fiskegrener hvor dette er aktuellt, var bare litt opptatt av selve agnfisken jeg.

Er det så avansert at det er forbeholdt eliten kanskje ?

Grunnen til at slikt ikke bør besvares er ikke fordi det skal være forbeholdt noen enkelte eller elite, men fordi det er forbudt ved lov: http://www.okokrim.no/aktuelt_arkiv/miljok...02-1/page4.html

Holdningen min her er altså å ikke oppfordre til noe lovstridig.

Svaret godt nok ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen ting som tilsier det, men hvis man ser mr XX på feks Lyseren med fire meitestenger ute og melder inn balanse fanget abbor så skal det ikke mye fantasi til å skjønne et og annet.

Som Dr. fish skriver så er nok terskelen for å juksemelde agnfisk som balansefangst større for de det gjelder.

Egentlig er sånne spørsmål fra en autoritet som du Tom Ole mfl. kanskje litt av grunnen til at en del tror at det er akseptert å melde inn fisk tatt med levende agnfisk. Det blir for mye fokus på at hvis man gjør sånn så kan man jukse på den måten osv. Når man ser at det syndes mot reglene så er det bedre å gjøre noe enn å håpe at det går over av seg selv.

Jeg ser (og skjønner) at jeg blir misforstått. Som tidligere nevnt er jeg enig i at norske lover skal gjelde, men jeg inser også at dette er umulig å følge opp.

Da mener jeg det blir litt tullete at den eneste regelen som finnes i konkurransen er at levende agnfisk er forbudt. Da burde man også ta med alle andre former for forbud/regeler som må overholdes i konkurransen

Uansett må man stole på at deltakerene har "rent mel i posen" når fisk meldes inn.

Jeg mottar mange abborinnmeldinger på NM-konkurransene i løpet av året, men har enda ikke mottatt en innmelding der det står at agnfisken er levende. Ergo må jeg gå ut fra at norske lover er overhloldt, selv om jeg har mine tvil i mange tilfeller.

Men, jeg har også mine tvil om at fiskekort er løst overalt, jeg betviler også sterkt at kravet til antall stenger følges.

Så enten kan man ha konkurranser å stole på folk; for å følge opp at alt alltid går lovelig for seg, er en umulig oppgave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser (og skjønner) at jeg blir misforstått. Som tidligere nevnt er jeg enig i at norske lover skal gjelde, men jeg inser også at dette er umulig å følge opp.

Da mener jeg det blir litt tullete at den eneste regelen som finnes i konkurransen er at levende agnfisk er forbudt. Da burde man også ta med alle andre former for forbud/regeler som må overholdes i konkurransen

Uansett må man stole på at deltakerene har "rent mel i posen" når fisk meldes inn.

Jeg mottar mange abborinnmeldinger på NM-konkurransene i løpet av året, men har enda ikke mottatt en innmelding der det står at agnfisken er levende. Ergo må jeg gå ut fra at norske lover er overhloldt, selv om jeg har mine tvil i mange tilfeller.

Men, jeg har også mine tvil om at fiskekort er løst overalt, jeg betviler også sterkt at kravet til antall stenger følges.

Så enten kan man ha konkurranser å stole på folk; for å følge opp at alt alltid går lovelig for seg, er en umulig oppgave.

Tom Ole, rekordlister kan jo også betraktes som en konkurranse. Men her argumenterer du jo litt i mot det du har gjort i sammenheng med rekorder, hvilke som bør godkjennes eller ikke, hvor godt fisk skal dokumenteres, og hvor langt man bør strekke seg. Uansett om det er rekordlister eller andre former for konkurranser må man på et eller annet stadie i prosessen faktisk stole på folk. Det er egentlig svært enkelt å jukse, enten det er å lyve på vekta, å lage en fotomontasje, eller å oppgi feil metode/agn. Og i en JURIDISK sammenheng, er en feil/form for juks noe bedre eller verre enn noen andre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men har enda ikke mottatt en innmelding der det står at agnfisken er levende

da undrer jeg meg.

hva gjør du i de tilfellene (de fleste tenker jeg) der det heller ikke står at agnfisken er død?

her tipper jeg at vi har en gjensidig ansvarsfraskrivelse.

Jeg tar en stor abbor på levende mort og melder inn at jeg har tatt abboren på mort.

Selv om jeg har fisket ulovlig lyver jeg dog ikke i selve innmeldelsen.

Du leser at fisken er tatt på mort og har selvf. ingen grunn til å betvile dette.

Begge vet det det ingen sier.

Godt å se at det dukker opp storabbor som kubben til OP Henriksen, som såvidt jeg har fått med meg ikke har figurert i noen konkurranse. Fangstmannen bryter norsk lov men sålenge han ikke prøver å jukse seg til noen premie på bekostning av andre går i verste fall kun ut over ham selv og da er det nok lovbruddet lettere å svelge for de fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter utallige debatter om bruken av levende agnfisk og fiskekonkurranser foreslår jeg følgende: Gjør deg opp en personlig mening om emnet du kan leve godt med, praktiser det du mener er riktig for deg og ditt eget fiske, unngå innmeldinger hvis du innerst inne vet at fisken har tatt et levende agn og filosofer litt over hvorfor du på død og liv MÅ jage de aller største eksemplarene sesong etter sesong, og attpåtil melde de inn i konkurranser for fullendt tilfredsstillelse.

Vi må ikke glemme at fisking er så mye mer enn innmeldelser og specimenpoeng!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du er imot at det innmeldes levende agnfisk til konkurranser Tom Ole.

Jeg er bare litt uenig i at det ikke er nok å referere til norsk lov her.

Pga denne debatten så er det kanskje ekstra viktig å vektlegge agnfisk problematikken i abborklassen med en regel.

Det er mulig å jukse på andre måter også

Noen kan selvsagt legge på litt på vekta, du nevner antall stenger og fiskekort.

Antall stenger gir konkurransefortrinn og er også juks i konkurransesammenheng, men det er lettere å se hvis man ute på isen. Har mr X 10 stenger ute, og han melder inn fisk også så er det lettere å se enn hva som er under isen.

Ikke betalt fiskekort gir så vidt jeg kan se ikke noe konkurransefortrinn og er ikke et punkt jeg ville dratt i gang tilsvarende debatt på.

Jeg synes allikevel at ismeiteabborene skiller seg så klart ut at de er det verdt å se litt ekstra på.

Der er tilliten brutt, mens de andre tilfellene der har jeg ihvertfall tillit til mine medkonkurrenter.

Stein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser (og skjønner) at jeg blir misforstått. Som tidligere nevnt er jeg enig i at norske lover skal gjelde, men jeg inser også at dette er umulig å følge opp.

Da mener jeg det blir litt tullete at den eneste regelen som finnes i konkurransen er at levende agnfisk er forbudt. Da burde man også ta med alle andre former for forbud/regeler som må overholdes i konkurransen

Uansett må man stole på at deltakerene har "rent mel i posen" når fisk meldes inn.

Jeg mottar mange abborinnmeldinger på NM-konkurransene i løpet av året, men har enda ikke mottatt en innmelding der det står at agnfisken er levende. Ergo må jeg gå ut fra at norske lover er overhloldt, selv om jeg har mine tvil i mange tilfeller.

Men, jeg har også mine tvil om at fiskekort er løst overalt, jeg betviler også sterkt at kravet til antall stenger følges.

Så enten kan man ha konkurranser å stole på folk; for å følge opp at alt alltid går lovelig for seg, er en umulig oppgave.

det er jo helt klart at en ting som er forbudt ved lov både SKAL og MÅ være forbudt i en kunkuranse, uavhengig moral og etikk, bare det at det er lovstridig gjør det enda værre når folk synes det er greit. FS kan jo ikke stille seg opp å være bekjent med noe slikt det skjønner jo alle.

Ser en hvis dobbeltmoral her, vi syter og klager om oddrettslaks og forurensing, ørekyte, sykdom og annen dritt, også er det vi sportsfiskere\hobbyfiskere selv som står for mye av dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner liksom ikke hva som er problemet jeg!

Juksing foregår - det vet alle, fisking med levende agnfisk foregår - det vet også alle. At folk tråkker over egne og andres moralske og etiske grenser når det kommer til heder, anseelse, berømmelser og ære og ikke minst tildels fine premier - ja det vet også alle.

Men hva i all verden får man gjort med det, enten som ærlig konkurransedeltager eller -tilbyder?

Å tro at fisking med levede mort som agn til stor-abbor blir legalt fordi det er vanskelig å sjekke ut om innmeldte fisk til konkurranser er fisket med nettopp dette er jo ren utopi - likeledes som det er utopi å tro at man kan være forsikret om at innmeldt stor-abbor til konkurranser ikke er tatt på levende mort.

Jeg er klar over at stor-abboren er helt klart mer kresen enn en del andre arter i henseende å fiske med levende agnfisk eller ei, men det er vel ingen strengt bevoktet hemmelighet at levende agnfisk fisker bedre på en rekke andre artene og..?

Å tro, for en konkurransetilbyder, at ingen forsøker å lure seg til topplasseringer ved ulovlige midler blir bare dumt og dette er de selv klar over - så for dem gjenstår kun tillit og å forordne regler som minimaliserer muligheter for juks - mer kan de faktisk ikke gjøre, alt annet blir spekulasjoner og synsing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter utallige debatter om bruken av levende agnfisk og fiskekonkurranser foreslår jeg følgende: Gjør deg opp en personlig mening om emnet du kan leve godt med, praktiser det du mener er riktig for deg og ditt eget fiske, unngå innmeldinger hvis du innerst inne vet at fisken har tatt et levende agn og filosofer litt over hvorfor du på død og liv MÅ jage de aller største eksemplarene sesong etter sesong, og attpåtil melde de inn i konkurranser for fullendt tilfredsstillelse.

Vi må ikke glemme at fisking er så mye mer enn innmeldelser og specimenpoeng!

Amen! Ikke glem å kose dere på tur da :(

elPerro

...ut på tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Laster...
 Share


×
×
  • Opprett ny...

Important Information

By using this site, you agree to our Bruksvilkår.